زمان مطالعه: 3 دقیقه
فینال جام حذفی انگلیس(1949)؛ یک آمریکایی در ومبلی

فینال جام حذفی انگلیس(1949)؛ یک آمریکایی در ومبلی

در فصلی که پنجاهمین دوره رقابتهای لیگ انگلیس برگزار می شد، حال و هوای دو تیم فینالیست جام حذفی کاملا با یکدیگر متفاوت بود.

در یک سو ولوورهمپتون قرار داشت که در رقابتهای لیگ دسته اول توانست عنوان ششم را از آن خود کند. اما رقیب میدلُندی این تیم- لستر سیتی-نه تنها در دسته اول حضور نداشت، بلکه حتی در بین 22 تیم دسته دوم هم تنها یک هدف داشت و آن بقاء در دسته دوم بود! تا جایی که سرانجام با کسب 36 امتیاز از 42 مسابقه و با فاصله تنها یک امتیاز از منطقه سقوط، عنوان نوزدهم لیگ دسته دوم را از آن خود ساخت. با این حال داستان این تیم در جام حذفی کاملا متفاوت بود.

لستر از دور سوم وارد جام حذفی شد و در برابر بیرمنگام دسته اولی پس از دو بار تساوی(1-1)، سرانجام در دیدار سوم(2-1) برنده شد. پرستون رقیب بعدی لستر بود که این تیم هم در دسته اول برای بقاء می جنگید و نه در این هدف موفق شد و نه در تلاش برای رفتن به دور بعدی جام حذفی. لستر پس از برد(2-0) برابر این تیم، در برابر لوتون تاون دسته دومی جشنواره ای عجیب از گل به راه انداخت و پس از تساوی(5-5) در بازی نخست، سرانجام در دیدار تکراری(5-3) به پیروزی دست پیدا کرد. برنتفورد دیگر تیم قعرنشین دسته دوم بود که(2-0) مغلوب لستر شد و سرانجام نوبت به شاهکار لستر رسید و برد(3-1) در برابر پورتسموث؛ قهرمان لیگ دسته اول! ستاره این مسابقه دان رِوی بود که دو بار موفق به گلزنی شد؛ روی بعدها به عنوان مربی، طلایی ترین روزهای تاریخ لیدز یونایتد را رقم می زد.

اما در سوی دیگر فینال ومبلی، ولورهمپتون بازیهای درخشان تری انجام داد و مقابل چستر فیلد دسته دومی(6-0)، شفیلدیونایتد دسته اولی(3-0)، لیورپول دسته اولی(3-1)، وست برومویچ آلبیون نایب قهرمان دسته دوم(1-0) و منچستریونایتد نایب قهرمان دسته اول(1-0) به برتری دست یافت. در این رقابتها تنها در برابر منچستریونایتد نیاز به برگزاری مسابقه تکراری شد و در سایر رقابتها گرگها حریفان خود را در همان مسابقه نخست شکست دادند.

برای لستر فینال 30 آوریل پیش از آغاز هم مملو از دردسر بود. یان مک گرا دروازه بان این تیم به دلیل شکستگی انگشت دست، در فینال غایب بود و جای خود را به گوردون برَدلی داد. دان روی به از ناحیه بینی مصدوم بود و به فینال نرسید. در مقابل، مهمترین تغییر در ترکیب ولوورهمپتون خودخواسته بود و به دستور استان کالیس سرمربی تیم، جِس پای، جای دنیس ویلشا را در ترکیب اصلی تیم گرفت. پای در دقیقه 13 روی سانتر جانی هنکاکز با ضربه سر گل نخست بازی را به ثمر رساند و همین بازیکن در دقیقه 42 به دنبال یک ضربه کرنر و در شرایطی که پشت به دروازه بود، توانست گل دوم خود را برای ولوز به ثمر برساند. در آغاز نیمه دوم و در دقیقه 47 ضربه کِن چیش هولم اسکاتلندی توسط بت ویلیامز دروازه بان انگلیسی ولوز برگشت داده شد، اما مال گریفیث بازیکن ولزی لستر، گل نخست تیم خود را به ثمر رساند. برای دقایقی به نظر می رسید لستر بالاخره گل مساوی را به ثمر خواهد رساند. اما دومین گل چیش هولم توسط داور آفساید گرفته شد و لحظاتی بعد ساموئل اسمیث گل سوم ولوز را به ثمر رساند و مسابقه را (3-1) کرد. این اولین جام از سری جامهای پنجگانه ای بود که استن کالیس برای گرگها به ارمغان می آورد؛ شامل سه قهرمانی لیگ و یک جام حذفی دیگر. او همچنین سه نایب قهرمانی لیگ هم برای ولوز کسب کرد.

در ترکیب قهرمان جام، حضور تِری اسپرینگ ثورپ آمریکایی هم جالب توجه بود. هرچند نخستین فاتح آمریکایی جام حذفی انگلیس در قرن بیستم، بیشتر یک انگلیسی بود تا آمریکایی. او در درِی کات واقع در دربی شایر انگلیس به دنیا آمده بود و از 1947 برای ولورهمپتون به میدان رفت. سه سال بعد قراردادی 10 هزار پوندی با کاونتری امضا کرد و سرانجام در 31 می 1951 راهی ایالات متحده شد. اسپرینگ ثورپ در 8 ژوئن 1953 اولین بازی ملی خود را مقابل انگلیس انجام داد. دیداری که اولین رقابت برگزار شده در آمریکا در برابر نورافکن های روشن ورزشگاه بود و سرانجام(6-3) به سود انگلیس خاتمه یافت. چهار سال بعد او برای دومین و آخرین بار پیراهن ملی امریکا را در برابر مکزیک و در انتخابی جام جهانی به تن کرد. اما این بار هم چیزی به جز شکست عاید وی نشد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «فینال جام حذفی انگلیس(1949)؛ یک آمریکایی در ومبلی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره فینال جام حذفی انگلیس(1949)؛ یک آمریکایی در ومبلی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.