زمان مطالعه: 2 دقیقه
مالیات و عوارض فرودگاهی

مالیات و عوارض فرودگاهی

مالیات و عوارض فرودگاهی باید برای مسافر کاملاً روشن شود زیرا حق مسلم هر مسافری است که برای سفر هوایی خود این مبلغ را پرداخت می کند.

عوارض در بلیت های پروازهای داخلی و خارجی به عواملی همچون مسیر، نوع ایرلاین و مانند اینها بستگی دارد؛ به همین دلیل عوارض و مالیات در هر بلیت متفاوت می باشد. باید بگوییم که در برخی از کشورها، در بلیت های خارجی خود، علاوه بر عوارض و مالیات، مبلغ دیگری ازجمله عوارض سوخت (IR) هم وجود دارد! در ادامه مطلب آسمونی درباره مالیات و عوارض فرودگاهی بیشتر صحبت می کنیم.

سفرهای هوایی طی همین 20 سال گذشته آنقدر رونق داشته که موجب شده دولت ها برای تامین مخارج آن، از خود مردم مالیات بگیرند. بسیاری از کشورهای جهان، عوارض ورود و خروج مخصوصاً در مالیات مربوط به سفرهای هوایی را ایجاد کرده اند. اما در هر حال اخذ این هزینه ها باعث رونق و رسیدگی دولت ها به خدمات و امنیت مسافرت ها شده است.

  • در برخی از کشورها فقط یک مالیات وجود دارد که به سفرهای هوایی در سطوح ملی اختصاص دارد. بیشتر این مالیت ها به صورت عوارض فرودگاهی هستند (شامل هزینه های فرود، انتظار هواپیما، عوارض قراردادن هواپیما در فرودگاه، عوارض پایانه های هوایی) که صرف پوشش هزینه های فرودگاهی می شود.
  • مالیات دیگری هم وجود دارد که شامل هزینه ها و عوارض مربوط به امنیت و خروج از فرودگاه است (مانند مالیات حمل و نقل هوایی، مالیات بلیط هواپیما، عوارض گمرکی مسافران هوایی).

عوارض و مالیات بلیط هواپیما

نرخ پایه بلیت هواپیما (Fare) بدون احتساب هر گونه مالیات یا ارزش افزوده است.
هزینه دیگری با عنوان Tax مالیات و عوارضی است که دولت با توجه به حمل و نقل هوایی تعیین کرده و آن را از مسافر اخذ می کند. در بلیت های پروازهای داخلی، این مالیات و عوارض به شکل زیر باید پرداخت شود:

  1. KU: عوارض شهرداری، که هزینه آن معادل 6 درصد قیمت پایه بلیط هواپیما است.
  2. LP: عوارض فرودگاهی، که مبلغ آن حدود 70.000 ریال است.
  3. I6: عوارض نظارت بر ایمنی مسافر، که مبلغ آن معادل 30.000 ریال است.

بنابراین اگر به بلیت پرواز خود توجه کنید، متوجه خواهید شد بغیر از نرخ اصلی بلیت، هزینه هایی مانند عوارض شهرداری، عوارض فرودگاهی و عوارض نظارت بر ایمنی مسافر را هم پرداخت کرده اید.

محاسبه عوارض و مالیات در استرداد بلیط هواپیما

در صورتی که بخواهید بلیط هواپیمای خود را استرداد نمایید و اگر شامل جریمه باشد، به یاد داشته باشید که این مبلغ از نرخ پایه بلیط کسر می‌گردد و مالیات و عوارض شامل جریمه نیست.

عوارض خروج از کشور در سفرهای هوایی چیست؟

مالیات یا عوارض خروج هزینه ای است که یک کشور در هنگام خروج از کشور دریافت می کند.
در ایران نیز این قانون از سال 64 وضع شد. براساس این قانون مسافرین موظف می‌باشند که با پاسپورت ایرانی که قصد خروج از کشور را دارند مبلغی را تحت عنوان عوارض خروج از کشور بپردازد.

این مبلغ در ابتدا 50.000 ریال و برای بار دوم 100.000 ریال در نظر گرفته شده بود.
تا قبل از سال 97 نیز عوارض خروج از کشور مبلغ 750.000 ریال بود، اما در سال 97 با افزایش قابل توجهی مواجه شد و این مبلغ از مقدار 2.2000.000 ریال برای بار اول و تا مبلغ 4.400.000 ریال برای دفعات سوم به بالا متغیر بود.
مسافرین حج تمتع نیز مبلغ 1.100.000 ریال تا 2.200.000 ریال را بابت سفر می‌پرداختند.

از آن سال به بعد هر ساله با توجه به نرخ تورم در سال، این مبلغ افزایش یافته است.

سفر هوایی

بار اول

بار دوم

بار سوم به بعد

مسافران عادی

4.000.000 ریال

6.000.000 ریال

8.000.000 ریال

زائران تمتع

1.320.000 ریال

1.980.000 ریال

2.640.000 ریال

عتبات عالیات

375.000 ریال

450.000 ریال

450.000 ریال

 

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه امام

پرداخت عوارض در فرودگاه امام
پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه امام
  1. از طریق سامانه آنلاین
  2. از طریق وبسایت بانک ملی ایران
  3. از طریقATM   های فرودگاهی

در پایان،

شما همراهان عزیز که به یکی از استان های ایران یا به خارج از ایران سفر کردید از قیمت عوارض شهرداری (KU)، عوارض فرودگاهی (LP) و عوارض نظارت بر ایمنی مسافر (I6) در بلیت خود بگویید که چه هزینه ای را  پرداخت کرده اید؟

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مالیات و عوارض فرودگاهی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مالیات و عوارض فرودگاهی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.