زمان مطالعه: 2 دقیقه
اسکار پیستوریوس ، Blade Runner بازیهای المپیک و پارالمپیک

اسکار پیستوریوس ، Blade Runner بازیهای المپیک و پارالمپیک

در تاریخ المپیک و پارالمپیک، اسکار پیستوریوس اهل آفریقای جنوبی با خصوصیات منحصربفرد خود، یک استثناء است.

در زندگی هر انسانی لحظاتی کلیدی وجود دارد که تصمیم گیری درست در آن، می تواند آینده او را تغییر دهد. برای پدر و مادر اسکار پیستوریوس هم این لحظه مهم، زمانی بود که آنها باید آینده فرزند 11 ماهه خودشان را مشخص می کردند. اسکار پیستوریوس در 22 نوامبر 1986 در پرتوریا واقع در ایالت ترانسفال آفریقای جنوبی متولد شد و از بدو تولد، تفاوتی بزرگ با اطرافیان خود داشت، پاهای نوزاد از زانو به پایین، نازک نی نداشتند و به همین خاطر هنکه و شیلا پدر و مادر اسکار اجازه دادند در یک عمل جراحی، پاهای کودک از زانو به پایین قطع شود.

اسکار پیستوریوس ، Blade Runner بازیهای المپیک و پارالمپیک
اسکار پیستوریوس ، Blade Runner بازیهای المپیک و پارالمپیک

اسکار هرگز روی پاهای خود راه نرفت اما به همان نسبت هم زودتر از دیگران، راه رفتن با پاهای مصنوعی را یاد گرفت. در کودکی رویای حضور در لیگ راگبی آفریقای جنوبی را داشت و به لطف استعداد در دوهای سرعت به رویای خود دست پیدا کرد.

اما مصدومیت در راگبی باعث شد که اسکار ناچار به کناره گیری از این رشته شود. او با توصیه پزشکان به تمرینات دوهای سرعت روی آورد و فقط بعد از دو ماه تمرین به رکورد 11.51 ثانیه رسید. سال 2004 بود و با این آمار درخشان، پیستوریوس به المپیک آتن چشم دوخت. هشت ماه بعد، او یکی از دوندگان آفریقای جنوبی در پارالمپیک آتن بود و رکورد خود را به 11.16 ثانیه بهبود بخشید و برنز صدمتر را از آن خود کرد. مسابقه بعدی اسکار، دوی 200 متر بود؛ جایی که با ثبت رکورد 21.97 ثانیه به نخستین انسان معلول بدل شد که 200 متر را در کمتر از 22 ثانیه دویده است. نکته جالب توجه، کلاسی بود که دونده اهل آفریقای جنوبی در آن شرکت می کرد. گروه T44 مخصوص دوندگان یک پا بود و پیستوریوس بدون داشتن پا در کنار این نفرات می دوید.

 

پاهای مصنوعی اسکار از الیاف کربن قابل ارتجاع ساخته شده بود و به نام « چیتا مدل 3 » معروف بود. پاهایی تیغه مانند که توسط شرکت ایسلندی اُسور طراحی و باعث شده بود که پیستوریوس بعدها ملقب به « Blade Runner» شود.

از آن به بعد دورانی حماسی در زندگی اسکار شروع شد. در مارس 2005 در رقابتهای کشور آفریقای جنوبی با دوندگان سالم مسابقه داد و ششم شد. بعدها و در سال 2007 عنوان نایب قهرمانی همین مسابقات را از آن خود کرد و کمی بعد هم در مسابقات جهانی معلولان، دو مدال طلای 100 متر و 200 متر را به خود اختصاص داد. او در سال 2006 هم در مسابقات معلولان جهان در هلند، سه قهرمانی صد، 200 و 400 متر را کسب کرد. در 400 متر زمان خودش را به کمتر از 50 ثانیه رساند و کم کم درصدد برآمد که در رقابتهای المپیک شرکت کند. المپیک و نه پارالمپیک!

اسکار-پیستوریوس
اسکار-پیستوریوس

پیستوریوس اجازه شرکت در المپیک 2008 پکن را پیدا نکرد. اما در همان سال در پارالمپیک پکن 3 طلا در صدمتر، 200 و 400 متر به دست آورد. اما سرانجام بعد از چهار سال انتظار، در لندن این اجازه به او داده شد و او تا نیمه نهایی مسابقات 400 متر هم صعود کرد. در همان سال در پارالمپیک دو طلا در 400 متر و 100×4 متر تیمی و یک نقره در 200 متر به دست آورد تا با 6 طلا، یک نقره و یک برنز پارالمپیک، پرونده او در بازیها بسته شود. آماری خاص برای انسانی فوق العاده خاص و رکوردهایی منحصربفرد.

 

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «اسکار پیستوریوس ، Blade Runner بازیهای المپیک و پارالمپیک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره اسکار پیستوریوس ، Blade Runner بازیهای المپیک و پارالمپیک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.