زمان مطالعه: 5 دقیقه
تورم پارکت لمینت و نحوه تعمیر آن

تورم پارکت لمینت و نحوه تعمیر آن

بدون شک تورم پارکت لمینت  یکی از مشکلات شایعی است که به‌دلیل عدم رسیدگی و مراقبت از آن ایجاد می‌شود.

بدون شک تورم پارکت لمینت  یکی از مشکلات شایعی است که به‌دلیل عدم رسیدگی و مراقبت از آن ایجاد می‌شود. پارکت‌ها نوعی کفپوش از جنس چوب و لمینت هستند که به فضای داخلی جلوه‌ای بی‌نظیر می‌بخشند. باد کردن پارکت و تورم آن بیشتر به‌دلیل نفوذ رطوبت به داخل آن اتفاق می‌افتد. البته تغییرات آب و هوایی، عدم نصب صحیح، ضربه و بسیاری از عوامل دیگر نیز در باد کردن این کفپوش‌ها نقش مهمی دارند. 
در همچنین مواقعی باید تعمیر پارکت لمینت باد کرده جدی گرفته شود. در صورتی که پارکت شما دچار برآمدگی شده است و به‌دنبال راهکاری برای تعمیر آن هستید، با ما همراه باشید.

علت تورم پارکت چیست؟

پارکت‌های لمینت به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که در برابر تحمل وزن سنگین مقاوم باشند. اما این تجهیزات در کنار فواید بی‌نظیر خود معایبی نیز دارند که باد کردن آنها در برابر رطوبت یکی از مهم‌ترین این معایب است. 
البته علت باد كردن لمینت ممکن است تنها مربوط به رطوبت نباشد و عوامل دیگری نیز موجب تورم پارکت شوند. رطوبت بالا به‌خصوص در محیط‌هایی با آب و هوای شرجی و نشت آب به پارکت آسیب جدی وارد می‌کند که در این صورت نیاز به تعمیر پارکت باد کرده است. 

یکی دیگر از دلایل تورم تایل های لمینت و خم شدن آنها تغییرات دما است که موجب منقبض و منبسط شدن کفپوش‌ها و تنش بین آنها می‌شود. در این صورت احتمال باز کردن لمینت وجود دارد. همچنین علت باد کردن لمینت و ایجاد حباب روی آن ممکن است به‌دلیل محکم چسباندن تایل ها به کف زمین باشد.

نحوه تعمیر لمینت باد کرده چگونه است؟

اگر در زمان اتصال تایل های پارکت لمینت به یکدیگر شکاف‌ها و درزها به‌خوبی پوشانده نشوند، احتمال تورم پارکت افزایش پیدا می‌کند. در این صورت نیاز به تعمیر آن خواهد بود. در ادامه قصد داریم به چگونگی نحوه تعمیر پارکت لمینت باد کرده بپردازیم.

مرحله اول: مشخص کردن محل دقیق پارکت‌های متورم شده

برای تعمیر پارکت‌ها در ابتدا باید محل متورم شدن را مشخص کنید. با راه رفتن روی پارکت حباب‌های ایجاد شده روی آن مشخص می‌شوند. میزان تورم این کفپوش‌ها ممکن است مربوط به یک تایل یا تعداد بیشتری از آنها باشد. 
قرارگیری حباب‌ها روی یک صفحه نشان از آسیب قبلی آنها می‌دهد. در این صورت تعمیر لمینت باد کرده با تعویض قطعه مورد نظر انجام‌می‌شود. حباب‌های ایجاد شده در مرکز درز کف که نشان از عدم انبساط کافی است، موجب فشرده شدن تخته‌ها و تورم پارکت در درزها می‌شوند. با علامت‌گذاری روی پارکت‌های باد کرده، تعمیرات پارکت را شروع کنید.

مرحله دوم: در آوردن تخته‌های لمینت

در این مرحله از تعمیرات پارکت باید قطعات آسیب‌دیده پارکت، جدا شوند. برای این کار از پیچ گوشتی و چکش استفاده‌کنید و به آهستگی تایل پارکت که دچار آسیب شده است را از قالب کف لمینت بیرون بیاورید. 
برای تعمیر پارکت باد کرده از چاقو استفاده نکنید؛ چون در این صورت احتمال ایجاد خش روی کناره‌های پارکت‌های سالم نیز وجود دارد. این مرحله برای تایل هایی است که به‌طور کامل دچار پوسیدگی یا تورم شده‌اند.

مرحله سوم: نحوه تعمیر تورم پارکت لمینت باد کرده با برش قسمت‌های آسیب‌دیده

برای راحت درآوردن قطعه‌های آسیب‌دیده، بهتر است آنها را از طریق برش به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. سپس با انگشت، دیلم یا یک فلز کم ضخامت آنها را بیرون بیاورید. در این مرحله باید دقت بسیاری به خرج دهید. زیرا با هر برش اشتباه ممکن است به سایر قطعات سالم نیز آسیب وارد شود. 
به همین دلیل در ابتدا ضخامت یا ارتفاع پارکت را بررسی کنید و سپس با اره گرد به برش پارکت بپردازید. برای تعمیر پارکت لمینت باد کرده و درآوردن قطعه آسیب‌دیده پارکت، دو برش موازی روی آن بزنید و سپس آنها را با برش‌های دیگر به قطعات کوچک‌تر تبدیل کنید. 
برای خارج کردن تمامی قطعات بریده شده نیز از ابزارهایی مانند: دیلم، چکش، چاقوی چوب و دستگاه براد نیلر استفاده‌کنید. بعد از درآوردن تمامی قطعات بریده شده پارکت آسیب‌دیده، باید گرد و غبار یا چوب‌های کوچک باقی مانده در جای آن را تمیز کنید تا مرحله بعدی تعمیر لمینت باد کرده انجام شود.

مرحله چهارم: جایگذاری پارکت جدید

از آنجایی که احتمال تورم پارکت لمینت به‌دلیل رطوبت بالا است، بنابراین اطلاع از نحوه تعمیر آن نیز اهمیت بسیاری دارد. بعد از خارج کردن تمامی قطعات پارکت متورم شده، باید تایل پارکت جدیدی در آن قسمت جایگذاری شود. هر کدام از تایل های پارکت دارای زبانه یا شیار هستند که به‌راحتی به یکدیگر چفت می‌شوند. 

برای این کار باید زبانه قطعه جدید را داخل شیار قطعه دیگر قرار دهید. قبل از انجام این مرحله باید پارکت به ضخامت و جنس پارکت قبلی انتخاب کنید. سپس قطعات را به‌صورت گفته شده کنار هم بگذارید. این کار با کمی فشار روی پارکت به‌راحتی انجام خواهد شد. البته از فشار زیاد به تایل ها در این مرحله از تعمیر پارکت باد کرده اجتناب کنید. زیرا موجب آسیب به سایر قطعات پارکت می‌شود.

مرحله پنجم: پرکردن درزهای پارکت با چسب یا درزگیر

بعد از تعمیر تورم پارکت از طریق جایگذاری قطعه سالم، درز بین قطعات باید پوشانده شود. برای این کار چسب یا درزگیر پارکت به کار می‌رود. قبل از استفاده از درزگیر باید سطح پارکت‌ها به‌طور کامل تمیز شود و سپس درزگیر کفپوش روی محل اتصال قطعات قرار گیرد. تا زمان خشک شدن کامل چسب استفاده شده که کم و بیش به‌مدت 1 هفته الی 10 روز به طول می‌انجامد، نباید روی قسمت‌های مورد نظر پارکت راه رفت. 
بعد از این مرحله ممکن است درزهای بین تخته کف کمی متورم شوند که این مشکل به‌دلیل جذب آب توسط چسب صورت‌می‌گیرد که جای نگرانی در این خصوص نیست. زیرا بعد از 3 هفته این مشکل خودبه‌خود برطرف می‌شود. بعد از گذشت این مدت زمان برای تمیز کردن چسب‌های اضافی روی پارکت از سمباده استفاده‌کنید. در این مرحله تعمیر پارکت تعمیر لمینت باد کرده به اتمام می‌رسد.

دکور چوب یکی از تیم‌های فنی بسیار حرفه‌ای در زمینه تعمیر پارکت و نصب آن است که در راستای بهبود کیفیت زندگی و جلب رضایت مشتریان خود خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد. 
با ورود به سایت دکور چوب قادر خواهید بود به‌طور رایگان با کارشناسان طراحی داخلی مشورت‌های لازم را در خصوص تعمیر پارکت یا کلیه مشکلات مربوط به فضاهای داخلی انجام دهید. در واقع از طریق دکور چوب خرید ملزومات داخلی فضاها، اجرا، تعمیرات یا بازسازی و تغییر دکوراسیون داخلی نیز امکان‌پذیر است.

در نتیجه…

تورم پارکت یکی از مشکلاتی است که احتمال رخداد آن در اثر عوامل متعدد وجود دارد. علت باد کردن لمینت در بسیاری از مواقع مربوط به نفوذ رطوبت به داخل قطعات آن است. همچنین تغییرات آب و هوایی و عدم جایگذاری صحیح تایل ها نیز جز دلایل مهم باد کردن پارکت محسوب می‌شوند. 
برای تعمیر پارکت لمینت باد کرده کافی است قطعه مورد نظر را با اره و چکش جدا کرد و سپس قطعه جدید را جایگذاری کنید. در انتها نیز برای پوشاندن درزها، چسب درزگیر را روی مفاصل قطعات پارکت به کار ببرید. در این صورت بدون صرف هزینه و زمان طولانی قطعه مورد نظر را به‌راحتی تعمیر خواهید کرد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تورم پارکت لمینت و نحوه تعمیر آن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تورم پارکت لمینت و نحوه تعمیر آن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.