زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی سر تامس لیپتون؛ بخش دوم

بیوگرافی سر تامس لیپتون؛ بخش دوم

با تلاش های سر تامس لیپتون رقابت‌های جام لیپتون در آوریل 1909 برای نخستین بار در اروپا برگزار شد.

شکل گیری مسابقات باشگاهی لیپتون در اروپا

قرار بود كه 4 تیم از كشورهای سوییس ، ایتالیا، آلمان و انگلستان در این بازی‌ها شركت كنند. اما انگلیسی‌ها ارزشی برای این رقابت‌ها قائل نشدند و اتحادیه فوتبال انگلستان به جای اعزام یك تیم قدرتمند، تیم وست اوكلند را به بازی‌ها اعزام نمود. تیمی آماتور از منطقه كانتی دورهام  با بازیكنانی كه اكثراً كارگران معادن زغال‌سنگ بودند. حروف اختصاری ابتدای نام این تیم (W.A) ، ایتالیایی‌ها را دچار شادی زودگذری كرد. زیرا در ابتدا تصور شد كه تیم قدرتمند وولویچ آرسنال راهی بازی‌ها شده است. اما این شادی به سرعت فرو نشست!

 

آماتورهای انگلیسی بالاتر از قدرتهای اروپایی

دیگر تیمهای حاضر در بازی‌ها عبارت بودند از اف.ث.وینترت هور(سوییس)، اشتوتگارت اشپورت فروند (آلمان) و منتخب توینیو Torino XI (ایتالیا) . اكثر بازیكنان تیم منتخب تورینو را بازیكنان دو تیم یوونتوس و تورینو تشكیل می‌دادند. رقابت‌ها در روز 11 آوریل آغاز شد و با نتایجی كه كسب شد، اختلاف سطح فوتبال بریتانیا با سایر نقاط جهان به شكلی آشكار نمایان شد.

تیم «وست اوكلند» با دو گل نماینده آلمان را شكست داد و باشگاه سوییسی نیز (2-1) حریف ایتالیایی را از پیش روی برداشت. به این ترتیب تكلیف بازی‌های روز آخر مشخص شد. در روز 12 آوریل، منتخب تورینو با حساب (2-1) نماینده آلمان را شكست داد و سوم شد. دیدار فینال نیز در همان روز برگزار شد و در همان 8 دقیقه ابتدایی تكلیف بازی مشخص شد. وست اوكلند با پنالتی دقیقه 6 جونز از رقیب پیش افتاد و دو دقیقه بعد، همین بازیكن نتیجه را (2-0) كرد اولین دوره جام لیپتون به تیم آماتور وست اوكلند رسید.

قهرمانی وست اوکلند در دومین دوره مسابقات باشگاهی لیپتون

دو سال بعد نیز رقابت‌ها در ماه آوریل و با حضور 4تیم برگزار شد. یوونتوس و تورینوی ایتالیا، زوریخ سوییس و وست اوكلند. نماینده انگلستان با پیروزی (2-0) در برابر زوریخ به فینال رسید و حریف یوونتوس شد. در حالی كه تورینو در دیدار رده‌بندی (2-1) پیروز شد و عنوان سوم را به خود اختصاص داد. مسابقه فینال پرگل‌ترین دیدار این تورنمنت از ابتدای شكل‌گیری بود. نتیجه (6-1) قهرمان را به وست اوكلند رساند و مشخص شد كه فوتبال انگلستان تا سالهای سال برترین تیم جهان باقی خواهد ماند. این آخرین دور جام لیپتون در اروپا بود و پس از آن، رقابت‌های دیگر برگزار شد.

سرنوشت مسابقات فوتبال لیپتون

مسابقات جام لیپتون و دیگر رقابت های دوجانبه آرژانتین و اروگوئه تا سالها بعد نیز ادامه پیدا کرد. جام لیپتون تا سال 1919 همه ساله برگزار شد و تنها در سال 1914 برگزار نشد. پس از وقفه ای سه ساله این مسابقات در سال 1922 از سر گرفته شد و آن گاه از دهه 30 تا دهه 70 به طور میانگین هر دهه 2 بار برگزار شد. سرانجام بعد از برد (4-1) آرژانتین مقابل اروگوئه در سال 1976 این مسابقه تنها یک بار برگزار شد که در سال 1992 در مونته ویدئو بود و با تساوی(0-0) دو تیم، جام برای هفدهمین بار به آرژانتین رسید. در حالی که اروگوئه مجموعا 12 بار این جام را فتح کرده بود.

جام نیوتن هم از 1906 تا 1976 بیست و هفت دوره برگزار شد و با برد(3-0) آرژانتین در مونته ویدئو برای همیشه به تاریخ پیوست در حالی که 17 بار نصیب آرژانتین شده بود و 10 بار نصیب اروگوئه.

 

تفکری که گسترش یافت

متأسفانه جام قهرمانی باشگاههای لیپتون بعدها گم شد و هیچ یادگاری از این رقابت‌ها باقی نماند. تنها یادگار بزرگ جام لیپتون، تفكری بود كه پشت این جام وجود داشت و بعدها نیز گسترش یافت. تفكر برگزاری یك جام بین‌المللی با حضور تیمهای حرفه‌ای از سراسر جهان. در آمریکای جنوبی رقابت اروگوئه و آرژانتین در رقابت های المپیک و جام جهانی نیز ادامه پیدا کرد و این دو تیم در اولین دوره جام جهانی فینالیست مسابقات شدند.

و امروز پس از گذشت بیشتر از یک قرن از آغاز مسابقات لیپتون، رقابت های باشگاهی و ملی به شکلی منظم در سراسر جهان در حال برگزاری است...

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی سر تامس لیپتون؛ بخش دوم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی سر تامس لیپتون؛ بخش دوم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.