زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با غذاهای محلی البرز

آشنایی با غذاهای محلی البرز

آشنایی با غذاهای محلی البرز مرجو خورش (خورش عدس طالقان) یکی از غذاهای محلی البرز آسمونی : مواد لازم: گوشت...

آشنایی با غذاهای محلی البرز

آشنایی با غذاهای محلی البرز
آشنایی با غذاهای محلی البرز

مرجو خورش (خورش عدس طالقان) یکی از غذاهای محلی البرز

سیب زمینی: 1 دونه متوسط آلو طالقان، بخارا یا برقانی: 1 مشت! نمک، فلفل، زرچوبه، دارچین زعفران رب گوجه آبغوره

پیاز ها رو خلال کرده و با زرچوبه تفت داده تا طلایی شود. گوشت را اضافه می کنیم، بهتر است رب را هم در همین مرحله اضافه کنیم تا تفت بخورد و رنگش باز شود. وقتی رنگ گوشت عوض شد، آب را درون آن ریخته و می گذاریم تا نیم پز شود. در این فاصله آلوها و عدس ها را شسته و خیس می کنیم و سیب زمینی ها را هم خرد می کنیم. وقتی گوشت نیم پز شد سیب زمینی و عدس را می ریزیم و همراه نمک و ادویه ها و رب می گذاریم بپزد. آلو، زعفران و آبغوره را اضافه کرده و می گذاریم خورش خوب جا بیفتد. غذا را در ظرف کشیده و پیاز داغ روی آن می ریزیم.

هلیم با گوشت گوسفند یکی از غذاهای محلی البرز

مواد لازم: گوشت ران گوسفند یا نرمه گوساله 250 گرم بلغور گندم 500 نمک، شکر و دارچین به مقدار لازم روغن کرمانشاهی به مقدار لازم

گوشت را با کمی نمک می گذاریم تا کامل پخته شود. در مدت پخت گوشت کف گوشت را مرتب می گیریم. در یک قابلمه جدا گانه بلغور گندم را که پاک کرده و شسته‌ایم را می ریزیم و حدود 10 تا 12 پیمانه آب روی آن اضافه می کنیم. می گذاریم تا بلغور کاملاً پخته شود. (بلغور در حال جوش سنگین است و مدام ته‌نشین می‌شود به همین خاطر بهتر است چند دقیقه یکبار هم بزنیم که به ته قابلمه نچسبد. پس از پخت کامل بلغور و نرم شدن آن، در یک سبد بزرگ که دندانه‌های آن زیاد هم ریز نباشد بلغور را صاف می کنیم و با پشت کفگیر و کمی آبجوش کمک می کنیم تا بلغورها کاملاً صاف شده و کمی دانه بلغور باقی بماند. مجدداً کمی دیگر آب جوش روی بلغور می ریزیم که دیگر لعابی در آن باقی نماند البته آبجوش را خیلی کم استفاده می کنیم. قابلمه را روی شعله گذاشته و گوشت را با چنگال ریش‌ریش کرده و داخل بلغور صاف شده می ریزیم. شعله را متوسط کرده، نمک را اضافه کرده و تا جا افتادن هلیم با قاشق چوبی هم می زنیم. بعد از آماده شدن هلیم آن را با روغن محلی و شکر و دارچین تزیین می کنیم.

یوان آش یکی از غذاهای محلی البرز

مواد لازم: پیاز داغ برنج نصف پیمانه عدس 1 پیمانه سبزی آش نیم کیلو گوشت چرخ کرده نیم کیلو پیاز رنده شده 250 گرم نمک، فلفل و زردچوبه

در ابتدا برنج و عدس را با یک لیتر آب م یپزیم. سپس سبزی خرد شده و پیاز داغ و شلغم را به آن اضافه می کنیم. از آن طرف گوش چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده و مقداری نمک خوب ورز می دهیم و صورت گلوله ای کوچک به آش در حال جوشیدن اضافه می کنیم. بعد از پختن گوشت ها و جا افتادن آش آن را میل م یکنیم.

ترشی آش یکی از غذاهای محلی البرز

مواد لازم: لوبیا چیتی، نخود و عدس هر کدام یک پیمانه برگ چغندر و سبزی صحرایی نیم کیلو خرد شده چغندر پخته و خرد شده یک پیمانه آلوچه خشک و البالو خشک یک پیمانه برگ زردآلو و برگه گلابی یک پیمانه مغز گردو یک پیمانه کشمش سرخ شده یک پیمانه رشته آش نیم کیلو پیاز سرخ شده یک پیمانه سیر داغ و نعنا داغ به مقدار دلخواه نمک، فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم آرد گندم دوقاشق غذا خوری

حبوباتی که از شبل قبل خیس کرده ایم را می پزیم. آلوچه، البالو و برگه ها را از قبل خیس کرده و بعد آن ها را می پزیم. در یک دیگ مناسب مقداری روغن ریخته و زرد چوبه را کمی تفت م یدهیم و دو لیتر آب به آن اضافه می کنیم و اجازه م یدهیم به جوش بیاید. گردوها را کمی خرد کرده و به آن اضافه می کنیم. پس از نرم شدن گردوها، حبوبات پخته شده و سبزی خرد شده را به آن اضافه می کنیم. پس از نیم پز شدن سبزی، آلو، آلبالو، برگه، کشمش سرخ شده و پیاز سرخ شده را اضافه میکنیم. وقتی سبزی کاملا پخت، رشته را کم کم به آش اضافه می کنیم و به هم می زنیم. دو قاشق آرد را در کمی آب سرد کاملا حل کرده و درون آش می ریزیم. سریع بهم می زنیم. در آخر سیر داغ، نعنا داغ و نمک و فلفل را به آش اضافه کرده و اجازه می دهیم تا جا بیفتد.

خوراک لوبیا پیله یکی از غذاهای محلی البرز

لوبا پیله(لوبیا چیتی تازه همراه با غلاف( نیم کیلو پیاز خرد شده یک عدد گوشت گوسفندی 250 گرم سیب زمینی خرد شده به صورت چهر گوش دو عدد گوجه فرنگی خرد شده دو عدد

پیاز و سیب زمینی را در کمی روغن تفت می دهیم، گوشت را با زردچوبه و نمک و فلفل به آن اضافه میکنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا آب گوشت خشک شود. لوبیا را هم اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. گوجه خردشده ودو لیوان آب را به غذا اضافه کرده، اجازه می دهیم بپزد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با غذاهای محلی البرز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با غذاهای محلی البرز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.