زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه چیز از باشگاه استقلال: 16 قهرمانی، دلفین ، پرنده و حلقه

همه چیز از باشگاه استقلال: 16 قهرمانی، دلفین ، پرنده و حلقه

تیم استقلال مدتها قبل قول داد که از لوگوی جدید خود، رونمایی کند. اما سال 1402 تمام شد و از لوگویی رونمایی نشد!

نمادهای پیشنهادی

زمانی که استقلال صحبت از تغییر لوگوی خود کرد، یک تیم طراحی لوگو، نمادهایی را برای باشگاه طراحی کرد تا از بین آنها یکی به عنوان لوگوی جدید استقلال انتخاب شود. البته استقلال نه این نمادها را انتخاب کرد و نه خود نمادی را به تماشاگران معرفی نمود. طرحهای پیشنهادی را که ریشه در اولین نام تاریخ باشگاه( دوچرخه سواران) و نماد دوچرخه، نماد کنونی و همین طور واژه اس اس است را با هم می بینیم.( البته محدودیت ها سبب شده تا از نمادهای یادآور تیم تاج استفاده نشود!)

افتخارات متنوع

تیم فوتبال استقلال در سال 1401 سرانجام پس از انتظاری یک دهه ای مجددا قهرمان لیگ فوتبال ایران شد؛ این عنوان، چهارمین قهرمانی استقلال در لیگ برتر فوتبال ایران بود. استقلالی ها در تاریخ خود، متنوع ترین قهرمانی ها را دارند. این تیم از سال 1328 عناوین قهرمانی خود را در لیگ فوتبال تهران با نام تاج آغاز کرد و طی دهه های 30 و40 نیز هفت بار دیگر این عنوان را در تهران به دست آورد. عناوینی که بعدها با عنوان استقلال به 13 عنوان رسید.

در سال 1349 این تیم قهرمان جام منطقه ای ایران شد که اولین رقابت سراسری باشگاهی فوتبال ایران بود. تاج در سال 1353 قهرمان جام تخت جمشید شد و بعدها استقلال در سال 1369 در رقابتهای لیگ قدس نیز یک قهرمانی دیگر در فوتبال ایران به دست آورد. فنح جام آزادگان در سالهای 1377 و 1380 دیگر عناوین قهرمانی آبی پوشان در فوتبال سراسری کشور بود و سرانجام با شکل گیری لیگ برتر، استقلال در سالهای 1385، 1388 و 1392 این عناوین را با مربیگری امیر قلعه نویی به دست آورد. قهرمانی لیگ برتر در سال 1401 با فرهاد مجیدی، نخستین قهرمانی استقلال بدون امیرقلعه نویی بود.

استقلالی ها در جام حذفی نیز رکورددار فوتبال ایران هستند و تاکنون 7 بار فاتح جام حذفی ایران شده اند. اولین این عناوین در سال 1357 و آخرین آنها در سال 1397 به دست آمده است.

رنگها و نمادها؛ دلفین ، پرنده و حلقه

در فوتبال کشورمان برخلاف بیشتر نقاط دنیا، انتخاب نمادهای فوتبالی برای تیمها چندان آسان نیست. از یک طرف شهرها و استان ها پرچم مستقل ندارند تا بتوان از رنگ ها و نمادهای آنها استفاده کرد و از طرفی هم افکار مسوولان تیمها آن قدر با هم متفاوت است که نتوانند نمادی مشترک و دارای معنا را به عنوان لوگوی باشگاه خود انتخاب کنند. به همین خاطر عجیب نیست وقتی ببینیم در لوگوی باشگاه استقلال هم پرنده به کار رفته و هم جانوری مثل دلفین. بدون این که دلیل خاصی برای این مساله مشخص شود. در سال 1324 تیم فوتبال دوچرخه سواران در تهران، کار خود را آغاز کرد. هرچند یک سپر سفید با لبه های آبی و تصویری از یک دوچرخه سوار با لباس آبی در میان سپر مخصوص باشگاه به کار رفته بود، اما این نماد روی پیراهن تیم کاربردی نداشت و تنها در مجلات و اسناد رسمی باشگاه از آن استفاده می شد. سال 1328 و به دنبال شکل گیری باشگاه تاج، نماد دوچرخه سواران هم جای خودش را به نماد تیم جدید داد؛ نمادی یادآور پنج حلقه المپیک. البته این حلقه ها به صورت ردیفی متصل به هم قرار گرفته بودند که به جای حلقه وسط آن، یک تاج قرار داشت و نام باشگاه هم به زبان انگلیسی در زیر آن مشاهده می شد.

esteghlal-logo-during-time
esteghlal-logo-during-time

باشگاه تاج تا مدتها رنگ های مختلف را به عنوان رنگ پیراهن خود به کار برد. رنگ هایی مثل لیمویی و اکثرا آبی روشن. تا این که لباس آبی و آستین سفید به عنوان لیاس اصلی تیم در دهه 50 مورد استفاده قرار گرفت. بعد از انقلاب، باشگاه تاج منحل شد و نفرات این باشگاه همراه هم، تیم استقلال را تاسیس کردند؛ نمادهای تیم جدید هم به کلی متفاوت از نمادهای تیم قبلی بود. استقلال هم به سبک تمام تیمهای ایرانی، کمتر از نماد روی پیراهن خودش استفاده می کرد. اما در دهه 60 چیزی که روی پیراهن آبی تیم به چشم می خورد، اسم استقلال در بالای یک نصفه توپ بود. این دو علامت در بالای بالهای پرنده ای قرار داشتن که نه مشخص بود چه پرنده ای هست و نه دلیل استفاده از آن، هیچ گاه مشخص شد.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ استقلال ، دلفین ، پرنده و حلقه

باشگاه در سال 1379 و در دوران مدیریت علی فتح الله زاده نمادی را روی لباس خود به کار برد که پر بود از مربع های مختلف و یک دلفین. در حالی که این حیوان را هم نمی توان به هیچ عنوان معرف تاریخ باشگاه یا حتی شهر تهران دانست. اما لوگوی فعلی باشگاه از سال 1370 طراحی شد و گفته می شود که این کار توسط یک دانشجوی دانشگاه هنرهای زیبا انجام شد. لوگویی با سه دایره آبی متصل به هم و علامتی مثل شعله که بی شباهت به نماد کمیته ملی المپیک ایران نیست. هرچند بعدها دو ستاره به نشانه دو قهرمانی باشگاه در آسیا، اسم باشگاه و سال تاسیس آن به فارسی و انگلیسی در داخل نماد جای گرفت، اما در این نماد نه می توان نشانی از خاطرات تیم دوچرخه سواران را پیدا کرد و نه حتی حلقه های به هم پیوسته المپیک. به همین سادگی یکی از قدیمی ترین تیمهای فوتبال کشورمان بخشی از هویت خود را کنار گذاشته است. اتفاقی که البته در فوتبال ایران عجیب نیست.

اختصاصی ورزشی آسمونی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «همه چیز از باشگاه استقلال: 16 قهرمانی، دلفین ، پرنده و حلقه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره همه چیز از باشگاه استقلال: 16 قهرمانی، دلفین ، پرنده و حلقه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.