زمان مطالعه: 11 دقیقه
بایدها و نبایدهای مراقب پوست در 16 قدم ساده

بایدها و نبایدهای مراقب پوست در 16 قدم ساده

بهره‌مند شدن از پوستی زیبا و درخشان، چیزی است که هر فرد،در طول زندگی به آن فکرکرده است. در این مطلب روال مراقبت ازپوست خود را انتخاب و برای آن برنامه ریزی کنید

هر هفته هزاران نفر با خود تصمیم می‌گیرند که از شنبه یا از اول ماه، برنامه ثابت و درستی برای مراقبت پوست خود بچینند. اگر با خواندن این جمله، لبخند ملایمی نثار مانیتور کردید، احتمالا شما هم جزو همان هزار نفر هستید. بهره‌مند شدن از پوستی زیبا و درخشان، چیزی است که هر فرد، حداقل یک بار در طول زندگی خود به آن فکر کرده است. داشتن پوست زیبا و سالم، یک مسئله جادویی نیست! خبر خوب این است که به چوب جادویی هری پاتر نیازی ندارید، مسئله راحت‌تر از آن‌چه فکرش را بکنید قابل حل است. رسیدن به پوستی درخشان، فقط در گرو پشتکار و انتخاب محصولات مناسب برای مراقبت پوست است، همین و بس!

قدم اول: مشخص کردن هدف

هدف شما از مراقبت پوستی چیست؟ دلتان می‌خواهد روند پیری طبیعی را در چهره خود کند کنید و جوان‌تر به‌نظر برسید؟ یا شاید هم از دست جوش و آکنه‌های صورت خود به ستوه آمده‌اید و دنبال راهی برای بهبود یا از بین رفتن آن‌ها هستید...انتخاب و رعایت یک روتین روزانه مراقبت از پوست، اولین قدم برای بازیابی سلامت پوست، جوانی و درخشندگی آن است. خوشبختانه برخلاف تصور بسیاری از خانم‌ها، داشتن یک روتین مراقبت از پوست، کار دشواری نیست و با دانستن بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست به راحتی به روتین ایده‌آل پوست خود دست خواهید یافت. اولین قدم در مسیر مراقب پوست، تغییر دیدگاه شماست، روتین روزانه کار سختی نیست و اگر تمرکز خود را روی هدف خود بگذارید، بی‌شک خیلی زود شاهد تغییرات و نتایج خوبی خواهید بود.

برای کشف روتین مراقب پوست منحصربه‌فرد خود، موارد مهمی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید، از آشنایی با محصولات مراقبت از پوست گرفته تا یادگیری نحوه و زمان استفاده از آن‌ها. نگران نباشید، ما در این مطلب از صفر تا صد بایدها و نبایدهای مراقب پوست را جمع‌بندی کرده‌ایم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، روال مراقبت از پوست خود را انتخاب کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

قدم دوم: باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید

اساسی‌ترین موضوعی که باید هنگام برنامه‌ریزی برای روتین مراقبت پوستی خود درنظر بگیرید، آگاهی از نوع پوستتان است. شاید در نگاه اول مسئله ساده‌ای به‌نظر برسد اما واقعیت این است که بسیاری از افراد در مراقب پوست، مرتکب چنین اشتباهی می‌شوند. اگر اطلاع دقیقی از نوع پوست خود نداشته باشید، ممکن است با استفاده از محصولات نامناسب تعادل طبیعی پوستتان را از بین برده و دچار مشکلاتی مثل سوزش، التهاب، جوش و... شوید.

به‌طورکلی انواع پوست به پنج دسته کلی پوست معمولی، خشک، چرب، مختلط و حساس تقسیم‌بندی می‌شود که روش‌های ساده‌ای برای تشخیص آن وجود دارد، اما توجه داشته باشید که ممکن است عواملی مثل گذر زمان، تغییرات هورمونی یا تغییرات فصلی در تغییر نوع پوست شما موثر باشند. پس از برداشتن اولین قدم، که همان شناخت نوع پوستتان است، کافی است به‌راحتی و بدون نگرانی، سراغ محصولاتی بروید که برای پوست شما ساخته شده‌اند.

قدم سوم: باید از ضدآفتاب استفاده کنید

حتما پیش‌ از این، درباره اهمیت ضدآفتاب، پست‌های متنوعی در اینستاگرام یا بلاگ‌های مختلف به چشمتان خورده است، اما بگذارید با شما صادق باشیم، هرچه تا‌به‌حال خوانده‌اید کم است، هرچقدر درباره اهمیت استفاده مرتب از ضدآفتاب صحبت کنیم باز هم کم است. احتمالا بسیاری از مشکلات پوستی که در آینده تجربه خواهید کرد، با مصرف مداوم ضدآفتاب در دوران جوانی قابل پیشگیری است. قرار گرفتن بیش‌ازحد در برابر پرتوهای ماورابنفش خورشید، آسیب‌های جدی برای پوست به‌دنبال خواهد داشت، بنابراین حتما ضدآفتابی با حداقل SPF30 تهیه کنید و آن را در روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید. کرم‌ ضدآفتاب باید 20 تا 30 دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده شود و هر دو ساعت یک بار، تمدید شود تا اثربخشی خود را از دست ندهد.

قدم سوم: باید قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید

زمانی‌که بدون پاک کردن آرایش و شستن صورت خود به رختخواب می‌روید، علاوه بر لوازم آرایشی، تمام آلودگی‌ها، چربی و سمومی که پوستتان در طول روز جذب کرده، روی صورتتان باقی می‌ماند. پاک نکردن آرایش منجر به التهاب و تحریک پوست، جوش و یا مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. پاک کردن پوست صورت، قبل از خواب شاید فقط چند دقیقه زمان شما را بگیرد اما با از بین بردن باکتری‌های صورت، از مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید این کار را با انواع محصولات آرایش پاک‌کن انجام دهید.

قدم چهارم: پوست خود را مرطوب نگه دارید

یکی از بهترین اقداماتی که بعد از استفاده از ضدآفتاب می‌توانید در برنامه روتین مراقبت پوستی خود قرار دهید، مرطوب نگه داشتن پوست به کمک مرطوب‌کننده‌های مختلف است. فرقی ندارد که نوع پوستتان چرب است یا خشک، اگر بتوانید مرطوب‌کننده مناسب پوست خود را انتخاب کنید، شاهد تغییرات زیادی در درخشش پوست خود خواهید شد.

قدم پنجم: نباید از خواب کافی غافل شوید

اگر دلتان می‌خواهد پوستی شفاف و زیبا داشته باشید، بهتر است قید برنامه و کار شبانه را بزنید! به‌طورکلی هر فرد روزانه به هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارد، تا بدن و پوست فرصتی برای استراحت و ترمیم داشته باشند. اگر مدتی برنامه خواب نامنظمی داشته باشید، خیلی سریع متوجه سیاهی دور چشم، چین و چروک‌های پوست و التهاب پوست خود خواهید شد. خواب کم، شادابی و سرزندگی را از پوست شما می‌گیرد.

قدم ششم: باید به اندازه کافی از اسکراب و لایه‌بردار استفاده کنید

ساختار پوست انسان دائم در حال تجدید سلول است. سلول‌های جدید، جایگزین سلول‌های مرده پوست می‌شوند و از این طریق پوست شما فرصتی برای بهتر شدن خواهد داشت. استفاده از لایه‌بردار گزینه مناسبی برای پاک کردن پوست و از بین بردن سلول‌های مرده است. اسکراب یا لایه‌بردار، با از بین بردن تمام آلودگی‌ها، آرایش و چربی‌های طبیعی بدن، به باز شدن منافذ پوست و شادابی آن کمک می‌کند.

اسکراب یکی از محصولات مراقبت پوست است که با اشکال مختلف مثل ژل، کرم و... به بازار عرضه شده است. استفاده از این محصول علاوه‌بر از بین بردن سلول‌های مرده، موجب شفافیت، درخشندگی، جوانسازی و آبرسانی بهتر پوست می‌شود. چیزی که حتما باید هنگام استفاده از لایه‌بردار در نظر داشته باشید این است که از لایه‌برداری بیش‌ازحد پوست اجتناب کنید. دفعات استفاده از لایه‌بردار برای انواع پوست متفاوت است اما به طور کلی دو تا سه بار در هفته کافی است و استفاده بیش‌از‌حد از آن موجب ایجاد مشکلاتی مثل التهابات پوستی خواهد شد.

قدم هفتم: شست‌وشوی صورت را فراموش نکنید

منفاذ پوست شما در طول روز با آلودگی‌های محیط و چربی طبیعی پوست مسدود می‌شوند، شست‌شوی روزانه صورت ایده خوبی برای از بین بردن آلودگی‌ها و چربی است. شما می‌توانید هرروز صبح و شب، صورت خود را با آب ولرم شست‌وشو دهید. البته باید در‌نظر بگیرید که دو بار شستن صورت در روز کافی است و زیاده‌روی در این کار ممکن است موجب التهاب یا تحریک پوست شود.

قدم هشتم: استفاده از آبرسان را تبدیل به یک عادت کنید

پوست شما هم همانند بدنتان، به آب کافی نیاز دارد، استفاده منظم از آبرسان به حل این مسئله کمک می‌کند. برخلاف تصور بسیاری از افراد، محصولات آبرسان فقط مختص پوست‌های خشک نیستند، بلکه هرکسی با هر نوع پوستی حتما باید از این محصولات استفاده کند. عناصر اصلی سازنده کرم‌های آبرسان هیالورونیک اسید و کلاژن هستند که موجب سرزندگی پوست شما می‌شوند. تولید کلاژن پوست با بالا رفتن سن، کاهش پیدا می‌کند و چین و چروک روی پوست ظاهر می‌شود، بنابراین استفاده از آبرسان کلاژن ازدست‌رفته پوست را جبران کرده و پوست را شاداب‌تر می‌کنند. ساختار محصولات آبرسان به‌گونه‌ای است که آب را از هوا یا پوست جذب کرده و روی پوست شما حفظ می‌کند. محصولات آبرسان در شکل‌های مختلف از جمله ژل، لوسیون یا کرم تولید و به بازار عرضه شده‌اند که همگی کاربرد یکسانی دارد، فقط کافی است بتوانید آبرسان مناسب و سازگار با پوست خود را انتخاب کنید. اگر پیشنهاد ما را بخواهید، در حال حاضر  آبرسان کامان یکی از بهترین برندهای موجود است که به راحتی قابل تهیه است.

قدم نهم: به تغذیه خود توجه کنید

تغذیه بخش جدایی‌ناپذیر روتین مراقبت از پوست است که خیلی مواقع آنقدر که باید جدی گرفته نمی‌شود. برای مراقبت از پوست خود بهتر است اول سراغ چیزهایی برویم که بسیار آسان و در دسترس هستند. تقذیه صحیح نیز جزو همین موارد است. باید توجه داشته باشید با خوردن مواد غذایی مختلف، تمام ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. از خوردن میوه، سبزی، پرتئین و... غافل نشوید.

قدم دهم: تا می‌توانید آب بنوشید

زیاد آب خوردن را در زندگی خود تبدیل به یک عادت کنید. آب خوردن گرما و سرما ندارد و جزو واجبات مراقبت از پوست است.! بدن یک انسان معمولی روزانه به هشت لیوان آب نیاز دارد. اگر می‌خواهید پوستی شفاف و زیبا داشته باشید، بهتر است از همین حالا دست‌به‌کار شوید و لیوان خود را پر کنید.

قدم یازدهم: در سبک زندگی خود تجدیدنظر کنید

می‌دانیم که کنار گذاشتن عادات نادرست در زندگی کار آسانی نیست ولی گاهی برای رسیدن به چیزهایی که دوست داریم مجبوریم تغییری در عادت‌هایمان ایجاد کنیم. برای اینکه پوست زیباتری داشته باشید بهتر است سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید، سعی کنید تا جای ممکن از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی خودداری کنید و ورزش کنید. ورزش منظم موجب بهبود فرآیند گردش خون در بدن شده و سرعت پاک‌سازی را بالا می‌برد. تعریق در هنگام ورزش تاثیر به‌سزایی در پوست شما خواهد داشت. یکی از نکاتی که باید قبل از ورزش به آن توجه داشته باشید این است که پیش از ورزش برای پوست خود چه کاری انجام دهید، راستش را بخواهید ساده‌ترین و بهترین پیشنهاد ما به شما این است: هرگز با آرایش ورزش نکنید، سعی کنید قبل از ورزش صورتتان را از هرگونه کرم و مواد آرایشی پاک کنید.

قدم دوازدهم: از ماسک صورت استفاده کنید

بسیاری از متخصصان پوست استفاده از انواع ماسک‌های صورت را به عنوان بخشی از روتین مراقب پوستی به همه پیشنهاد می‌کنند. ماسک صورت تاثیر زیای در بهبود و جوانسازی پوست دارد و با استفاده هم‌زمان آن با سایر محصولات مراقبتی پوست شاهد تغییرات معجزه‌آسایی خواهید بود. ماسک‌های صورت معمولا دو نوع هستند، نوع اول همان دستورالعمل‌های طبیعی خانگی است که در ادامه این مطلب درباه آن‌ها با شما صحبت خواهیم کرد و نوع دوم آن ماسک‌های طبیعی بهداشتی است که توسط متخصصین پوست ترکیب و ساخته شده است و در بسته‌بندی‌های مختلف در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

استفاده مداوم از ماسک صورت به سبب پاک‌سازی پوست از تمام آلودگی‌ها، موجب بهبود ظاهر و بافت صورت فرد خواهد شد، بدیهی است که ماسک صورت راه حل همیشگی نیست و به تنهایی کافی نیست. شما باید این محصول را در در روتین مراقبت پوستی خود قرار داده و همراه سایر محصولات به صورت مرتب مصرف کنید. ماسک‌های صورت انواع مختلفی دارند که هرکدام با ترکیبی متفاوت، مطابق با نیازهای مصرف‌کنندگان طراحی شده‌اند؛ از جمله انواع ماسک صورت می‌توان به ماسک آبرسان، ماسک ضدجوش، ماسک ازبین‌برنده چربی صورت، ماسک لایه‌بردار و... اشاره کرد.

اگر درباره تعداد دفعات مجاز استفاده از ماسک صورت سوال دارید، باید به شما بگوییم که دفعات استفاده از ماسک به نوع آن بستگی دارد. بهتر است قبل از استفاده ماسک صورت، حتما نحوه و زمان مصرف را از روی بروشور محصول مطالعه کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل، از پزشک متخصص راهنمایی بگیرید.

قدم سیزدهم: نباید به هر درمان خانگی اعتماد کرد


درمان‌های خانگی یکی از راه‌های مراقبت از پوست محسوب می‌شوند و معمولا اولین راه‌حلی هستند که بسیاری از افراد هنگام بروز مشکلات پوستی از آن‌ها استفاده می‌کنند. متاسفانه این روش، کار درستی نیست. با توجه به تاثیر مختلف گیاهان و مواد طبیعی دارویی، یک انتخاب اشتباه ممکن است نتایج غیرقابل‌جبرانی همراه داشته باشد. ماسک‌های طبیعی خانگی نیز جزو این دست از درمان‌ها قرار می‌گیرند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم، جهت به‌کارگیری هرگونه درمان خانگی، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

قدم چهاردهم: از استرس دوری کنید

حتما شما هم شنیده‌اید که از قدیم می‌گویند احوال دل آدم از ظاهرش مشخص می‌شود. واقعا همین‌طور است، زمانی که خسته یا غمگین هستید، پوستتان هم حال‌ و روز خوشی ندارد! قبول است، هرچقدر هم از استرس فرار کنیم، باز هم یک راهی برای رسیدن به ما پیدا می‌کند، اما باید تلاشمان را بیشتر کنیم. اگر می‌خواهید پوستی شفاف و سلامت داشته باشید، باید به اعصاب خود مسلط باشید، استرس، اضطراب و خستگی بیش‌ازحد یکی از عواملی است که به راحتی روی ظاهر پوست تاثیر می‌گذارند. برای حل این مسئله پیشنهاد می‌کنیم کمی زمان برای تقویت آرامش خود اختصاص دهید، موسیقی آرام‌بخش گوش کنید، از روش‌هایی مثل یوگا و مدیتیشن کمک بگیرید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا شرایط سخت را تحت کنترل خود گرفته و بیشتر بتوانید آرامش را احساس کنید.

قدم پانزدهم: مراقب پوستی شامل دور چشم و گردن هم می‌شود

بسیاری از خانم‌ها، مراقب پوستی را در پوست صورت خود خلاصه می‌کنند. در این بخش باید به شما یادآوری کنیم که پوست گردن، سینه و دور چشم نیز جزو بخش‌های حساسی هستند که مانند پوست صورت نیاز به مراقبت دارند. پوست این نواحی نازک‌تر از سایر بخش‌های بدن بوده و به همین سبب بیشتر مستعد آسیب و بروز مشکلات پوستی هستند. بنابراین بهتر است هنگام استفاده از هرگونه لایه‌بردار، کرم مرطوب‌کننده، ضدآفتاب یا آبرسان، از پوست گردن، سینه و دور چشم خود غافل نشوید. البته توجه داشته باشید که محصولات مراقبت دور چشم با توجه به حساسیت پوست اطراف چشم، ساختار نسبتا متفاوتی دارند و برای مراقبت از آن بهتر است محصولات مخصوص دور چشم را تهیه کنید.

قدم شانزدهم: محصولات مراقبت پوست را یک‌جا استفاده نکنید

ترتیب استفاده از محصولات مراقبتی پوست و لوازم آرایشی بخش بسیار مهمی از روتین مراقبت از پوست است. می‌دانیم، قابل درک است که گاهی زمان زیادی ندارید، اما راه چاره‌ای نیست، اگر می‌خواهید پوستی شفاف و زیبا داشته باشید، بهتر است کمی زمان صرف این موضوع کنید. به طور کلی ترتیب استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی پوست عبارت است از پاک‌کننده، تونر، استفاده از ماسک صورت، سرم، کرم چشم، مرطوب‌کننده و در نهایت ضدآفتاب است.

اگر تعداد مجموعه کاملی از محصولات مراقبتی تهیه کرده‌اید، می‌توانید یک برنامه هفتگی برای استفاده از آن‌ها تهیه کنید و روزهای استفاده از هرکدام را مشخص کنید. البته توجه داشته باشید که ضدآفتاب باید عضو ثابت تمام روزهای هفته باشد.

آخرین خط‌‌‌ و نشان: باید صبور باشید

آخرین بایدی که در این مطلب بایدها و نبایدهای مراقبت پوست به آن خواهیم پرداخت، تمرین صبر و حوصله است. مراقبت از پوست نیاز به زمان دارد، بنابراین باید صبر کنید تا نتیجه پشتکار خود را به چشم ببینید. واقعیت این است که اثر محصولات مراقبتی پوست یکی دو روزه قابل مشاهده نخواهد بود، برای همین هم پیشنهاد آخر ما به شما صبور بودن است، باید کمی به خودتان زمان بدهید. مراقبت از پوست، تابستان و زمستان ندارد، باید در هر فصل و آب‌وهوایی به روتین مراقبت پوستی خود پایبند باشید. دلایل زیادی برای تنبلی در روند روتین مراقبت پوستی وجود دارد، اما چه بهتر که زمان خود را صرف پیدا کردن دلایلی برای پایبند بودن به این روتین کنید!

شاید از اینکه یک نفر مدام برایتان خط و نشان بکشد خوشتان نیاید، طبیعی است، اما باید و نباید در مراقبت از پوست اجتناب‌ناپذیر است. این باید و نبایدهای قاطعانه را به چشم پیشنهادات یک دوست ببینید، به آن‌ها اعتماد کنید و مدتی زمان صرفش کنید. مطمئن باشید پس از رعایت کردن این نکات، برای تشکر به خاطر پوست شفاف و درخشانی که به‌دست آورده‌اید، به سراغ این دوست سخت‌گیر خود خواهید آمد!

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بایدها و نبایدهای مراقب پوست در 16 قدم ساده» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بایدها و نبایدهای مراقب پوست در 16 قدم ساده فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.