زمان مطالعه: 6 دقیقه
آشنایی کامل با کیف پول ارز دیجیتال

آشنایی کامل با کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول های ارز دیجیتال چیست و چرا باید از آنها استفاده کرد؟

به منظور ورود به دنیای بلاکچین و رمزارزها، یک سری قوانین را می بایست در ابتدا قبول کنید تا بتوانید این سفر پر ماجرا را آغاز کنید. یکی از این قوانین وظیفه نگه داری و جلوگیری از گم شدن رمز ارزها و توکن ها می باشد. در نتیجه می بایست رمزارزها و توکن های خود را ذخیره کنید تا از گم شدن آنها جلوگیری شود. برای درک بهتر لازم است توجه داشته باشید که رمز ارزها همانند پول های واقعی می باشند. 

شما به هنگام خارج از خانه، پول خود را کف دست خود نگه می دارید؟ البته که خیر! یا آن را داخل کیف پول و جیب خود قرار می دهید و یا با داشتن حساب بانکی، پول را درون بانک نگهداری می کنید و در صورت نیاز با استفاده از نرم افزارهای موبایلی و یا کارت بانکی، از موجودی خود برداشت می کنید.

حال اینگونه تجسم کنید، که پول واقعی، قابل لمس است و می توان آنرا در جیب گذاشت و از مفقودی آن جلوگیری کرد، در صورتی که یک واحد ارزی، به صورت دیجیتالی باشد و تجسم فیزیکی نداشته باشد چه؟ در این صورت باید از اصطلاحی با عنوان "کیف پول رمز ارز" آشنا شد و از آنها استفاده کرد.

کیف پول ارز دیجیتال
کیف پول ارز دیجیتال

 

کیف پول ارز دیجیتال

یک کیف پول ارز دیجیتال، می تواند هم به صورت فیزیکی در اختیار متقاضی قرار بگیرد و هم به صورت نرم افزاری و یا تحت وب وجود دارد. این سیستم، با دارا بودن ویژگی های مختلف، ارزهای دیجیتالی را می تواند ذخیره کرده و با استفاده از آنها، می توان مراحل ارسال و یا دریافت ارز دیجیتال را انجام داد. در حقیقت کیف پول ارز دیجیتال را می توان شبیه به حساب های بانکی در نظر گرفت که قابلیت ذخیره و نقل و انتقال پول را برعهده دارد.

حال که با مفهوم کلی کیف پول آشنا شدیم لازم است برخی از ویژگی های کیف پول را نیز بشاسیم تا بتوانیم با دید باز وارد دنیای رمز ارزها شویم.در هر کیف پول ارز دیجیتال، از دو کلید استفاده می کنید. یک کلی عمومی و یک کلید خصوصی.

ماهیت کلید خصوصی و عمومی

در ابتدا قبل از آنکه به معرفی کلیدها بپردازیم لازم است یک نگرش کلی نسبت به آنها داشته باشیم. چرا اصطلاح کلید برای این فرایندهای امنیتی قرار داده شده است؟ ابتدا فرض کنید که یک نامه ای محرمانه وجود دارد و می بایست تحت شدیدترین تدابیر امنیتی منتقل شود. چندین راه کار مختلف در این باره وجود دارد. یکی از این روش ها قرار دادن یک شیوه کد گذاری است که تنها فرد مقابل قابلیت تشخیص آنها را دارد. در این حالت سه روش کلی می توان متصور شد:

  1. آنکه شخص از قبل شیوه شکستن کد را بداند.
  2. آنکه شیوه شکستن کد از طریقی برای فرد مخاطب ارسال شود.
  3. سیستم قرار دادن کلیدهای خصوصی و عمومی

مورد اول ممکن است در روابط روزانه مورد استفاده قرار گیرد، اما در مقیاس بزرگتر نمی توان این روش را کارا دانست. روش دوم نیز در صورتی که رمز برای فرد مخاطب ارسال شود، امکان دست یابی به آن رمز از طریق هک و... ایجاد می شود. بنابراین تنها راه قابل استفاده، شیوه سوم می باشد. در این روش که با عنوان Asymmetric Encryption ، ابتدا لازم است اطلاع داشته باشید که هر شخص برای خود یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی خواهد داشت. از آنجایی که کلید خصوصی و عمومی از طریق روابط ریاضی به یکدیگر متصل هستند، استفاده از کلید خصوصی برای دستیابی به کلی عمومی امکان پذیر است اما عکس آن امکان ندارد.

نحوه عملکرد کلید خصوصی و عمومی
نحوه عملکرد کلید خصوصی و عمومی

 

در نتیجه در فرضیات بالا می توان این روش را اعمال کرد. در صورتی که طرف اول، از کلید عمومی فرد دوم مطلع باشد، آنرا بر اساس آن رمزگذاری می کند. دریافت کننده نیز از آنجایی که کلید خصوصی مختص خود را در اختیار دارد، به راحتی می تواند فایل را باز کند، بدون آنکه فرد اول از کلید خصوصی فرد دوم مطلع باشد.

به عنوان یک مثال دیگر، کلید عمومی را همانند یک صندوق پستی در نظر بگیرید. هر فردی می تواند نامه خود را وارد صندوق پستی کند. اما تنها یک فرد که کلید بازگشایی صندوق پستی را دارد می تواند آنرا باز کرده و نامه های درون آن را خارج و مطالعه کند. حال می توان کلید خصوصی و عمومی را به صورت کامل توضیح داد.

کلید عمومی

کلید عمومی، در واقع، شیوه ای برای اثبات انجام شدن تراکنش از حساب شما، بدون در اختیار قرار دادن کلید خصوصی می باشد. آدرس مربوط به کیف پول شما، با کلید عمومی نمایش رابطه دارند و تمامی رخدادهای نقل و انتقال رمز ارز بر مبنی این آدرس صورت میگیرد. به همین دلیل است که به آن کلید عمومی گفته می شود. زیرا هرکس می تواند از آن مطلع باشد و هیچ مشکلی برای فرد پیش نخواهد آمد. همانگونه که شماره کارت و یا حساب بانکی هر شخصی می تواند در ملع عام مشخص باشد. 

کیف پول تراست  (Trust Wallet)
کیف پول تراست (Trust Wallet)

 

کلید خصوصی

کلید خصوصی اما، کاملا باید محفوظ باقی بماند. کلید خصوصی همانند رمز کارت بانکی شماست! در صورتی که کلید خصوصی در اختیار فرد دیگری قرار داده شده باشد، او می تواند با ورود به اکانت شما تمامی دارایی شما را منتقل کند. در نتیجه کسی به جز شما نباید کلید خصوصی شما را داشته باشد مگر آنکه به آنها اختیار تام داده شود که هرکاری با دارایی شما خواستند انجام دهند.

با استفاده از کلید خصوصی، در واقع شما نشان می دهید که صاحب کیف پول شما هستید و می توانید دارایی های خود را منتقل کنید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول های ارز دیجیتال در انواع و اقسام مختلفی ارائه می شوند. بسته به نوع سرمایه گذاری و حفظ امنیت کیف پول، هر شخص می تواند از بین موارد اعلام شده به دلخواه انتخاب کرده و از آنها استفاده کند. کیف پول ارز دیجیتال در حالت کلی به موارد زیر تقسیم می شوند:

کیف پول دسکتاپ

این دسته از کیف پول، به صورت نرم افزاری قابل دریافت هستند و بر روی سیستم عامل های مختلف قابلیت نصب دارند. بعد از نصب آنها می توان به صورت آنلاین از این دسته کیف پول استفاده کرد. از معروف ترین کیف پول های دسکتاپ می توان به کیف پول اگزودوس (Exodus) اشاره کرد. این گونه از کیف پول ها کلیدهای خصوصی را بر روی خود دستگاه ذخیره سازی می کند.

کیف پول Exodus
کیف پول Exodus

 

کیف پول موبایلی

این گونه از کیف پول ها، بر روی تلفن های همراه هوشمند قابلیت نصب دارند. از آنجایی که معمولا استفاده از لپ تاپ و یا رایانه های شخصی در بسیاری از شرایط زندگی روزمره وجود ندارد، یک سری کیف پول ارز دیجیتال برای تلفن های همراه طراحی شده است که به واسطه آنها می توان رمز ارزها را مدیریت کرد. معروف ترین و بهترین کیف پول موبایلی، کیف پول تراست (Trust Wallet) می باشد.

کیف پول تحت وب

ساده ترین روش استفاده را در بین کیف پول ها دارند و برای استفاده از آنها می بایست از مرورگر استفاده کرد. این کیف پول ها نیاز به نصب و راه اندازی ندارند و از لحاظ راحتی کار در بالاترین سطح قرار دارند. با این تفاوت که استفاده از آنها با بیشترین خطرات مربوط به هک و یا مسدود شدن اکانت روبرو است. از معروف ترین این دسته از کیف پول ها می توان به وب سایت بلاکچین (Blockchain.com) اشاره کرد.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری به صورت آفلاین مورد استفاده قرار می گیرد و بهترین امنیت را در بین سایر کیف پول های موجود به کاربر ارائه می دهد. این دسته از کیف پول ها تنها در صورت نیاز به نقل و انتقال رمز ارز آنلاین می شوند و در حالت کلی به صورت آفلاین قرار دارند. در صورت ورود جدی با بازار رمز ارزها و سرمایه گذاری های کلان، استفاده از کیف پول های سخت افزاری پیشنهاد می شود. اما باید مواظب گم شدن آنها باشید تا تمامی سرمایه تان به باد نرود.

کیف پول کاغذی 

در این روش، کلید خصوصی، بر روی کاغذ نوشته می شود و تصویر QRکد نیز بر روی کاغذ حک می شود. این روش نیز از امنیت بسیار بالا برخوردار است با این تفاوت که امکان از بین رفتن آنها بسیار بالاست و به همین دلیل در حال منسوخ شدن است. 

کیف پول کاغذی
کیف پول کاغذی

 

افزونه کیف پول 

 یک سری از افزونه های کیف پول برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس و ... وجود دارد که به واسطه آن می توان دارایی های خود را مدیریت کرد. در این روش می بایست از طریق نصب افزونه ها و وارد کردن اطلاعات لازم، وارد کیف پول خود شوید. از معروف ترین افزونه های کیف پول می توان به افزونه متاماسک (MetaMask) اشاره کرد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی کامل با کیف پول ارز دیجیتال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی کامل با کیف پول ارز دیجیتال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.