زمان مطالعه: 5 دقیقه
هفت نکته آموزش عکاسی پرتره برای مبتدی ها

هفت نکته آموزش عکاسی پرتره برای مبتدی ها

اولین قدم در راه تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای، آموزش عکاسی حرفه ای است. یادگیری عکاسی می‌تواند مهارت و توانایی شما را در ثبت لحظات و هنر عکاسی بالا ببرد

در عکاسی پرتره ما تلاش می‌کنیم تا احساسات و عواطف فرد را به تصویر بکشیم؛ گویی که قرار است این عکس داستان زندگی یک فرد را برای ما بازگو کند. برای رسیدن به این هدف نیاز به ظرافت و توجه به ریزه‌کاری‌هایی داریم تا تصاویرمان به بالاترین کیفیت ممکن برسد.

در این مطلب 7 نکته کاربردی را باهم بررسی می‌کنیم که در صورت رعایت آنها، می‌توانید همانند عکاسان حرفه‌ای در کار خود بدرخشید.

آموزش عکاسی پرتره

اولین قدم در راه تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای، آموزش عکاسی حرفه ای است. یادگیری عکاسی می‌تواند علاوه بر فراهم آوری فرصت ورود به بازار کار این حوزه، مهارت و توانایی شما را در ثبت لحظات و هنر عکاسی بالا ببرد.

احتمالا شرکت در کلاس عکاسی یا دوره عکاسی یکی از اولین انتخاب‌های شما است. کلاس‌ها و دوره‌های مختلفی در آموزش عکاسی برگزار می‌شود. اما چیزی که باعث تمایز این دوره‌ها و کلاس‌ها از یکدیگر می‌شود، محتوای آموزشی، اساتید و نوع آموزش است.

دوره آموزشی که گام به گام شما را تا تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای پیش می‌برد و ما آن را توصیه می‌کنیم، دوره عکاسی فن پردازان است.

در هر صورت، حتی اگر تمایلی به شرکت در دوره آموزشی ندارید، نکات زیر می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند.

لنز مناسب انتخاب کنید

پیش از شروع هرکاری، یک لنز مناسب برای پروژه و سوژه خود انتخاب کنید. انتخاب یک لنز خوب تاثیر زیادی در نشان دادن احساسات، عواطف و ظاهر مدل شما خواهد داشت.

  • اگر می‌خواهید جلوۀ زیادی به سوژه خود بدهید، از لنزهایی استفاده کنید که فضای دید عریض‌تری برایتان فراهم می‌کنند.
  • اگر می‌خواهید آزادی عمل بیشتری در بازی با سوژه و اشیاء اطراف آن داشته باشید، از لنز «واید آنجل» یا «زاویه باز» استفاده کنید. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از این لنزها، به سوژه خود زیاد نزدیک نشوید.
  • اگر دوست دارید سوژۀ شما همانند یک ستاره در محیط بدرخشد و تمام توجه مخاطب را به سمت خود جلب کنید، می‌توانید از لنزهای تله فوتو 85 تا 105 میلی‌متری استفاده کنید. این لنزها به شما کمک می‌کنند تا محیط پس زمینه را تار کنید و تمرکز مخاطب را به سمت سوژۀ خود ببرید.

محیط را از قبل برای عکاسی حاضر کنید

بسیار مهم است که قبل از رسیدن سوژه، محیط کاملا حاضر و آماده باشد. یکی از اشتباهات عکاسان مبتدی این است که بخشی از کارها را در حضور مدل عکاسی خود انجام می‌دهند. این بسیار اهمیت دارد که مدل شما بدون اتلاف وقت و پس از رسیدن به محیط، عکاسی را شروع کند.

  • اگر در محیطی غریبه می‌خواهید عکاسی کنید؛ یک روز قبل به آنجا بروید و با تمام بخش‌ها و جزئیات آن آشنا شوید.
  • به نوع عکس‌هایی که می‌خواهید بگیرید فکر کنید؛ آیا نور طبیعی به میزان کافی در محیط وجود دارد یا نیاز به نورپردازی مصنوعی داریم؟ آیا در پس‌زمینه، جزئیات لازم وجود دارد؟
  • اگر قرار است در یک محیط باز و با نور طبیعی عکاسی کنید باید بدانید که زمان و آب و هوا بر روی روند کار شما تاثیر می‌گذارد؛ ظهر نامناسب‌ترین زمان برای عکاسی است؛ زیرا نور خورشید در بیشترین حالت خود بوده و تاثیر منفی بر روی تصویر سوژه شما می‌گذارد. اگر هوا ابری باشد؛ بعد از ظهر بهترین زمان برای عکاسی است.
  • اگر در یک روز آفتابی یا نیمه‌ابری می‌خواهید عکاسی کنید، سوژه شما باید رو به خورشید یا در زاویه مایل به خورشید باشد تا تمام جزئیات‌اش مشخص شود.
  • محیط پس‌زمینه را به دقت بررسی کنید؛ هرچیزی که ممکن است در پس‌زمینه توجه را از سوژه به سمت خود منحرف کند، حذف کنید.
  • عکاسی در محیط داخلی ساده‌تر است، زیرا تمام جزئیات در کنترل شماست اما در عین حال به دانش فنی بیشتری برای تنظیم صحیح تجهیزات نیاز داریم؛ درست است که با برنامه‌های ویرایش عکس می‌توان بسیاری از ایرادات را رفع کرد اما بهتر است عکس را طوری بگیرید که نیازی به ویرایش آن نداشته باشید.
    هفت نکته آموزش عکاسی پرتره برای مبتدی ها
    هفت نکته آموزش عکاسی پرتره برای مبتدی ها

با سوژه خود به خوبی ارتباط برقرار کنید

تجهیزات عالی، نورپردازی مناسب و محیط خوب فقط زمانی به درد شما می‌خورد که بتوانید با سوژه خود ارتباط خوبی برقرار کنید. در بهترین محیط، اگر سوژه شما نتواند اکت خوبی بگیرد و در چهره‌اش احساساتی که مدنظرمان هست، نشان دهد، عکس از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد شد.

  • می‌خواهید در هر شرایط و محیطی عکس‌هایتان خیره‌کننده باشد؟ سوژه را بشناسید و برای راحتی او هرکاری که لازم است، انجام دهید. ما عکاسانی را می‌شناسیم که برای راحتی بیشتر سوژه، موسیقی مورد علاقه او را در محیط پخش می‌کنند.
  • پیش از عکاسی با سوژۀ خود از نزدیک صحبت کنید، او را بشناسید و متوجه شوید از شما چه توقعات و انتظاراتی دارد. این نکته را هرگز فراموش نکنید که اگر مشتری ایدۀ شما را دوست ندارد، نباید بر روی آن پافشاری کنید؛ تمامی انسان‌ها شایسته احترام هستند.

کارها را ساده انجام دهید

در کارتان وسواس نداشته باشید؛ به عبارتی بهتر «ساده فکر کنید» و «ساده انجام دهید». لازم نیست برای عکاسی حتما از حداکثر تجهیزات استفاده کنید. به عنوان مثال اگر نیاز به نورپردازی مصنوعی دارید، حد الامکان سعی کنید از چند چراغ معمولی استفاده کنید؛ نیازی به پروژکتورهای حرفه‌ای نیست، زیرا در آن صورت عکس شما حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد و همچنین سوژه شما احساس معذب بودن می‌کند.

جالب است بدانید که برای یک عکاسی پرتره جذاب، حتی به دوربین عکاسی حرفه‌ای هم نیازی ندارید! ما شاهکارهای زیادی را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم که با توجه ویژه به نورپردازی و ترکیب‌بندی محیط، با یک دوربین موبایل ساده گرفته شده‌اند.

به زاویه عکاسی دقت کنید

شاید فکر کنید تغییر زاویه در عکاسی پرتره، تغییر محسوسی در کیفیت ایجاد نمی‌کند اما عکاسان حرفه‌ای نظر دیگری دارند! شاید شما عکس‌های قشنگی می‌گیرید اما با تغییر زاویه می‌توانید آنها را از «زیبا» به «فوق‌العاده» تبدیل کنید.

زوایای مختلف را تست کنید؛ دوربین خود را به سمت بالاتر از سوژه ببرید؛ حتی پا را فراتر بگذارید و دوربین را هم‌تراز با زمین کنید و از مدل خود عکس بگیرید. از آزمونِ خطای زاویه‌های جدید نترسید. فراموش نکنید با تغییر هر زاویه، حواس‌تان به میزان نور دریافتی هم باشد.

قسمتی از کارها را به دوربینتان بسپارید

همۀ ما می‌دانیم دوربین‌های عکاسی چقدر گران هستند؛ اگر قرار است همۀ کارها را خودتان انجام دهید پس چرا انقدر هزینه کرده‌اید؟ بگذارید بخشی از کارها را دوربین‌تان انجام دهد؛ کار با قسمت تنظیمات آن را یاد بگیرید تا بسیاری از کارهای کلافه‌کننده، به صورت اتوماتیک توسط دوربین انجام شود.

دیافراگم دوربین خود را در حالت «باز» بگذارید تا هم دید بیشتری نسبت به سوژه پیدا کنید و هم دوربین امکان تنظیم ایده‌آل‌ترین میزان نور را پیدا کند؛ در این حالت به‌جای صرف انرژی برای تنظیم تجهیزات محیط، می‌توانید بر روی سوژۀ خود متمرکز شوید.

از بالا بردن تنظیمات ISO نترسید

مطمئنا هیچ عکاسی دوست ندارد که بهترین عکس‌هایش بخاطر سرعت پایین شاتر دوربین یا لرزش و تار افتادن لبخند سوژه خراب شود. یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از این اتفاقات، بالا بردن تنظیمات ISO است. اگر از دوربین‌های دیجیتالی نسبتا جدید استفاده می‌کنید، بدون نگرانی از پیکسلی شدن عکس، می‌توانید تنظیمات ISO را افزایش دهید.

بیشتر دوربین‌های DSLR امروزی، دیگر مشکل نویز در ISO بالا را ندارند. در یک محیط کم نور می‌توانید میزان ISO را بر روی 400 تنظیم کنید؛ حتی برای به‌دست آوردن جلوۀ بیشتر می‌شود آن را روی 1600 یا حتی 3400 تنظیم کرد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «هفت نکته آموزش عکاسی پرتره برای مبتدی ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره هفت نکته آموزش عکاسی پرتره برای مبتدی ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.