زمان مطالعه: 1 دقیقه
شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما همانطور که از اسم آن پیداست، وظیفه نظارت بر عملکرد سازمان صدا و سیما را بر...

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما همانطور که از اسم آن پیداست، وظیفه نظارت بر عملکرد سازمان صدا و سیما را بر عهده دارد. برای آشنایی بیشتر با شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما این بخش آسمونی را بخوانید.

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما
شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما



شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اصل 175 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده‌است، نهادی برای نظارت بر صدا و سیما است.

این شورا به عنوان بازوی نظارتی، مسئول ارائه مستقیم گزارش‌ها و ارزیابی‌های قوای سه‌گانه نظام از عملکرد رسانه ملی به رهبر جمهوری اسلامی است. این شورا از 6 عضو (2 نفر به انتخاب رئیس‌جمهور ایران، 2 نفر به انتخاب رئیس قوهٔ قضائیه و 2 نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی) تشکیل می‌شود.

اعضای فعلی این شورا غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمد جواد لاریجانی از طرف قوهٔ قضائیه، رحمانی فضلی و حسام‌الدین آشنا از طرف قوهٔ مجریه و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و غلامرضا کاتب به انتخاب قوهٔ مقننه می‌باشند و ریاست آن بر عهده غلامحسین محسنی اژه ای است.

در ابتدا صدا و سیما زیر نظر شورایی به نام شورای سرپرستی صدا و سیما اداره می‌گردید. پیش از اصلاح قانون اساسی در اصل 175 آمده بود که:

در رسانه‌‏های گروهی (رادیو و تلویزیون)، آزادی انتشارات و تبلیغات طبق موازین اسلامی باید تأمین شود. این رسانه‌‏ها زیر نظر مشترک قوای سه‌گانه قضاییه (شورای عالی قضایی)، مقننه و مجریه اداره خواهد شد. ترتیب آن را قانون معین می‌کند.

پس از اصلاحیه قانون اساسی در سال 1368 اصل 175 به این صورت تغییر کرد و شورای سرپرستی منحل و شورای نظارت به جای آن تشکیل گردید:

در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد. نصب و عزل رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مقام رهبری است و شورایی مرکب از نمایندگان رییس جمهور و رییس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی (هر کدام دو نفر) نظارت بر این سازمان خواهند داشت. خط مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن را قانون معین می‌کند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.