زمان مطالعه: 2 دقیقه
تیونینگ اتومبیل های مسابقه، عادت صد ساله ماشین بازها!

تیونینگ اتومبیل های مسابقه، عادت صد ساله ماشین بازها!

این روزها تیونینگ (Tuning) اتومببیل به منظور ارتقاء مشخصات فنی و ظاهری آن، مساله عادی در بین علاقه مندان به اتومبیل رانی است. اما تیونینگ از چه زمانی آغاز شد؟

فوردهای مدل A و آغاز تیونینگ

اولین بار که ایجاد تغییرات در اتومبیل ها برای بالا رفتن قدرت مانور و افزایش توان آن مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت مربوط به اتومبیل های فورد مدل A بود؛ در دوران استفاده از ماشین هایی با شاسی و بدنه‌ جدا از هم و چرخ‌هایی که بیرون بدنه نصب می‌شدند.

 تا قبل از مدلهای A، فورد به مدت 18 سال از اتومبیل های مدل T استفاده می کرد. اما در 20 دسامبر 1927، نخستین مدل A  با 50 اسب ‌بخار تولید شد و در دوم دسامبر همان سال، معرفی گردید. شرکت فورد پیش از آن هم طی سالهای 1903 و 1904 از مدلی به نام A استفاده کرده بود که به سرعت مدلهای C  و AC جایگزین آن شدند.

اتومبیل های فورد مدل A در چهار رنگ استاندارد تولید و برای فروش به اروپا نیز ارسال شد. تا چهارم فوریه 1929 یک میلیون اتومبیل فروخته شد و تا 24 جولای، فروش این مدل به دو میلیون افزایش یافت. با افزایش فروش این مدل، بحث تغییر و تقویت آن نیز مطرح شد.

در کالیفرنیای ایالات متحده، آنها که به دنبال سرعت هرچه بیشتر فوردهای خود بودند، شروع به ایجاد تغییر در فوردهای مدل A کردند. اما چگونه؟ آنها به مرور شیشه‌ی  جلو، سقف متحرک، کاپوت، گلگیرها و سپرها را از اتومبیل حذف کردند و به این ترتیب وزن خودرو را کاهش ‌‌دادند. استفاده از پیشرانه اتومبیل های باری روی آن‌ها   دیگر ترفندی بود که موجب بالا رفتن سرعت فوردهای A شد. هرچند این تغییرات در ظاهر بسیار جزئی بودند. اما نقش مکانیک ها را در تیونینگ پررنگ کرد و تیونینگ روز به روز پرطرفدارتر از قبل شد...

****

رقابت کارخانه ها در دهه 30 و نصب کاربراتورهای بیشتر

در دهه 30 میلادی اتومبیل های مختلفی توسط کمپانی های اتومبیل سازی در حال تولید بودند و تمامی این اتومبیل ها به دنبال این بودند که کیفیت بهتری نسبت به رقبای خود به نمایش بگذارند. آئودی 920 نمونه ای بود که طی سالهای 1938 تا 1940 در آلمان تولید شد. آدلر 2.5 لیتر از دیگر تولیدات آلمانی ها بود که تا پایان دهه سی تولید می شد. آستین از اتومبیل های ساخت انگلیس بود که مدلهای مختلف آن طی سالهای 1919 تا 1930 تولید شد. از جمله مدلهای این اتومبیل می توان به آستین مدل 7، 10، 12، 12.4، 12.6، 14، 16، 20 و 28 اشاره کرد. هیلمن 14 نمونه ای دیگر از اتومبیل های بریتانیایی بود که طی سالهای 1925 تا 1930 یازده هزار اتومبیل آن فروخته شد. مرسدس بنز 260D هم یکی از نخستین اتومبیل هایی بود که با موتور دیزلی کار می کردند.

تولید گسترده این اتومبیل ها، رقابت بین آنها را اجتناب ناپذیر می کرد و یکی از نمونه های تیونینگ در این اتومبیل ها، نصب کاربراتورهای بیشتر بود تا به این ترتیب قدرت پیشرانه اتومبیل بالاتر برود...

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تیونینگ اتومبیل های مسابقه، عادت صد ساله ماشین بازها!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تیونینگ اتومبیل های مسابقه، عادت صد ساله ماشین بازها! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.