زمان مطالعه: 6 دقیقه
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم

شیخ محمد بین راشد آل مکتوم حاکم دبی می باشد که با نام شیخ محم نیز شناخته می شود و از آن به معمار دبی نوین نیز یاد می کنند.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم با ۶۵ سال سن حاکم دبی است. وی دارای دو همسر و ۲۱ فرزند می‌باشد. در این مقاله ما قصد داریم شما را به صورت کامل با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم آشنا کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم

معرفی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم متولد ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۴۹است، او دارای منصب نایب رئیس، نخست‌ وزیر امارات متحده عربی و هم چنین حاکم دبی است. از شیخ محمد بن راشد آل مکتوم به عنوان معمار دبی نیز یاد می‌شود. او در سال ۲۰۰۶ حاکم دبی شد و تا به امروز خدمات بسیار زیادی در دولت امارات متحده عربی دبی انجام داده‌ است. لازم به ذکر است که در آوریل ۲۰۰۷ اولین خدمت شیخ محمد استراتژی دولت فدرال امارات متحده عربی بود. در سال ۲۰۱۰ او توانست امارات متحده عربی را تبدیل به یکی از بهترین کشور های جهان کند. همچنین شیخ محمد بن راشد آل مکتوم دبی را به شهری جهانی تبدیل کرده است و از آن به عنوان معمار دبی نوین نیز یاد می کنند. او هم چنین توانسته تعدادی شرکت های بزرگ هواپیمایی، گروه جمیرا و دی‌ پی ورلد را راه اندازی کند. شیخ محمد بن آل مکتوم بر پروژه‌ های اقتصادی زیادی در دبی نظارت کرده‌ است که از جمله آن ها می‌توان به ساخت برج خلیفه اشاره نمود.

برج خلیفه
برج خلیفه

 

 تحصیلات شیخ محمد بن راشد آل مکتوم

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم فرزند سوم خانواده خود است. مادر وی لطیفه دختر حمدان آل نهیان می‌باشد و نهیان نیز دختر شیخ حمدان حاکم ابوظبی است.

شیخ محمد از سن چهار سالگی شروع به آموختن زبان عربی و تعلیمات اسلامی کرد. وی در مدرسه الاحمدیه و نیز در شهر دیره تحصیلات ابتدائی خود را گذراند. شیخ محمد در سن ده سالگی به مدرسه الشعب رفت و بعد از گذراندن دو سال به مدرسه متوسطه دبی رفت. در ۲ سپتامبر ۱۹۵۸ پدربزرگ شیخ محمد در گذشت و به جای او پدرش حاکم دبی شد. لازم به ذکر است که از آن پس برای آماده‌ سازی محمد برای ورود به حکومت تمهیدات ویژه‌ای به کار گرفت. شیخ محمد به همراه پسر عمویش شیخ محمد بن خلیفه آل مکتوم در اوت ۱۹۶۸ به لندن سفر کرد، او در شهر کمبریج و مدرسه زبان بل ثبت نام کرد تا به آموختن زبان انگلیسی بپردازد. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم بعد از آن در آلدرشات و در مدرسه آموزش Mons Officer Cadet شروع به درس خواندن کرد و در نتیجه به عنوان دانش آموز نمونه مشترک‌المنافع با شمشیر افتخار قبول شد. شیخ محمد بن‌ راشد آل مکتوم از همان دوران کودکی به سوارکاری و شکار علاقه بسیاری داشت.

زندگی شخصی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم

در سال ۱۹۷۹ شیخ محمد با همسر اولش که شیخه هند بنت مکتوم بن جمعه آل مکتوم نام دارد ازدواج کرد. در ۱ آوریل ۲۰۰۴ شیخ محمد، هیا دختر ملک حسین که پادشاه پیشین اردن بود را به همسری قبول کرد. هیا خواهر خوانده ملک عبدالله دوم پادشاه کنونی اردن نیز است.

زندگی سیاسی شیخ محمد حاکم دبی

با حکم شیخ مکتوم بن راشد در ۳ ژانویه ۱۹۹۵ شیخ محمد به عنوان ولیعهد دبی منصوب شد.

پروژه‌های عمرانی زیادی در دبی زیر نظر شیخ محمد بن راشد آل مکتوم اجرا شده‌ است که می‌توان ازجمله آن ها به برج العرب، جزایر نخلی دبی و نیز برج خلیفه اشاره نمود. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم بعد از این که برادر بزرگش را از دست داد بعد از گذشت یک هفته حکومت دبی در ۴ ژانویه ۲۰۰۶ به دست گرفت. شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان که حاکم امارات متحده عربی بود، بر اساس تقسیم قدرت میان دبی و ابوظبی، در همان تاریخ شیخ محمد را به نایب رئیسی و نخست‌ وزیری امارات برگزید و اعضای دیوان عالی امارات با این انتخاب موافقت نمودند. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم در جهان غرب، به حمایت از جنبش‌ های فمینیستی و حقوق زنان بسیار معروف است. او بر این باور است که برای توسعه جامعه باید از حقوق زنان و برابر دانستن آنان با مردان دفاع کرد. در کشور امارات متحده عربی برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ انتخابات پارلمانی برگزار شد و در آن با حمایت از حاکم دبی شیخ محمد و نیز ۹ نفر از کاندیدای زن برای برابری در دبی وارد پارلمان کشور خود شدند.

زندگی سیاسی

روابط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم با ایران

 در محفلی خصوصی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی به حاضران گفته بود، من کشور ایران را خیلی دوست دارم و هم چنین عاشق تمدن و فرهنگ ایرانیان هستم. در ادامه گفته بود من شیعه را نیز دوست دارم و از بحث های بین شیعه و سنی بیزارم. در گفتگو های هسته‌ای برخلاف بسیاری از حاکمان کشور های عربی در سال ۲۰۱۴، شیخ محمد حاکم دبی در مصاحبه‌ای گفته بود هر گونه تحریم‌ ها علیه ایران بایستی برداشته شود و نیز تمایل خود را برای این که با ایران روابط بهتری داشته باشد را تأکید کرده بود. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم از گفتن این سخن با واکنش های بسیار منفی سایر سران اماراتی روبه رو شد.

فعالیت‌های فرهنگی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم

شیخ محمد و فرزندانش به هنرهای سنتی عربی و شعر علاقمند بوده و برای کمک به کشورهای در حال توسعه همچون فلسطین، مصر، اردن و یمن مشارکت کرده‌اند. برای اولین بار شیخ محمد در دوران جوانی و با نام مستعار سلیت شروع به شعر گفتن کرد. علت انتخاب نام سلیت این بود که شعر او با پسر حاکم آن زمان دبی یکی نشود.‌ شیخ محمد از سوی شاعره فتال العرب تشویق شد و نیز برای یکی از اولین اشعار او، فتال العرب پاسخی نوشت که برای یک شاعر تازه به دوران رسیده بسیار غیرمعمول است. شیخ محمد در زبان خودش به عنوان یک شاعر نیز شناخته می‌شود. مرکز محمد بن راشد در سال ۱۹۹۸ توسط شیخ محمد راه‌اندازی شد. هدف از ایجاد این مرکز درک فرهنگی SMCCU است، این مرکز غیرانتفاعی بوده و باعث بالا رفتن آگاهی، آشنایی با آداب و رسوم و نیز مذهب امارات متحده عربی می‌باشد. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم با شعار در های باز و ذهن‌ های باز قصد دارد تا درک متقابل فرهنگی و هم چنین ارتباط بین مردم دبی و یا مهمانانی که از آن دیدن می‌کنند را بهبود بخشد.

کار های خیریه

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم در کمک‌های خیریه‌ نیز بسیار معروف است. شیخ محمد در ۱۹ مه ۲۰۰۷ اعلام کرد که می‌خواهد ۱۰ میلیارد دلار برای راه‌اندازی بنیاد محمد بن راشد آل مکتوم پرداخت کند. لازم به ذکر است که این بنیاد یک بنیاد آموزشی در خاورمیانه می‌باشد. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم شهر انسان دوستانه دبی را در سپتامبر سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی کرد. از آن پس این‌ شهر به به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تدارکات کمک‌ های انسان دوستانه توسعه پیدا کرده‌ است. این مرکز به وسیله ۵۰ سازمان غیردولتی و ۹ آژانس سازمان ملل و نیز اپراتور تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علایق محمد بن راشد به ورزش‌ کردن

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم از سن بسیار کم به آموختن شکار و مقدمات سوارکاری شروع کرد. شیخ محمد در اولین مسابقه رسمی خود که در سال ۱۹۶۷ و در نیومارکت برگزار شد حضور پیدا کرد. او در پرورش اسب و مسابقات اسب اصیل بین‌ المللی امروزه به عنوان یکی از چهره‌ های بزرگ و معروف شناخته می‌شود. شیخ محمد مزرعه هایی در استرالیا، ایرلند، ایالت متحده و انگلسان دارد. او یکی از بزرگترین استادان در زمینه پرورش اسب در جهان می‌باشد و می‌توان گفت صاحب دارلی نیز است. رشید، پسر شیخ محمد در مسابقات آسیایی ۲۰۰۶ توانست در اسب‌ دوانی استقامت طلای انفرادی را دریافت کند و پسرانش به نام های مجید، رشید، احمد و حمدان توانستند طلای تیمی استقامت را برنده شوند. لطیفه برادر زاده‌‌ شیخ محمد توانست برنز پرش نمایشی را کسب کند و نیز دخترش میثا مسئول هدایت تیم تکواندوی امارات بود. زمانی که تیم ملی فوتبال امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جام خلیج فارس شد، شیخ محمد حاکم دبی به این تیم ۵۰ میلیون درهم هدیه کرد. همسر شیخ محمد نیز به این تیم ۲۵ میلیون درهم هدیه کرد.

لازم به ذکر است که نوه‌های شیخ محمد هم ۱۲ میلیون درهم به این تیم هدیه کردند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره شیخ محمد بن راشد آل مکتوم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.