زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی زیکو

بیوگرافی زیکو

در میان بازیکنان تاریخ فوتبال برزیل، کمتر ستاره ای با پله مقایسه شده است. اما این موضوع برای پله سفید متفاوت است.

آرتور آنتونیوس کوئیمبرا ملقب به "زیکو" در روز سوم مارس 1953 در ریودوژانیرو متولد شد. وی دوران حرفه ای خود را در تیم های ژاپن بازی کرد. در کاشیما او دست به کاری بزرگ زد و در سال 1992 در ده بازی متوالی 11 گل به ثمر رساند تا رکورددار گلزنی در بازیهای پیاپی در لیگ ژاپن لقب گیرد و رکوردی برجای گذارد که تا امروز کسی به آن دست پیدا نکرده است.

در طول سالهای بازی در لیگ برزیل، او با ثبت 508 گل، بهترین گلزن تاریخ باشگاه فلامینگو لقب گرفت. از جمله با 81 گلی که در سال 1979 برای این تیم به ثمر رساند تا بهترین گلزن یک فصل این باشگاه در طول تاریخ خود، لقب گیرد. همچنین با 333 گلی که در استادیوم ماراکانا وارد دروازه رقبا کرد، تا امروز بهترین گلزن تاریخ ماراکانا باقی مانده است.

زیکو در سال 1976 برای اولین بار پیراهن تیم ملی برزیل را به تن کرد و طی 10 سال در 71 بازی ملی 48 گل به ثمر رساند. این هافبک نفوذی، یکی از مردان ثابت و کلیدی تیم رویایی دهه 80 برزیل بود. تیمی که البته هرگز موفقیتی در جام جهانی کسب نکرد تا تنها افتخار پله سپید به کسب عنوان سومی در جام جهانی 1978 منحصر شود.

در جام جهانی 1986 زیکو یک گام تا نیمه نهایی جام جهانی فاصله داشت. اما او در بازی یک چهارم نهایی مقابل فرانسه، بلافاصله پس از ورود به میدان یک پنالتی سرنوشت ساز را از دست داد تا مساوی در پایان 120 دقیقه نبرد(1-1) خاتمه یابد. کار به ضربات پنالتی کشید و زیکو هرچند این بار ژول باتس دروازه بان فرانسه را فریب داد. اما گل او برای برد سلسائو کافی نبود و برزیل با شکست در ضربان پنالتی در حالی از جام کنار رفت که در پنج مسابقه تنها یک گل دریافت کرده بود.

به این ترتیب دوران بازیهای ملی زیکو به تلخ ترین شکل ممکن خاتمه یافت.

خوشحالی زیکو در کنار سوکراتس برای برزیل
خوشحالی زیکو در کنار سوکراتس برای برزیل

خوشحالی زیکو در کنار سوکراتس برای برزیل

زیکو دوران مربیگری خود را از اواخر قرن بیستم آغاز کرد و در ترکیه، عراق، قطر، یونان، روسیه و هند به مربیگری پرداخت. کسب عنوان نایب قهرمانی جام جهانی 1998 به عنوان دستیار ماریو زاگالو بزرگ ترین موفقیت زیکو در عرصه ملی به شمار می آید.

به عنوان سرمربی نیز زیکو در تیم ملی ژاپن موفق ظاهر شد و در بازیهای جام ملتهای آسیا 2004 به شکلی عجیب تیم خود را قهرمان کرد. ژاپنی ها در مرحله گروهی با ایران(0-0) مساوی کردند، در یک چهارم نهایی تنها در ضربات پنالتی موفق به حذف اردن شدند و در نیمه نهایی هم تنها در پایان وقت اضافی موفق به شکست بحرین شدند. با این حال در پایان تورنمنت، آنها قهرمان آسیا شدند و یک سال بعد هم با مربیگری زیکو، ژاپن به جام جهانی 2006 صعود کرد.

لازم به ذکر است که زیکو طبق آرای نشریه فرانس فوتبال به عنوان نهمین بازیکن برتر قرن بیستم انتخاب شد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی زیکو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی زیکو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.