زمان مطالعه: 1 دقیقه
کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان یا کاخ اردشیر پاپکان که معروف به آتشکده اردشیر می باشد.

کاخ اردشیر بابکان یا کاخ اردشیر پاپکان که معروف به آتشکده اردشیر می باشد. قلعه‌ای است که در نزدیکی فیروزآباد استان فارس، در دامنه کوهی در نزدیکی قلعه دختر واقع شده و در سال 224 پس از میلاد به دستور اردشیر بابکان بنیان‌گذار شاهنشاهی ساسانی ساخته شده است. با آسمونی همراه باشید.

تاریخچه کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان
کاخ اردشیر بابکان

فیروز آباد در قدیم به " شهر گور " معروف بوده است و شهر بزرگی با حصارهای عظیم بوده که در مقایسه با زمین های اطراف نسبتا در گودی قرار داشت. اسکندر در زمان حمله به سرزمین پارس وقتی دید که نمی تواند به حصار شهر رخنه کند، مسیر آب رودخانه ای را که از کوه جریان داشت، به سمت شهر تغییر داد و بدین گونه شهر به یک دریاچه تبدیل گشت. این دریاچه تا قرن ها باقی ماند تا این که اردشیر با تمهیداتی اقدام به خلیه دریاچه کرد و به جای شهر گور شهر جدیدی را بنا نهاد. به دنبال آن این شهر " اردشیر خوره " نام گرفت. اما در زمان حمله اعراب به ایران شهر اردشیر خوره نیز ویران گردید. عضدالدوله دیلمی، حاکم شهر بر اعراب مسلط شد و در راه آبادانی شهر همت گماشت. از آن پس، شهر فیروز آباد نام گرفت. کاخ اردشیر بابکان نیز که یکی از مهم ترین بناهای ساخته شده در دوره ساسانیان است، به دست اردشیر بابکان در سال 224 میلادی ساخته شد و قدمتی هزار و هشتصد ساله دارد.

معماری کاخ اردشیر بابکان

زیربنای کاخ اردشیر بابکان حدود 104 در 55 متر می باشد و این بنا شامل سه قسمت می باشد. یک حیاط با دو ایوان و تالارهای کنارش، یک ایوان مرتفع و سه تالار تو در توی گنبد دارد سه قسمت اصلی کاخ اردشیر بابکان هستند. در معماری کاخ اردشیر بابکان مصالح مهم و با شکوه عصر که گچ و کاشی بودند، به کار رفته اند و زیبایی کاخ را دو چندان کرده اند.

کاخ اردشیر بابکان کجاست؟

کاخ اردشیر بابکان در 3 کیلومتری شهرستان فیروزآباد از توابع استان فارس واقع شده است.

لوکیشن کاخ اردشیر بابکان

تصاویر کاخ اردشیر بابکان

نمای بالایی کاخ اردشیر بابکان
نمای بالایی کاخ اردشیر بابکان
کاخ اردشیر بابکان
کاخ اردشیر بابکان
عکس داخل کاخ اردشیر بابکان
عکس داخل کاخ اردشیر بابکان
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کاخ اردشیر بابکان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کاخ اردشیر بابکان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.