زمان مطالعه: 5 دقیقه
صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان

صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان

صنایع دستی ، گاهی اوقات دقیق تر به عنوان صنایع دست دوز و یا صنایع دست باف بیان می شود، هر یک از انواع مختلفی از کار است که در آن اشیاء و مواد تزئینی به طور کامل با دست یا با استفاده از ابزارهای ساده ساخته می شوند.

صنایع دستی یا کاردستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود. برای آشنایی با صنایع دستی در کشورها این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان می پردازیم.





صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان
صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان
صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان

صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان

آسمونی : صنایع دستی ، گاهی اوقات دقیق تر به عنوان صنایع دست دوز و یا صنایع دست باف بیان می شود، هر یک از انواع مختلفی از کار است که در آن اشیاء و مواد تزئینی به طور کامل با دست یا با استفاده از ابزارهای ساده ساخته می شوند. این یک بخش سنتی صنایع دستی است و در مورد طیف گسترده ای از فعالیت های خلاقانه و طراحی که مربوط به ساختن چیزها با دست و مهارت است، شامل کار با منسوجات، مواد قالب گیری و سفت و سخت، کاغذ، الیاف گیاهی و غیره است. در ادامه با صنایع دستی ایران و برخی کشورهای دیگر آشنا خواهید شد.

صنایع دستی ایران

بافندگی

صنایع دستی ایران کارهای دست ساز ایران است. ترمه یک پارچه است که از دوران صفویه در ایران بافته شده است. استدلال مختلفی بین محققان در مورد منشاء آن وجود دارد. در گذشته، اولین گام در بافندگی ترمه، آماده سازی مواد خام بود. بنابراین بسیار مهم بود که هنگام تهیه پشم، شستشو و خشک کردن آن بسیار مراقب بود. بافندگی ترمه نیاز به پشم مناسب دارد که دارای الیاف بلند است. معمولا طرح های ایرانی ترمه نتیجه همکاری بین دو نفر اصلی بود – یک متخصص و یک کارگر.

ترمه بافی یک کار بسیار دقیق، حساس و وقت گیر بود که یک بافت خوب و قوی می تواند تنها حدود 25 تا  30  سانتی متر (یک فوت) در روز باشد. رنگهای پس زمینه که در ترمه استفاده می شوند، اغلب قرمز، قرمز، سبز، نارنجی و سیاه است.  ترمه پارچه ای بسیار بادوام است که در آن رنگ های ثابت استفاده می شود تا بتوان آن را به راحتی شسته و خشک کرد. امروزه ترمه بیشتر برای سفره های جمع آوری شده استفاده می شود. این سفره معمولا با گلدوزی فارسی با نام “سرمه دوزوی” تزئین شده است.

فیروزه

فیروزه در هر دو فیلد یعنی جواهرات و ظروف شامل مس، برنج، نقره، نیکل یا برنز و در قسمت هایی از سطح که قطعه های کوچک فیروزه ای در موزاییک قرار داده شده استفاده می شو.

صنایع دستی هند

یکی از قدیمی ترین صنایع دستی جهان، Dhokra  است؛ این یک نوع ریخته گری فلز است که در هند برای بیش از 4،000 سال استفاده شده است و هنوز هم استفاده می شود

صنایع دستی  در ایالات متحده

اصطلاح هنر و صنایع دستی نیز به ویژه در ایالات متحده و عمدتا برای تولید محصولات سرگرمی و کودکان به جای وسایل مورد استفاده برای استفاده روزانه کاربرد دارد، اما این تمایز رسمی نیست و این اصطلاح به راحتی با جنبش طراحی هنر و صنایع دستی اشتباه گرفته می شود ، که در حقیقت به همان اندازه عملی است که زیبایی شناسی دارد.

صنایع دستی ریشه ی روستایی دارد – نیازهای کالایی – تمدن های باستانی، و بسیاری از صنایع خاص برای قرن ها در حال انجام است، در حالی که اختراعات مدرن تبلیغاتی از صنایع دستی است که در اصل در یک منطقه محدود جغرافیایی انجام می شود.

بسیاری از صنایع دستی از مواد طبیعی و حتی بومی استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است  مواد  مدرن و غیر سنتی و حتی مواد صنعتی را ترجیح دهند.  کارآمدی فردی از یک محصول دست ساز، مهمترین معیار است؛ محصولات ساخته شده توسط تولیدی یا ماشین آلات، کالاهای دست ساز نیستند.

برای توسعه مهارت ها و منافع خلاق دانش آموزان، به طور کلی و گاهی به یک صنایع خاص و یا تجارت، صنایع دستی اغلب در سیستم های آموزشی، غیر رسمی و رسمی به هم پیوسته اند.

خروجی صنایع دستی اغلب نشان دهنده فرهنگ و یا مذهبی است، و به طور فزاینده ای نیز پیام سیاسی می تواند داشته باشد، خیلی از صنایع دستی برای دوره های کوتاه مدت (چند ماه یا چند سال) بسیار محبوب هستند و به سرعت در حال گسترش در میان جمعیت هستند، چرا که هرکدام از نمونه های اولیه شبیه سازی می شوند و بعد از آن دوباره محبوبیت آنها کاهش می یابد.

جنبش هنر و صنایع دستی در غرب

جنبش هنر و صنایع دستی به عنوان یک اصلاح طراحی قرن نوزدهم و جنبش اجتماعی به طور عمده در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا به وجود آمد و امروزهم  ادامه دارد. طرفداران آن با ایده آل هایی از بنیانگذاران جنبش مانند ویلیام موریس و جان راسکین انگیزه می گرفتند که پیشنهاد می کنند که مردم در جوامع پیش صنعتی، مانند قرون وسطای اروپایی، از طریق فرایند خلاقانه صنایع دستی دست به دست هم داده اند.

این فعالیت ها صنایع دستی نامیده می شود، زیرا در اصل بسیاری از آنها در سیستم صنفی حرفه ای بودند. نوجوانان از یک کارآموز به کارشناس ارشد رسیده و مهارت های خود را در طول سال ها در معرض دید قرار داده اند. تا زمانی که آموزش آنها کامل شد، آنها به خوبی برای تجارت خودشان کسب و کاری راه انداختند و زندگی خود را با مهارت هایی که می توانستند به طور مستقیم در داخل جامعه بروز دادند، اغلب کالاها و خدمات آنها نیز مورد معامله قرار گرفته و آنها را تامین می کرد.

انقلاب صنعتی و مکانیزاسیون فزاینده ای از فرایندهای تولید، به تدریج باعث کاهش یا حذف بسیاری از صنایع حرفه ای شد که امروزه بسیاری از صنایع دستی به طور فزاینده ای دیده می شود.

صنایع دستی در اسکاندیناوی

در برخی از کشورهای اسکاندیناوی، صنایع دستی پیشرفته، بخشی از برنامه آموزشی رسمی و اجباری مدرسه هستند و به صورت جمعی به زبان سوئدی، و به زبان فنلاندی خوانده می شوند. دانش آموزان یاد می گیرند چگونه با فلزات، نساجی و چوب کار کنند، نه برای اهداف آموزشی حرفه ای مانند در مدارس فنی حرفه ای آمریکا، بلکه با هدف توسعه مهارت های عملی کودکان و نوجوانان مانند توانایی حل مسئله روزمره، استفاده از ابزار، و درک موادی که برای اهداف اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی ما را احاطه کرده است.





صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان
صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان
صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان

فهرست صنایع دستی رایج  در تمام کشورها

تقریبا همه کشورها تغییرات بسیاری در بخش صنایع دستی وجود دارد، زیرا دست اندرکاران با گذشت زمان به روز می شوند، اما آنها را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

با استفاده از پارچه یا چرم

خوشنویسی

کار خیاطی

قلاب دوزی

گلدوزی

بافندگی

لوستر

مکرومه

ساخت فرش

ساخت کفش

ریسندگی

استفاده از چوب،خاک رس، فلز،شیشه یا سنگ

مهره

نجاری

سرامیک

چاقو حکاکی

هنر مس

ساخت و مونتاژ کابینت

ساخت  عروسک

دستبند

شیشه سازی

طراحی جواهر

لاپیدری

جواهرات

فلزکاری

موزاییک

کوزه گری

مجسمه سازی

ساخت اسباب بازی

پیتروگرافی

کنده کاری چوب

نجاری

استفاده از کاغذ یا بوم

کتاب

کارت های معاملات هنرمند

کولاژ سه بعدی

کتاببندی

کاریکاتور

دکوپک

مقاله برجسته

بالشتک

اوریگامی یا کاغذ تاشو

کاغذ کرافت

ساخت کاغذ

سنگ مرمر

صنایع دستی پرچم

کتاب های پاپ آپ

کویلینگ یا کاغذ فیلیپیر

مهر زنی لاستیک / اکریلیک

استفاده از گیاهان غیر از چوب

سبد بافی

طراحی گل  دار

هنر گل فشرده

حصیر تزیینی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره صنایع دستی در کشورهای مختلف جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.