زمان مطالعه: 3 دقیقه
انواع کولر گازی و اسپلیت و کاربردهای آن‌ها

انواع کولر گازی و اسپلیت و کاربردهای آن‌ها

در فصول گرم سال به دلیل افزایش دما و برای خنک کردن فضای محیط از کولر گازی استفاده می‌کنند. کولر گازی...
انواع کولر گازی و اسپلیت و کاربردهای آن‌ها
انواع کولر گازی و اسپلیت و کاربردهای آن‌ها


در فصول گرم سال به دلیل افزایش دما و برای خنک کردن فضای محیط از کولر گازی استفاده می‌کنند. کولر گازی وسیله‌ای است که مانند دیگر وسایل سرمازا با استفاده از فشار مایع را به گاز تبدیل کرده و سرما تولید می‌کند. کولر گازی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها با توجه به قطعاتی که درداخل آن‌ها تعبیه شده ویژگی‌های گوناگونی دارد که عبارتند از:

 

کولر گازی پرتابل یا قابل حمل

کولر گازی پرتابل یکی ازانواع کولر گازی است که به دلیل قرارگیری کمپرسور کولر گازی داخل آن، نیاز به نصب ندارد و به حالت ایستاده در امکان مختلف قابل استفاده می‌باشد. کولر گازی پرتابل ویژگی‌هایی دارد که از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به ایجاد سرمایش مطلوب و بدون رطوبت اشاره کرد و همین‌طور کولر گازی پرتابل از ورود هوای آلوده محیط بیرون به داخل جلوگیری کرده و بر خلاف کولرهای آبی، آلودگی‌ها را به داخل انتقال نمی‌دهد. کولر گازی پرتابل بیشتر برای امکانی با متراژ کوچک و فضاهایی که قابلیت نصب کولر گازی وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی هر چند کولر گازی پرتابل مزایای بسیاری دارد؛ اما از معایبی نیز برخوردار است. بزرگ‌ترین مشکل کولرهای گازی پرتابل، تولید سر و صدای بالای آن‌ها می‌باشد.

 

کولر گازی اسپلیت یا دو تکه

کولر گازی اسپلت یا دو تکه از دو قسمت تشکیل شده که دستگاه اصلی تهویه مطبوع هوا در داخل ساختمان و قسمت دیگر آن در بیرون از ساختمان نصب می‌شود. کولر گازی اسپلیت نسل جدیدی از کولرهای گازی به‌شمار می‌آیند که توانایی کار در فضایی با رطوبت بالا را دارند و همین‌طور برخلاف کولرهای آبی نیازی به آب برای استفاده ندارند. از طرفی کولر گازی اسپلیت از قدرت بالایی برای مکش هوای گرم برخوردار است که باعث شده محبوبت بالایی داشته باشد. همچنین تایمر یا برنامه‌ریزی زمان برای خاموش یا روشن کردن دستگاه، تنظیم درمای مورد نیاز بدن با استفاده از ریموت کنترل، قابلیت نصب جداگانه، داشتن ترموستات دمایی، فیلترهای چندگانه برای تصفیه هوا و تولید سرما و گرما یکنواخت در فضا از دیگر قابلیت‌های کولر گازی اسپلیت می‌گویند.

irangan
irangan

انواع کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت نیز انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اسپلیت دیواری، اسپلیت کاستی، اسپلیت مولتی پنل و اسپلیت ایستاده اشاره کرد که در اسپلیت دیواری، پنل داخلی یا همان اپراتور روی دیوار نصب می‌شود؛ در حالی که در اسپلیت ایستاده طراحی و فن دستگاه به‌گونه‌‌ای است که برای محیط‌های صنعتی و ادارات بزرگ مناسب می‌شود. اسپلیت کاستی از چهار جهت هواکش داشته و در داخل سقف کاذب قرار می‌گیرد؛ اسپلیت کاستی گزینه مناسبی برای مکان‌هایی دارای ارتفاع سقف بالا می‌باشد. اسپلیت مولتی گازی از یک دستگاه گازی مانند کندانسور و یا کمپسور تشکیل شده که چهار پنل دارد.

 

کولر گازی داکت

کولر گازی داکت نوعی دیگر از کولر گازی است که از دو بخش تشکیل شده که پنل داخلی آن هواساز نام دارد و به پنل خارجی آن کندانسور می‌گویند که با استفاده از لوله‌های مسی با یکدگیر متصل شده می‌شوند. همچنین کولر گازی داکت انرژی کمی مصرف کرده و اکسیژن را تازه نگه می‌دارد. از طرفی بسیاری از افراد کولر گازی داکت را نوعی اسپلیت می‌شناسد؛ در حالی که کولر گازی داکت می‌تواند عملکردی متفاوت از اسپلیت داشته باشد.

 

کولر گازی اینورتر

کولر گازی اینورتر نوع دیگر از انواع کولر گازی است که به دلیل مصرف پایین برق از محبوبت بالایی برخوردارند. در کولرهای گازی دارای اینورتر؛ کمپرسور در زمان رسیدن بصه دمای مطلوب خاموش نشده و تنها دور موتور را کاهش می‌دهد. از طرفی یکی از علل مصرف بالایی برق، خاموش و روشن شدن موتور است که در کولرهای گازی اینورتر موتور پی در پی خاموش و روشن نشده و بنابراین برق کم‌تری مصرف می‌کند.

 

نکاتی درباره نصب کولر گازی

نحوه نصب کولر گازی در میزان بهینه‌سازی و کنترل انرژی اهمیت زیادی دارد. کولر گازی باید با توجه به متراژ فضا تهیه شده و در محلی مناسب نصب شود. بعضی از کولرهای گازی مانند اسپلیت، پنل‌ آن‌ها درخ ارج از ساختمان نصب شده؛ در حالی که بعضی دیگر مانند کولر گازی ایستاده نیازی به انجام خدمات نصب ندارند. از ظرفی نصب کولر گازی باید توسط فردی با تجربه انجام شود.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «انواع کولر گازی و اسپلیت و کاربردهای آن‌ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره انواع کولر گازی و اسپلیت و کاربردهای آن‌ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.