زمان مطالعه: 2 دقیقه
خوزه لوییس براون و بازی در فینال جام جهانی با کتف در رفته

خوزه لوییس براون و بازی در فینال جام جهانی با کتف در رفته

در فینال جام جهانی 1986 یکی از ماندگارترین تصاویر تاریخ بازیها توسط مدافع آرژانتینی ثبت شد.

مهدی زارعی- در تاریخ فوتبال آرژانتین، نام خانوادگی براون، نامی ماندگار است. در ابتدای قرن بیستم شش بازیکن با نام براون در تیم آرژانتین بازی می کردند که همگی با هم فامیل بوده و اصالتی اسکاتلندی داشتند. اما خوزه لوییس براون که در اواخر قرن بیستم در فوتبال آرژانتین درخشید، هیچ نسبتی با آنها نداشت. او که توسط کارلوس بیلاردو مربی تیم ملی آرژانتین به اشتباه برون تلفظ می شد، به خاطر احترام به مربی خود، هرگز اشتباه بیلاردو را یادآور نشد.

خوزه لوییس براون در دهم ژانویه 1956 در رانکوس آرژانتین متولد شد و هشت سال در تیم استودیانتس به عنوان یک مدافع میانی درخشید و 25 گل نیز در 291 بازی برای این تیم به ثمر رساند تا این که توسط کارلوس بیلاردو به تیم ملی آرژانتین دعوت شد.

براون در تیم ملی آرژانتین در رقابتهای کوپا آمه ریکا 1983، 1987 و 1989 به میدان رفت و یک عنوان سومی این رقابتها را نیز به دست آورد. اما رویای بزرگ او حضور در جام جهانی بود. در حالی که یک مصدومیت نابهنگام، کار او را برای حضور در جام جهانی خراب کرد.

*ایمان به ممکن بودن هر اتفاق

براون می گوید:

 

یك سال قبل از جام‌جهانی دچار مصدومیت شدیدی شدم. به گونه‌ای كه باشگاه اسپانیول مرا از تیم خود اخراج كرد. به این ترتیب من ماههای قبل از جام‌جهانی را در بوئنوس آیرس گذراندم و به تنهایی در جاده‌ها تمرین می‌كردم. آیا این كار دشواری بود؟ مسلماً! آیا تسلیم شدم؟ هرگز! آرزوی من رسیدن به جام‌جهانی بود كه این آرزو به من امید می‌داد.

 

سرانجام براون در لیست آلبی سلسته برای جام جهانی مکزیک قرار گرفت. در حالی که هنوز هم مصدومیت زانویش به طور کامل خوب نشده بود. اما یک روز قبل از نخستین بازی آرژانتین در جام جهانی، سرمربی به او اطلاع داد که به جای استفاده از دانیل پاسارلای پا به سن گذاشته تصمیم گرفته او را به عنوان بازیکن ثابت در جام جهانی به میدان بفرستد. به این ترتیب مدافع 183 سانتی متری به بازیکن فیکس تیم بدل شد و در تمام مسابقات آرژانتین در جام به صورت کامل بازی کرد و سرانجام با این تیم به فینال رسید.

در فینال همه نگاهها به مارادونا بود که هرچند گل نزد، اما چهره ای تاثیرگذار در میدان بود. اما ماندگارترین تصاویر فینال توسط براون پدید آمد. او گل اول بازی را با ضربه سر به ثمر رساند؛ گلی که تنها گل ملی او بود. اما اتفاق مهم، مصدومیت کتف او در آخرین لحظات بود. مصدومیتی که سبب شد مربی بخواهد او را تعویض کند. اما براون زیر بار نرفت. او در این باره گفت:

 

حتی وقتی در فینال جام‌جهانی شانه‌ام شكست، علیرغم درد شدید و دستی كه درون لباسم مخفی کرده و باندپیچی شده بود، به بازی ادامه می‌دادم. هرچند دقیقه یك بار به خط كنار زمین نزدیك می‌شدم زیرا بیلاردو آماده تعویض من بود و من می‌خواستم او را متقاعد كنم كه می‌توانم بازی كنم. تعویض من غیرممكن بود. تنها در صورتی زمین را ترك می‌كردم كه جانم را از دست می‌دادم.

 

به این ترتیب براون ترجیح داد پیراهنش را سوراخ کرده و انگشتش را به سوراخ ایجاد شده در پیراهن خود آویزان کند تا داور متوجه مصدومیت او نشود. این ترفند پاسخ داد و سرانجام او به رویای بزرگ خود دست یافت و با آرژانتین قهرمان جهان شد.

بعدها پسرش خوآن نیز راه او را ادامه داد و در آرژانتین و بولیوی فوتبال بازی کرد. خوزه لوییس براون خیلی زود دچار آلزایمر شد و در 12 آگوست 2019 در لاپلاتا آرژانتین از دنیا رفت.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «خوزه لوییس براون و بازی در فینال جام جهانی با کتف در رفته» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره خوزه لوییس براون و بازی در فینال جام جهانی با کتف در رفته فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.