زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاثیر بزرگ بسکتبال آمریکا بر رقابت های فوتبال جهان

تاثیر بزرگ بسکتبال آمریکا بر رقابت های فوتبال جهان

برگزاری لیگهای فوتبال، این روزها امری مرسم در جهان است. اما اولین بار که صحبت از برپایی لیگ در فوتبال انگلیس شد، از بسکتبال ایالات متحده تقلید شده بود.

در بیست و سوم مارس 1888 كنفرانسی در تالار هتل اندرتون واقع در خیابان فلیت لندن برگزار گردید و برای نخستین بار، تیم‌های حرفه‌ای جزیره آمادگی خود را برای برگزاری مسابقاتی دوره‌ای اعلام كردند. این كار كه به پیشنهاد «مك گرگور» رئیس باشگاه استون ویلا انجام گرفته بود، تقلیدی از لیگ بسكتبال ایالات متحده بود. باشگاه‌های موسس لیگ عبارت بودند از پرستون نورث‌اند، اورتون، برنلی، بولتون واندررز، بلكبرن راورز و اكیرینگتون (همه از شمال انگلستان) و استون ویلا، دربی كانتی، ناتینگهام فارست، استوك سیتی، وست برومویچ آلبیون و «ولورهمپتون واندررز» (از بخش مركزی جزیره).

 با توجه به آن كه بازی‌ها در روز شنبه برگزار می‌گردید، حضور همین تیم‌ها سبب گردیده بود كه 22 هفته آنها در سال با رقابت‌های لیگ پر شود. به همین جهت اتحادیه اجازه نداد كه تعداد تیم‌های هر شهر بیشتر یك تیم گردد. زیرا احساس می‌شد كه حضور این تعداد برای قدم ابتدایی لیگ كافی است. تیم «دارون» هم چون همین قانون را خورد و به علت حضور بلكبرن، اجازه بازی در لیگ را به دست نیاورد. از همین دوره قرار شد كه قبل از مسابقات مقدماتی جام‌حذفی نیز رقابت‌هایی گذاشته شود تا از حضور تیم‌های بسیار ضعیف جلوگیری به عمل آید. دلیل این تغییرات، نتیجه‌ای بود كه یك سال قبل رقم خورده بود و تیم پرستون موفق شده بود در بزرگ‌ترین پیروزی تاریخ بازی‌ها (26ـ0) تیم «هاید» را شكست دهد (!) چهار تیم نیمه نهایی فصل قبل و 18تیم دیگر از جمله ناتس رنجرز و «هالیون» (بوستون) در شمار تیم‌هایی بودند كه از مسابقه در دور مقدماتی معاف شده بودند. مسابقات كه پس از یك فصل در 9 گروه برگزار شده بود، باز هم پس از یك سال با افزایش گروهبندی روبه‌رو گردید و تیم‌های جزیره بنا به شرایط جغرافیایی و هزینه سفرها به 10 گروه تقسیم گردیدند و از آن پس در اصول این رقابت‌ها تغییرات اساسی ایجاد نگردید و تنها به تعداد تیم‌ها و گروه‌ها اضافه شد تا جایی كه اكنون مسابقات در 36 گروه برگزار می‌گردد.

البته پس از گذشته بیش از یك قرن، هیچ منبعی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید كه كدام تیم در هر سال از بازی در مراحل ابتدایی معاف گردیده‌اند. به هر حال فینال فصل 89-1888 بین دو تیم از دسته اول برگزار گردید. استادیوم «اووال» حالا 22هزار تماشاگر را در خود جای داده بود و بسیاری از آنها می‌توانستند پیش‌بینی كنند كه چه تیمی قهرمان خواهد شد. تیم پرستون در روزهای طلایی فوتبال خود، با 3 گل تیم ولورهمپتون را شكست داد و فاتح جام شد. این تیم در پنج مسابقه خود یازده گل زد و حتی یك گل هم نخورد! پرستونی در لیگ هم درخشان ظاهر شدند و اولین تیمی بودند كه در فوتبال انگلستان «دبل» انجام دادند (یعنی در یك فصل هم فاتح لیگ و هم قهرمان جام حذفی شدند)

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تاثیر بزرگ بسکتبال آمریکا بر رقابت های فوتبال جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تاثیر بزرگ بسکتبال آمریکا بر رقابت های فوتبال جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.