زمان مطالعه: 2 دقیقه
فینال جام حذفی انگلیس(1986)؛ لیورپول 3 اورتون یک

فینال جام حذفی انگلیس(1986)؛ لیورپول 3 اورتون یک

در رقابتهای فصل 86-1985 فوتبال انگلیس، دو تیم لیورپول و اورتون فصل را به بهترین شکل شروع کرده و به پایان رساندند.

در لیگ 86-85، لیورپول با ۸۸ امتیاز قهرمان شد و اورتون ۸۶ امتیاز نایب قهرمان. با این حال در جام حذفی کار دو تیم چندان آسان نبود. در یک چهارم نهایی لیورپول مقابل واتفورد و اورتون در برابر لوتون تاون تنها به لطف بازی تکراری صعود کردند. در شرایطی که لیورپول پس از یک تساوی خانگی بدون گل، در بازی تکراری تا دقیقه ۸۶ بازنده بود و تنها در وقتهای اضافی(2-1) به پیروزی رسید. اورتون هم در روز هشتم مارچ 1986 ابتدا در خانه لوتون تاون(2-2) مساوی کرد و چهار روز بعد در خانه به برتری(1-0) دست یافت.

 در نیمه نهایی هم برد(۲-۰) لیورپول مقابل ساوتهمپتون در ورزشگاه وایت هارت لِین و برتری(۲-۱) اورتون مقابل شفیلد ونزدی در ویلا پارک در پایان وقتهای اضافی به دست آمد.

لیورپول در حالی بازی نهایی را آغاز کرد که اولین فینال خود را بعد از سال 1974 تجربه می کرد. در حالی که اورتون برای سومین بار پیاپی راهی فینال جام حذفی می شد. یک سال قبل این تیم در حالی در ومبلی حضور یافت که نِویل ساوت هال دروازه بان ولزی درون دروازه تافی ها ایستاده بود. اما این بار او مصدوم بود و بابی میمز این فرصت را یافت که در ومبلی در ترکیب اورتون قرار گیرد.

یک سال قبل اَندی گرِی اسکاتلندی یکی از دو فروارد اورتون بود؛ اما این بار مهاجم اصلی تیم، گری لینه کر بود که چند هفته بعد از این فینال، قرار بود به عنوان آقای گل جام جهانی به انگلیس بازگردد. دو تیم در لیگ هم در برابر یکدیگر یک برد و یک باخت کسب کرده بودند؛ اورتون در آنفیلد(2-0) پیروز شده بود و لیورپول این شکست را با برد(3-2) در خارج از خانه جبران کرده بود که همین برد عملا موجب قهرمانی این تیم در لیگ شد.

مسابقه از ساعت 15 روز دهم می و در حضور 98 هزار تماشاگر آغاز شد. لیورپول نیمه اول را با گل گری لینه کر(۲۷) بازنده به رختکن رفت. در حالی که یک خطا درون محوطه جریمه لیورپول روی گرائم شارپ نادیده گرفته شد و اورتون از یک پنالتی محروم شد. اما در نیمه دوم شرایط دگرگون شد و لیورپول با گلهای ایان راش(۵۶ و ۸۳) و کرِیگ جانستون(۶۲) بازگشتی رویایی داشت و با برتری(۳-۱) دوگانه خود را کامل کرد.

هاوارد کِندال مربی اورتون هم در سومین سال پیاپی صاحب یک قهرمانی و دو نایب قهرمانی از جام حذفی می شد. در حالی که با توجه به قهرمانی لیورپول در لیگ می بایست لیورپول به عنوان نماینده انگلیس در جام قهرمانان اروپا و اورتون هم به عنوان نماینده انگلیس در جام برندگان جام اروپا حضور پیدا می کرد. در حالی که محرومیت پنج ساله باشگاههای انگلیسی از حضور در رقابتهای اروپایی به دومین سال خود رسیده بود و به این ترتیب هیچ یک از این دو تیم شانس حضور در مسابقات اروپایی را پیدا نکردند.

بازیکنان تیم قهرمان در بازی نهایی عبارت بودند از: بروس گروبلار( زیمباوه)، استیو نیکول( اسکاتلند)، مارک لاورنسون( جمهوری ایرلند)، آلن هانسِن( اسکاتلند)، جیم بِگلین( ایرلند)، کرِیگ جانستون( انگلیس)، یان مولبی( دانمارک)، کوین مک دانلد( اسکاتلند)، رونی ویلان( ایرلند)، کنی دالگلیش( اسکاتلند)، ایان راش( ولز). از بین این نفرات تنها جانستون انگلیسی بود که او نیز اصلیتی استرالیایی داشت! به این ترتیب لیورپول اولین تیمی لقب گرفت که بدون بازیکن انگلیسی فاتح جام حذفی انگلیس می شد!

Liverpool - Everton 1 - 3 FA Cup Final № 1

بیست سال بعد و در آوریل 2006 مسابقه خیریه ای با حضور تمامی بازیکنان لیورپول و اورتون در فینال 1986 در آنفیلد برگزار شد. مسابقه ای که یک بار دیگر به سود قرمزها خاتمه یافت؛ این بار با یک گل و توسط جان دارنین؛ بازیکنی که در فینال جام حذفی فرصت بازی به دست نیاورد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «فینال جام حذفی انگلیس(1986)؛ لیورپول 3 اورتون یک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره فینال جام حذفی انگلیس(1986)؛ لیورپول 3 اورتون یک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.