زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاریخچه ارز در جهان

تاریخچه ارز در جهان

در حالی که امروزه نزدیک به 200 ارز بدون پشتوانه رسمی در جهان وجود دارد، در طول تاریخچه ارز هزاران ارز وجود...

در حالی که امروزه نزدیک به 200 ارز بدون پشتوانه رسمی در جهان وجود دارد، در طول تاریخچه ارز هزاران ارز وجود داشته‌اند که روزی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در این بخش آسمونی، تاریخچه ارز در جهان را شرح می دهیم . تاریخچه ارز در جهان از تاریخچه ارز درس‌های جالبی می‌توان فرا گرفت. برای مثال، رومی‌ها اولین ملتی بودند که پول یا ارز رایج خود را به خواری کشاندند. به طوری که بسیاری از مورخان معتقد هستند که سقوط ارزش پول رومی‌ها مقدمات زوال امپراتوری روم را موجب شد. اگرچه متاسفانه بسیاری از کشورها از چنین حوادث غم‌انگیزی درس عبرت نگرفتند و در تاریخ ارز از زمان امپراتور روم تا به امروز ارزهای رایج بسیاری از بین رفته‌اند. مطالعه‌ای در رابطه با تاریخچه ارز بدون پشتوانه جهان نشان می‌دهد که طول عمر این 775 ارز به طور میانگین تنها 27 سال بوده است:

  • 20 درصد از این 775 ارز در طول تاریخچه ارز با یک تورم شدید از بین رفتند
  • 21 درصد در طول یک جنگ
  • 12 درصد در طول یک انقلاب یا استقلال از یک حکومت استعماری
  • 24 درصد به دلیل اصلاحات مالی از بین رفتند
  • 23 درصد از این 775 ارز در طول تاریخچه ارز همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند

بنابراین تا حدودی می‌توان نتیجه گرفت که تعدادی از ارزهایی که در اینفوگرافی زیر به تصویر کشیده شده‌اند، طی 10 سال آینده از بین خواهند رفت یا آن که طی اصلاحات مالی تغییر ماهیت می‌دهند. در هر صورت باید به این نکته اشاره کرد که در دنیای بهم پیوسته امروز جلوگیری از سقوط ارز رایج یک کشور با مداخله کشورهای دیگر بسیار ساده‌تر است. اگرچه در چنین شرایطی ریسک از بین رفتن ارزها بالاتر می‌رود. به این معنی که اگر یک ارز از بین برود، این احتمال وجود دارد که ارزهای دیگر هم همچون یک دومینو به همان سرنوشت دچار شوند. سرمایه‌گذاران باید تاریخچه ارز رایج دوران مختلف را مطالعه کنند تا با آگاهی بیش‌تری از سبدهای سرمایه‌گذاری خود که با زحمت به دست آورده‌اند، محافظت کنند. اتفاقات غیر منتظره همواره حادث می‌شوند و یک حادثه در کشوری کوچک، همچون از بین رفتن ارز رسمی آن کشور، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشورهای دیگر داشته باشد.

تبادل فارکس و تاریخچه ارز

گرچه از پیدایش پوند، دلار و دیگر ارزهای رایج ملل بزرگ توسعه یافته در طول تاریخچه ارز صدها سال می‌گذرد، اما سازماندهی و گسترش بازار از زمان آغاز خود متحمل دگرگونی‌های چشمگیری شده است. با ایجاد ارزهای استاندارد توسط دولت‌ها و افزایش مبادلات بین‌المللی، بازار ارز خارجی «فارکس» در قرن 17 میلادی در آمستردام شکل گرفت. گرچه در طول تاریخچه ارز در ابتدا ابزاری برای مبادله و به دست آوردن کالاهای دیگر بود، اما به مرور زمان تغییر یافته و حالا به عنوان یک دارایی در نظر گرفته شده و با حجم مبادله‌ روزانه معادل 5 تریلیون دلار در دنیا، بزرگ‌ترین بازار جهان در نظر گرفته می‌شود. در تاریخچه ارز اشکال اولیه‌ آن مثل سکه، وابسته به ارزش ذاتی موادی که از آن ساخته می‌شدند بود؛ اما اسکناس‌های کاغذی باید توسط دارایی‌های دیگر ضمانت می‌شد.

از همان اوایل پیدایش، معمول‌ترین دارایی برای ضمانت اسکناس، طلا بود که از لحاظ تنوع استفاده و زیبایی، مطلوب بود. بریتانیایی‌ها اولین کسانی بودند که رسما معیار طلا را برای ارز خود در نظر گرفتند که اساس آن سکه‌های ایجاد شده توسط ضرابخانه سلطنتی بود. البته در حال حاضر پشتوانه‌ ارز هر کشور، فقط به طلا وابسته نیست؛ بلکه توسط ارزش اعتباری دولت‌ها و تعهد عمومی در پرداخت بدهی‌ها و تعهدات آن‌ها مشخص می‌شود و این موضوع هم جزئی از تاریخچه ارز است. در دنیای امروز اطلاع از قیمت دلار و نرخ ارز برای سرمایه گذاران بسیار مهم است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تاریخچه ارز در جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تاریخچه ارز در جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.