زمان مطالعه: 4 دقیقه
آلودگی های شیمیایی احتمالی موجود در آب آشامیدنی

آلودگی های شیمیایی احتمالی موجود در آب آشامیدنی

آبی که می نوشیم، می تواند با هر چیزی که در محیط زندگی ما وجود دارد آلوده شود. شاید تا به حال به این موضوع فکر...

آلودگی های شیمیایی احتمالی موجود در آب آشامیدنی
آلودگی های شیمیایی احتمالی موجود در آب آشامیدنی

آبی که می نوشیم، می تواند با هر چیزی که در محیط زندگی ما وجود دارد آلوده شود. شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که وجود نمک های مضر، سموم، فلزات سنگین و مواد شیمیایی در آب آشامیدنی به اندازه آلودگی آن با عوامل عفونی و حتی بیشتر از آن اهمیت دارد؛ به دلیل این که حذف این گونه مواد از آب معمولا به راحتی امکانپذیر نیست. در ادامه این مقاله از وب سایت آبین همراه ما باشید.

امروزه آلوده شدن منابع آبی با مواد شیمیایی طبیعی یا مصنوعی مثل نیترات، فسفر و موادی که انسان ها و سایر موجودات زنده تولید می کنند، به یکی از مشکلات اساسی آب آشامیدنی در سرتاسر دنیا تبدیل شده است. به طور مثال موادی نظیر نیتروژن با این که از عناصر ضروری برای بدن انسان هستند، اگر در آب آشامیدنی بیشتر از حد مجاز وجود داشته باشند؛ می توانند مشکلاتی جدی مانند اختلال در اکسیژن رسانی خون مخصوصا در زنان باردار و نوزادان ایجاد کنند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با عوامل شیمیایی مختلف که ممکن است در آب های آشامیدنی مورد مصرف ما وجود داشته باشند، اطلاعاتی را ارائه کنیم.

ماده شیمیایی نیترات در اکثر منابع آب زیرزمینی که برای تأمین آب شرب استفاده می شوند، وجود دارد و به دلیل این که بو، رنگ و مزه آب را عوض نمی کند و به عبارتی دارای علائم و تغییرات ظاهری در آب نمی باشد؛ بنابر این به آسانی نیز قابل تشخیص نیست. علاوه بر این منابع آبی ممکن است خود دارای مقادیر بالایی از فلزات سنگین باشند، در حال حاضر به دلیل توسعه شهرنشینی و صنعت، میزان آلودگی آب با فلزات سنگینی مثل جیوه، سرب، کادمیوم، آرسنیک و ... روز به روز بیشتر می شود.

فلزات سنگین از مهمترین عوامل تهدید کننده برای سلامتی انسان به شمار می روند؛ به این دلیل که می توانند به مرور زمان در چربی های بدن و دستگاه گوارش تجمع پیدا کرده و بیماری های خطرناکی مانند سرطان را ایجاد کنند. در این میان آلاینده های آبی کم اهمیت تری نیز وجود دارند که شاید خطرات جانی برای انسان ایجاد نکنند؛ اما سلامتی و کیفیت زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهند. به طور مثال کاهش یا افزایش فلوراید موجود در آب آشامیدنی، می تواند باعث ایجاد مشکلات عمده دهان و دندان به ویژه در کودکان شود. آهن و منگنز نیز از جمله موادی هستند که به طور معمول در مقادیر کم در آب های آشامیدنی وجود دارند؛ ولی می توانند به میزان زیادی از مخازن آب مثل آبگرمکن و لوله های کهنه وارد آب منازل شده و باعث تغییر رنگ و طعم آب شوند.

بیشتر: خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی

همچنین در تصفیه خانه های مرکزی مقداری کلر برای گندزدایی به آب اضافه می شود. به منظور حفظ خاصیت ضد عفونی کنندگی کلر، میزان آن در آب برخی از مناطق بسیار زیاد است. به دلیل این که از آلودگی های احتمالی که در مسیر پیش می آید، جلوگیری شود، این کلر اضافی تا زمانی که آب به محل مصرف نرسد، قابل جداسازی از آن نیست. از طرفی استفاده از مقادیر بالای کلر در آب ممکن است با آسیب هایی جدی برای سلامتی انسان همراه باشد.

علاوه بر این آب هر شهر و منطقه ای با توجه به منشأ آن احتمالا حاوی ترکیبات خاصی می باشد که جداسازی آن در تصفیه خانه های مرکزی و برای حجم زیادی از آب کار آسانی نیست؛ و گاهی حذف آن ها فقط با دستگاه

های تصفیه آب خانگی یا صنعتی در محل مصرف امکان پذیر است. در واقع علاوه بر هزینه هنگفتی که جداسازی این گونه مواد آلاینده از آب در تصفیه خانه های شهری و به صورت یک جا می تواند ایجاد کند، در صورت اجرا باعث ایجاد پساب وسیع و غلیظی خواهد شد که تأثیر بسیار نامطلوبی بر روی محیط زیست و اکوسیستم ها می گذارد.

abin
abin

راه حل حذف این آلاینده های شیمیایی از آب آشامیدنی

حال شاید بتوانیم تا حدودی به این سوال پاسخ دهیم که چرا امروزه خالص سازی مجدد و تکمیلی آب در محل مصرف این قدر اهمیت پیدا کرده است؟ چرا با این همه فرایند تصفیه که بر روی آب شهری انجام می گیرد، به دستگاههای تصفیه آب خانگی نیاز داریم؟ چرا واحدهای صنعتی، تولیدی و درمانی در شهر باید مجهز به سیستم های تصفیه آب در مراکز خود باشند؟ برای جداسازی انواع مواد آلاینده موجود در آب، دستگاه های تصفیه آب متنوعی بر حسب نیاز طراحی و ساخته شده اند که هر کدام برای پاکسازی و تصفیه آب از آلاینده های معمول آب تا مواد شیمیایی مضر،  نمک ها و فلزات سنگین، کاربرد خاص خود را دارند.

بیشتر: دستگاه تصفیه آب

امروزه دستگاه های تصفیه آب خانگی چند مرحله ای در بازار موجود هستند که از روش های مختلفی برای تکمیل خالص سازی و تصفیه آب آشامیدنی استفاده می کنند، در این دستگاه ها حتی پس از فرایند حذف آلاینده ها، مواد معدنی مفیدی مانند کلسیم و منیزیم نیز به منظور بهبود طعم و حفظ خواص پزشکی آب به آن اضافه می شوند. به عنوان مثال اگر در آب منطقه ای میزان یک نوع ماده شیمیایی مانند نیترات بالاتر از حد مجاز گزارش شده باشد؛ با نصب دستگاه تصفیه آب خانگی دارای فیلترهای حاوی رزین مخصوص که با مکانیسم تعویض یونی عمل می کنند و یا فیلتر ممبران که با روش اسمز معکوس کار می کند، به راحتی می توان این آلاینده ها  را تا حد قابل قبولی از آب آشامیدنی حذف کرد. سیستم های تصفیه آب خانگی امروزی تا حد بسیار بالایی قادر به حذف انواع مواد شیمیایی مضر از آب آشامیدنی می باشند. دقت فیلتراسیون و حذف انواع آلاینده ها با استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی دارای فیلتر ممبران (RO) 98% می باشد. با استفاده از این فیلتر کلیه ذرات و آلاینده های تا قطر 0.0001 میکرون از آب حذف می شوند و تنها خروجی آن آبی سالم، خالص و عاری از هر نوع آلاینده ای می باشد.

 

نویسنده: دکتر زهره فرهمند

 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آلودگی های شیمیایی احتمالی موجود در آب آشامیدنی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آلودگی های شیمیایی احتمالی موجود در آب آشامیدنی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.