زمان مطالعه: 9 دقیقه
فریدونکنار

فریدونکنار

فریدونکنار یکی از شهرستان‌های ساحلی استان مازندران است که گردشگران زیادی برای تعطیلات نوروز به این شهر زیبای شمالی می‌روند.

شهر فریدونکنار یکی از شهرهای استان مازندران است. همسایه‌های این شهر از غرب محمودآباد، از شرق بابلسر، از شمال دریای خزر و از جنوب شهرهای آمل و بابل می‌باشد. فریدون کنار به علت دارا بودن ساحل اختصاصی بعد از چالوس دومین شهر توریست پذیر شمالی محسوب می شود. بهترین زمان سفر به فریدونکنار فصل بهار و فصل پاییز است. فریدونکنار جاذبه های دیدنی زیادی هم برای تاریخ دوستان و هم علاقمندان به طبیعت دارد.برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا در ادامه با آسمونی همراه شوید.

شهرستان فریدونکنار
استان مازندران
مرکز شهرستان فریدونکنار
مساحت 99 کیلومتر مربع
جمعیت 38.154 تن
پیش شماره تلفن 011256

فریدونکنار کجاست؟

فریدونکنار یکی از خوش آب و هواترین و توریستی ترین شهرستان‌های استان مازندران می‌باشد که در شرق استان مازندران قرار گرفته و به دلیل طبیعت زیبایی که دارد، گردشگران زیادی را در تمام طول سال به خود جذب می‌کند.

نقشه فریدونکنار
نقشه فریدونکنار

آب و هوای فریدونکنار چگونه است؟

فریدونکنار دارای آب و هوایی معتدل خزری بوده و کل شهر به دلیل همسایه بودن با دریا، رطوبت بالایی دارد. این شهر دارای بارندگی‌های فراوان می باشد. این شهر یکی از خوش آب‌و‌هواترین مناطق مازندران می باشد که تابستان‌های آن گرم بوده و زمستان‌های آن سرد می باشد اما دارای بهار و پاییز معتدلی است.

دلیل نامگذاری فریدونکنار چیست؟

در زمان‌های گذشته و در زبان مازندرانی واژه فریدونکنار، فری کنار نامیده می‌شد. بعضی از افراد بر این اعتقادند که فریدون را به فریدون اساطیری نسبت داده اند و آن را برای فریدونکنار به کار برده اند. این نام در ابتدا پری کنار نامیده می شد که واژه پر در زبان مازندرانی به معنای کنار یا اطراف می‌باشد.

روستاهای فریدونکنار

روستای ازباران فریدونکنار
روستای ازباران فریدونکنار

فریدونکنار دارای 25 روستا است و روستاهای این شهر دارای جاذبه های دیدنی و آب و هوای معتدل و خوبی می باشند. این‌ روستا ها دارای مناطق بسیار دلنشین و سرسبز و جنگل های فراوان و همچنین دارای مردم مهمان نواز و خونگرمی می باشد.که این روستا ها عبارتند از:
ازباران، شیر محله، مهلبان، بزرگ بیشه محله، نوایی محله، بنه کنار، کوچک بیشه محله، بی نمد، زاهد کلا، منقارپی، جزین، کلاگر سرا، فرزاد شهر، اسبوکلا، حسین آباد، اوکسر کریم کلا، طوله سرا، سوته، فرم، حیدرکلا، دریاکنار، خزرشهر، اسلام آباد، ملاکلا، دریاسر، کارگر محله

جاذبه های گردشگری فریدونکنار

ساحل فریدونکنار

ساحل فریدونکنار
ساحل فریدونکنار

یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهرهای شمالی ساحل این شهر می باشد. طول این ساحل 8 کیلومتر بوده و از ویژگی های آن می توان به کم عمق بودن، شیب ملایم و داشتن بستر شنی برای تفریحات ساحلی و شنا اشاره کرد.
ساحل فریدونکنار که یکی از مناطق دیدنی فریدونکنار شمرده می شود، دارای پلاژهای آقایان و بانوان می باشد و گردشگران می توانند به راحتی از شنا کردن در دریای خزر لذت ببرند. اما برای شنا در این دریا حتما باید نکات ایمنی را رعایت کنید تا خطری به وجود نیاید. همچنین لوازم ضروری و لباس اضافه همراه خود داشته باشید. آدرس این ساحل به این صورت است که می توانید برای دسترسی به آن از خیابان امام به سمت میدان ماهی حرکت کنید. به این میدان که رسیدید دریا را می توانید مقابل خود مشاهده کنید.

دامگاه پرندگان فریدونکنار

دامگاه پرندگان فریدونکنار به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی فریدوکنار می باشد که بیش از 87 گونه پرنده مهاجر را در خود جای داده و آن ها را تحت پوشش خود قرار داده است. این دامگاه دارای مساحتی به حدود 46 هکتار بوده و به عنوان مناسب ترین محیط زندگی برای پرندگاه مهاجر آبزی می باشد. این دامگاه در زمان پهلوی ساخته شده است و پرندگانی مانند پرستوی دریایی، اردک سفید، بوتیمار کوچک، بلوطی، چنگر نوک سرخ، چنگر، اردک بلوطی و… در این مکان می باشند.

شالیزارهای فریدونکنار

شالیزارهای برنج فریدونکنار
شالیزارهای برنج فریدونکنار

همه ما ممکن است حتی یک بار هم‌شده از برنج خوش طعم و خوش عطر شهر فریدونکنار استفاده کرده ایم. این برنج های خوش طعم و خوش عطر در نتیجه زحمات آقایان و خانم های این شهر است که در شالیزارهای فریدوکنار کشت می شوند. چون که خاک شالیزارهای فریدونکنار دارای موجودات ریز خاکی می باشند، کار تهویه هوا در خاک را بر عهده دارند و این باعث شده است که شالیکاران کود کمتری را در خاک مصرف کنند. شالیزارهای فریدونکنار که پر از سرسبزی و زیبایی است، به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی فریدونکنار شناخته شده است و اگر به این جا سفر کنید مردان و زنانی را خواهید دید که با لباس های محلی و رنگارنگ مشغول کشت برنج هستند. بهترین زمان سفر به این شهر فصل های نیمه اول بهار می‌باشد چون که می توانید از شالیزارهای فریدونکنار دیدن کنید.

تالاب فریدونکنار

تالاب بین المللی فریدونکنار یکی از معروف ترین مکان های دیدنی فریدونکنار می باشد، که در قسمت جنوبی این شهر قرار گرفته است. هنگامی که هوا رو به سرما می رود، پرندگان مهاجر به سوی تالاب فریدونکنار مهاجرت می کنند. این تالاب دارای مساحتی به وسعت 5 هزار و 400 هکتار می باشد و چون در فصل زمستان پرندگان به اینجا مهاجرت می کنند، بهترین زمان های بازدید از این تالاب زمستان ها می باشد. پرندگان مهاجری که به این تالاب مهاجرت می کنند عبارتند از پرلا، غازهای وحشی، حواصیل، مرغابی، باکلان، مرغ سقا، قره غاز، قو و… می باشند. یکی از نادرترین گونه های پرندگان که درنای سیبری می باشد، در فصل زمستان به تالاب فریدونکنار مهاجرت می کند. این تالاب به عنوان یکی از غنی ترین اکوسیستم های تالاب شمال کشور می باشد.

  • درنای سیبری، معروف ترین پرنده مهاجر فریدونکنار

درنای سیبری، پرنده مهاجر معروف در فریدونکنار
درنای سیبری، پرنده مهاجر معروف در فریدونکنار

درنای سیبری از زیستگاه خود که سیبری روسیه، قزاقستان و آذربایجان است هرساله به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت می کند و 4 ماه در سال در اینجا می ماند.

پارک لاله فریدونکنار

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری فریدونکنار پارک ساحلی لاله می باشد که که از زیباترین مکان ها برای اسکان گردشگران و مسافران به شمار می رود. این پارک ساحلی دارای تمام امکانات رفاهی از جمله آلاچیق، نمازخانه، سرویس بهداشتی و… می باشد تا به محیطی امن و مجهز برای مسافران تبدیل شود. این پارک ساحلی در کنار دریا بوده و شما می توانید با رفتن به آن و قدم زدن و استراحت در آن از صدای آرامش بخش امواج دریا و پرندگان نهایت لذت را ببرید.

پل فلزی فریدونکنار

پل فلزی فریدونکنار
پل فلزی فریدونکنار

این پل که از جاهای دیدنی فریدونکنار به شمار می رود، در مرکز شهر بوده و پلی تاریخی به حساب می آید و قدمت آن به 80 سال قبل باز می گردد و در زمان پهلوی اول ساخته شده است. به همین دليل از جمله بناهای تاریخی فریدونکنار می باشد. این پل بخش شرقی و غربی شهر بابلسر را به هم متصل کرده و روی رودخانه بابلرود قرار دارد. پل فلزی فریدونکنار که با نام پل معلق فلزی بابلسر نیز شناخته می شود، توسط طراحان سودی و آلمانی در سال 1313 ساخته شده و به عنوان نخستین پل ماشین روی ایران می باشد. طول این پل 80 متر بوده و عرض آن به 8 متر و ارتفاع آن نیز به 16 متر می رسد.

روستای جزین فریدونکنار

یکی از روستاهای زیبایی که در شهرستان فریدونکنار قرار گرفته است ، روستای جزین می باشد. این روستا در بخش جنوب شرقی شهر واقع شده است و با شهر حدود 13 کیلومتر فاصله دارد. روستای جزین دارای حدود 60 هکتار پوشش جنگلی و حدود 50 هکتار دریاچه می باشد. در جنگل‌ این روستا امکانات رفاهی ساخته شده است تا بتوان در جنگل کمپ زد. خانه‌های این روستا دارای پوششی سبز در دیوارها و سقف می باشند که این منطقه را بسیار زیبا کرده است.

پناهگاه حیات وحش فریدون کنار

یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی فریدونکنار، پناهگاه حیات وحش می باشد. این پناهگاه که دارای حدود 46 هکتار مساحت است یکی از بهترین مکان‌ها برای زیست پرندگان آبزی محلی و مهاجر به شمار می رود. وقتی وارد پناهگاه می‌شوید می‌توانید انواع پرندگان آبزی مهاجری را ببینید که از کشورهای دور و نزدیک به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و حضور آن‌ها شور و شوقی دوباره به پناهگاه می بخشد.

روستای ازباران

یکی دیگر از جاهای دیدنی فریدونکنار این روستا می‌باشد که در فاصله 5 کیلومتری از فریدونکنار واقع شده و تعداد 6 آب بندان را شامل می شود . در آمد اهالی این روستا از طریق صیادی، کشاورزی و شکار پرندگان مهاجر می باشد .این روستا بسیار زیبا و سرسبز بوده و زمین های شالی متعددی در آن وجود دارند که در آن ها برنج و چای بسیار زیاد و مرغوبی کشت می شود. همچنین این روستا 43 شهید در دوران دفاع مقدس داده است که مزار آن ها در میان طبیعت سرسبز و زیر سایه درختانی انبوه قرار گرفته است.

بندرگاه فریدونکنار

بندر فریدونکنار یکی از بنادر شمال کشور میباشد که به خاطر گسترش روز افزون مبادلات بازرگانی با کشور های حاشیه دریای خزر و با اهداف تجاری در سواحل زیبای مازندران ساخته شده است .

شهرک ساحلی خزرشهر

خزرشهر به همراه دریاکنار و خانه دریا سه شهرک ساحلی هستند که بیشتر صاحبین ویلاهای آنها غیربومی می باشند . به همین دليل این شهرک ها برعکس مناطق عادی شهری در ایام تعطیل بیشترین ازدحام و شلوغی را داشته و در روزهای معمولی خلوت می باشند. چون که تنها مالکین ویلاها و کسانی که ویلاها را اجاره کرده اند با نمایش کارت ورود می توانند به شهرک وارد شوند. 

باغ پرندگان فریدونکنار

باغ پرندگان فریدونکنار در استان مازندران
باغ پرندگان فریدونکنار در استان مازندران

اولین باغ پرندگان شمال کشور، باغ پرندگان فریدونکنار بوده و دارای پرندگانی مانند غاز های وحشی، پلیکان، قو، مرغ وحشی، خوتکا و پرندگان دیگری که از نواحی سیبری به کشورمان مهاجرت می کنند شکل گرفته است.

سقاخانه کریمکلا فریدونکنار

یکی از بنا های قدیمی و تاریخی فریدونکنار سقاخانه کریمکلا می‌ باشد. این مربوط به دوره قاجاریه بوده و به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

ساختمان قدیمی شهرداری فریدونکنار

شهرداری فریدونکنار در سال 1320 تاسیس شده و در سال 1385 توسط وزارت کشور به تصویب رسیده است. هدف از این بنا اداره بهتر فریدونکنار در زمان پهلوی بود. ساختمان قدیمی این شهرداری حکایت از زمان‌هایی است که مردم برای رفع و رجوع مشکلات خود به آنجا مراجعه می کردند .

گورستان قدیمی فریدونکنار

گورستان قدیمی در فریدونکنار مازندران
گورستان قدیمی در فریدونکنار مازندران

گورستان قدیمی نشان‌دهنده قدمت بالای این شهر می باشد .در این گورستان سنگ‌های بزرگی می باشند که ریشه در گذشته داشته و هر کدام از آن‌ها داستانی را از زمان‌های قدیم بازگو می‌کنند.

تپه طلا کتی 

این تپه در اثر یک عارضه طبیعی بوجود آمده و به شکل یک تپه بزرگ می باشد و در قسمت جنوب شرقی تاج سد قرار دارد. در بررسی‌های اولیه مشخص شده است که این محوطه پر از نمونه‌های بسیار قدیمی ظروف سفالی است. با بررسی‌ در محوطه تپه طلا کتی 3 محوطه باستانی کشف شد که به 3 دوره متفاوت یعنی گورستان عصر آهن، یک محوطه قدیمی تاریخی و اسلامی و قلعه ساسانی برمی‌گردد.

جنگل اوجاکله فریدونکنار

جنگل اوجاکله فریدونکنار

جنگل اوجاکله فریدونکنار

روستای سوته یکی از روستا های زیبای فریدونکنار است. و در این روستا آثار باستانی نظیر تپه قلا کتی، حمام سوته که متعلق به دوره قاجار است قراردارد. ین روستا به دلیل داشتن آب بندهای فراوان زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است. جنگل اوجاکله سوته در کیلومتری این روستا واقع شده است. جنگل سوته مساحتی حدود 14 هکتار دارد. دو رودخانه این جنگل را محصور نموده است. و وجود شالیزار ها این جنگل را به مکان امنی برای پرندگان تبدیل کرده است.

بناهای تاریخی فریدونکنار

فریدون کنار یکی از شهرهای تاریخی شمال کشور بودا و به همین دلیل هم بناهای تاریخی زیادی در این شهرستان وجود دارد.
شهر تاریخی فریدونکنار دارای تپه‌هایی چند هزار ساله می باشد که از آن‌ها ظروف قدیمی سفالی کشف شده است. یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی فریدونکنار تپه‌ای می باشد که در آن قلعه‌ای هزار ساله قرار دارد. در زمان‌های قدیم از این قلعه به‌عنوان برج دیده‌بانی استفاده میشد. از دیگر بناهای تاریخی و مکان های دیدنی فریدونکنار عبارتند از سقاخانه، تپه طلا کتی، گورستان‌های قدیمی، امامزاده‌های قدیمی و پل فلزی.

سوغات و صنایع دستی فریدونکنار

تقریبا تمام شهرهای شمالی دارای سوغات و صنایع دستی مخصوص به خود می باشند. شهر زیبای فریدونکنار نیز جزء این دسته از شهرهای شمالی بوده و یکی از معروف ترین سوغات این شهر برنج مرغوب آن می باشد. اکثر گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، از برنج خوش عطر و طعم آن برای خود و سوغاتی می خرند و ماهی هایی مانند سفید، کفال، شک، اورنج، خاویار و… از دیگر محصولات این شهر می باشد.

صنایع دستی فریدونکنار

صنایع دستی فریدونکنار

این شهر دارای صنایع دستی بسیار زیبایی مانند گلیم های بسیار زیبا و رنگارنگ، حصیر، معرق چوب، سوزن دوزی مازندرانی و… می باشند.

مراکز خرید فریدونکنار

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «فریدونکنار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره فریدونکنار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.