زمان مطالعه: 3 دقیقه
استخدام مشاغل الهیات فقه

استخدام مشاغل الهیات فقه

در این مقاله از آسمونی در بخش استخدام مشاغل ، به معرفی مشاغل الهیات فقه برای کسانی که به دنبال آگهی...
استخدام مشاغل الهیات فقه
استخدام مشاغل الهیات فقه


در این مقاله از آسمونی در بخش استخدام مشاغل ، به معرفی مشاغل الهیات فقه برای کسانی که به دنبال آگهی استخدام مشاغل الهیات فقه هستند، می پردازیم. قصد داریم در این مقاله اطلاعات اولیه ای در مورد الهیات و فقه و همچنین مشاغلی که فارغ التحصیلان رشته الهیات و فقه می توانند داشته باشند را بررسی کنیم. از شما همراهان عزیز آسمونی دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

معرفی مشاغل الهیات فقه (استخدام مشاغل الهیات فقه)

آزمون وکالت برای مشاغل الهیات فقه (استخدام مشاغل الهیات فقه)

« دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق یا دانشنامه لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی »

مطلب فوق یکی از شرایط شرکت در آزمون وکالت است که در سایت اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) درج شده است. مشاهده می کنید که لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس دانشگاهی، هم ردیف رشته حقوق است و رشته حقوق هیچ مزیتی نسبت به آن ندارد.

با توجه به تغییرات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رشته های “فقه و حقوق اسلامی” و “فقه و مبانی حقوق اسلامی” از گرایش های رشته “الهیات و معارف اسلامی” حذف شده و بعنوان دو رشته مستقل ارائه می شود.

پس دو رشته “فقه و مبانی حقوق اسلامی” و “فقه و حقوق اسلامی” مجوز شرکت در ازمون وکالت را دارند و هیچ تفاوتی بین دانش جویان این رشته و رشته حقوق در شانس قبولی وجود ندارد. بعبارت دیگر دانش جویان رشته حقوق دارای امتیازی برای پذیرش نیستند. جالب است بدانید در مرحله گزینش نیز تفاوتی میان این دو گروه قائل نمی شوند.

آزمون قضاوت برای مشاغل الهیات فقه (استخدام مشاغل الهیات فقه)

امّا در مورد منصب قضاوت این رشته ها بیشتر هم می شود.لیست این رشته ها علاوه بر رشته حقوق را در زیر می خوانیم:
  • فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • کارشناسی فقه و حقوق
  • کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق
  • کارشناسی ارشد پیوسته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
این رشته ها نیز بدون داشتن اولویت یا شرط خاصی جزو رشته هایی هستند که می توانند در آزمون قضاوت شرکت کنند.

با این شرایط مزیت رشته حقوق به این رشته ها چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اکثر سوالات آزمون های وکالت و قضاوت از متن قانون است که در رشته های غیر حقوق به شکل بسیار محدود بررسی می شود. در عوض دانش جویان سایر رشته ها سوالات مربوط به اصول فقه را راحتتر از دانش جویان حقوق پاسخ می دهند، امّا باید بدانیم بخش عمده سوالات این آزمون ها از متن قوانین است و در نتیجه شانس دانش جویان حقوق بیشتر است ، امّا دانش جویان سایر رشته ها به شرط خواندن دقیق متن قوانین در طول دوران تحصیل می توانند از شانس خوبی برای پذیرفته شدن در این مشاغل برخوردار باشند.

نکته دیگر آنکه رتبه ای که برای این رشته ها برای قبولی نیاز است به مراتب بیشتر از رتبه رشته حقوق است و در واقع یک راه گریز برای دانش آموزانی است که با توجه به رتبه شان نمی توانند حقوق بخوانند ولی می توانند وکیل یاقاضی شوند. برخی نگران آینده شغلی رشته فقه و حقوق اسلامی هستند، در حالی که می توانند با توجه به موارد فوق در این رشته به بازار کار راه یابند.

تواناییهای لازم برای مشاغل الهیات فقه (استخدام مشاغل الهیات فقه)

هر دانشجوی رشته‌ الهیات‌ و معارف‌ اسلامی باید به‌ زبان‌ و ادبیات‌ عرب‌ مسلط‌ بوده‌ و به‌ آن‌ علاقه‌مند باشد چرا که‌ برای ورود به‌ وادی قرآن‌ و حدیث‌ و مطالعه‌ تاریخ‌ و تمدن‌ کشورهای مسلمان‌ و کتب‌ عرفانی و فلسفی اسلامی یا تحقیق‌ و مطالعه‌ بر روی فقه‌ و مبانی حقوق‌ اسلامی آشنایی با عربی یک‌ ضرورت‌ اجتناب‌ناپذیر است‌. همچنین‌ دانشجوی این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ که‌ با زبان‌ انگلیسی آشنا باشد تا بتواند معارف‌ اسلامی را بسط‌ و گسترش‌ دهد و در این‌ زمینه‌ تبلیغ‌ کند. این‌ آشنایی برای دانشجویان‌ گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌ ضروریتر است‌ چون‌ کتب‌ مذهبی ادیان‌ دیگر به‌ زبان‌ عربی نوشته‌ نشده‌ است‌ و برای مطالعه‌ این‌ کتب‌ باید حداقل‌ به‌ زبان‌ انگلیسی به‌ عنوان‌ زبان‌ بین‌المللی مسلط‌ بود. در ضمن‌ دانشجوی این رشته باید مسائل‌ و مباحث‌ یا وقایع‌ تاریخی را به‌ خوبی تجزیه‌ و تحلیل‌ کند نه‌ اینکه‌ تنها به‌ حجم‌ محفوظات‌ خود بیفزاید.

فرصت های شغلی و بازارکار مشاغل الهیات فقه (استخدام مشاغل الهیات فقه)

مشاغل زیر به طور مستقیم با رشته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این مشاغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد:
  • استاد دانشگاه
  • پژوهشگر
  • مــعــلــم
  • قاضی
  • وکیل
  • دادیار
  • کارشناس / مشاور حقوقی
  • سردفتر
همچنین مشاغل زیر، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:
  • نویسنده
  • سردبیر
  • کارشناس / مدیر آموزش
  • مدیر روابط عمومی
  • مجری رادیو / تلویزیون
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «استخدام مشاغل الهیات فقه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره استخدام مشاغل الهیات فقه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.