درج نظر
مطالعه: 4 دقیقه
معرفی سازمان بیمه خدمات درمانی

معرفی سازمان بیمه خدمات درمانی

سازمان بیمه خدمات درمانی یکی از سازمان های دولتی ایران است. سازمان بیمه خدمات درمانی مانند دیگر سازمان های دولتی دارای تاریخچه است.

سازمان بیمه خدمات درمانی یکی از سازمان های دولتی ایران است. سازمان بیمه خدمات درمانی مانند دیگر سازمان های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه سازمان بیمه خدمات درمانی شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف سازمان بیمه خدمات درمانی می باشد. اگر می خواهید در مورد سازمان بیمه خدمات درمانی بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی سازمان بیمه خدمات درمانی و تاریخچه سازمان بیمه خدمات درمانی و آدرس سایت سازمان بیمه خدمات درمانی می پردازیم.

تاریخچه سازمان بیمه خدمات درمانی

در آبان ماه سال 1373 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که متعاقب آن سازمان بیمه خدمات درمانی در کشور تشکیل شد. هدف این سازمان رفع نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی در حوادث و سوانح به صورت بیمه همگانی برای کارمندان دولت و بیمه شدگان اختیاری می‌باشد. این سازمان با عقد قرارداد با کلیه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، برخی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و پزشکان در بخش خصوصی به ارائه خدمات به بیمه شدگان خویش می‌پردازد. به این شکل که بیمه شدگان هنگام مراجعه به مراکز طرف قرارداد فقط بخشی از هزینه خویش را به عنوان فرانشیز پرداخت کرده و بقیه هزینه را مراکز طرف قرارداد از سازمان بیمه سلامت ایران اخذ می‌کنند.

بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه بخش‌های مختلف سازمان بیمه خدمات درمانی و صندوق‌های بیمه‌ای آن، باهم ادغام شدند و سازمان بیمه سلامت ایران بر اساس ابلاغ اساسنامه در 22 مرداد ماه سال 1391 تشکیل شد و بر همین اساس از اول مهر ماه 1391 سازمان بیمه سلامت ایران رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و مأموریت یافت تا تمرکز کلیه امور بیمه سلامت در سازمان از طریق تجمیع بخش بیمه درمانی کلیه صندوق‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور با رعایت مفاد ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه را به انجام رساند.

وضعیت فعلی سازمان بیمه خدمات درمانی

پس از تشکیل وزارت رفاه و تأمین اجتماعی این سازمان زیر نظر وزارت رفاه قرار گرفت. از طرح‌های خوب این سازمان اجرای طرح پوشش بیمه سلامت همگانی آحاد جامعه، طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع و بیمه ایرانیان است.

مأموریت سازمان بیمه خدمات درمانی

سازمان بیمه سلامت ایران مأموریت دارد برای کاهش مخاطرات مالی با گسترش و توسعه بیمه همگانی پایه سلامت، امکان بهره‌مندی عادلانه از خدمات مطلوب و اثربخش و زمینه حفظ و ارتقاء سلامت را برای همه جامعه تحت پوشش فراهم نماید.

چشم‌انداز سازمان بیمه خدمات درمانی

سازمان بیمه سلامت ایران سازمانی است معتبر، مشتری مدار و دانش محور و خلاق که بهترین خدمات بیمه سلامت را در سطح منطقه ارائه می‌نماید.

رسالت سازمان بیمه خدمات درمانی

  • توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه سلامت
  • دستیابی به پوشش فراگیر خدمات سلامت
  • دستیابی به پوشش عادلانه خدمات سلامت
  • کاهش سهم پرداخت از جیب مردم
  • رفع همپوشانی بیمه‌ای در کشور
  • بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع

اهداف راهبردی و اهداف استراتژیک سازمان بیمه سلامت

  1. خرید راهبردی خدمات پایه سلامت
  2. افزایش منابع مالی پایدار مرتبط با حق بیمه بیمه شدگان و منابع مالی کشور
  3. توسعه دانش بیمه سلامت
  4. بهبود تعامل و همکاری با سیاستگذاران، تأمین کنندگان خدمات سلامت و سایر ذی نفعان
  5. توسعه و بهبود قابلیت‌ها، مهارت و انگیزش و تعلق سازمانی سرمایه انسانی سازمان
  6. استقرار نظام جامع مدیریت اطلاعات بیمه سلامت و بیمه نامه الکترونیک
  7. توانمند سازی بیمه شدگان
  8. پیاده‌سازی نظام ارزیابی عملکرد فردی و سازمانی و رتبه‌بندی استان‌ها
  9. پوشش همگانی بیمه پایه سلامت برای تمامی ایرانیان
  10. بهبود مستمر کیفیت و مهندسی مجدد فرایندهای کلیدی ستاد و استان‌ها
  11. کاهش تصدی‌گری در امور غیر حاکمیتی

صندوق‌های بیمه‌ای سازمان بیمه خدمات درمانی

صندوق کارکنان دولت

کلیه افراد مشمول قانون استخدام کشوری اعم از شاغل، بازنشسته و وظیفه بگیر به همراه همسر و فرزندان تحت عناوین تبعی 1، 2 و 3 (پدر، مادر، خواهر، برادر، مادربزرگ، پدربزرگ، ناپدری، نامادری، عروس، داماد و نوه و…) در این صندوق بیمه می‌شوند که از تاریخ استخدام مشمول پرداخت حق بیمه مطابق قوانین و ضوابط جاری و دریافت دفترچه بیمه سلامت خواهند شد. در حال حاضر تعداد بیمه شدگان این صندوق بالغ بر 996/787/5 هزار نفر می‌باشد.

صندوق سایر قشرها

بر اساس بند 5 ماده 13 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور، گروه‌های سایر قشرها شامل خانواده معظم شهداء، جانبازان، آزادگان، طلاب و روحانیون، دانشجویان، مددجویان بهزیستی به همراه خانواده تحت تکفل ایشان بیمه شده و مشمول دریافت خدمات بیمه سلامت می‌شوند. در حال حاضر تعداد بیمه شدگان این صندوق بالغ بر 555/636/1 هزار نفر می‌باشد.

صندوق روستاییان و عشایر

مطابق ماده 12 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور و قوانین بودجه سنواتی کلیه روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت این صندوق را تشکیل می‌دهند که با دریافت دفترچه بیمه سلامت روستایی از پوشش بیمه سلامت بهره‌مند شده و امکان دریافت خدمات سرپایی و بستری با رعایت نظام ارجاع در قالب پزشک خانواده برای آنان فراهم می‌باشد. حق بیمه این گروه از بیمه شدگان تماماً توسط دولت تقبل و پرداخت می‌گردد. در حال حاضر تعداد بیمه شدگان این صندوق بالغ بر 878/825/21 هزار نفر می‌باشد.

صندوق بیمه درمان ایرانیان

در راستای تحقق اصل 29 قانون اساسی و ماده 4 قانون بیمه همگانی کلیه افراد ایرانی فاقد هر گونه پوشش بیمه درمان از مزایای این صندوق برخوردار می‌گردند. میزان حق بیمه قابل پرداخت برای هر فرد در هر سال بر اساس نرخ مصوب هیئت وزیران تعیین می‌گردد. 50 درصد حق بیمه مربوط توسط دولت تأمین گردیده و مابقی توسط فرد متقاضی پرداخت می‌شود. ضمناً افرادی که توان پرداخت 50 درصد سهم خود را نیز نداشته باشند، می‌توانند از تخفیفات در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند. در حال حاضر تعداد بیمه شدگان این گروه 189/126 نفر می‌باشد.

صندوق بیمه سلامت همگانی

به منظور تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش سلامت و نیز اجرای بند الف ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر پوشش بیمه همگانی آحاد جامعه، سازمان بیمه سلامت ایران از اول اردیبهشت ماه1393 اقدام به بیمه نمودن افراد فاقد پوشش بیمه به صورت کاملاً رایگان نموده است. شرط ثبت نام و دریافت دفترچه بیمه سلامت همگانی عدم برخورداری از هر گونه پوشش بیمه سلامت (درمان) از سایر صندوقها یا سازمانهای بیمه‌گر می‌باشد. تعداد بیمه شدگان این صندوق هم‌اکنون بالغ بر 9990462 نفر می‌باشد.

بیماران خاص

بر اساس مصوبه هیئت وزیران بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، گیرندگان پیوند کلیه و MS به عنوان بیماری خاص اطلاق می‌گردند. اینگونه بیمه شدگان بدون پرداخت حق بیمه مصوب، دفترچه بیمه مخصوص بیماران خاص دریافت می‌نمایند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی سازمان بیمه خدمات درمانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی سازمان بیمه خدمات درمانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.