زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ گالاتاسرای ؛ از « غ» و «س » تا «G» و «S»

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ گالاتاسرای ؛ از « غ» و «س » تا «G» و «S»

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی گالاتاسرای ؛ از « غ» و «س » تا «G» و...

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

گالاتاسرای ؛ از « غ» و «س » تا «G» و «S»

باشگاه گالاتاسرای یک ویژگی منحصر بفرد در بین تیمهای فوتبال دارد ؛ این باشگاه نزدیک به 20 سال از کشور خود ، قدیمی تر است . این باشگاه در روز 30 نوامبر 1905 در کشور عثمانی شکل گرفت و دو دهه بعدبا شکل گیری کشور ترکیه ، از گالا به عنوان یکی از باشگاههای کشور ترکیه یاد شد . نخستین آرم باشگاه که توسط مدرسه « سوکی اژه 333 » ترسیم شد ، تصویری از یک عقاب با بالهای برافراشته بود . امّا این نماد جذابیت چندانی نداشت. حتی با این که منقار عقاب ، طرحی فوتبالی بود . به این ترتیب در سال 1925 از نماد جدیدی استفاده شد . «آیت‌الله امین» طراح این نماد بود که از دو حرف «غ» و «س» ( ابتدای دو عبارت «گالاتا» و «سرای» به زبان عربی ) تشکیل شده بود . امّا اندکی بعد الفبای ترکیه به دستور مصطفی کمال پاشا ( آتا تورک ) تغییر یافت و به این ترتیب ، تغییر کوچکی نیز در نماد باشگاه رخ داد.  این دو حرف به عبارات انگلیسی «G» و «S» تغییر کردند و این آرم تا امروز ماندگار شد. آسمونی ، اما این که چرا حروف « غ» و « س» به رنگهای قرمز و زرد بودند( و بعدها حروف «G» و «S» به این رنگها درآمدند ) مساله ای است که ارتباط مستقیمی با پیراهن کنونی باشگاه دارد .

galatasaray-logo-during-time
galatasaray-logo-during-time

اولین پیراهن باشگاه سپید بود و بعدها نیز از رنگهای قرمز و سپید استفاده شد . گالا مدتی نیز از رنگ « زرد تیره » بهره برد و حتی در فصل 08 ـ 1907 پیراهن ‌های تیم به رنگ آبی تیره در آمد . اما سرانجام باید یک رنگ ثابت و جذاب برای پیراهن تیم انتخاب می‌شد . استانبول ( که امروزه لهجه کاپیمی نام دارد ) در فروشگاه فت یانکو لباسهای خوش رنگی یافتیم . یکی از این لباس‌ها شبیه به رنگ گیلاس بود . دیگری نیز زرد روشن و بسیار خوش رنگ با خطوطی نارنجی بود .

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ گالاتاسرای ؛ از « غ» و «س » تا «G» و «S»
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ گالاتاسرای ؛ از « غ» و «س » تا «G» و «S»

هنگامی که فروشنده دو پیراهن را روی دست خود انداخت ، ترکیب دو رنگ ، آنها را بسیار زیباتر از قبل کرد. درست مثل رنگهای یک سهره . چنین شد که فکر کردیم باید از رنگ پرندگان الگو بگیریم . این گونه بود که دو رنگ قرمز و زرد برای پیراهن باشگاه انتخاب شد . از آن به بعد کار طراحی پرچمهای قرمز و زرد را آغاز کردیم . رنگهایی که یادآور گلهای رُزی بود که « گل بابا » به سلطان بایزید دوم اهدا کرده بود . ما احساس کردیم که این رنگ‌ها می‌تواند به ما انرژی و توان پیروز شدن بدهد .» به این ترتیب رنگهای سنتی باشگاه شکل گرفت و در استفاده از حروف به کار رفته در لوگوی باشگاه هم از این رنگها استفاده شد. هرچند در طول سالها، راه راه پیراهن گالاتاسرای کم و زیاد شد و حتی رنگ شورت تیم ، سیاه ، زرد و قرمز و سرانجام سفید شد ، اما این تغییرات در لوگوی باشگاه رخ نداد و تنها به مرور زمان ، تعداد ستاره های بالای لوگو بیشتر و بیشتر شد . در حال حاضر گالاتاسرای 21 قهرمانی در سوپرلیگ ترکیه دارد و به همین خاطر چهار ستاره روی نماد باشگاه دیده می شود . عدد 1905 هم به لوگو اضافه شده است تا سال تولد باشگاه 114 ساله شهر استانبول را به همگان یادآوری کند .    

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ گالاتاسرای ؛ از « غ» و «س » تا «G» و «S»» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ گالاتاسرای ؛ از « غ» و «س » تا «G» و «S» فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.