زمان مطالعه: 5 دقیقه
بهترین املاک در منطقه 9 تهران

بهترین املاک در منطقه 9 تهران

منطقه 9 شهرداری تهران یکی از مناطق شهری تهران است که در غرب شهر تهران قرار دارد. اگر می خواهید با منطقه 9...
بهترین املاک در منطقه 9 تهران
بهترین املاک در منطقه 9 تهران

منطقه 9 شهرداری تهران یکی از مناطق شهری تهران است که در غرب شهر تهران قرار دارد. اگر می خواهید با منطقه 9 تهران بیشتر آشنا شوید این مقاله آسمونی را تا انتها مطالعه نمایید چرا که به معرفی کامل منطقه 9 تهران می پردازیم.

تاریخچه منطقه 9 تهران :

منطقه 9 در جنوب غربی کلان شهر تهران واقع شده و مهم ترین عناصر کالبدی شهری آن ، فرودگاه مهرآباد و میدان آزادی میباشد . می توان ادعا نمود که مکان یابی و احداث فرودگاه مهرآباد در غربی ترین ناحیه تهران ( طی سال های 1320-1310 ه . ش) گسترش و توسعه شهر تهران به سمت غرب را محدود ساخت چون در غیر اینصورت بافت نسبتا متراکم مسکونی – صنعتی موجود در جنوب و شرق فرودگاه بایستی به صورت طبیعی به بافت جنوب جاده مخصوص کرج در شمال فرودگاه مهرآباد گره میخورد.

قبل از احداث فرودگاه مهرآباد ، اراضی منطقه 9 و بخشی از مناطق همجوار آن به سبب بهره مندی از شیب طبیعی مطلوب شمال به جنوب و برخورداری از منابع آب سطحی ( حوزه آبریز البرز ) عمدتا به عنوان اراضی مزروعی و پررونق کشاورزی اطراف تهران بوده است . نهر فیروزآباد که مسیر باقیمانده از آن در منطقه به همین اسم خوانده میشود بخشی از آ ن رودخانه کن را به عنوان حقابه اراضی مستعد مذکور به منطقه انتقال داده و وجود چندین رشته قنات که سرچشمه آنها در مناطق شمالی تهران بوده به رونق کشاورزی و باغداری منطقه می افزودند.

real-estates-in-region9-tehran
real-estates-in-region9-tehran

به طور کلی تا اوائل قرن حاضر شمسی یعنی تا قبل از احداث جاده تهران – چالوس از طریق کرج و تاسیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران و مکان یابی اولین کارخانه ذوب آهن ایران در آن شهر – کرج روستای کم اهمیتی بود که اتصال مناسبی با تهران نداشت. بنابراین راه ارتباطی تهران به قزوین به عنوان یکی از راه های با اهمیت منطقه و کشور تلقی می شد.

راه مذکور از محلی که به دروازه قزوین معروفیت داشت ( و هنوز نیز به همین نام شناخته می شود ) تهران را از نواحی جنوب غربی آن ، از مسیر کاروان سراسنگی به قزوین متصل میساخت . مسیر ارتباطی تهران – قزوین از آنجا که باعث سهولت انتقال مواد و محصولات می گردید برای منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار بود . در باغ های منطقه انواع میوه های تابستانی به دست می آمد و در مزارع آن شبدر ، یونجه و انواع صیفی جات کشت می شد.

وجود اراضی وسیع و فاقد عارضه خاص و عمده ، در طی زمان مذکور منطقه مهرآباد را به عنوان مکان استقرار بزرگترین و اولین فرودگاه بین المللی کشور برگزید . بنابراین اولین هسته های تشکیل فرودگاه مهرآباد به سال های حدود 1310 باز میگردد.

بهترین املاک در منطقه 9 تهران
بهترین املاک در منطقه 9 تهران

مکانی که فرودگاه مهرآباد در آن شکل گرفت از آخرین لبه های غربی شهر تهران آن زمان بیش از 5 کیلومتر فاصله داشت . همزمان با مکان یابی فرودگاه مهر آباد ، پادگان جی نیز در شرق آن احداث گردید. وجود این دو عنصر زندگی مدرن در نواحی غربی تهران ، به خودی خود می توانست این منطقه از شهر را که در آستانه قرن بیستم میلادی دستخوش تحولات اقتصادی – اجتماعی وسیعی میشد تحت تاثیر قرار دهد . لیکن تغییر کاربری اراضی اطراف عناصر مذکور به همبن جا ختم نشد. اولین کارخانه ها و صنایع جدیدی که در پی تلاش برای صنعتی کردن کشور در تهران احداث می شد عمدتا در حول جاده ای که بعدها به جاده قدیم کرج معروف شد مکانیابی گردید و به تغییر بافت آن سرعت داد.

به موارد مذکور باید وجود جاده تهران – ساوه از طریق رباط کریم و علیشاه عوض ( شهریار ) که تهران را از گوشه جنوب غربی به مناطق جنوبی و غربی کشور متصل می ساخت اضافه کرد . اصولا سوابق و روند توسعه شهرهای مختلف کشور نشان می دهد که اغلب شهرها و مناطق شهری حول محور های عمده ارتباطی شکل گرفته اند .

در طی سال های بعد بسیاری از مراکز اداری و به ویژه نهادهای مرتبط با امور حمل و نقل هوایی و مراکز آموزش نظامی و غیر نظامی نیروی هوایی و هواپیمایی کشوری در اطراف فرودگاه مهرآباد مستقر شدند . شاید به حق بتوان ادعا نمود که منطقه 9 حاصل تخصیص اراضی به کاربری های خدماتی و صنعتی بزرگ است.کارخانه های کوچک و بزرگی چون شیر پاستوریزه ، تولیدات دارویی ، یخچال سازی ، نان ماشینی ، شیشه سازی ، آرد سازی و مجتمع انبارها و مراکز خدمات صنعتی متعدد اعم از دولتی و بخش خصوصی در این منطقه مکان یابی و مستقر شده اند .

real-estates-in-region9-tehran
real-estates-in-region9-tehran

لازم به یادآوری است که گذر خط راه آهن تهران – تبریز در همین مسیر و تقریبا به موازات جاده تهران – قزوین باعث تسریع در توسعه و تغییر کاربری اراضی بخش میانی جاده و خط راه آهن گردید.

تا حدود سال 1335 توسعه کند و ناپیوسته در غرب تهران از طریق تغییر کاربری اراضی مزروعی و باغات به مراکز صنعتی خدماتی و تولیدی رخ میداد. اما با شروع سال های دهه 40 این تغییر چهره و کاربری توسعه ای فزاینده یافت به نحوی که در حدود سال 1350 محور جاده قدیم کرج به مهم ترین محور تولیدی– صنعتی کشور تبدیل شد. این نقش در حال حاضر علی رغم رونق بیشتر بخش تجاری از یک سو و پراکندگی مراکز تولیدی – صنعتی در حول سایر محورهای ارتباطی ( جاده دماوند ، جاده مخصوص کرج ، جاده ساوه و ... ) از سوی دیگر کماکان توسط جاده قدیم کرج صورت میگیرد.

مشکلات منطقه 9 تهران :

بافت این منطقه قدیمی و فرسوده بوده بگونه ای که حتی برخی از بناهای این منطقه به ویژه در محله های پرجمعیت آن بیش از نیم قرن قدمت دارد . شایان ذکر است با توجه به قرار گرفتن بخشی از این منطقه بر روی گسل ری این منطقه یکی از مناطق آسیب پذیر شهر تهران می باشد .به طوری که در صورت تحریک گسل ری این منطقه بعد از مناطق 17-10 و11 و چند منطقه دیگر در جنوب تهران بیشترین میزان تخریب را در بر خواهد داشت . بطور کلی می توان بیشترین معضلات این منطقه را موارد زیر برشمرد :

بهترین املاک در منطقه 9 تهران
بهترین املاک در منطقه 9 تهران

وجود بافت فرسوده و ناکارآمد منطقه 9 تهران :

کمبود سطح کاربری های شهری مورد نیاز ساکنین از قبیل : بوستان و فضاهای سبز و باز – شبکه معابر و دسترسی – فضاهای فرهنگی

پایین بودن سطح سرانه کاربری مسکونی ( بطور متوسط در حدود 11 متر مربع )

کمبود فضاهای خدماتی در پهنه های مسکونی

توزیع نامناسب برخی از خدمات شهری ( بهداشتی و درمانی ) در سطح منطقه

کمبود محیط های آبی از قبیل آبنما – فواره و حوض

عدم تجهیز معابر و شبکه های اصلی به مبلمان و ملزومات شهری

ویژگی های صنعتی منطقه 9 تهران :

استقرار چندین کارخانه صنعتی و تولیدی از قبیل :

1) شیرپاک – لبنیات می ماس – کفش ملی ساسان ( پارسی کولا ) - شیشه و گاز – پلاسکو کار – آتاکو – ریسندگی و بافندگی نخ کار ایران پویا ( جنرال استیل )- پارس قوطی و غیره.

2) وجود مراکز نظامی و هواپیمایی کشوری مانند فرودگاه مهرآباد - پایگاه یکم شکاری – دانشکده هواپیمایی شهید ستاری – گروه پدافند تهران.

3) وجود چند شهرک از قبیل : شهرک های ولی امر – فرهنگیان – صابرین – توحید .

شاخص های منطقه منطقه 9 تهران :

یکی از مهم ترین شاخصه های این منطقه وجود میدان و برج آزادی است که مظهر شهر تهران به شمار میرود و یادآور بزرگترین گرد همایی های مملکتی به ویژه در روزهای اوج پیروزی انقلاب برای همه شهروندان تهرانی بوده و یکی از جذابیتهای بزرگ این منطقه است . از دیگر ویژگی های بارز این منطقه می توان به بزرگراه ایت ا... سعیدی و 65 متری فتح در غرب تهران اشاره نمود که به عنوان 2 شریان حیاتی برای شهر تهران مطرح می باشد .

  املاک های منطقه 9 تهران : خیابان آذری، مهرآباد شمالی، مهرآباد جنوبی، 30 متری جی، یافت‌آباد، 20 متری شمشیری، 21 متری جی، بلوار استاد معین، تهرانسر، پل ساوه

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بهترین املاک در منطقه 9 تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بهترین املاک در منطقه 9 تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.