شهر استانبول بزرگترین شهر ترکیه است. این شهر در تمام ایام سال میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است. به طوریکه از لحاظ تعداد گردشگر خارجی مقاوم سوم را در دنیا دارد. جاذبه‌های تاریخی، رفاهی و تفریحی استانبول موجب شده که این شهر در بین ایرانی‌ها طرفداران بی‌شماری داشته باشد.

این شهر در کنار دریای مرمره و تنگه بسفر قرار دارد. دو قاره آسیا و اروپا از طریق تنگه بسفر از هم جدا می‌شوند و تنها شهر بزرگ جهان است که بخشی از آن در آسیا و بخش دیگر در اروپا واقع شده است.

اگرچه این شهر پایتخت ترکیه نیست اما مرکز تاریخی، فرهنگی و اقتصادی این کشور است. شهر استانبول در جهان باستان به نام قسطنطنیه شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونگی سرمایه گذاری در کانادا

وضعیت جغرافیایی و آب و هوای شهر استانبول

استانبول یک شهر میان قاره‌ای است و از طریق تنگه بسفر به دو قسمت تقسیم شده است. بخش غربی در قاره  اروپا و بخش شرقی در قاره آسیا قرار دارد. بیشتر مراکز تاریخی و تجاری این شهر در بخش اروپایی آن واقع شده‌اند. به همین دلیل، دو سوم جمعیت شهر ساکن بخش اروپایی هستند.

تابستان‌های این شهر گرم و خشک و زمستان‌های آن معتدل است. با این حال، در برخی روزهای زمستان هوا بسیار سرد می‌شود. همچنین رطوبت هوا بالا است و میزان بارندگی در مقایسه با نقاط دیگر بیشتر است. بیشتر روزهای زمستان هوا مه‌آلود است و بادهای شدید می‌وزد.

با توجه به شرایط آب و هوایی استانبول بهترین زمان سفربه این شهر زیبا فصل بهار و پاییز است. می‌توان گفت در این شهر جولای گرم‌ترین ماه سال و فوریه سردترین ماه سال است.

زبان و مذهب مردم استانبول

حدود 18درصد جمعیت ترکیه ساکن شهر استانبول هستند. در سال 2017 جمعیت این شهر حدود 15 میلیون نفر بوده است.

زبان رسمی کشور ترکیه، ترکی استانبولی است که ساکنین شهر استانبول نیز به همان زبان تکلم می‌کنند. این زبان به تدریج دستخوش تغییرات زیادی شده است. کشور ترکیه در سال 1928 میلادی جایگزینی حروف لاتین به جای حروف عربی را برای نوشتار تصویب کرد. حروف الفبای عربی از زبان کشور ترکیه حذف شد و سیستم نوشتاری از ترکی عثمانی به ترکی لاتین تغییر کرد.

ترک‎ها اغلب ساکنین شهر استانبول را تشکیل می‌دهند.  البته بخشی از جمعیت کردنشین ترکیه نیز در این شهر ساکن هستند. بیشتر مردم این شهر مسلمان هستند.

در سال 1924 میلادی اسلام به عنوان دین رسمی ترکیه اعلام شد. بیشتر مسلمانان ترکیه اهل تسنن هستند. اکثر مسلمانان سنی ترکیه حنفی بوده و در مرکز و غرب این کشور سکونت دارند. شیعیان ترکیه نیز در نزدیک مرز ایران زندگی می‌کنند.

آشنایی با شهر استانبول
آشنایی با شهر استانبول

واحد پول در شهر استانبول

واحد پول ترکیه لیر است. در سال 1843 میلادی اولین لیر تحت عنوان لیره عثمانی منتشر شد. به  علت تورم و پایین بودن ارزش لیر در سال 2005 دولت ترکیه شش صفر از واحد پول این کشور را کم کرد. در حال حاضر، هر لیر جدید برابر یک میلیون لیر قدیم است. در ترکیه اسکناس‌های 5، 10، 20، 50، 100 و 200 لیری چاپ می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید ملک در ترکیه

آداب و رسوم مردم استانبول

ساکنین این شهر خونگرم و مهمان‌نواز هستند. فرهنگ و آداب و رسوم مردم شباهت زیادی به ایرانی‌ها دارد. با این حال، نزدیکی به قاره اروپا موجب شده که آداب و رسوم مردم تحت تاثیر کشورهای غربی قرار گیرد.

ازدواج در این شهر با آداب و رسوم خاصی همراه است. در مراسم عروسی نام دوستان  عروس درون کفش وی نوشته می‌شود. در انتهای مراسم نام هر کدام از دوستان عروس که پاک شده باشد به این معنی است که وی به زودی ازدواج می‌کند.

طبق قانون ترکیه زنان بعد از ازدواج از نام خانوادگی همسر خود استفاده می‌کنند. ازدواج‌ها در این کشور باید به طور رسمی ثبت شوند. در صورت عدم ثبت، آن ازدواج غیرقانونی شمرده می‌شود. در ترکیه مرد رئیس خانواده و چند همسری غیرقانونی است.

در محله‌های شهر  استانبول تعداد زیادی قهوه خانه وجود دارد. زنان و مردان ترک از قهوه خانه‌ها برای دورهمی‌ها و گپ زدن با دوستان خود استفاده می‌‌کنند.

وقتی یکی از اعضای خانواده فوت می‌کند همسایه‌ها تا سه روز غذاهای خود را به منزل فرد می‌فرستند. در مقابل، خانواده فرد فوت شده حلوا می‌پزند و برای همسایه‌ها می‌فرستند. حلوا توسط دوستان مرحوم آماده می‌شود. در زمان آماده‌ کردن حلوا نفر اول ملاقه را به نفر بعد می‌دهد و او در حالیکه حلوا را هم می‌زند خاطره‌ای از فرد فوت شده نقل می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی و تفریحی شهر استانبول

  • ایا صوفیه: یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول است. در قرن ششم میلادی ساخته شده است. این بنا در دوره امپراتوری روم شرقی کلیسا و در زمان حکومت عثمانی‌ها مسجد بوده و در حال حاضر به موزه تبدیل شده است.
  • کاخ توپکاپی: در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده است. ساخت این کاخ به گونه‌ای است که از شمال با گلدن هورن، از جنوب با دریای مرمره و از شمال شرق با پل بسفر احاطه شده است.
  • مسجد سلطان احمد: این مسجد به دستور سلطان احمد اول ساخته شده و به نام سلطان احمد شناخته می‌شود. اما به دلیل کاشی‌های آبی در دورن ساختمانش به مسجد آبی شهرت یافته است.
  • باسیلیکا سیسترن: سرداب کلیسایی است که در قرن ششم میلادی ساخته شده و برای تامین آب شهر قسطنطنیه و کاخ امپراتور مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
  • کاخ دلمه باغچه: در اواسط قرن 19، در نزدیکی بسفر و توسط معمار ارشد دربار عثمانی ساخته شده است.
  • شهربازی ویالند: یکی از بزرگترین شهربازی‌های ترکیه است. ویالند در فضایی به مساحت 200 هزار متر مربع قرار گرفته است.
  • بازار بزرگ استانبول: یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده دنیا است.
  • مرکز خرید فروم: یکی از بهترین مراکز خرید این شهر و بزرگترین مرکز خرید ترکیه است. وسعت این مرکز خرید 495 هزار متر مربع است.
  • invespot-net
    invespot-net

جشنواره‌های استانبول

در فصول مختلف سال در این شهر جشنواره‌های متنوعی برگزار می‌شود:

  • فصل بهار:جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول، جشنواره لاله، جشنواره بین‌المللی تئاتر، جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی، جشنواره روز فتح استانبول
  • فصل تابستان:جشنواره بین‌المللی موسیقی، جشنواره بین‌المللی جاز، جشنواره کشتی جوخه، فستیوال موسیقی راک ان کوک
  • فصل پاییز:دوسالانه بین‌المللی هنر استانبول، جشنواره آکبانک جاز، نمایشگاه کتاب تویاپ
  • فصل زمستان:جشنواره موسیقی بلوز افس پیلسن

 

برای کسب اطلاعات کافی درمورد روند دریافت پاسپورت ترکیه و اقامت در این کشور، با کارشناسان اینوسپات در ارتباط باشید تا راهنمایی‎های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

فرودگاه‌های شهر استانبول

·         فرودگاه بین‎المللی (Istanbul Airport)

آدرس: منطقه آرناووتکوی، محله تایاکادین

·         فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن  (Sabiha Gökçen International Airport)

آدرس: منطقه پندیک، محله صنایع

·         فرودگاه بین‌المللی آتاتورک (Istanbul Atatürk Airport)

آدرس: منطقه باکیرکوی، محله یشیلکوی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با شهر استانبول» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با شهر استانبول فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.