معرفی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یکی از سازمان های دولتی ایران

معرفی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یکی از سازمان های دولتی ایران
معرفی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یکی از سازمان های دولتی ایران

سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یکی از سازمان های دولتی ایران است. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مانند دیگر سازمان های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح می باشد. اگر می خواهید در مورد سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و تاریخچه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و آدرس سایت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح می پردازیم.

تاریخچه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح (سازمان جغرافیایی کشور) یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که به‌منظور دست‌یابی سریع و دقیق به اطلاعات مکانی کشور و سایر مناطق مورد نیاز نیروهای مسلح ایجاد گردیده‌است.

سازمان جغرافیایی کشور به صورت رسمی در سال 1330 بنیادگذاری شد و به تهیه نقشه‌های پوششی و فعالیت‌های نقشه‌برداری و جغرافیایی پرداخت. البته سنگ بنای این ارگان رسمی نقشه‌برداری یعنی تشکیل شعبه نقشه‌برداری و نقشه‌نگاری در سال 1300 ه‍.ش گذارده شده و در سیر تحول خود متناسب با نیازها، مأموریت‌ها و وظایف سازمانی انجام وظیفه نموده، در نهایت با عنوان سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح هویت یافته‌است." هم‌اکنون سازمان جغرافیایی در کنار سازمان نقشه‌برداری کشور به انجام امور مربوط به نقشه‌بردای و تهیه و تولید اطلاعات مکانی می‌پردازد ولی امور مربوط به نقشه‌های نظامی، مرزهای کشور و خدمات جغرافیایی مورد نیاز نیروهای مسلح صرفاً از طریق سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام می‌شود.

فعالیت‌های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

این سازمان به عنوان اولین کشور در خاورمیانه در سال 1334 شمسی (1955میلادی) اولین عکس‌برداری هوایی آنالوگ را از سراسر کشور با مقیاس 1:50000 اجرا نمود و سپس با استفاده از دستگاه‌های تبدیل (مکانیکی) و انجام مراحل مهندسی نقشه‌برداری توانست از عکس‌های هوایی، نقشه‌های توپوگرافی تهیه و استخراج نماید. به دلیل شرایط تکنولوژی که در آن زمان مورد استفاده قرار می‌گرفت انجام عملیات تهیه نقشه تا سال 1350 به طول انجامید و قریب به 2550 شیت نقشه توپوگرافی در مقیاس 1:50000 تهیه و تولید گردید.

در سال‌های اخیر نیز سازمان جغرافیایی توانست با تغییر در سیستم عکس‌برداری هوایی اولین عکس‌های هوایی دیجیتال را با سیستم‌های جدید (دوربین‌های دقیق رقومی ULTRA CAM D) اجرا نماید و صدها شهر و پروژه عکسبرداری هوایی رقومی گردد.

وظایف سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

از توانمندی‌ها و وظایف سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، می‌توان موارد زیر را برشمرد:



  • تحدید حدود مرزهای کشور
  • تولید اطلاعات مکانی در حوزه ملی و منطقه ای
  • طراحی، اجرا و نظارت عملیات ژئودزی ماهواره‌ای و کلاسیک
  • انجام عملیات پردازش، طبقه‌بندی، گویا نمودن و تفسیر تصاویر هوایی و ماهواره‌ای
  • بازنگری نقشه‌های قدیمی با روش‌های مختلف بهره‌برداری از تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌برداری هوایی
  • تهیه نقشه‌های موضوعی و برجسته و اجرای کلیه مراحل کارتوگرافی
  • تهیه و چاپ نقشه‌های عکسی (با استفاده از عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای) گردآوری، تهیه، تدوین و چاپ اطلاعات جغرافیایی
  • طراحی و چاپ (شامل: حروف‌چینی، طراحی، مونتاژ، لیتوگرافی و چاپ) انواع کتاب و نشریات علمی و فنی
  • انجام فعالیت‌های مختلف در ارتباط با سنجش از دور، ایجاد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) طراحی و اجرای عملیات هیدروگرافی
  • تهیه و ساخت انواع ماکت از تأسیسات و تجهیزات و عوارض طبیعی زمین
  • طراحی و تبدیل کلیه دستگاه‌های فتوگرامتری از سیستم کلاسیک (آنالوگ) به سیستم تحلیلی و دیجیتالی
  • برگزاری دوره‌های مختلف (نظری و عملی) پیشرفته در زمینه مهندسی نقشه‌برداری

همچنین آموزشکده فنی نقشه‌برداری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح وابسته به این سازمان است که در زمینه آموزش نقشه‌برداری فعالیت می‌کند.

سایت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

www.ngo-org.ir

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یکی از سازمان های دولتی ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یکی از سازمان های دولتی ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.