- آسمونی
- مجله اینترنتی
- فیلم و سینما
- دانستنی سینما
- حاشیه نگاری های جشنواره فیلم فجر (روز نخست)
حاشیه نگاری های جشنواره فیلم فجر (روز نخست)
١٣ بهمن ١٤٠٢
نویسنده: محمد حسین صفری
باید به جشنواره می رسیدم مانند سالهای گذشته، تصورم این بود که برنامه را از پردیس ملت روی آنتن شبکه می رویم، برنامه ی زنده ی "سینما ملت" از تولیدات شبکه تهران که به فیلم های جشنواره می پردازد.
روز اول جشنواره بود و همینطور روز اول برنامه ی زنده ی سینما ملت.
من دیر کرده بودم
رفته بودم کارت جشنواره ام را از همکار فیلمسازم که زحمتش را کشیده بود و از خانه سینما تحویل گرفته بود بگیرم
هوا بارانی و برفی بود گرگ و میش عجیب داشت
هر چه از پایین شهر تهران به سمت بالا می آمدم باران بدل به برف میشد و بیشتر و بیشتر می ریخت. اما عبور و مرور ماشین های فراوان تهران نمی گذارند برف، زمین تشنه ی تهران را سفید کند.
بگذریم
تلفن پشت تلفن که کجا هستم و در این شلوغی شهر، حتی مپ هم یاری ام نمی کرد
خودم را با تلاطم بسیار به پردیس ملت رساندم پارکینگ اختصاصی بسته بود به پارکینگ عمومی رفتم و کارت حشنواره را نشان دادم گفتند امسال پولی است و کارت جشنواره دردی را دوا نمی کند
کفتم ایرادی ندارد دیرم شده است لطفا اجازه بدهید پارک کنم
پس از پارک ماشین زیر درختی که هنوز برگهای زردش را به طور کامل داشت، دویدم، سراسیمه خود آشفته ام را به ورودی پردیس ملت رساندم
کارتم را برای اولین بار به دستگاه ورودی که سه مامور کت و شلوار پوش پشتش نشسته بودند نشان دادم و داخل شدم
پس از چند تلفن پی در پی، متوجه شدم محل برنامه را اشتباه امده ام و امسال قرار است برنامه ی زنده ی سینما ملت از خانه ی رسانه در برج میلاد روی آنتن برود
داشتم دیوانه میشدم
یک ساعت بیشتر به آنتن زنده نمانده بود و من هنوز "پلی بک ها" را ندیده بودم
به سمت پارکینگ دویدم و نمیدانم در این شلوغی شهر و بارش برف و لیز بودن خیابان ها، چگونه خود را به برج میلاد رساندم و از آسانسور بالا رفتم
ناگهان یادم آمد گوشی ام را داخل ماشین جا گذاشته ام دوباره از پله ها به پایین برگشتم و با گوشی پر از میست کال بالا آمدم.
در ورودی برج، مدیر انجمن سینمای جوانان ایران را دیدم و پس از خوش و بشی کوتاه که متوجه شد عجله دارم عذرخواهی کرده به سمت ورودی رفتم
کارتم را دستگاه نمیخواند
منتظر ماندم تهیه کننده بیاید او آمد و متوجه شدیم کارتم مشکل دارد با هزار التماس وارد شدیم تا دوان دوان به بچه های تدوین برسم و پلی بک ها را ببینم
بیست دقیقه به آنتن مانده بود بایستی خیلی از موارد اشکال دار را در پلی بک ها اغماض می کردم و همین کار را هم کردم با این تذکر که از شبهای بعد، سخت خواهم گرفت.
اما مواردی بود که باید حتما حذف میشد مثل چهره بسیاری از بازیگرانی که قابل پخش در تلویزیون نیستند و یا نام بسیاری از فیلم ها و نام برخی از اشخاص.
هماهنگی های لازم را برای ارسال خط و گرفتن نودال انجام دادیم
برنامه در کنداکتور پخش، ساعت هشت و پنج دقیقه اعلام شده بود اما با تاخیری یک ربعه روی آنتن رفتیم
در قسمت اول برنامه، در میز نقد کارشناسان به دو فیلمی که دیده بودند پرداختند
"فیلم های شکار حلزون و دروغ های زیبا."
رامتین شهبازی و هاشم زاده معتقد بودند فیلم ها، قصه و روایت ملموسی ندارند فیلم ها فقط مضمون دارند اما درام لازم را برای تبدیل شدن به آثار سینمایی ندارند. و سوالی که ذهنشان را مشغول کرده بود این بود که ضرورت ساخت فیلم دروغ های زیبا در بنگلادش چه بوده است؟
البته شهبازی با اشراف بیشتری میتوانست نقد کند اما هاشم زاده، بیشتر با خام دستی به موارد ژورنالیستی اشاره داشت
چیزی که توجه به آن اهمیت دارد دانش خبرنگاران و نويسنده هاى سینمایی ماست برخى از آنها بایستی مطالعات عمیق تری در حوزه های گوناگون داشته باشند و اطلاعات خود را در همه حوزه های سینمایی بالا تر ببرند.
برنامه شب اول با همه ی مشکلات و ناهماهنگی هایی که داشت روی آنتن رفت و حالا بایستی برای شبهای بعد، تدارکات تولیدی بهتری چیده شود تا سینما ملت بتواند به شعار خود برای تحقق سینما برای ملت ایران به بهترین شکل ممکن جامه عمل بپوشاند.
سالها از حضور من به عناوین مختلف در جشنواره فیلم فجر می گذرد و یادم نمی آید سالی را با آرامش، تنها برای لذت بردن از تماشای فیلم ها رفته باشم گویا این خاصیت جشنواره فیلم فجر است.
روز اول جشنواره، شکوه سال های گذشته را نداشت و من امیدوارم در روزهای آینده اتفاقات باشکوهتری به لحاظ اجرا، حضور افراد و موارد دیگر رقم بخورد.
معرفی دو فیلم:
دروغ های زیبا / سودای سیمرغ
کارگردان: مرتضی آتش زمزم
فیلم سینمایی «دروغ های زیبا» به تهیه کنندگی و کارگردانی مرتضی آتش زمزم، محصول مشترک ایران و بنگلادش با حضور سوپراستار بنگلادش، جایا احسن و دیگر بازیگران این کشور از جمله شمون فاروق، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس و بازیگر کودک شاتی، در لوکیشنهای شهرهای داکا و قاضی پور مقابل دوربین بایرام فضلی رفت. ملودرام اجتماعی «دروغهای زیبا» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر رونمایی میشود.
فیلم از زمان ساخت، به دلیل حضور ستارههای سینمای بنگلادش، مورد توجه مطبوعات این کشور قرار گرفت. بنگلادش با جمعیتی بیش از صد و هشتاد میلیون نفر به وسعت استان کردستان است که پر تراکمترین کشور جهان محسوب میشود و سینما در این کشور متأثر از سینمای هند و از بزرگترین دغدغههای مردم آن است.
مرتضی آتش زمزم نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون، ساخت فیلمهای سینمایی «آخرین گزارش»، «بنبست»، «مرگ سپید»، «مالیخولیا»، «سیمین»، «هولیا»، «قهرمان من» و «نیروانا» و همچنین مستندهای سینمایی «رودی که کشته شد» و «شرم بودا» را در کارنامه دارد. همچنین، «قهرمان من» به نویسندگی و کارگردانی او، پاییز امسال در سی وپنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کودک موفق به دریافت پروانه زرین بهترین فیلمنامه و پروانه زرین بهترین کارگردانی شد.
شکار حلزون / نگاه نو
کارگردان: محسن جسور
فیلم سینمایی «شکار حلزون» نخستین اثر سینمایی محسن جسور در مقام کارگردان و به تهیهکنندگی مصطفی سلطانی است که در بخش نگاه نو چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به رقابت خواهد پرداخت.
«شکار حلزون» روایتگر قصه مینو، زن جوان سرپرست خانوادهای است که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است. او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدر یک جوان مواجه میشود که شرط پذیرفتن این شغل با حقوق مناسب، جاری شدن صیغه محرمیت میان آنهاست.
حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد سول صفری، مسعودرضا عجمی، رابعه مدنی، یاسمن ترابی، علیاکبر قاضی نظام، امیرعلی سخایی، میثم محمدی و زندهیاد حسام محمودی بازیگران «شکار حلزون» هستند.
محسن جسور دارای مدرک کارشناسی ارتباط تصویری از دانشگاه هنر سوره است و از فعالیتهای او میتوان به نویسندگی فیلمنامه فیلمهای کوتاه «آن زن»، «بی آسمان»، «بهشت کجاست»، تله فیلمهای «خشت بهشت»، «رقص روی یخ»، «چند کوچه پایینتر»، «ایستگاه سلام»، فیلمهای سینمایی «آوا»، «به تهران خوش آمدید»، «چراغهای ناتمام»، «پلهها نزدیک است»، «این کوچه خالی است»، «فصل فراموشی یک طبقه گرسنه»، سریالهای تلویزیونی «پردیسان» و «محکومین» اشاره کرد.