زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقد فیلم دیوار نوشته های امریکایی از منظر تحلیل نوع ساختار فیلمنامه

نقد فیلم دیوار نوشته های امریکایی از منظر تحلیل نوع ساختار فیلمنامه

فیلم دیوار نوشته های آمریکایی محصول کشور آمریکا و از اولین آثار جرج لوکاس است. شخصیت های این فیلم وعی از زندگی در جامعه ی آمریکایی را روایت میکنند

یکشنبه 11 مهرماه 1400
نویسنده: چکاوک شیرازی

فیلم دیوار نوشته های امریکایی ، محصول 1973 امریکاست. این فیلم از اولین آثار «جرج لوکاس »است. جرج لوکاس فیلم معروف «جنگ ستارگان» و به عنوان تهیه کننده « ایندیانا جونز و معبد مرگ» و... را در کارنامه خود به عنوان کارگردان دارد.او یکی از ثروتمندترین و مستقل ترین کارگردان ها در عرصه فیلمسازی به شمار می رود.

دیوار نوشته های امریکایی دومین فیلم بلند لوکاس در مقام کارگردانی به شمار می رود. این فیلم درمورد چند جوان تازه فارغ التحصیل شده است.تهیه کننده آن را فرانسبس فورد کاپولا به همراه گلوریا کتز به عهده داشته است و فیلمنامه آن را جرج لوکاس و گلوریا کتز نوشته اند.

بازیگران فیلم عبارتند از: کندی کلارک، ران هاورد، ریچارد درایفس و ....

جان تروبی در کتاب آناتومی داستان مسیر حرکت داستان را دسته کرده و آن ها را این گونه نامگذاری کرده است: داستان خطی، داستان پر پیچ و خم، داستان حلزونی، داستان شاخه ای و داستان انفجاری. دیوار نوشته های آمریکایی در دسته ی شاخه ای قرار می گیرد. در داستان گویی شاخه ای، هر شاخه معمولا معرف یک جامعه ی کامل باجزئیات، یا صحنه ی کامل و مشروحی از همان جامعه است که قهرمان به کاوش در آن می پردازد. اتفاق از جایی شروع به افتادن می کند و (تنه ی درخت) سپس تقسیم می شود و هر قسمت به راه خود می رود ( شاخه ) که البته ارتباطش با تنه محفوظ است. در فیلم دیوارنوشته‌ ها... که فیلمی چند قهرمانی است هر کدام از پسرها نوعی از زندگی در جامعه ی آمریکایی را روایت میکنند. اما همه ی اتفاقات در طول یک شب تا صبح و در خیابان های نزدیک به هم و در اتومبیل رقم میخورد.

فیلم دیوار نوشته های آمریکایی
فیلم دیوار نوشته های آمریکایی

البته با توجه به تعریف داستان انفجاری، این فیلم می تواند در این دسته هم قرار بگیرد، اما چون نمی توان چند عنصر را هم زمان به مخاطب نشان داد، حتی در یک صحنه هم باید هر چیز را بعد از دیگری نقل کرد، پس به عبارت دقیق چیزی به عنوان داستان انفجاری وجود ندارد. داستان های شاخه ای به قول عامیانه خورند داستان های چند قهرمانی است. مانند فیلم دیوارنوشته ها... که پسرها کرت (ریچارد دریفوس) استیو (رانی هاوارد)، جان ( پل لی مت) و تری ( چارلی مارتین اسمیت)، بعد از جشن فارغ التحصیلی از جلوی رستوران راهشان از هم جدا می شوند، شبی را سپری می کنند و دوباره جلوی رستوران دور هم جمع می شوند. هر کدام از قهرمان ها ضعف و نیاز و آرزوهای خودش را دارد که برای رسیدن به آن اهدافی را طرح ریزی و اجرا می کند. در پایان که به تعادل جدید می رسند (جمع شدن جلوی رستوران) دیگر همان هایی نیستند که چند ساعت پیش. دچار مکاشفه ی نفس شده اند و چیزی در تصمیمات و سبک زندگی شان عوض شده. فیلم دیوارنوشته ها، از این نظر شایسته ی دیدن است، زیرا می توانند به مدت نزدیک به دو ساعت وُرک شاپی مفرح باشد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقد فیلم دیوار نوشته های امریکایی از منظر تحلیل نوع ساختار فیلمنامه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم دیوار نوشته های امریکایی از منظر تحلیل نوع ساختار فیلمنامه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.