زمان مطالعه: 15 دقیقه
تحصیل در خارج از کشور، پذیرش تحصیلی

تحصیل در خارج از کشور، پذیرش تحصیلی

تحصیل در خارج از کشور، یکی از مهم ترین مقاطع پیش روی محققان و پژوهشگران ایرانی هست که در واقع از اهمیت بسزایی...

تحصیل در خارج از کشور، یکی از مهم‌ترین مقاطع پیش روی محققان و پژوهشگران ایرانی هست که در واقع از اهمیت بسزایی برخوردار است. این گفتار تلاش می‌کند تا کلیات اقدام برای پذیرش تحصیلی و هم چنین دریافت بورس تحصیلی را توضیح دهد تا در گفتارهای بعدی، بدانید که درباره چه مسائلی صحبت خواهیم کرد.

موضوع مهم یعنی دریافت ارز دانشجویی و هم چنین تلاش برای تحصیل در دانشگاه‌هایی که اعتبار لازم از نظر معیارهای ارزشیابی وزارت علوم کشورمان را در اختیار دارند، همواره باید مورد توجه دانشجویان و علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور قرار بگیرد. از این پس، مطالبی جامع و کاربردی درباره پذیرش تحصیلی و اقامت دانشجویی در دانشگاه‌های 4 قاره جهان (آسیا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه) و شیوه‌های اخذ بورس تحصیلی ارائه می‌کنیم تا مخاطبان محترم، راهنمای جامعی در این باره در اختیار داشته باشند. قسمت دوم این راهنما، به مقدماتی درباره پذیرش تحصیلی می‌پردازد.

Study abroad(1)

مقدمه

سالانه هزاران ایرانی مشتاق به تحصیل و تحقیق در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از کشور، جلای وطن می‌کنند و در یکی از 4 قاره جهان، مشغول به تحصیل می‌شوند. اکنون، شمار زیادی از متقاضیان ایرانی تحصیل در خارج از کشور را دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی تشکیل می‌دهند. سابقه خوب ایرانیان در تحصیل در دانشگاه‌های غربی به ویژه در آمریکایی شمالی و اروپا، سبب شده تا مراکز علمی در این دو قاره، اپلیکیشن‌های دانشجویان ایرانی را همواره مورد توجه داشته و در برخی از دانشگاه‌ها مانند استانفورد، پنسیلوانیا، چالمرز سوئد، برکلی و ام آی تی آمریکا، دانشجویان ایرانی، در فهست موفق‌ترین محققان و پژوهشگران خارجی شاغل به تحصیل به شمار می‌روند. موفقیت‌های علمی و دستاوردهای تحقیقاتی جالب توجه دانشجویان ایرانی ظرف 6-5 دهه اخیر، سبب شده تا مراکز علمی غرب، به ایرانیان با استعداد قابل توجهشان، نگاه خاص داشته باشند و پذیرش سالانه هزاران دانشجوی ایرانی در این مراکز، خود گواه روشنی بر اهمیت دادن به متقاضان ایرانی است.

ناگفته پیداست که استعداد علمی و پشتکار و خلاقیت ایرانیان در حوزه‌های علمی و تحقیقاتی در چند دهه اخیر به شدت افزایش یافته به گونه‌ای که اکنون، کشوری که تا پیش از انقلاب اسلامی، توانایی تولید پیش پا افتاده ترین ابزار و تجهیزات صنعتی را در اختیار نداشت، امروزه بیش از 1 درصد تولید علم جهان را در اختیار دارد و در برخی از صنایع همچون پتروشیمی و موشکی و هسته‌ای، در فهرست 5 یا 10 کشور دارنده تکنولوژی برتر هست، آن هم در شرایطی که بزرگ‌ترین جنگ قرن بیستم را سپری کرد و بزرگ ترین تحریم اقتصادی بین المللی را به مدت 3 دهه تحمل نمود. استعداد و توانایی ایرانیان در دنیا مثال زدنی هست و یک مثنوی هفتاد من کاغذ، می توان برای اثبات این مدعا ارائه کرد و پروفسور حسابی و پروفسور سمیعی، مشتی نمونه خروار بود! شرایط برای تحصیل تحقیق برای ایرانیان در سراسر جهان فراهم هست و این شما هستید که بر اساس توانمندی و قابلیت و علاقمندی های تحقیقاتی و قابلیت تطبیق با محیط و شرایط جدید، می‌بایست دانشگاه و کشور مورد نظر را انتخاب کنید. انتخاب کشور، رشته و دانشگاه، مسائل مهمی هست که همواره مورد سوال علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور قرار می‌گیرد آن ها نمی داند که چه گونه باید در فرایند اقدام برای کسب پذیرش تحصیلی ،عمل خوبی داشته باشند تا شانس پذیرش خود را افزایش دهند. یا این که چه طور برای بورسیه های تحصیلی اقدام کنند تا هزینه های مدت اقامت در خارج از کشور را به شدت کاهش بدهند. هم چنین، این که کجا اقامت کنند و در هر کشور ،با چه مسائلی رو به رو هستند و چه منابع اطلاعاتی در اختیار دارند، مساله مهمی هست که باید در نظر داشت. مجموعه مطالبی که از این به بعد در بخش تحصیل و مهاجرت پرتال کجا رو دنبال می‌کنیم، تلاشی است رای پاسخ دادن به چنین پرسش هایی.

Study abroad(2)

در روزهای آینده به این موضوع اشاره خواهیم کرد که اقدام برای پذیرش تحصیلی ،چه نکات و سلسله مراحلی دارد. چه گونه با دانشگاه و اساتید مربوطه رایزنی کنید. چه گونه منابع علمی و بورسیه را به دست آورید. چه طور دانشگاه های مورد نظر خود را در کشورهای مختلف پیدا کنید و رشته مربوط به صنعتی که می‌خواهید بخوانید، با علایق و قابلیت های خود وفق دهید. از گرفتن آیلتس تا ارسال مدارک و انتخاب دانشگاه و پذیرش و بورسیه، آن هم به تفکیک کشورهای مختلف جهان، در این مطالب راهنما ،ارائه خواهد شد. اما شروع کار . . . از کجا شروع کنیم؟ خیلی ها این سوال را می‌پرسند که برای اقدام جهت اخذ پذیرش تحصیلی و حتی گرفتن بورسیه، از کجا باید آغاز کرد و چه مراحلی را باید طی نمود. این سوال خوبی هست اما پاسخ به آن را باید به طور دقیق‌تر، به روزهای آینده موکول کنیم. چرا که در قالب سلسله گفتارهای تخصصی، به صورت ریز تر و دقیق تر، به مراجل مربوطه اشاره می کنیم و صدها نکته تکمیلی در کنار این
موارد در اختیار مخاطبان عزیز قرار می‌دهیم. اما قبل از هر چیز، باید به نکاتی توجه کنیم:

 هدف از ادامه تحصیل چیست؟

پیش از اقدام برای پذیرش تحصیلی و حتی بورس، باید به این پرسش مهم پاسخ بدهید که چرا قصد دارید ادامه تحصیل بدهید. آیا قصد شما برای ادامه تحصیل، مهاجرت هست؟ آیا قصد شما گرفتن اقامت دائم در کشور مقصد هست؟ آیا از پذیرش تحصیلی به عنوان فرصتی برای اشتغال زایی در آن کشور می‌خواهید استفاده کنید؟ آیا قصد شما برای پذیرش ،تنها گرفتن ویزا هست؟ این‌ها نمونه پرسش هایی هست که برای خیلی‌ها پیش میاد. پاسخ به هر یک از این پرسش‌ها، روش و و برنامه خاص خودش را دارد. مثلا اگر قصد گرفتن ویزای شنگن دارید، می توانید به جای اقدام کردن برای پذیرش تحصیلی در کشورهای تاپ اروپایی ،از مجارستان و لهستان و حتی بلاروس، برای گرفتن پذیرش و ویزا اقدام کنید. یا اگر قصد شما از پذیرش، مهاجرت هست، باید به این موضوع توجه کنید که هر کشوری در دنیا، برای مهاجرت، قوانین خاص خود را دارد و همه کشور ها مانند کانادا، استرالیا، نیوزلند و آمریکا، مهاجر پذیر نیستند و برخی مانند سوئد و نروژ و آلمان، پناهنده پذیر هستند و اگر قصد اقامت در آن جا را دارید، باید اول کار حرفه‌ای برای خود دست و پا کنید. به هرحال، پیش از پذیرش تحصیلی، برنامه خود را حداقل تا 5 سال آینده ترسیم کنید. از ترسیم کردنش هراس نداشته باشید. حتی اگر این برنامه، در نظر اول خیلی رویایی و بلند پروازانه باشد، همین که شما این برنامه را مکتوب و ترسیم کنید، می توان به قسمت‌های کوچک تقسیمش کرد و برای آن، دنبال راه حل گشت. برای هر مشکلی، راه حلی هست. هر چقدر که بتوانید برنامه را مبتنی بر توان مندی‌ها و ظرفیت‌ها تجارب خود بکنید، عملی شدن برنامه با ضریب بیشتری محقق می‌شود. اگر این برنامه را واقعی تر ترسیم کنید، احتمال رسیدن به هدف تحصیلی بیشتر می‌شود. بعضی وقت‌ها، برای رسیدن به قله، باید کمی صبور و خلاق باشید. صبوری یعنی این که خود را به آب و آتش برای اقامت و تحصیل و مهاجرت و این حرف‌ها نزنید. بعضی وقت‌ها دو سال صبر کردن برای گرفتن یک پذیرش خوب در کشوری خوب، به جای این که هر کشوری پذیرش داد برای ویزایش اقدام کرد، جواب بهتری دارد. همیشه هدف از برنامه تحصیلی را مشخص کنید و با مشاوران مربوطه و کسانی که قبلا مسیر شما را رفته‌اند، مشورت کنید. دنیا ،دنیای اطلاعات و ارتباطات هست. پذیرفته نیست از شما که در قرن اینترنت، مسیر خود را با اطلاعات ضعیف و غیر شفاف دنبا دنبال کنید. پس گام اول، پاسخ به این سوال هست که هدف از تحصیل، چیست. کسی که می خواهد کارشناسی ارشد بگیرد و برگردد و در زمینه‌ای تخصصی مشغول به کار شود، به دنبال ویزای کشور خاص و مهاجرت و مسائل مربوطه‌اش نیست. یا اگر کسی دنبال مهاجرت و اقامت باشد، دنبال سوپروایزر و رشته خیلی خاص در فلان کشور دنیا نخواهد بود. پس می‌بینید که هدف گزینی، برنامه‌های آینده را تقریبا ترسیم می‌کند.

Study abroad(8)

کشور مهم تر هست یا رشته؟

برای خیلی ها، رفتن به کشوری که از نظر آن‌ها خیلی با کلاس و پیشرفته هست، از یک رشته فوق العاده خوب اولویت بیشتری دارد. برای برخی نیز، کشور مقصد در برابر ارزش و کارایی رشته‌ای که تحصیل می‌کنند، ارزش چندانی ندارد. مثلا فرد ی که دنبال تحصیل در رشته‌های مربوط به صنایع گاز و پتروشیمی هست، فرانسه، آمریکا و نروژ و حتی قطر، اولویت بیشتری برای تحصیل دارد تا مجارستان و یونان و اسپانیا که شاید کشورهای ارزان‌تر و قشنگ‌تری برای درس و زندگی باشند. یا کسی که مسلط به زبان اسپانیایی یا ایتالیایی هست، انتخاب اول و آخرش، احتمالا اسپانیا و سوئیس خواهد بود و بهترین رشته‌ها در فنلاند، نمی‌تواند او را راضی کند. وقتی بین کشور و رشته تحصیلی، اولویت خود را مشخص کنید، کار خیلی راحت تر می‌شود. انتخاب بین این دو ،در وهله اول شاید راحت باشد اما مشورت با بزرگان این کار، شما را به این درک می‌رساند که انتخاب ساده‌ای نیست. چون اهداف افراد با یکدیگر متفاوت هستند، بالطبع، نظرات مختلف و گزینه‌های متفاوتی خواهند داشت. باید توجه کنیم که هر اندازه بتوان با فعالان این حوزه مشورت کرد، انتخاب شما برای گزینه نهایی، راحت‌تر می‌شود. پس بعد از این که هدف از تحصیل را مشخص کردید ،گام بعدی، انتخاب بین رشته تحصیلی مورد نظر و کشور مقصد هست. در سلسله گفتارهای آینده، در این باره بیش‌تر خواهیم گفت.

دانشگاه مهم تر هست یا رشته تحصیلی؟

پس از آن که بین کشور و رشته تحصیلی ،یکی را انتخاب کردید، نوبت مرحله بعد می‌رسد. برای شما رشته تحصیلی در فلان دانشگاه خاص مهم‌تر هست، یا تحصیل در فلان دانشگاه خاص در رشته‌ای خاص وقتی که شما تحصیل در یک رشته خاص مد نظر باشد و خیلی دانشگاه خاصی در کشور مقصد در دستور کار نباشد، انتخاب خیلی سخت نیست. بههر حال معمولا رشته‌های دانشگاهی، در دانشگاه‌های مختلف تدریس می‌شود و شما می‌توانید در جاهای مختلف اپلای کنید. اما اگر نظر داشته باشید که حتما برای تحصیل در رشته معماری، به دانشگاه فلورانس ایتالیا بروید یا برای تحصیل در رشته حقوق، سوربن فرانسه را انتخاب کنید، کمی کار سخت می‌شود. چون شما خود را محدود به جایی خاص کرده‌اید. برای این کار ،باید وقت و انرژی بیش تری صرف کنید و همواره صبوری را از نظر دور نکنید. انتخاب بین تحصیل در دانشگاه خیلی خوب در رشته‌های مختلف یا تحصیل در دانشگاهی خاص در هر رشته‌ای، مساله مهمی هست که دانشجویان باید به آن توجه کنند و تکلیف خود را با آن مشخص کنند. در سلسله مطالب آینده نیز، چند گفتار را به این موضوع اختصاص می‌دهیم و دانشگاه‌های خوب برای رشته‌های خوب را معرفی خواهیم کرد.

هدف از تحصیل مهاجرت و یافتن شغل و اقامت هست؟

اگر هدف از تحصیل شما مهاجرت هست، باید به این موضوع توجه کنید که هر کشوری در دنیا ،مهاجر پذیر نیست. چرا که کشوری مانند مجارستان یا فنلاند و حتی آفریقای جنوبی و ماهی بیکار باشید. البته به این موضوع توجه کنید که با ویزای تحصیلی، شما هفته‌ای چند ساعت بیش‌تر ، اجازه کار نداشته باشید یا این که کارفرمایی که احیانا پیدا می‌کنید، درخواست تغییر ویزای تحصیلی شما را از تحصیلی به کاری یکساله به اداره مهاجرت کشور مقصد بدهد. در این زمینه، با مراکز کاریابی بین المللی در وزارت کار کشورمان نیز می‌توانید رایزنی کنید.

Study abroad(2)

یادگیری زبان غیر از انگلیسی خوب هست؟

یادگیری زبانی غیر از زبان انگلیسی، به هدف شما بستگی دارد. اگر عاشق فنلاند و اسپانیا و برزیل هستید، قطعا مجبورید تا فنلاندی و اسپانیولی و حتی پرتغلی را یاد بگیرید. یادگیری این زبان‌ها اصلا سخت و غیر ممکن نیست و شما باید یکسال در تهران یا مراکز استان‌ها، نسبت به یادگیری این زبان اقدام کنید تا پس از رفتن، با مشکل خاصی مواجه نشوید. یادگیری زبانی مانند روسی یا سوئدی که در دنیا ،مخاطبان زیادی ندارد، تنها بر اساس هدف تحصیلی شما تعیین می‌شود. بی‌شک، یادگیری زبان آلمانی و اسپانیولی که صدها میلیون مخاطب در اروپا و آمریکا دارد، از یادگیری زبان روسی یا یونانی که مخاطب کمی دردنیا دارد و زبان صنعت و تجارت هم خیلی محسوب نمی‌شود، بهتر هست. پس، یادگیری زبان غیر انگلیسی، باید بر اساس نیاز و علایق شما هموار باشد. البته به این مساله هم توجه کنید که شاید شما علاقه‌ای به زبان هلندی نداشته باشید، اما وقتی در کشور هلند پذیرش دریافت می‌کنید و به زبان انگلیسی درس می‌خوانید، به دلیل تشابهات فراوان هلندی با انگلیسی، ناخودآگاه به یادگیری این زبان نیز علاقمند می‌شوید و به طور غیر مستقیم، این زبان را یاد می‌گیرید. پس، خیلی دنیا را سخت نگیرید!

چه مدارکی مورد نیاز هست؟

این سوال خوبی هست. اما برای پاسخ به آن، باید مدتی صبر کنید تا سلسله مطالب روزهای آینده درباره راهنمای کاربردی اقدام برای پذیرش تحصیلی را مطالعه کنید.
اما اگر پاسخ کلی می‌خواهید باید عرض کنیم که دانشجویان کارشناسی ارشد (MASTER) و دکترا (PhD) ، معمولا علاوه بر رزومه و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی دوره‌های قبلی خود، باید یک انگیزش‌نامه که (statement of purpose) گفته می‌شود و حتی پروپزال تحقیقاتی یا (Research proposal) نیز د رکنار (application form) خود قرار دهند تا دانشگاه مقصد، با درک بهتر و شفاف‌تری نسبت به ارجاع مدارک تحصیلی آن‌ها به دپارتان مد نظر آن‌ها اقدام کند. برخی از دانشگاه‌ها نیز به تناسب رشته و کشور، از دانشجو گواهی ارزی، مدارک تخصصی زبان مانند (GRE/GMAT) را نیز درخواست می‌کنند. البته همه دانشگاه‌ها بدون تردید، توصیه نامه(Recommendation letter) از 2 یا 3 استاد نیز درخواست می‌کنند که باید ضمیمه مدارک خود بکنید .

در چه صورتی مدرک زبان نیاز نیست؟

به این سوال در آینده پاسخ جامع می‌دهیم. اما به صورت کلی اگر بخواهیم پاسخ بدهیم، باید به این موضوع توجه کنید که اکثر قریب به اتفاق دانشگاه‌های دنیا، از شما مدرک زبان مانند آیلتس یا تافل درخواست می‌کنند تا سواد زبانی شما را بسنجند. البته استثنائاتی هم دارند مثل این که : در دانشگاه‌های انگلیسی زبان تحصیل کرده باشید، از ارائه مدرک زبان معاف هستید. این استثنا برای افرادی هست که حداقل یک مقطع تحصیلی را در دانشگاهی که زبان رسمی تدریس در آن جا انگلیسی هست، گذرانده باشند و نامه‌ای دال بر صحت این ادعا از دانشگاه خود به دانشگاه مقصد ارسال کنند. در دانشگاه هایی که زبان رسمی کشور مانند نیوزلند و استرالیا و کانادا، انگلیسی هست، از ارائه مدرک زبان معاف هستید.

Study abroad(5)

آمریکا یا اروپا؟ مساله این هست؟

خیلی‌ها نمی‌دانند اروپا بورند یا امریکا و یا حتی آسیا. همه چیز، به هدف اول شما بر می‌شود. به رشته و دانشگاه مد نظر شما بر می‌گردد و این که در هر قاره، با چه مسائلی رو به رو هستید. شاید برای شما خنده‌دار به نظر برسد که برخی که آمریکا را برای تحصیل انتخاب نمی‌کنند، به دلیل مشکلات ویزای خود و خانواده برای سفر به آن کشور هست. برخی هم، انتخاب اروپا را بخاطر نزدیکی به ایران، در نظر می‌گیرند. برخی هم آسیا را به اروپا و امریکا ترجیح می دهند و مالزی و هندوستان و حتی چین را، در آسیا گزینه بهتری از اروپا و آمریکا با مسائل خاص خود می‌پندارند. به هر حال ،این که کدام بهتر است، دقیقا به شرایط شما و علایق شما و اهداف شما مرتبط می‌باشد و جواب عمومی و به قولی نسخه کلی برای همه نمی‌توان پیچید. بعدا در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چه گونه باید بورس تحصیلی گرفت؟

بورس تحصیلی، شیوه‌های پیچیده‌ای ندارد و آسان‌تر از آن چیزی هست که شما فکر می‌کنید. سالانه هزاران دانشجوی ایرانی با حقوق ماهانه 2 هزار دلار یا 1500 یورو به بالا ، در اروپا و امریکا مشغول به تحصیل می‌شوند.
این که چطور برای بورسیه اقدام کنید و منابع مربوطه کجاست و چه رشته‌ایی برای بورسیه بهتر است و فرصت تحقیقاتی ارائه می‌شود، مسائلی هست که به تفصیل، در گفتار مربوط به بورسیه‌های تحصیلی در کشورهای مختلف جهان، ارائه خواهیم کرد. اما در کل باید توجه داشت که برخی از دانشگاه‌ها، مانند آمریکا، وقتی دانشجوی دکترا را پذیرش می‌دهند، معمولا با بورسیه تحصیلی همراه هست. اما در اروپا، حتما باید برای پوزیشن خاصی که بورسیه به آن تعلق گرفته است، اپلای کنید و به طور عمومی، به همه کمک هزینه تحصیلی تعلق نمی‌گیرد.

آیا باید با دانشگاه رایزنی کرد؟

معمولا نیاز به رایزنی با دانشگاه خاص ،خارج از چارچوب رسمی اقدام برای پذیرش و اپلای کردن نیست. مگر این که در رشته و دانشگاه خاصی قصد ادامه تحصیل داشته باشید و صلاح بدانید که پیش از پرداخت هزینه اپلای و ارسال مدارک، با دانشگاه و به قولی با admission office رایزنی کنید. همواره رایزنی با Graduate Department یک اقدام ارزشمند هست و شما را به درک مطلوی در رشته و دانشگاهی که قصد اپلای دارید، می‌رساند. معمولا به دانشجویان توصیه می‌شود که با این دفتر همواره در ارتباط باشید و اطلاعات تکمیلی دریافت کنید. خوبی رایزنی با این بخش دانشگاه‌ها این هست که شما را به مجموعه‌ای از اساتید در رشته مد نظر شما معرفی می‌کنند و حتی انجمن‌های علمی و دانشجویی ایرانیان در دانشگاه خاص را هم معرفی می‌کنند که در افزایش سطح آگاهی و اطلاعات شما بسیار مهم تلقی می‌شود.
دانشگاه‌های فنلاند و نروژ، صد درصد رایگان هستند در اروپا و البته در آمریکا نیز، پذیرفته شدگان دوره دکترا، عمولا از پرداخت شهریه معاف و بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند. البته شانس دانشجویان ارشد برای گرفتن معافیت در پرداخت شهریه در آمریکا نیز وجود دارد اما شانس کمتر می‌باشد. دانشگاه‌های آلمان، اتریش و سوئیس، در بسیاری از رشته‌ها، شهریه ندارند و تنها یک هزینه ترمی چند صد یورویی را از دانشجو دریافت می‌کنند که نمی‌توان نام شهریه را بر آن اطلاق کرد. دانشگاه‌های آسیا، معمولا از دانشجو شهریه می‌گیرند اما میزان آن ، بسیار کمتر از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکای شمالی می‌باشد. مثلا اگر در اوکراین، پزشکی ترمی 3 هزار دلار باشد، همین در آمریکا و ارپا شاید تا 5 برابر و حتی 10 برابر افزایش یابد. در این باره، فصلی مجزا در روزهای آینده ارائه خواهیم کرد

Study abroad

-کدام دانشگاه ها در آمریکا، جی آرای نیاز ندارند؟

اگر حوصله جی ار آی یا جی مت را ندارید، برخی از دانشگاه ها در اروپا و آمریکا، نیازی به ارائه این مدرک از دانشجو نیستند. در سلسله گفتارهای آینده، در این باره بیشتر خواهیم گفت.

آیلتس باید آکادمیک باشد یا جنرال؟

اکثر دانشگاه‌ها، آیلتس آکادمیک از شما درخواست می‌کنند. اگر نوع جنرال خواسته شد، معمولا دانشگاه تراز بالایی نیست. ولی شما حتی الامکان، آیلتس آکادمیک را به جنرال بیشتر ترجیح بدهید.

چگونه محل انتخاب دانشجویی پیدا کنم؟

مساله اقامت و یافتن محل اقامت خوب، برای یک دانشجو بسیار مهم هست. برخی از دانشجویان متاسفانه، در برخی از کشورها مانند سوئیس و نروز، به دلیل گران بودن هزینه‌های اقامتی، توان زندگی ندارند و عطای تحصیل را به لقایش می بخشند و رهپسار کشور می‌شوند. انتخاب محل اقامت خوب و شیوه‌ها و منابع مربوطه، در بخشی مجزا ارائه می‌کنیم.

برای پذیرش تحصیلی چه نکته هایی ضروری هست؟

برای پذیرش تحصیلی ، از ترجمه رسمی مدارک تحصیلی تا ارتباط با استاد و دانشگاه و انتخاب رشته و دریافت ویزا و رفتن و مسائل بعدی، نکته‌های ضروری بسیار هست که در روزهای آینده به آن خواهیم پرداخت.

آیا می توان برای همسر نیز درخواست پذیرش کرد؟

بله. می‌توانید اما شرایط خاص خودش را دارد که در سلسله گفتارهای بعدی به آن اشاره می‌کنیم. اما همین قدر بدانید که گرفتن پذیرش تحصیلی و حتی ویزای کشور مقصد، تضمینی برای گرفتن ویزا برای همسر و همراهان نیست و شرایط خودش را دارد که ارتباط با سفارت کشور مقصد در تهران، راهنمای خوبی می‌تواند برای این دسته از عزیزان باشد.

Study abroad(6)

برای دریافت ویزا چه کنیم؟

برای دریافت ویزا، شیوه پیچیده و خاصی نیاز نیست اما یک سری نکات را باید برای افزایش شانس دریافت ویزای دانشجویی رعایت کنید که در روزهای آینده به آن اشاره می کنیم.

آیا نیاز هست از طریق موسسات اعزام دانشجو اقدام کرد؟

موسسات رسمی و مجوزدار اعزام دانشجو، بر اساس قوانین وزارت علوم اقدام می‌کنند و شرایط و روش‌های خاص خود را دارند که شمار زیادی از مشتاقان تحصیل در خارج نیز، از طریق این موسسات اعزام می‌شوند. اگر درباره پذیرش اطلاعاتی ندارید و حوصله دنبال کردن آن را هم ندارید، توصیه ما به شما استفاده از خدمات موسات مجوزدار می‌باشد. اما اگر قصد دارید در این باره صاحب اطلاعات بشوید،

ویزای تحصیلی چگونه تمدید می‌شود؟

ویزای دانشجویی معمولا 3 ماهه تا 9 ماهه برای دانشجو در زمان ورود صادر می‌شود که بنا به درخواست دانشجو و دانشگاه سال به سال تمدید می‌شود. هر کشوری، قوانین خاص خود را دارد.

ارز دانشجویی قبل از رفتن تعلق می گیرد؟

به کلیه دانشجویانی که شرایط اعلامی در سایت نشا را دارند، ارز دانشجویی تعلق می‌گیرد و کلیات آن را در گفتار قبلی (شمار اول) ارائه کردیم.

برای فوق لیسانس اقدام کنم یا دکترا؟

فوق لیسانس یا دکترا؟ پرسش مهمی است. بعضی‌ها فکر می‌کنند تحصیل در مقطع بالاتر سخت هست و بهتر هست دوباره یک گرایش مربوط به رشته خود را در کشور و دانشگاه مقصد بگذرانند. اما همیشه این راه، راه خوبی نیست. بعضی وقت‌ها، عدم تناسب لیسانس و فوق لیسانس متقاضی، سبب می‌شود تا در مقطع دکترا پذیرفته نشود و دانشگاه از او می‌خواهد تا اگر خیلی علاقمند به تحصیل در دوره بالاتر هست، یک دوره پایین تر را قبل از ادامه تحصیل بگذراند. در این باره در سلسله مطالب آینده بیش تر خواهیم گفت و شنید. چرا گه
برای همه متقاضیان، نمی‌توان حکمی واحد ارائه کرد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تحصیل در خارج از کشور، پذیرش تحصیلی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تحصیل در خارج از کشور، پذیرش تحصیلی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.