زمان مطالعه: 5 دقیقه
آشنایی با گردشگری غذا ، شکم گردی!

آشنایی با گردشگری غذا ، شکم گردی!

آشنایی با گردشگری غذا ، شکم گردی! به گزارش آسمونی شکم گردی با انگیزه یادگیری بیشتر در مورد غذا ها و نوشیدنی...

آشنایی با گردشگری غذا ، شکم گردی!

آشنایی با گردشگری غذا ، شکم گردی!
آشنایی با گردشگری غذا ، شکم گردی!

به گزارش آشپزی یک منطقه، خرید غذا پدیده‌ای جدید است.

گردشگری غذایی یا شکم گردی یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند نقش مهمی در جذب توریستها داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به این کشورها قدم می‌گذارند و آماده تجربهٔ فرهنگ و رسوم و غذاهای آنان هستند، جذابیت دارد. هم‌اکنون گردشگری غذا در دنیا 200 میلیارد دلار درآمد دارد.

باوجود اینکه این فعالیت با عنوان گردشگری غذایی شناخته می‌شود ولی امتحان کردن نوشیدنی‌های مختلف نیز بخش عمده‌ای از آن محسوب می‌شود. گنجانده شدن عبارت دور یا نزدیک در این تعریف به این دلیل است که برای شکم گردی نیازی نیست  سفری  به مقصد نقاط دورافتاده در کشور محل اقامت یا سایر نقاط دنیا انجام شود. گردشگران غذا می‌توانند در مناطق نزدیک به محل سکونت خود مثل محله‌های اطراف و داخل شهر خودشان، به گشت‌وگذار و ماجراجویی غذایی اقدام کنند.

نقطه‌ی مشترک همه‌ی انواع گردشگری غذایی یا جامع‌ترین تعریف آن عبارت است از جستجوی غذاها و نوشیدنی‌های خاص و لذت بردن از آن‌ها در مناطق دور یا نزدیک.

تاریخچه گردشگری غذا و شکم گردی

گردشگری غذا صنعتی بسیار نوپاست که ادبیات آن به سال 2001 برمی‌گردد، زمانی که عبارت «گردشگری خوراک و پختنی‌ها» در مقاله‌ای توسط اریک ولف مدیر اتحادیه بین‌المللی توریسم غذا معرفی شد. این مقاله که بعدها تبدیل به نخستین کتاب جهان دربارهٔ صنعت گردشگری خوراک و پختنی‌ها شد، مهم‌ترین کتاب در محافل دانشگاهی و تخصصی دنیا بود که اطلاعات مفیدی دربارهٔ این نوع گردشگری را در اختیار دانشجویان و فعالان صنعت توریسم قرار می‌داد. امروزه سفر برای غذا به یکی از انگیزه‌های گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است.

هدف گردشگری غذا و شکم گردی

مثل مفهومی که کلمه ی گردشگری یک شهر برای ما تداعی می کند (که به معنای بازدید از مکان های طبیعی و تاریخی و دیدنی یک منطقه است)، گردشگری غذایی هم هدف خاصی را دنبال می کند. هدف از شکم گردی، آشنایی با غذاهای مختلف و فرهنگ غذایی مناطق بدون رده بندی یا دادن نظرهای تخصصی است. در واقع در این نوع گردشگری، هر چه غذا ساده تر باشد، جذابیت بیشتری دارد.

گردشگری غذا و شکم گردی در ایران

کشور ایران نیز قابلیت جذب گردشگر غذا را دارد از آنجایی که همراه دو کشور رم و چین سه مکتب آشپزی جهان هستند و همچنین به دلیل تنوع فرهنگی و قومی که در کشور وجود دارد تنوع غذایی فراوانی وجود دارد . 2500 نوع غذا و 109 نوع نوشیدنی همراه با نان و شیرینی در ایران شناخته شده است.

بسیاری از گردشگرانی که با غذاهای ایرانی آشنایی دارند سبک آشپزی ایرانی، یکی از عجایب هفتگانه می دانند. قابلیت ایران در زمینه تنوع غذایی را باید تحت تاثیر جغرافیای کشور و تنوع قومی و نژادی ایرانیان نیز دانست و به همین دلیل ارتباط تنگاتنگی بین این موارد وجود دارد. به عنوان مثال در کرمان به دلیل خشکی هوا از سبزی خشک استفاده می کنند یا در قشم و جزیره هرمز غذایی به نام سراغ وجود دارد که از خاک قرمز جزیره هرمز استفاده می کنند و ….. ولی متاسفانه این نوع گردشگری هیچ جایگاهی در کشور ما ندارد . بیشتر رستوران ها و سفره خانه ها به تعداد محدودی غذا بسنده می کنند به صورتی که گردشگر خارجی بعد از چند روز اعتراض خود را با جمله every day kabab  بیان می کند.

با کمی برنامه ریزی و توجه به این بخش می توان گردشگران غذای زیادی را جذب کنیم . به عنوان مثال  برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال ‌های غذایی در محیط‌های مختلف روستایی و شهری، برگزاری تورهای غذا برای آموزش پخت غذاهای محلی از جمله راهبردهای توسعه گردشگری غذا هستند.

استفاده از کباب و جوجه کباب بپردازند.

جاذبه های گردشگری غذا و شکم گردی

یکی از جاذبه های گردشگری در گردشگری غذا، شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه هاست. در واقع علاوه بر اینکه گردشگران برای خوردن غذاهای یک منطقه به آنجا کشیده می شوند؛ گاهی جاذبه خوردنی ها به قدری بالا می رود که گردشگران به قصد تماشای نحوه تهیه یک ماده غذایی در یک منطقه حاضر می شوند؛ نمونه غربی این مورد پنیر فرانسوی و نمونه ایرانی اش گلاب گیری کاشان است که گردشگران را به فرانسه و کاشان می کشاند.

food-tourism
food-tourism

بهترین مقاصد گردشگری غذا و شکم گردی

هند یکی از بهترین مقاصد گردشگری غذا و شکم گردی

با سفر به جنوب هندوستان به کلاس‌های آشپزی آیشا مانزیل رفته و ضمن تماشای چشم‌انداز زیبای دریای عرب، آشپزی هم یاد بگیرید. شمال کرالا به خاطر طبخ میوه‌های استوایی شهرت بالایی دارد. گردشگران از بازارهای این شهر دیدن کرده و برای غذاهای خود دارچین خریداری می‌کنند. مسافران در کلاس‌های آموزشی فیض موسی، آشپز مسلمان هندی، طرز تهیه خوراکی‌های دریایی، برنج و دسرهای خوشمزه را می‌آموزند.

کامبوج یکی از بهترین مقاصد گردشگری غذا و شکم گردی

تورهای غذایی کامبوجی شما را به سراغ خوراکی‌های محلی برده و با کلاس‌های آشپزی، بازارها و وعده‌های غذایی رستوران‌های مشهور و کمتر شناخته‌شده آشنا می‌کنند. سفری یک‌روزه همراه با کشتی در دلتای مکونگ را امتحان کرده و از خوردن گوشت کبابی در ساحل لذت ببرید. در جشنواره‌های خیریه غذایی شرکت کرده و با خرید از آن‌ها به آموزش کودکان خیابانی کمک کنید.

سیبری یکی از بهترین مقاصد گردشگری غذا و شکم گردی

از گله‌های گوزن‌های چوکچی و اسکیموهای یوکیپ در شمال شرق سیبری دیدار کرده و خوراکی‌های روزانه آن‌ها نظیر قارچ، ماهی سالمون، شیر ماهی و گوشت گوزن را امتحان کنید. در این سفر به کشف مناظر دیدنی رفته و به طبیعت وحشی این منطقه در میان یکی از دورافتاده‌ترین جوامع دنیا سر بزنید. ما این سفر را به‌شدت به شما توصیه می‌کنیم.

مکزیک یکی از بهترین مقاصد گردشگری غذا و شکم گردی

به سراغ امتحان کردن خوراکی‌های مکزیکی بروید. تجربه‌های غذایی در این کشور شامل خوردن مول (یک ترکیب لذیذ از فلفل و شکلات) و شرکت در کلاس‌های آشپزی است. به زیبایی‌های شهر مکزیکوسیتی سر زده و از هرم‌های تئوتیهواکان دیدن کنید. محوطه باستانی تمدن مایاها در شهر چیچن ایتزا را نیز از دست ندهید.

مراکش یکی از بهترین مقاصد گردشگری غذا و شکم گردی

در مراکش به کلاس‌های آشپزی برای تهیه غذاهای محلی نظیر طاجین بروید. در منطقه تاریخی قصبه با دادا (آشپز سنتی مراکشی) آشنا شده و شب را در شهر قدیمی ریاد بمانید.

توسکانی یکی از بهترین مقاصد گردشگری غذا و شکم گردی

آماده سفر به ایتالیا برای شرکت در کلاس‌های آشپزی سینزیا بوناچی شوید. در منطقه توسکانی به گشت‌وگذار پرداخته و در طول سفر خوراکی‌های کلاسیک این شهر را امتحان کرده و طرز تهیه آن‌ها را بیاموزید. حالا که در ایتالیا هستید، با سفری یک‌روزه از فلورانس هم دیدار کنید.

تایوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری غذا و شکم گردی

سفر به تایوان شما را با خوراکی‌های لذیذ و متنوعی آشنا می‌کند. آشپزخانه جودی در تپه‌های نزدیک تایپه، به مسافران آموزش تهیه غذاهای مختلف نظیر سوپ‌های تند، نودل‌های کنجدی و دسرهای سیچوان را می‌دهد. رفتن به مراسم سنتی چای، دیدار از نانوایی‌های تایوانی، چشیدن طعم کوفته‌های خانگی و گشت‌وگذار در بازار شبانه شیلین همراه با دکه‌های غذا فروشی سیار، بخشی از سفر جذاب شما به تایوان خواهد بود.

مالت یکی از بهترین مقاصد گردشگری غذا و شکم گردی

غذاهای کشور مالت بیشتر از نوع روستایی و فصلی بوده و شامل خوراکی‌های دریایی، میوه‌ها و سبزیجات محلی می‌شود. به‌علاوه خوراکی‌های این کشور به میزانی تحت تاثیر فرهنگ بریتانیایی، عربی آفریقایی و سیسیلی قرار گرفته‌اند. شیرینی‌های موسوم به پاستیزی، اختاپوس شکم پر و راویولی پرشده با پنیر ریکوتا از خوراکی‌های محبوب این کشور محسوب می‌شوند

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با گردشگری غذا ، شکم گردی!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با گردشگری غذا ، شکم گردی! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.