عمارت کاظمی همان سرای کاظمی است که «خانه موزه تهران قدیم» نام جدید آن است. خانه‌های قدیمی تهران، در محله چاله میدان قدیم در همسایگی امام زاده یحیی با ارزش استثنایی قرار دارد. موقعیت فعلی بنا سرای کاظمی از خانه‌های قدیمی تهران، در خیابان 15 خرداد، در محله‌ امامزاده یحیی کوچه ابوالقاسم شیرازی بنا شده است. این محله قدیمی، دارای ارزش‌های خاص معماری و شهر سازی است .که شامل بافت مسکونی، راسته، گذرهای ارتباطی، فضای شهری خصوصی و عمومی است. این محله، با توجه به تخریب‌های ناشی از ساخت ساز جدید، بخش عمده ای از ساکنان خود را از دست داده است. برای آشنایی بیشتر با عمارت کاظمی در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید.

معماری و آشنایی با بخش‌های خانه کاظمی

خانه کاظمی تهران (خانه موزه تهران قدیم)
خانه کاظمی تهران (خانه موزه تهران قدیم)

عمارت قاجاری 100 ساله تهران به سبک معماری دوران قاجار است و بسیار شبیه خانه‌های سنتی آن زمان است. تزئینات بیرونی نمای آجری زیبا و پنجره‌های اورسی و بادگیرهایی که به سبک خانه‌های یزدی ساخته شده‌اند که از زیبایی‌های معماری در خانه کاظمی هستند. خانه کاظمی یکی دیگر از خانه‌های قدیمی و سنتی ایران است که دارای بخش‌های مختلفی مانند بیرونی، اندرونی، مطبخ، آب‌انبار و اصطبل است. 
رختشوی‌خانه یکی دیگر از مزیت‌های این خانه زیبای قاجاری است، در گذشته مردم برای شستن لباس‌هایشان به کنار چشمه‌ها و رودها می‌رفتند و در کمتر خانه‌ای رختشوی‌خانه پیدا می‌شد. اما هر آنچه که امروزه از عمارت کاظمی یا خانه کاظمی به جای مانده است، بخش شاه‌نشین آن است . که شامل یک طبقه زیرزمین و یک طبقه بالا و دو حیاط در قسمت شمالی و جنوبی این بنا است. 
حیاط جنوبی این خانه در بخش بیرونی و حیاط شمالی خانه در بخش اندرونی قرار گرفته‌ است. و نقش‌بندی پنجره‌ها و درهای اورسی با شیشه‌های رنگی اش یکی از زیباترین تزیینات داخلی عمارت کاظمی است. بدون تردید ارسی‌ها زیباترین بخش عمارت کاظمی هستند. ارسی‌های عمارت کاظمی در اطراف تالارهای آن قرار گرفته‌اند و دارای آلت‌چینی‌ پر نقش‌ونگار هستند. این ارسی‌ها با انواع شیشه‌های الوان و با هنر نقاشی بسیار شیک پشت شیشه تزیین شده‌اند.

موزه مردم شناسی کاظمی تهران

موزه مردم شناسی خانه کاظمی تهران
موزه مردم شناسی خانه کاظمی تهران

در میان تمامی زیبایی‌های خانه تاریخی کاظمی، بدون تردید یکی از بخش‌های قابل‌توجه آن موزه‌ی زیبای مردم‌شناسی است. در این موزه شما با استفاده از ماکت و عروسک می‌توانید با مشاغل و آداب‌ رسوم مردم تهران در طی 150 سال گذشته آشنا شوید. همچنین ویترین‌های شیشه‌ای نیز در این موزه وجود دارند که از زمان قاجار تا دوره اول پهلوی جمع‌آوری شده است و در معرض نمایش همگان قرار گرفته است.
تحولی که در پوشاک این دوره یعنی لباس های سنتی دوره قاجار تا لباس فرنگی مثل کلاه پهلوی وکت‌ شلوار و کراوات خواهید دید بسیار زیبا و تماشایی خواهد بود. تیزرو یا همان اسکوتر های امروزی یکی دیگر از وسیله‌های بازی است که شما می‌توانید در این موزه ببینید. در این مکان یک موزه‌ی کوچک‌تر برای نمایش اسباب‌بازی‌های قدیمی وجود دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست. هر بار که به تهران سفر کردید، در میان برج‌های تهران و آسمان‌خراش‌هایش یک سری به خانه‌ قدیمی و نوستالژیک کاظمی بزنید تا حس‌ حال گذشته را با تمام وجود در رگ‌های خود جاری سازید و در این خانه تاریخی زیبا با آداب‌ رسوم مردم تهرانی بیشتر آشنا شوید.

مرمت خانه کاظمی تهران

عمارت کاظمی بعد از مرمت و بازسازی
عمارت کاظمی بعد از مرمت و بازسازی

عمارت کاظمی در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در سال 1386 کار بازسازی و مرمت آن شروع شد. به این ترتیب خانه‌ی کاظمی پس از بازسازی توسط شهرداری منطقه 12 کلانشهر تهران به عنوان خانه موزه تهران قدیم شروع به بازگشایی کرد. نگارخانه ،موزه‌ی مردم‌شناسی ، تالار مشاهیر ، تماشاخانه ، کتابخانه‌ی تخصصی وتهران‌شناسی از بخش‌های این عمارت تاریخی پس از بازسازی و مرمت است. 
در کتابخانه کتاب‌های مجموعه‌ی تاریخ تهران و معماری هنر و تحقیقات میدانی که میراث فرهنگی انجام داده‌ است را شما می‌توانید مطالعه کنید. بخش های تماشاخانه نیز جایی است که گردشگران می‌توانند مجموعه‌ای از دوربین‌های قدیمی و عکس‌های تهران قدیم را تماشا کنند.

آدرس و شماره تلفن موزه کاظمی تهران

آدرس تهران، خیابان 15 خرداد، کوچه ابوالقاسم شیرازی، کوچه امامزاده یحیی، کوجه مستوفی، پلاک 66
تلفن 021-33546716
ساعات بازدید همه روزه از ساعت 9 صبح الی 5 بعدازظهر
  • راه های دسترسی به خانه کاظمی تهران

شما می‌توانید برای رسیدن به خانه موزه تهران قدیم از انواع وسایل نقیله استفاده کنید. توجه داشته باشید که خانه کاظمی در محدوده طرح ترافیک تهران قرار گرفته‌ است.

  • بنابراین بهترین گزینه برای رفتن به این مکان تاریخی مترو می‌تواند بهترین گزینه باشد. مترو‌های ایستگاه 15 خرداد بهارستان، نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به خانه کاظمی هستند. شما می‌توانید بعد از خارج شدن از مترو با چند قدم پیاده‌روی و در کمتر از ده دقیقه به این خانه تاریخی برسید.
  • اگر شما بخواهید با اتوبوس به خانه کاظمی بروید باید خود را به میدان بهارستان برسانید و از آن جا اگر حوصله‌ی پیاده‌روی را نداشتید با تاکسی به چهارراه سیروس بروید تا در نهایت به خانه کاظمی برسید.
  • اگر تمایل دارید که با سرعت بیشتر خود را به خانه‌ی کاظمی برسانید، بهتر است با BRTهای خاوران‌ - آزادی خود را به میدان قیام رسانیده و از آن‌جا به خانه‌ی کاظمی بروید.
  • گذر در محدوده طرح ترافیک در روزهای تعطیل اشکالی ندارد اگر شما بخواهید با خودروی شخصی به این مکان بروید، بهتر است بدانید محله‌ امامزاده یحیی از شمال به خیابان امیرکبیر و از شرق به خیابان ری می‌رسد و از سمت جنوب در خیابان 15 خرداد شرقی راه دارد.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «عمارت کاظمی تهران یا همان خانه موزه تهران قدیم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره عمارت کاظمی تهران یا همان خانه موزه تهران قدیم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.