زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترنس چیست؟ ترنس های مرد و زن

ترنس چیست؟ ترنس های مرد و زن

  ترنس به کسانی گفته می شوند که دارای جنسیت مشترک هستند. در بسیاری از کشورها از جمله ایران کمپین های زیادی...

 

ترنس چیست؟ ترنس های مرد و زن
ترنس چیست؟ ترنس های مرد و زن

ترنس به کسانی گفته می شوند که دارای جنسیت مشترک هستند. در بسیاری از کشورها از جمله ایران کمپین های زیادی برای حمایت از ترنس ها راه اندازی می شود. اگر می خواهید در مورد ترنس ها بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که تاریخچه ترنس را برای شما عزیزان منتشر می کنیم.

تراجـنسی که هم‌چنین ترنسکچوال و ترنسکشوال و به اختصار تی‌اس یا ترنس هم گفته می‌شود، به افرادی گفته می‌شود که دارای هویت جنسیتی متناقض هستند برای مثال ممکن است فرد اعضای جنسی مردانه داشته باشد در حالی‌که شخصیت جنسیتی‌اش زنانه باشد یا برعکس. این تضاد ممکن است در ذهن، رفتار خصوصی و یا رفتار اجتماعی مشخص باشد تراجنسی یک اصطلاح برای شناسایی افرادی است که دارای هویت جنسیتی (Gender) متناقض هستند و یا تطبیق فرهنگی درستی با هویت جسمی خویش (Sex) ندارند. در واقع تراجنسی فردی است که تشخیص روانی خود فرد از جنسیتش با اندام‌های جنسی زمان تولدش متفاوت است تراجنسی‌ها علاقه شدید برای طی کردن مراحل تغییر و پیوستن به جنس مخالف را دارند. این مراحل می‌تواند شامل هورمون درمانی، تغییر در رفتار اجتماعی، پوشش و یا جراحی تغییر جنسیت باشد عدم دسترسی به درمان می‌تواند باعث خودکشی ترا جنسی‌ها شود.

در سال 1921 Dora-R در آلمان تحت نظارت کلینیک روانی Magnus Hirschfeld مراحل تغییر جنسیت خود را آغاز کرد و در سال 1930 این اقدام به سر انجام رسید. در سال 1930 کلینیک روانی Magnus Hirschfeld جزئیات جراحی دوم را بر روی فردی به نام Lili Elbe دانمارکی در مقاله‌ای منتشر کرد. اصطلاح Transsexualismus اولین بار توسط کلینیک Hirschfeld در سال 1923 مطرح و ابداع شد. در لاتین اصطلاح " psychopathia transexualis" و در زبان انگلیسی اصطلاح "Transeaxual" (با یک s) توسط David Oliver Cauldwell در سال 1949 مطرح شد، وی همچنین اصطلاح Trans-Sexual را نیز در سال 1950 به عنوان جایگزین اصطلاحات قبلی مطرح کرد. وی اولین فردی بود که که این اصطلاح را به صورت عمومی برای افرادی که مایل هستند جنسیت فیزیکی خود را عوض کنند، مطرح کرد(در سال 1969 هری بنجامین ادعا کرد وی اولین فردی بوده که اصطلاح Transsexual را در سخنرانی خود در سال 1953 مطرح کرده) این اصطلاح کماکان بین عموم و مراکز پزشکی استفاده می‌شود و رایج است. این اصطلاح اولین بار در سال 1980 در DSM-III وارد شد و پس از ان در سال 1987 در DSM-III-R به عنوان «اختلالاتی که در کودکی، نوجوانی و بزرگسالی رخ می‌دهد» شناخته شد.

تراجنسی در منابع علمی

ترنسکشوالیسم در دو راهنمای رسمی و اصلی پزشکان و متخصصان جهان نام برده شده است؛ راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders یا همان DSM) و طبقه‌بندی بین‌المللی آماری بیماری‌ها (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems یا همان ICD). در ICD-10 (آخرین ویرایش ICD) تراجنسی به همراه دگر پوشی و اختلال هویت جنسی کودکان در دسته اختلالات هویت جنسی قرار گرفته‌است و تراجنسی را اینگونه تشریح کرده‌است: «تصمیم یک فرد برای زندگی در نقش جنس مخالف، که این حالت همیشه همراه با احساس تضاد در اندام جنسی زمان تولد است وفردی است که تقاضا برای جراحی و درمان‌های هورمونی برای تطبیق جسم خود و ملحق شدن به جنس مخالف دارد.»

DSM تفاوتی بین تراجنسی و اختلال هویت جنسی نمی‌بیند در DSM 4 شرط را برای اختلال هویت جنسی لازم می‌داند:

  • یک آرزو و یا اصرار شدید برای شناخته شدن و بودن در نقش جنس مخالف (شامل افرادی که برای سود یا منفعت خاصی این اقدام را انجام می‌دهند، نمی‌شود)

  • وجود شواهد و مدارک از ناراحتی و عذاب فرد از جنسیت فیزیکی خود در رفتار اجتماعی

  • فرد دو جنسه یا همان هرمافرودیت (خنثی) نباشد

  • شواهد و مدارک پزشکی ناراحتی و تضاد فرد را تأیید کند

تشخیص فعلی برای تراجنسی‌هایی که برای درمان اقدام می‌کنند " آشفتگی جنسی (Gender Identity Disorder) " است. بر طبق استاندارد " انجمن جهانی حمایت از سلامتی ترنسجندرها " یا همان (WPTAH) و پیش از ان انجمن بین‌المللی هری بنجامین برای بررسی بی قراری جنسی، این تشخیص (اختلال هویت جنسی) را برای بهری گیری از بیمه‌های اجتماعی و تغییر جنسیت لازم می‌داند و همچنین بیان می‌کند این اصطلاح به عنوان یک بیماری و یا یک توهین نیست و باعث ازبین رفتن حقوق شهروندی و مدنی فرد نمی‌شود در هر حال تمام افرادی که دچار اختلال هویت جنسی هستند، لزوماً مایل به انجام دادن مراحل تغییر جنسیت نیستند به خصوص جراحی اندام‌های جنسی.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ترنس چیست؟ ترنس های مرد و زن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ترنس چیست؟ ترنس های مرد و زن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.