زمان مطالعه: 3 دقیقه
8 رژیم غذایی معروف در جهان

8 رژیم غذایی معروف در جهان

انواع رژیم می‌تواند بر سلامتی و تندرستی ما تأثیر بگذارد. در دنیا رژیم‌های پرطرفداری وجود دارد.

رژیم غذایی اغلب به‌عنوان کلمه‌ای منفی تلقی می‌شود، اما این‌طور نیست. رژیم غذایی باید با مصرف کلی غذای فرد ارتباط داشته باشد و فقط نباید روی محدودیت یا بودن در رژیم غذایی تمرکز داشته باشد. هزاران روش برای کاهش و کنترل وزن در سراسر دنیا وجود دارد که بسته به نوع فرهنگ و عادات غذایی هر جامعه متفاوت است. با آسمونی همراه باشید تا با 8 رژیم غذایی پرطرفدار جهان آشنا شویم.

رژیم غذایی وگان
رژیم غذایی

رژیم از کجا آمده است؟

رژیم، اصطلاحی فرانسوی است که از واژه لاتین Regimen در معنای راهنمایی‌کردن و هدایت‌کردن گرفته شده‌است و دربرگیرنده اندیشه هدایت، حکومت، شیوه رهبری خویشتن و یا رهبری‌شدن و نیز به معنی پیاده‌سازی عملی و تاریخی یک نظام یگانه است. کلمه‌ی انگلیسی رژیم غذایی، diet از کلمه‌ی لاتین dieta در زمان قرون وسطی و به معنی "میزان مجاز غذای روزانه" گرفته شده‌است.

رژیم‌های غذایی پرطرفدار

  • رژیم اتکینز

رژیم غذایی اتکینز (Atkins) بر کنترل سطح انسولین بدن در طول مدت رژیم تمرکز می‌کند.
اگر مقادیر زیادی کربوهیدرات تصفیه‌شده مصرف کنیم، میزان انسولین بدن به سرعت افزایش و سپس به سرعت کاهش می‌یابد. افزایش سطح انسولین، بدن را برای ذخیره‌ی هر چه بیشتر انرژی مواد خوراکی تحریک می‌کند و همچنین احتمال استفاده‌ی بدن از چربی‌های ذخیره‌شده به عنوان منبع انرژی را کاهش می‌دهد. اکثر افرادی که رژیم اتکینز را دنبال می‌کنند، بیشتر از حالت معمول پروتئین مصرف می‌کنند.

  • رژیم منطقه

هدف رژیم منطقه (Zone) ایجاد تعادل 40% کربوهیدرات، 30% چربی و 30% پروتئین در هر وعده غذایی است. تمرکز این رژیم هم بر کنترل میزان انسولین است که منجر به کاهش وزن و کنترل موفق‌تر وزن بدن می‌شود.
رژیم منطقه بر مصرف کربوهیدرات باکیفیت (کربوهیدرات تصفیه‌نشده) و چربی باکیفیت مانند روغن زیتون، روغن آووکادو و دانه‌های روغنی تاکید می‌کند.

  • رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواری شامل انواع مختلفی از جمله گیاهخواری لاکتوز، گیاهخواری میوه، گیاهخواری لاکتوز و تخم مرغ، رژیم غذای زنده، گیاهخواری تخم مرغ و غیره است.
اکثریت گیاهخواران از خوردن غذاهای حیوانی، به جز تخم مرغ، لبنیات و عسل اجتناب می‌کنند.
مطالعات انجام‌شده در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که گیاهخواران وزن کم‌تر دارند، کمتر از افراد دیگر دچار بیماری می‌شوند و در مجموع نسبت به دیگر افرادی که گوشت مصرف می‌کنند، امید به زندگی بالاتری دارند.

  • رژیم وگان

رژیم وگان بیشتر سبک زندگی و فلسفه است تا رژیم غذایی. یک فرد وگان هیچ غذایی با منشا حیوانی، از جمله تخم مرغ، لبنیات و عسل را مصرف نمی‌کند.
وگان‌ها معمولا به دلایل سلامتی از این رژیم غذایی استفاده نمی‌کنند، بلکه دلیل اصلی آن‌ها محیط زیست و مسائل اعتقادی است.
وگان‌ها معتقدند که روش‌های کشاورزی مدرن برای محیط زیست ناسالم و در دراز مدت ناپایدار هستند. اگر تمامی غذاهای ما گیاهی باشند، محیط زیست سود خواهد برد، حیوانات کمتر عذاب خواهند کشید، غذای بیشتری تولید خواهد شد و در کل مردم از سلامتی فیزیکی و روانی بهتری بهره خواهند برد.

  • رژیم کنترل وزن

رژیم کنترل وزن (Weight Watchers) بر کاهش وزن، ورزش و حمایت افراد تاکید دارد.
شرکت ویت واچرز (Weight Watchers Inc.) در دهه‌ی 1960 میلادی و توسط خانم خانه‌داری تشکیل شد که وزن خود را کاهش داده بود، اما نگرانی بازگشت وزن وی را رها نمی‌کرد. به همین دلیل، او شبکه‌ی دوستی را تشکیل داد. امروز ویت واچرز شرکت بزرگ و با شعبات زیادی در سراسر دنیا است.
افراد شرکت‌کننده می‌توانند هم به صورت حضوری و در جلسات شرکت کنند و یا به صورت آنلاین عضو این برنامه‌ها شوند. در هر دو صورت حمایت و تعلیمات بسیاری برای شرکت‌کنندگان این برنامه‌ها موجود است.

  • رژیم ساحل جنوبی

رژیم ساحل جنوبی (South beach diet) توسط یک متخصص قلب به نام دکتر آگاتستون و یک متخصص تغذیه به نام ماری آلمون آغاز شد.
این رژیم بر کنترل میزان انسولین و فواید کربوهیدرات‌های تصفیه‌نشده در مقابل تصفیه‌شده تاکید دارد. دکتر آگاتستون رژیم ساحل جنوبی را در دهه 1990 میلادی طراحی کرد، چرا که از رژیم غذایی کم‌چرب  و پر از کربوهیدرات ناامید شده بود که انجمن قلب آمریکا از آن حمایت می‌کرد. او معتقد بود که رژیم‌های کم چربی در دراز مدت موثر نبودند.

  • رژیم خام‌خواری

رژیم خام‌خواری شامل استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری‌نشده و کاملا با منشا گیاهی و در حالت ایده‌آل اورگانیک است.
خام‌خواران معتقدند که سه‌چهارم غذای مصرفی می‌بایست غذای نپخته باشد. تعداد قابل توجهی از خام‌خواران، وگان هم هستند.

  • رژیم مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای مخصوص اروپای جنوبی است و بر عادت‌های تغذیه‌ای مردم یونان، جنوب ایتالیا و کرت (بزرگترین جزیره‌ی یونان) تمرکز می‌کند. امروزه اسپانیا، جنوب فرانسه و پرتغال هم در این رژیم غذایی جای می‌گیرند.
تمرکز این رژیم بیشتر بر غذاهای گیاهی، میوه‌های تازه به عنوان دسر، حبوبات، دانه‌های روغنی، روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی خوراکی، پنیر و ماست به عنوان غذاهای لبنی اصلی، مقادیر متوسطی ماهی و حدود 4 تخم مرغ در هفته و مقادیر کم گوشت قرمز تاکید می‌کند.

نظر خود را درباره «8 رژیم غذایی معروف در جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 8 رژیم غذایی معروف در جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.