زمان مطالعه: 1 دقیقه
فرزندان امام رضا علیه السلام

فرزندان امام رضا علیه السلام

حضرت امام رضا علیه السلام امام هشتم شیعیان و تنها امامی است که در پیکر مطهرش در ایران به خاک سپرده شده است. فرزندش امام نهم، امام جواد (ع) را نیز همه می شناسند

حضرت امام رضا علیه السلام امام هشتم شیعیان و تنها امامی است که در پیکر مطهرش در ایران به خاک سپرده شده است. آسمونی در این بخش به معرفی همسر و فرزندان امام رضا علیه السلام می پردازد.

طبق مشهور، آن حضرت تنها همسرش حضرت خیزران و تنها فرزندش امام جواد علیه السلام بوده و فرزند دیگری برای آن حضرت ذکر نکرده اند.

همسر/همسران امام رضا علیه السلام

برخی از کتب مانند (ائمتنا از علی محمد علی دخیل، ج2، ص76) برای حضرت سه همسر نوشته اند ولی اکثریت به این مسئله نپرداخته اند و اگر هم پرداخته اند همان یک همسر را ذکر نموده اند.

اما بنا به گفته علی دخیل نام همسران حضرت عبارتند از:

  •  سکینه: برخی گفته اند سکینه و برخی او را خیزران گفته اند و برخی هم نام او ریحانه معرفی کرده اند که در هر صورت این خانم عظیم الشأن و مؤمنه از خانواده ماریه قبطیه همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده است که از این همسر مؤمنه امام جواد علیه السلام متولد شده است. مرحوم شیخ عباس قمی می نویسد: در جلالت و عظمت وی همین بس که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به یزید بن سلیط امر فرمود که سلام آن حضرت را به او برساند.
  • ام حبیبه: دختر مأمون عباس که مأمون او را به انگیزه سیاسی به ازدواج امام رضا علیه السلام درآورد ولی به خانه حضرت راه نیافت و شواهد تاریخی نیز حکایت می کنند که ام حبیبه همچنان دوشیزه باقی ماند.
  • مادر ابراهیم: آقای معینی و ترابی در کتاب امام رضا علیه السلام منادی توحید می نویسد: امام رضا علیه السلام دارای چند کنیز بود ولی به عنوان همسر مورخان تنها یک همسر را ذکر کرده اند و اگر در برخی از عبارات تاریخ آمده که حضرت با ام حبیبه دختر مأمون ازدواج نموده از هویت همسر دوم اطلاعی در دست نیست.

فرزندان امام رضا علیه السلام

آسمونی : برخی از بزرگان مانند شیخ مفید و ابن شهر آشوب و طبرسی و... فرزندی غیر امام جواد علیه السلام را ذکر نکرده اند و تصریح می کنند که حضرت فقط یک فرزند داشته اند ولی برخی از علماء برای حضرت رضا علیه السلام 6 فرزند که پنج پسر و یک دختر ذکر می نمایند که عبارتند از:

  • محمد (امام جواد علیه السلام)
  • حسن
  • جعفر
  • ابراهیم
  • حسن
  • عایشه

و برخی از تاریخ نویسان فقط دو فرزند برای حضرت یاد کردند بنام محمد و جعفر یا محمد و موسی محدث قمی به نقل از کتاب انساب می نویسد: حضرت رضا علیه السلام دارای دختری به نام فاطمه بوده که به ازدواج محمد بن جعفر بن قاسم بن اسحاق بن عبدالله بن جعفر ابی طالب درآمده است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «فرزندان امام رضا علیه السلام» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره فرزندان امام رضا علیه السلام فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.