زمان مطالعه: 4 دقیقه
توانایی ورزشی زنان بیشتر است یا مردان

توانایی ورزشی زنان بیشتر است یا مردان

به نظر شما پسرها توانایی بیشتری در ورزش دارند یا دخترها؟

واقعیت این است که هر جنس با توجه به ساختار بدن خود، در برخی رشته ها توانایی بیشتری دارد. از طرفی هم نیازهای بدن دخترها و پسرها با هم متفاوت است. پس بهتر است از همین حالا بیشتر با توانایی های جنس خودتان در ورزش آشنا شوید.

 

میزان چربی در ورزشکاران زن و مرد

یک نکته خیلی مهم را قبل از هر چیز باید به خاطر بسپارید. با توجه به تفاوت هایی که در ساختار بدن زن و مرد وجود دارد، در بدن زنان چربی بیشتری نسبت به مردان وجود دارد. این میزان در حالت استاندارد برای مردان 15 درصد است اما برای زنان تا 25 درصد می رسد. طبیعی است که از بین بردن چربی برای زنان دشوارتر از مردها خواهد بود.

نکته دیگر این که چربی ها در تمام بدن پخش می شوند اما در بخش هایی از بدن بیشتر تجمع می کنند. مثلا برای پسران و مردان در شکم و برای زنان و دختران در پاها.

اگر بخواهید این میزان چربی را در بدن تان کاهش بدهید باید ورزش کنید و تغذیه مناسب داشته باشید. در این صورت چربی از سراسر بدن تان کم می شود. البته این طور نیست که مثلا انتظار داشته باشید تنها از یک بخش بدن تان چربی کم کنید. مبادا فکر کنید با ورزش و تغذیه مثلا فقط چربی های شکم تان آب می شود!

 

یک نکته مشترک: در سوزاندن چربی اشتباه نکنید

دومین مساله مهم این است که مبادا به جای چربی های بدن تان، ماهیچه های بدن تان را بسوزانید!

خیلی ها تصور می کنند که برای رسیدن به اندام و وزن مناسب، یا باید زیاد ورزش کنند یا این که مواد کم کالری مصرف کنند و به این ترتیب با مصرف پایین کالری، چربی های خود را سوزانده و اندام مناسبی به دست آورند. اما اگر در این کار زیاده روی کنند، مقدار کالری بدن کاهش پیدا می کند و به این ترتیب سوخت و ساز بدن نامنظم می شود. نتیجه؟ حتی اگر وزن با این کار کاهش پیدا کند، اما این مساله دلیل نمی شود که چربی های بدن آب شوند بلکه ممکن است که ماهیچه های بدن نیز آب شود.

نیاز بیشتر دخترها به مواد غذایی

چربی، کربو هیدرات، گلیکوژن، کالری، آهن، کراتین، کلسیم، پروتئین و..این ها موادی هستند که قطعا زیاد اسامی آنها را شنیده اید. اگر هم به باشگاه بروید، حتما زیاد به شما تاکید می شود که چنین موادی را مورد استفاده قرار دهید. اما چگونه و چقدر از این مواد؟

وقتی ورزش می کنید، میزان پروتئین بدن تان کم می شود. این کاهش پروتئین در دخترها بیشتر از پسرهاست پس لازم است که دخترها پس از ورزش نسبت به پسرها پروتئین بیشتری مصرف کنند. همچنین دخترها نسبت به پسرها نیاز بیشتری به مصرف آهن دارند. زیرا بدن آنها باید خون بیشتری نسبت به پسرها تولید کند.

ویتامین D و کلسیم هم مورد نیاز پسرها و دخترهای ورزشکار است. همان طور که کلسیم برای تقویت استخوان لازم است، ویتامین D  هم علاوه بر سلامتیِ استخوان‌ها برای عملکرد ماهیچه‌ها و ایمنی بدن ضروری است. از طرفی چون کمبود ویتامین D در ورزشکاران زن زیاد اتفاق می افتد؛ پس آنان نسبت به پسرها نیاز بیشتری به تامین این مواد در بدن خود دارند.

 

تعادل بهتر دخترها، قدرت بیشتر پسرها

دخترها و پسرها از نظر ساختمان بدن با هم تفاوت هایی دارند که این تفاوت ها در توانایی های ورزشی آنها نیز اثر می گذارد. مثلا قد پسرها معمولا از دخترها بلندتر است و وزن پسرها از دخترها بیشتر. از طرف دیگر تفاوت برخی اندامها باعث می شود که زنان در رشته هایی مخصوص توانایی بیشتری داشته باشند و مردان در رشته هایی دیگر. مثلاً حفره ی لگن زنان نسبت به مردان، پهن تر و بزرگ تر است، همچنین قفسه ی سینه و شانه های زنان باریک تر از مردان است. این تفاوت ها باعث می شود که زنان توانایی بیشتری در حفظ تعادل خود نسبت به مردان داشته باشند. در این شرایط می توان انتظار داشت زنان در رشته هایی مثل ژیمناستیک یا شیرجه عملکرد بهتری داشته باشند. اما در رشته های قدرتی مثلا وزنه برداری، پرتاب دیسک و..توانایی مردها بیشتر است.

مقایسه بین برخی توانایی های زنانه و مردانه

ببینیم دخترها و پسرها چه تفاوت های دیگری در توانایی های ورزشی دارند.

  • با توجه به کوچک تر بودن بدن زنان نسبت به مردان، حجم خون زنها کمتر از مردهاست در نتیجه مصرف اکسیژن در زنان کمتر از مردان می شود. نتیجه این مساله مشخص است: میزان استقامت دخترها کمتر از پسرها خواهد بود.
  • چربی بیشتر در بدن زنان سبب می شود که زنان در سرما مقاومت بیشتری نسبت به مردان داشته باشند. به همین خاطر ورزش در هوای سرد( مثلا اسکی) برای دخترها راحت تر از پسرهاست.
  • ضربان قلب زنان نسبت به مردان در هر دقیقه اندکی بیشتر است. این مساله سبب می شود که عضله قلب زنان زودتر از مردان در هنگام ورزش خسته شود.
  • طول استخوان های بلند در بدن زنان از استخوان های بلند بدن مردان کمتر است. این مساله سبب می شود که مردان در دویدن توانایی بیشتری داشته باشند.
  • تحمل فشارهای روحی در زنان بیشتر از مردان است. این مساله سبب می شود که زنان در مسابقات طولانی و استقامتی، بیشتر کوشش کنند

Female sports performance compared with male performance. | Download  Scientific Diagram

یک نکته مهم

با وجود تمام تفاوت هایی که گفتیم، در سطح جهانی می توان دختران زیادی را دید که در رشته های قدرتی مثل بوکس، کشتی یا وزنه برداری رقابت می کنند. همان طور که پسران زیادی هستند که در ژیمناستیک و شیرجه و..می درخشند.

مساله مهم این است که هر کدام از شما اگر در سن مناسب ورزش مورد علاقه خود را آغاز کنید و به تمرین در آن مشغول شوید، حتما می توانید در آن رشته موفق شوید. بدون توجه به این که دختر باشید یا پسر.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «توانایی ورزشی زنان بیشتر است یا مردان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره توانایی ورزشی زنان بیشتر است یا مردان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.