زمان مطالعه: 2 دقیقه
روشن شدن مشعل المپیک توکیو توسط « بچه هیروشیما»

روشن شدن مشعل المپیک توکیو توسط « بچه هیروشیما»

روز ششم ماه آگوست 1945، روز بمباران اتمی هیروشیما است. روزی تلخ برای ژاپن که پایان بخش همه چیز بود و آغازگر زندگی جدید ژاپنی ها.

مشعل المپیک توکیو

نوزده سال بعد از بمباران اتمی هیروشیما، ژاپن میزبان بازیهای المپیک شد. در تابستان 1964 توکیو نخستین شهر آسیایی بود که افتخار میزبانی المپیک را به دست می آورد.

مشعل این دوره از بازیهای المپیک از راههای هوایی، زمینی و دریا از المپیا در یونان به توکیو سفر کرد. از جمله مسیرهایی که این مشعل پیمود، کشور ایران بود. گلوردی پیمانی ملی پوش سابق دوومیدانی ایران و رئیس فدراسیون دوومیدانی وقت در مرز غربی کشور، این مشعل را دریافت کرد و سرانجام پس از پیموده شدن مشعل در ایران، این مشعل را در شرق ایران تحویل داد.

آتش مقدس بازیها در ژاپن در چهار مسیر متفاوت به طور همزمان حمل شد و در توکیو این مسیرها به هم پیوستند. برای ژاپنی ها که از 1912 در المپیک شرکت کرده و افتخارات فراوانی در رشته هایی چون دوومیدانی و شنا در المپیک کسب کرده بودند، انتخاب یک نفر برای حمل آخرین مشعل و روشن کردن آذرگاه بازیها، کار ساده ای نبود. با این حال هیچ یک از قهرمانان المپیک، آخرین مشعل را در دست نگرفتند. پس از آن که امپراتور هیروهیتو بازیها را رسما افتتاح کرد، یک پسر 19 ساله وارد استادیوم میجی شد.

یوشینوری ساکای، پسر جوانی که همزمان با بمباران اتمی در روز ششم آگوست 1945 در میوشی واقع در هیروشیما متولد شده و به همین خاطر به بچه هیروشیما مشهور بود، آخرین دونده ای بود که مشعل را حمل کرده و آتشگاه را روشن کرد. 

در هنگام ورود مشعل به ورزشگاه، عطرافشان های بزرگی که در جایگاه تماشاچیان نصب شده بودند، عطر گل داودی را در فضای ورزشگاه پخش کردند تا روشن شدن مشعل توکیو با بوی عطر گل داودی به یاد آورده شود.

ساکای در آن زمان برای تیم دانشگاه واسه دا مسابقه می داد و دو سال بعد از المپیک در بازیهای آسیایی بانکوک صاحب مدال نقره دوی 400 متر و برنده مدال طلای 400×4 متر تیمی این بازیها شد. البته او ترجیح داد به جای ادامه دادن فعالیت های ورزشی، در سال 1968 به تلویزیون فوجی ملحق شود و به عنوان خبرنگار این شبکه در میادین ورزشی حضور پیدا کند.

سالها بعد و در 10 سپتامبر 2014 او به دلیل خونریزی مغزی در توکیو از دنیا رفت. ساکای هرچند در عالم ورزش، هرگز در بین نوابغ و بزرگان جایی نگرفت، اما حمل یک مشعل کافی بود که نامش را برای همیشه در تاریخ المپیک جاودانه سازد. فقط کافی بود که او، یک روز زودتر یا یک روز دیرتر متولد می شد. آن گاه هرگز زادروز او، همزمان با بمباران اتمی هیروشیما نمی شد و دیگر هیچ وقت نمی توانست به چنین افتخاری دست پیدا کند. اما حالا نام او در کنار بزرگان المپیک دیده می شود؛ بزرگانی که مشعل المپیک را روشن کردن. ستاره هایی مثل محمدعلی، کتی فریمن، ران کلارک و بسیاری از بزرگان دیگر.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «روشن شدن مشعل المپیک توکیو توسط « بچه هیروشیما»» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره روشن شدن مشعل المپیک توکیو توسط « بچه هیروشیما» فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.