زمان مطالعه: 6 دقیقه
مضرات و خواص کدو سبز در طب سنتی

مضرات و خواص کدو سبز در طب سنتی

مضرات و خواص کدو سبز در طب سنتی کدو سبز در طب سنتی : نام ها کدو سبز در فارسی آسمونی : کدو – در کتب سنتی با نام...

مضرات و خواص کدو سبز در طب سنتی

مضرات و خواص کدو سبز در طب سنتی
مضرات و خواص کدو سبز در طب سنتی

کدو سبز در طب سنتی : نام ها کدو سبز در فارسی

آسمونی : کدو – در کتب سنتی با نام عربی قرع و گیاه آن یقطین – در فرانسوی: کدو Courge – کدو سبز خورشیCourgette – کدو تنبل Potiron – کدو حلوایی و مربایی Citrouille – کدو قلیانی یا صراحی Gourde یا Calebasse (بیشتر مصرف تزئینی) – در انگلیسی: کدوی تابستانه یا سبز خورشی Squash و Summer squash – کدو حلوایی Winter squash و Hungarian pumpkins و Pumpkin – کدو سبز Vegetable marrow – کدوی قلیانی یا صراحی Gourd و Calabash

کدو سبز در طب سنتی : نام علمی کدو سبز

Cucurbitaceae، Cucurbita maxima Duch برای کدوهای درشت مثل کدو تنبل یا کدوی کلاه ترکی. و Giraumon نوعی کدوی درشت مدور با پوست سبز و گوشت نارنجی و شیرین. Cucurbita pepo L. برای کدوی تخمی. Cucurbita melo L. برای کدوی حلوایی و مربایی. Lagenaria siceraria (Mol.) Standl برای کدوهای تزئینی مثل صراحی.

کدو سبز در طب سنتی : مشخصات گیاه کدو سبز

گیاه یک ساله علفی خزنده که میوه آن بسته به نوع، نارس و سبز یا کاملا رسیده مصرف می شود. برگ ها قلبی پهن با دمبرگ بلند پوشیده از کرک زبر. گل ها زرد رنگ و نر و ماده روی یک پایه. ریشه باریک و بلند و کمی شیرین و سکر آور. بهترین نوع آن سفید شیرین نازک است که ریشه دار نباشد و اندازه متوسط داشته باشد.

کدو سبز در طب سنتی : اجزای مورد کاربرد کدو سبز

در طب سنتی کدو های سبز مسمایی گوشت آن و سایر کدو ها بیشتر تخم آن مورد توجه است. در مورد کدو های شیرین گوشت و تخم آن مصرف می شود. کدوی تزئینی خود آن مصرف می شود.

کدو سبز در طب سنتی : تکثیر کدو سبز

در تمام مناطق کشور کاشت می شود. کدو های درشت در خاک ها و اراضی جنوبی و آفتابگیر. تکثیر با کاشت تخم در مناطق معتدله در اوایل بهار. فاصله بوته ها یک متر در یک متر و در کدو های درشت دو متر در دو متر.

کدو سبز در طب سنتی : ترکیبات شیمیایی کدو سبز

در کدوهای درشت ماده ی ساپونین، کوکوربیتین و لوتئین یافت می شود. از تخم آن رزینی گرفته می شود که خاصیت ضد کرم معده دارد ولی گلیکوزید نیست. در کدوهای متوسط و کوچک مقدار اندکی ارسنیک هست. ویتامین C یافت می شود. از تخم آن فیتوستارین و سالیسیلیک اسید جدا شده.

در هر صد گرم قسمت خوردنی کدو حلوایی خام: آب 91 گرم، پروتئین 1 گرم، چربی 0/1 گرم، قند و هیدرات کربن 5/4 گرم، خاکستر 0/8 گرم، کلسیم 21 میلی گرم، فسفر 44 میلی گرم، آهن 0/8 میلی گرم، سدیم 1 گرم، پتاسیم 340 میلی گرم، ویتامین A 1600 واحد، تیامین 0/05 میلی گرم، ریبوفلاوین 0/11 میلی گرم، نیاسین 0/6 میلی گرم، ویتامین C 9 میلی گرم.

در هر صد گرم مغز تخم کدو حلوایی و کدوی تخمی، خشک و خام: آب 4/4 گرم، پروتئین 29 گرم، چربی 46/7 گرم، قند و هیدرات های کربن 13 گرم، خاکستر 4/9 گرم، کلسیم 51 میلی گرم، فسفر 1144 میلی گرم، آهن 11/2 میلی گرم، ویتامین A 70 واحد، تیامین 0/24 میلی گرم، ریبوفلاوین 0/19 میلی گرم، نیاسین 2/4 میلی گرم.

در هر صد گرم کدوی تابستانه خام: آب 94 گرم، پروتئین 1/1 گرم، چربی 0/1 گرم، مواد قندی و هیدراتهای کربن 3/6 گرم، خاکستر 0/6 گرم، کلسیم 28 میلی گرم، فسفر 29 میلی گرم، آهن 0/4 میلی گرم، سدیم 1 میلی گرم، پتاسیم 2/2 میلی گرم، ویتامین A 410 واحد، تیامین 0/05 میلی گرم، ریبوفلاوین 0/09 میلی گرم، نیاسین 1 میلی گرم، ویتامین C 22 میلی گرم.

در هر صد گرم کدوی تابستانه ی پخته که آب آن کشیده شده باشد: آب 95 گرم،پروتئین 0/9 گرم، چربی 0/1 گرم، مواد قندی و هیدراتهای کربن 2/5 گرم، خاکستر 0/4 گرم، کلسیم 25 میلی گرم، فسفر 25 میلی گرم، آهن 0/4 میلی گرم، سدیم 1 میلی گرم، ویتامین A 390 واحد، تیامین 0/05 میلی گرم، ریبوفلاوین 0/08 میلی گرم، نیاسین 0/8 میلی گرم، ویتامین C 10 میلی گرم.

zucchini-in-traditional-medicine
zucchini-in-traditional-medicine

کدو سبز در طب سنتی : طبیعت کدو سبز

تمام انواع کدو از دیدگاه طب سنتی مطلقا سرد و تر است. مغز تخم کدو نیز به همین طبع است.

کدو سبز در طب سنتی : کاربرد و خواص کدو سبز

خنک کننده و مرطوب کننده است. انسداد مجاری را باز می کند.

مدر و ملین است. برای رفع یرقان و تب های گرم نافع می باشد.

برای افراد گرم مزاج و صفراوی غذای مناسبی است اما پخته آن از نظر مواد غذایی ضعیف و سریع الهضم است.

اگر کدو را با به و یا آبغوره و یا آب انار و یا سرکه در روغن بادام و یا زیتون بپزند خونساز است و خون صالح تولید می کند.

اگر چند قطره آب کدو را خام با شیر انسان مخلوط کنند و در گوش و بینی بریزند برای سردرد گرم و سرسام و هذیان و جنون و ورم های گرم و بی خوابی مفید است. خصوصا با روغن گل سرخ در گوش مفید است.

ضماد ساییده آن بر پیشانی اطفال برای ورم گرم پیشانی و سر و سردرد گرم و رفع خشکی دماغ و بی خوابی مفید است. گذاشتن ضماد آن روی چشم هم همین خاصیت را دارد. غرغره آب کدو برای درد حلق و درد دندان گرم مفید است.

آب کدوی پخته با تمر هندی و شکر برای تسکین حرارت دماغ و سردرد و وسواس و جنون نافع است. اگر اسفناج را با کدو و جو و یا ماش پوست گرفته در روغن بادام و آب بپزند خوردن آن برای درد سینه و سرفه گرم نافع است.

خوردن کدوی پخته عطش را تسکین می دهد و گرمی و التهاب کبد گرم را فرو می نشاند.

خوردن آب کدوی پخته که با فشار عصاره گرفته شده باشد به میزان 150 گرم یا 300 گرم با عسل، ملین و مسهل معتدلی است. و اگر با مغز فلوس و ترنجبین و بنفشه خورده شود مسهل صفرا است.

همراه با تمر هندی و شکر پاک کننده روده و کلیه و مسهل صفرای سوخته می باشد.

کدوی پخته با سرکه برای اکثر بیماری های گرم مفید است. و با گوشت موجب تسریع هضم می شود. ضماد پخته آن روی معده و کبد و کلیه، مسکن حرارت و التهاب آن هاست.

خوردن پوست خشک کدو برای بواسیر و خونریزی داخل شکم مفید است.

کدوی خرد شده ی پخته مخلوط با ماست و خردل و سیر وفلفل و نمک و نعناع برای اشخاص سرد مزاج نیز مفید است. گرد پوست خشک شده ی سوخته ی کدو برای قطع خونریزی جراحات و زخم های خورنده و زخم آلت تناسلی مفید است و مخلوط با روغن گاو برای سوختگی آتش مفید می باشد.

مربای کدو برای تولید خلط صالح، دفع مواد سوداوی و تقویت اعصاب مؤثر است. ترشی کدو لطیف کننده، هضم کننده غذا و مسکن حرارت خون و صفرا می باشد.

مضرات و خواص کدو سبز در طب سنتی
مضرات و خواص کدو سبز در طب سنتی

کدو سبز در طب سنتی : تخم کدو سبز

مغز تخم کدو بدن را چاق می کند و برای رفع خشونت سینه و خروج اخلاط خونی از سینه و سرفه ی گرم و تشنگی و زخم روده و مثانه و سوزش مجاری ادرار مفید است. روغن تخم کدو برای رفع یبوست دماغ و بی خوابی و دل پیچه صفراوی مفید است. ضماد روغن آن برای زخم سر و بدن اطفال و زخم گوشه دهان مفید است. در چین از آن به عنوان کرم کش و مدر و تونیک اعصاب استفاده می شود. تخم آن برای درد دندان و ورم لثه نافع است. جانشین آن مغز تخم هندوانه است.

کدو سبز در طب سنتی : کاربرد اجزای کدو سبز

گوشت کدو خنک کننده و مدر و آنتی لیتیک و مصرف زیاد آن قی آور و مسهل است. مخلوطش با آبلیمو برای جوش چرکین صورت و کورک و آبسه مفید است. گل و پوست میوه آن ضد سم است. دم کرده برگ کدو مخلوط با خاکستر به صورت ضماد برای کمر درد زنان حامله مفید است.

کدو سبز در طب سنتی : احتیاطات در مورد کدو سبز

برای افرادی که معتاد به قولنج باشند مضر است زیرا کدو ایجاد قولنج می کند. موجب نفخ و کاهش اشتها هم می شود. شیخ الرئیس معتقد است هر چند آب کدو نافع است اما گاهی مضر است به دلیل مدر بودن. برای افراد پیر و سرد مزاج یا ساکن در مناطق سرد مضر است.

کدو سبز در طب سنتی : تحقیقات جدید در مورد خواص درمانی کدو سبز

تخم و گوشت کدو هر دو پیشگیری کننده سرطان هستند. چون دارای مهار کننده هایی به نام پروتئاز تریپسین هستند. همه نوع کدو به خصوص کدوی حلوایی و انواع نارنجی تر دارای ماده ضد سرطان کاروتنوئید و بتاکاروتن هستند که اکسید کننده و ضد رادیکال های آزاد می باشند. همچنین به میزان نارنجی تر بودن از بیماری های مزمن پیشگیری می کنند. کدوی حلوایی خطر ابتلا به سرطان ریه و نای و معده و مثانه و حنجره و پروستات را کاهش می دهد و در مصرف کنندگان دخانیات پیشنهاد می شود. کدوی حلوایی و هویج و سیب زمینی سه فاتح سلامتی محسوب می شوند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مضرات و خواص کدو سبز در طب سنتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مضرات و خواص کدو سبز در طب سنتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.