زمان مطالعه: 1 دقیقه
13 ژوئن، روز جهانی آگاهی از آلبینیسم (زالی)

13 ژوئن، روز جهانی آگاهی از آلبینیسم (زالی)

روز آگاهی بین المللی آلبینیسم یا زالی در تاریخ 18 نوامبر سال میلادی برابر با بیست و سوم خرداد سال شمسی تعیین شده و به تصویب سازمان ملل متحد رسیده است.
در این مطلب می خوانید : [بستن]

13 ژوئن، روز جهانی آگاهی از آلبینیسم (زالی) است. در این بیماری بدن توان تولید رنگدانه ملانین را ندارد و به همین دلیل رنگ چشم روشن و پوست حساسی دارند و آفتاب سوختگی در آن ها شدید تر اتفاق می افتد. افراد مبتلا به آلبینیسم یا زالی با اشکال مختلف تبعیض در سرتاسر جهان روبرو هستند.آلبینیسم هنوز از نظر اجتماعی و پزشکی بدرستی شناخته نشده است.

13 ژوئن ، روز جهانی آگاهی از آلبینیسم (زالی)
13 ژوئن ، روز جهانی آگاهی از آلبینیسم (زالی)

آسمونی: ظاهر فیزیکی افراد مبتلا اغلب هدف باورهای نادرست و افسانه هایی می شود که ریشه در خرافات دارد که منجر به حاشیه رانده شدن و نیز طرد اجتماعی این افراد می شود و در نهایت انگ اجتماعی و تبعیض را برای آنها به همراه دارد.

در 18 دسامبر 2014، مجمع عمومی بدنبال یافتن راه حل، 13 ژوئن را به عنوان روز بین المللی آگاهی از آلبینیسم اعلام کرد.

آلبینیسم نوعی بیماری اتوزوم مغلوب است که فرزند مبتلا هر دو آلل معیوب را از پدر و مادر خود به ارث می برد، اما یک مورد استثناء آلبینیسم وجود دارد که وابسته به x است و ژن معیوب از مادر به فرزندان پسر انتقال پیدا می کند.

آلبینیسم زمانی رخ می دهد که جهشی در یک یا چندین ژن رخ دهد، این ژن ها پروتئین هایی را می سازد که در تولید ملانین نقش دارند، ملانین رنگدانه ای است که رنگ پوست، مو و چشم را می سازد.

آلبینیسم گروهی از نقایص ژنتیکی است که ملانین به میزان کم تولید می شود و یا اصلا تولید نمی شود.

عوارض

مشکلات بینایی/ کوری

  • افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست
  • مشکلات اجتماعی، احساسی، خود کم بینی، انزوا اجتماعی و استرس
  • کودکان مبتلا به آلبینیسم محدودیتی از لحاظ ذهنی و عقلانی ندارند اما به واسطه مشکلات بینایی در عملکرد تحصیلی خود دچار مشکل می شوند.

درمان و اقدامات اصلاحی

برای بسیاری از کودکان لنزهایی تجویز می شود که در افزایش بهبود دید آن ها تاثیر گذار است.

عمل جراحی به ندرت به عنوان یکی از راههای درمان مورد استفاده قرار می گیرد اما گاهی توسط متخصصین توصیه می شود که می تواند در کاهش حرکات غیر ارادی چشم به چپ و راست کمک کننده باشد.

بَررسی سالانه کودکان مبتلا به آلبینیسم از نظر ابتلا به سرطان پوست

بررسی ژنتیکی

بررسی ژنتیکی آلبینیسم در این مرکز به دو روش مستقیم(Sequencing)  و غیر مستقیم (STR) انجام می شود که به روش مستقیم، ژن معیوب مشخص می شود و با روش غیر مستقیم نتیجه ی روش مستقیم تایید می گردد.

بعد از مشخص شدن ژن معیوب، این امکان وجود دارد که در اعضای خانواده یا فامیل فرد مبتلا، تعیین ناقلی صورت گیرد و افرادی که به ظاهر سالم ولی ناقل این ژن معیوب هستند، مشخص می شوند.

نظر خود را درباره «13 ژوئن، روز جهانی آگاهی از آلبینیسم (زالی)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 13 ژوئن، روز جهانی آگاهی از آلبینیسم (زالی) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.