زمان مطالعه: 8 دقیقه
خدمات پستی

خدمات پستی

امروزه با پیشرفت تکونولوژی و امکان ارسال بعضی از فایل از طرق اینترنت، اما خدمات پستی همچنان رونق دارد....

خدمات پستی مختلفی در ایران وجود دارد. درست است که امروزه با پیشرفت تکونولوژی و امکان ارسال بعضی از فایل از طریق اینترنت کار را راحت تر و سریع تر کرده، اما خدمات پستی همچنان رونق خاص خود را دارند. این خدمات پستی مختلف هر کدام هزینه و زمان تحویل متفاوت و البته کاربردهای مختلفی دارند. پورتال آسمونی در این بخش به معرفی کامل انواع خدمات پستی در ایران می پردازد.

انواع مختلف خدمات پستی

  • پست سفارشی

در سرویس پست سفارشی، در ازای دریافت مرسولات مشتریان، به آنان رسید یا قبض داده می‌شود. متقاضیان با استفاده از این سرویس می‌توانند انواع مرسولات اعم از نامه، مطبوعات، کارت‌ پستال، بسته کوچک و امانات را به مقاصد مورد نظر خویش ارسال کنند. ماموران پست درهنگام رسیدن مرسوله به دست گیرنده از آن‌ها تاییدیه دریافت می‌کنند و فرستنده می‌تواند سرنوشت مرسوله‌ی خود را پیگیری کند.

  • پست رستانت

کسانی که به هر دلیل آدرس دقیق پستی ندارند، می‌توانند از فرستندگان مرسولات تقاضا کنند تا مرسولات خود را به آدرس یک دفتر و ارائه‌ کارت‌ شناسایی معتبر، دریافت کنند. به این قبیل مرسولات، پست رستانت می‌گویند. در محل نشانی این‌گونه مرسولات رستانت، باید نام گیرنده، نام شهر و یا دفتری که باید مرسوله در آن جا نگهداری شود، درج و عبارت رستانت نیز با حروف درشت در کنار نشانی نوشته شود. این سرویس می‌تواند انتخاب مناسبی برای گردشگران، مسافران و کسانی که اقامت دائمی در جایی ندارند، باشد.

  • پست پیشتاز

پست پیشتاز سریع‌ترین سرویس پستی است که کلیه‌ عملیات پستی مربوط به آن از لحظه‌ قبول تا توزیع مرسوله در داخل و یا خارج از کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود؛ سرویس پیشتاز، تحویل و توزیع نامه‌ها را در سطح کشور حداقل در 24 ساعت و حداکثر در 48 ساعت انجام می‌دهد. هر موسوله‌ پیشتاز دارای یک بارکد 10 و یا 20 رقمی است که امکان رهگیری آن از طریق سایت اینترنتی www.post.ir و پیام کوتاه شماره 2000441 برای همگان جهت اطلاع از سرنوشت مرسوله میسر است.

  • صندوق شخصی

هر فرد می‌تواند با مراجعه به پست، تقاضای اجاره‌ صندوق شخصی کند. کلیه‌ی مرسولاتی که برای فرد واصل می‌شود، در این صندوق قرار داده شده و با مراجعه‌ی مشتری به او تحویل می‌شود. این سرویس در اکثر دفاتر پستی موجود است. امتیاز این سرویس این است که به جای اعلام نشانی کامل شماره‌هایی به عنوان آدرس اعلام می‌گردد.

  • پست اکسپرس

شرکت پست در پاسخ به نیاز مشتریان از اول آبان‌ ماه 1387 سرویس پست اکسپرس را مجددا ساماندهی و راه‌اندازی کرد. این سرویس، قابلیت توزیع ویژ‌ه‌ی مرسولات را دارد. سرویس پست اکسپرس خدمت خاصی است که در آن مرسولات پستی به درخواست فرستنده و در قبال پرداخت هزینه‌ی مربوطه، با اولویت و حق تقدم بیشتری نسبت به سایر مرسولات توزیع می‌شود.

  • پست تبلیغ

در این سرویس شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از امکانات موجود و فضاهای تبلیغاتی درون و برون سازمانی شبکه پستی، نسبت به انجام تبلیغات گسترده و موثر برای اشخاص حقوقی اقدام می‌کند.
این تبلیغات شامل خدماتی نظیر درج آگهی‌های تبلیغاتی روی سقف، کف، پیشخوان، دیوار‌های داخلی و بیرونی واحد‌های پستی تلویزیون‌های دفاتر پستی، استند، تابلو اعلانات، صندوق شخصی، کیوسک اینترنتی و مخازن ویژه‌ی توزیع بروشور، بیلبور‌های متعلق به پست، پشت‌بام واحد‌های اجرایی، پوشش موزعین و ناوگان حمل و نقل پستی، پاکات و کارتن‌های پستی، نوارچسب، مهر ابطال نقش تمبر، سایت شرکت، نشریات پستی نظیر بروشور، کتابچه‌ها و نشریات داخلی، سوش‌ها و اوراق پستی، قبوض پستی، توزیع بروشور و نشریاتی تبلیغاتی شرکت‌ها به صورت بدون نشانی در صندوق‌های شخصی و باجه‌های پستی و هم‌چنین در منازل به صورت با نشانی از طریق تعیین مخاطب و با استفاده از بانک غنی اطلاعاتی پست مستقیم و کدپستی ده رقمی می شود.

  • پست بار

كالاهای انبوه مشتريان توسط شبكه حمل و نـقل شرکت پست از یک محل به عنوان مبداء قبول و مستقيماً به مقصد براي تحويل به گيرنده ارسال ميگردد. مشتري برای استفاده از اين سرويس با دریافت فرم مربوطه، مشخصات كامل بار را مینويسد. سپس هزينه‌ها و نوع وسيله نقليه تعيين شده و پس از آن محصولات و كالاها توسط وسایط نقليه پستی به مقاصد مورد نظر ارسال ميگردد.

  • پست مستقیم

یکی از سرویس‌های نوینی که در شرکت پست راه‌اندازی شده و حلقه‌ی اتصال تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدما با مصرف‌کنندگان و مشتریان است، پست مستقیم می‌باشد. پست مستقیم تنها روش تبلیغاتی است که به عوامل کسب و کار اجازه می دهد تا از طریق بانک‌های اطلاعاتی ویژه‌ی این سرویس، با مخاطبان مورد نظر خود به‌طور مستقیم ارتباط برقرار نمایند.

  • صندوق پست صوتی

در این سرویس تماس گیرنده‌ بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی می‌تواند برای مشترکین این سرویس پیغام ارسال کند. مدیران ارشد مسوولان روابط عمومی و بخش بازاریابی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، کسبه و بازاریان، رسانه‌های ارتباط جمعی و... با استفاده از این سرویس می‌توانند ارتباط با اقشار مختلف مردم، مشتریان و مصرف‌کنندگان خود را حفظ کرده و ارتباطات مردمی خود را سامان بخشند.

  • پست تلفنی 193 (پیک ویژه)

تردد‌های غیرضروری در شهرها، علاوه بر افزایش انواع آلودگی‌های محیط‌ زیست، از میزان بهره‌وری نیز می‌کاهد. به همین منظور شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، با راه‌اندازی سرویس پست تلفنی این امکان را ایجاد کرده است تا شهروندان بتوانند مرسولات و امانات خود را در کم‌تر از دو ساعت از منزل به مقصد مورد نظر ارسال کنند.

متقاضیان این سرویس می‌توانند به جای مراجعه‌ی مستقیم به پست، با شماره تلفن 193 تماس گرفته و تمامی عملیات را به کارکنان پست واگذار کنند.

  • سرویس بیمه مرسولات با ارزش اظهار‌ شده

این سرویس به منظور تامین نیاز مشتریان، برای ارسال وجه نقد، اسناد و اوراق بهادار و در جهت تضمین و امنیت محتویات مرسولات راه‌اندازی شده است. فرستندگان براساس نیاز و با توجه به ارزشمند ‌بودن محتویات مرسوله‌ی خود می‌توانند از سرویس فوق استفاده کنند.
در این سرویس فرستنده، ارزش واقعی مرسوله‌ی خود را اعلام می‌کند و در ازای آن مبلغی از ارزش اظهار‌شده مرسوله را به تفکیک داخله و خارجه می‌پردازد؛ در صورت آسیب، فقدان یا ضایع‌ شدن این مرسولات، ادارات پست موظفند علاوه بر کرایه پرداخت‌شده، حداکثر برابر ارزش اظهار شده مرسوله را به فرستنده یا حسب مورد گیرنده، غرامت پرداخت کنند.

  • پست یافته

سرویس پست‌یافته با هدف استرداد مدارک و اسناد یافته شده از سوی مردم و بازگرداندن آن به صاحبانش از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، در راستای ارائه‌ی تسهیلات و خدمات رفاهی به هموطنان عزیز در کشور راه‌اندازی شده است. اطلاعات مربوط به این اسناد و مدارک شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت‌های نظامی، اسناد ازدواج و مالکیت مدارک خودرو، چک و دسته‌چک، دفترچه پس‌انداز، عابربانک و دفترچه بیمه از طریق سایت رسمی شرکت پست قابل دسترسی است.
برای استفاده از سرویس پست یافته، مردم می‌توانند با مراجعه به دفاتر پستی و پرکردن فرم مشخصات و تعیین نوع سند گمشده، از شرکت پست درخواست کنند تا مدارک یافته شده برایشان ارسال شود و با پرداخت هزینه‌ی ارسال این اسناد، پست پیشتاز سند یا مدرک یافته شده را به دست آنان برساند.

  • پست امانت

قبول، ارسال و تحویل مرسولات پستی با قابلیت امکان رهگیری و تعیین سرنوشت مرسوله به گونه سرویس امانات پستی سرویسی است. برای قبول و ارسال مرسولات حاوی كالا، اشياء، وسايل و مواد مجاز که با رعایت شرایط وزن و ابعاد با اعلام محتوي و به‌صورت درباز به پست سپرده می‌شوند. سرويس امانات پستی یکی از سرویس‌های اصلی پست است که تعدادی از سرویس‌های تکمیلی و یا جانبی مرتبط با امانات بر بستر آن قابل ارائه هستند.

  • بازار الکترونیکی (خرید و فروش اینترنت)

با استفاده از این سرویس، مشتری می‌تواند از طریق خطوط اینترنتی در فروشگاه‌های مجازی حضور یافته و کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کند و سپس طرف قرار‌داد با اطلاع از خرید مشتریان در فروشگاه‌های مربوطه حاضر و کالای خریداری شده را دریافت و آن را در در منازل مشتریان تحویل دهد. هم‌چنین مشتریان می‌توانند با استفاده از کارت شتاب هزینه‌ی کالای خریداری‌ شده را پرداخت کنند.

  • پست ویژه

شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، سرویس پست ویژه بین‌شهری با تعهد زمان توزیع را که از سریع‌ترین خدمات پستی به‌شمار می‌رود، با هدف پاسخگویی به نیاز‌ها و صرفه‌جویی در وقت و رفاه حال هموطنان ساماندهی کرده است. در حال حاضر این سرویس بین تمامی مراکز استان‌های کشور با استفاده از سریع‌ترین خطوط حمل و نقل و بهره‌گیری از موزعین ویژه دایر شده و براساس آن مرسولات مشتریان حداکثر تا ساعت 10 فردای روز بعد از تحویل به پست در مقصد و در نشانی گیرنده توزیع می‌گردد.
پست زمان فوق را تعهد کرده و در صورت تاخیر دو برابر کرایه پستی غرامت پرداخت خواهد کرد. بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین ارتباطی برای اطلاع فرستنده از تحویل مرسوله به گیرنده و عودت رسید تحویل به گیرنده در صورت نیاز از جمله قابلیت‌های این سرویس است.

  • پست جواب قبول

پژوهشگران، همواره درباره‌ی موضوعات مختلف از مردم نظرسنجی می‌کنند. علاوه بر این سازمان‌ها، نهادها و بخش‌های اقتصادی - تجاری هم آگاهی از نگرش‌ها، نیازها، علایق و ذائقه‌های مصرف‌کنندگان و مشتریان کالا یا خدمات، از نظرسنجی استفاده می‌کنند. با این همه شناسایی و دسترسی به همه مشتریان بالقوه، مخاطبان و اقشار مختلف مردم در سراسر کشور به منظور انجام پرسشگری، کاری دشوار و پرهزینه است.
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با راه‌اندازی سرویس پست جواب قبول که درواقع مکمل سرویس پست مستقیم است، گردآوری و ارسال فرم‌های نظرسنجی را برای پژوهشگران و موسسات تحقیقاتی امکان‌پذیر ساخته است. این سرویس امکان ارتباط دوطرفه را برای فرستنده‌ و گیرنده فراهم می‌کند.

خدمات پستی پرکاربرد

  1. پست پیشتاز: سریعترین پست در کشور است و بسته در کمتر از 48 ساعت به مقصد می‌رسد.
  2. پست سفارشی: مدت زمان بیشستری طول می‌کشد قیمتش از پست پیشتاز کمتر است و بیمه هم نمی‌شود.
  3. پست اکسپرس: در قبال پرداخت هزینه‌ای با اولویت و حق تقدم توزیع می‌شود.
  4. پست عادی: شامل نامه‌ها و مطبوعاتی که فرستندگان روی آنها تمبر الصاق می‌کنند و در صندوق پستی می‌اندازند.
  5. پست دوقبضه: به منظور اطمینان از رسیدن مرسوله، پست مبداء درخواست ارسال مرسوله به همراه قبض دوم را می‌نماید و هزینه‌ای جداگانه می‌گیرد. قبض دوم به امضای گیرنده می‌رسد و با سریعترین پست برگشت داده می‌شود. به منظور توسعه هر چه بیشتر، رقابت‌پذیری و پاسخگجویی مناسب به نیازهای متنوع و جدید مشتریان در سال‌های اخیر بخش خصوصی هم پا به عرصه گذاشت و به موازات اپراتور دولتی خدمت‌رسانی می‌کند.

انواع تمبرهای پستی

  • تمبرهای جاری

این تمبرها هدف اصلی ایجاد تمبر بوده‌اند. یعنی برای پرداخت هزینه‌های پستی استفاده می‌شوند. تمبرهای جاری در تیراژ‌های میلیونی چاپ می‌شوند. قیمت آنها متفاوت است و بنا به مسافت ارسال‌نامه از تعداد مختلف آنها استفاده می‌کنند.

  • تمبرهای یادگاری

این‌ها تمبر‌هایی هستند که به مناسبت‌های خاص، موضوع‌های معین، بزرگداشت یک شخصیت و یا نشان‌ دادن یک واقعه‌ی مهم منتشر می‌شوند. معمولا شاخصه‌ یا نماد فرهنگی خاصی دارند و نشانه‌هایی از مردم‌شناسی کشور در آن دیده می‌شود. از نظر تنوع رنگ و طرح، ارزش هنری بیشتری نسبت به تمبر‌های جاری دارند. این تمبرها به ندرت به مصارف پستی می‌رسند. شمارگان کمی داشته، در مدت محدودی منتشر می‌شوند و ارزش کلکسیونری دارند.

  • تمبرهای شخصی

هرکسی می‌تواند از عکس و یا طرح مورد نظر خود یک تمبر شخصی سفارش دهد. این تمبر به تعداد محدود و براساس سفارش مشتریان به مناسبت‌های مختلف مانند اعیاد جشن‌ها مناسبت‌های شخصی مثل تولد یا ازدواج یا حتی قبولی کنکور در کنار تمبرهای ویژه که به همین منظور تهیه شده‌اند چاپ و منتشر می‌شوند. هر تمبر شخصی از دو قطعه تشکیل شده است. یک قطعه‌ ثابت و یک قطعه‌ی متغیر، قطعه‌ی ثابت همان قطعه‌ی دارای ارزش است. در واقع این قطعه، تمبر‌های جاری ارائه شده توسط شرکت پست است تا با سلیقه‌ی خودتان یکی را انتخاب کنید تا در کنار تصویری که شما در نظر گرفتید، قرار گیرد.
قطعه‌ دیگر قطعه‌ی متغیر یا همان تصویر آرم یا لوگوی دلخواه شماست. باید بدانید که اگر مایلید تمبر‌های شخصی خود را بر روی مرسولاتتان استفاده کنید باید هر دو قطعه را با هم بر روی پاکت الصاق کنید.

نظر خود را درباره «خدمات پستی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره خدمات پستی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.