زمان مطالعه: 6 دقیقه
هر آنچه باید درباره آزمون یوس در ترکیه بدانید

هر آنچه باید درباره آزمون یوس در ترکیه بدانید

هر ساله مهاجران زیادی از ایران به کشور ترکیه سفر می‌کنند. علت اصلی این موضوع نزدیک بودن فرهنگ دو کشور است.

کشور ترکیه از جمله قطب‌های گردشگری در خاورمیانه به حساب می‌آید و قطعا آینده فوق‌العاده‌ای را در پیش رو دارد. همچنین کشور ترکیه به دانشگاه‌های فوق‌العاده‌ای دارد که می‌توانید در آن‌ها به تحصیل بپردازید.

ورود دانشجویان بین‌المللی به دانشگاه‌های ترکیه نیازمند به قبولی در آزمون یوس است. این آزمون در حقیقت آزمون ورودی دانشجویان بین‌المللی به دانشگاه‌های ترکیه است. کلمه YOS در حقیقت مخفف کلمات Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı هستند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به معرفی این آزمون و هر آن چیزی که باید در رابطه با آن بدانید صحبت کنیم.

اگر شما هم علاقه‌مند به این مسئله هستید در این مقاله از بانک کتاب با ما همراه باشید.

آزمون یوس چیست؟

همان‌طور که گفته شد برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور ترکیه نیاز است که این افراد یک آزمون تحت عنوان آزمون یوس را بگذرانند. YÖS آزمونی است که توسط دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی در موسسات آموزش عالی در ترکیه هستند، گرفته می‌شود. نتایج به دست آمده از این آزمون توسط موسسات عالی کشور ترکیه بررسی می‌شود.

از سال 2011 به بعد این آزمون توسط دانشگاه‌های کشور ترکیه برگزار می‌شود. برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های ترکیه متقاضی باید امتیاز مورد نیاز را کسب کند. این آزمون هر ساله در کشور ترکیه برگزار می‌شود و دانشجویان بسیاری در آن شرکت می‌کنند. هر دانشگاهی مراحل درخواست و هزینه ثبت‌نام در این آزمون‌ها را اعلام می‌کند.

نتایج این آزمون تنها در دانشگاهی معتبر است که آزمون در آن صورت گرفته است. این آزمون‌ها برخی به مدت دو سال و بعضی دیگر به مدت یک سال برگزار می‌شود. بهتر است قبل از شرکت در آزمون مورد نظر ابتدا به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و سپس اطلاعات مورد نیاز در رابطه با این آزمون را به دست بیاورید. در چنین حالتی می‌توانید از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

هزینه ثبت نام آزمون یوس ترکیه

هزینه ثبت‌نام در آزمون یوس ترکیه برای هر دانشگاهی می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی هزینه ثبت‌نام در این آزمون 50 دلار است و ممکن است با توجه به خود دانشگاه این هزینه بیشتر هم باشد. ثبت‌نام و پرداخت این هزینه قبل از تاریخ‌های تعیین شده کاملا الزامی است. در هنگام ثبت‌نام این مبلغ به صورت نقدی یا کارت به کارت از دانشجویان دریافت می‌شود.

به غیر از این 50 دلار هیچ هزینه دیگری از دانشجو دریافت نمی‌شود. این آزمون تقریبا توسط اکثر دانشگاه‌های معتبر در ترکیه انجام می‌شود. همچنین برای ورود به دانشگاه‌های دولتی هم باید در چنین آزمونی شرکت کنید. شما باید قبل از ورود از شرایط و پیش‌نیازهای این آزمون‌ها کاملا با خبر شوید.

همچنین بهتر است کمی در رابطه با رتبه علمی دانشگاه مورد نظر تحقیق کنید. ثبت‌نام در هر کدام از دانشگاه‌های ترکیه نمی‌تواند برای شما مناسب باشد و بهتر است در انتخاب دانشگاه مورد نظر دقت لازم را به خرج دهید. همچنین برخی از دانشگاه‌ها ممکن است در هنگام ثبت‌نام هزینه‌های دیگری را با توجه به رشته مورد نظر از شما دریافت کنند که ربطی به این آزمون ندارد.

ثبت نام آزمون یوس ترکیه
ثبت نام آزمون یوس ترکیه

نحوه ثبت نام آزمون یوس ترکیه

اگر علاقه‌مند به ثبت‌نام در آزمون یوس ترکیه هستید و شرایط لازم را دارید می‌توانید با طی کردن مراحل زیر در این آزمون ثبت‌نام کنید.

1. رزرو قبلی

  • ابتدا برای ثبت‌نام به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید.
  • یک ایمیل معتبر از خودتان به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید.
  • در این مرحله یک فرم ثبت‌نام برای شما وجود دارد که باید در آن شهری که می‌خواهید در آن آزمون دهید را مشخص کنید
  • حال پاسپورت خودتان را اسکن کرده و در سیستم آپلود کنید
  • بعد از ارسال فرم یک ایمیل تایید برای شما ارسال خواهد شد.
  • پس از دریافت تاییدیه، یک شماره درخواست به شما داده می‌شود و حساب کاربری شما در دانشگاه راه اندازی می‌شود.
  • بعد از تایید شدن حساب کاربری باید یک نام کاربری و رمز عبور برای خودتان تعیین کنید.
  • بعد از طی کردن این مراحل فرآیند ثبت‌نام واقعی شما آغاز می‌شود.

2. ثبت‌نام

بعد از طی کردن مراحل پیش‌ثبت‌نام برای ورود به این آزمون‌ها یک ایمیل دریافت خواهید کرد که برای ثبت‌نام در آزمون یوس ترکیه نیاز است. برای ثبت‌نام اصلی باید مراحل زیر را طی کنید.

  • شما باید در "Aday Sistemi" در سیستم مدرسه مربوطه ثبت نام کنید.
  • در این مرحله بسیار مهم است که از قبل پاسپورت خودتان را به درستی آپلود کرده باشید. همچنین شهر محل امتحان هم باید وارد شده باشد.
  • تمامی فیلدهای موجود را باید به درستی پر کنید.
  • در این مرحله باید فرآیند پرداخت را انجام دهید.
  • امکان پرداخت با کارت اعتباری وجود دارد. با این حال، شما می‌توانید پول را از طریق حواله بانکی ارسال کنید. انتقال باید در سیستم آپلود شود.
  • در آخر پیغامی را دریافت می‌کنید که ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شده است.

3. ثبت‌نام را بررسی کنید

شما می‌توانید وضعیت ورود خود را در سیستم پیگیری کنید. بهتر است هر چند روز یک بار به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر سر بزنید تا از آخرین اخبار مربوطه با خبر شوید. برای تغییر تاریخ‌های آزمون YÖS می‌توانید این را در سیستم پیگیری کنید. اطلاعات بیشتر در مورد آزمون YÖS آنها نیز در سیستم موجود است.

4. شرکت در آزمون

ثبت نام قبلا با فرآیند سوم تکمیل شده است. ایمیلی مبنی بر تکمیل کارت شرکت در آزمون برای شما ارسال می‌شود. اگر ایمیلی دریافت نکردید، سیستم را بررسی کنید. قطعا در خود سیستم می‌توانید به ایمیل مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

سوالات آزمون یوس ترکیه
سوالات آزمون یوس ترکیه

نمونه سوالات آزمون یوس ترکیه

دریافت نمونه سوالات یوس ترکیه از طریق‌های مختلفی امکان‌پذیر است. بهترین راه‌حل برای دریافت نمونه ‌سوالات آزمون یوس در ترکیه بهتر است به سایت اصلی آن به نشانی yos.istanbul.edu.tr مراجعه کنید. در این وب‌سایت به صورت کاملا جامع نمونه سوالات مورد نیاز برای این آزمون وجود دارد.

استفاده از نمونه سوالات می‌تواند دید مناسبی را نسبت به آزمون در اختیار شما قرار دهد. بهتر است حتما یک بار هم که شده به این سوالات سری بزنید و سطح علمی  خودتان را برای ورود به این آزمون بسنجید. این نمونه سوالات با پاسخ وجود دارد که می‌توانید بعد از پاسخگویی به سوالات جواب خودتان را با پاسخ اصلی مقایسه کنید.

منابع آزمون یوس ترکیه

برای این که در آزمون‌های یوس شرکت کنید و نتیجه خوبی بگیرید باید حتما منابع آن را به درستی مطالعه کرده باشید. مانند کنکور در ایران منابع مختلفی برای این آزمون معرفی شده است. شما حتی می‌توانید در کلاس‌های آموزشی آن در ایران هم شرکت کنید. شرکت کردن در این کلاس‌ها می‌تواند تا حد بسیار زیادی به شما در به دست آوردن امتیاز لازم برای این دانشگاه‌ها کمک کند.

به طور کلی کتاب‌هایی که به عنوان منبع این آزمون معرفی می‌شود شامل موارد زیر است:

  • Matematik 1 Yösdata دوجلدی (A و B)
  • Matematik 2 Yösdata دوجلدی (A و B)
  • Geometri Yösdata دو جلدی (A و B)
  • IQ Yösdata سه جلدی (A،B و C)

استفاده از این منابع آموزشی می‌تواند به شما در قبولی هر چه بهتر در این آزمون کمک کند. البته شما می‌توانید از هر منبع آموزشی که مد نظرتان است با توجه به سرفصل‌های آزمون یوس کمک بگیرید. قبولی در این آزمون بسیار ساده است و هر کسی می‌تواند با کمی تلاش در آن رتبه خوبی را به دست بیاورد.

سخن آخر

شرکت در آزمون یوس ترکیه از جمله راه‌های مهاجرت به این کشور به حساب می‌آید. در طول سال‌های گذشته کشور ترکیه به دلیل نزدیک بودن فرهنگ آن به ایرانی‌ها مقصد بسیاری از مهاجران بوده است. اگر علاقه‌مند به شرکت در دانشگاه‌های این کشور هستید باید در آزمون یوس شرکت کنید. همچنین باید نمره مناسبی را در این آزمون به دست بیاورید.

البته تنها داشتن رتبه مناسب در این آزمون کافی نیست و هر دانشگاهی در ترکیه شرایط مخصوص به خود را دارد. با توجه به این مسئله بهتر است قبل از مهاجرت به این کشور حتما از آژانس‌های مهاجرت مشاوره لازم را دریافت کنید.

قطعا اصلی‌ترین شرط مهاجرت علاقه خود شما به کشور مقصد است پس در انتخاب هدف اصلی خودتان دقت لازم را به خرج دهید. کشور ترکیه قطب اصلی گردشگری در خاورمیانه به حساب می‌آید و می‌توان در آن به خوبی پیشرفت کرد. همچنین کشور ترکیه در زمینه‌های صنعتی مختلف هم ورود کرده و می‌تواند در سال‌های پیش رو پیشرفت فوق‌العاده‌ای را داشته باشد.

این کشور در سال 2019 توانست به رتبه 6 دنیا در زمینه گردشگری دست پیدا کند. از زمانی که برای مطالعه این مقاله صرف کردید ممنونیم، شاد و موفق و پیروز باشید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «هر آنچه باید درباره آزمون یوس در ترکیه بدانید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره هر آنچه باید درباره آزمون یوس در ترکیه بدانید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.