زمان مطالعه: 4 دقیقه
گفتگو با ندا کاظمی قهرمان مچ اندازی کشور

گفتگو با ندا کاظمی قهرمان مچ اندازی کشور

دانش آموز دیروز هنرستان و دانشجوی امروز رشته تربیت بدنی، نیمی از مدالهای خود را در مچ اندازی با دست راست به دست آورده و نیم دیگر را با دست چپ.

مهدی زارعی- شما راست دست هستید یا چپ دست؟ حتما شما هم از یک دست خود بیشتر از دست دیگر استفاده می کنید، اما برای ندا کاظمی شرایط فرق می کند. گفتگوی قهرمان مچ اندازی کشور را با هم می خوانیم

 

از خودت و خانواده ات برای خوانندگان بگو. خانواده ات هم ورزشکار بودند؟

 

خانواده ما هشت نفره است. ما پنج خواهر و یک برادر هستیم و من هم فرزند آخر خانواده ام و در روز 13 مرداد 1382 متولد شده ام. همه خواهران و برادرم ازدواج کرده اند و همگی هم صاحب فرزند هستند. البته من مجرد هستم و در حال حاضر در رشته تربيت بدنی دانشگاه آزاد گوهردشت كرج تحصیل می کنم. در بین اعضای خانواده ما تنها برادرم به بدنسازی می پرداخت و من هم دومین عضو ورزشکار خانواده شدم.

 

خیلی از ورزشکاران از کودکی شیطان بوده اند. کودکی آرامی داشتی یا زیاد شیطانی می کردی؟

 

كلا بچه آرامی بودم. دوران کودکی خوبی داشتم و خانواده هم توجه زیادی به من می کردند.

 

از چه زمانی به ورزش روی آوردی؟ تا قبل از مچ اندازی چه رشته هایی را تجربه کردی؟

 

ورزش را از 9 سالگی شروع كردم. در ابتدا به کلاس ژیمناستیک می رفتم. در مجموع یک سال به ژيمناستيك پرداختم و در یک دوره مسابقات پيش سطح هم شرکت کردم. پس از مدتی به رشته رزمی نينجوتسو روی آوردم و طی دو سال تمرین در این رشته صاحب کمربند قرمز شدم. هدفم اين بود که در اين رشته پيشرفت كنم اما به دلايلی ممکن نشد. پس از رشته های رزمی نوبت به سی ايكس بود و الان هم بدن سازی و مچ اندازی كار می كنم. 

 

چطور وارد مچ اندازی شدی؟

 

روزی در حال تمرین در باشگاه بدنسازی بودم که مربی مان گفت چنین مسابقه ای در شهر قدس برگزار می شود. من هم نزد مربی ام تست دادم. او که متوجه استعدادم شد تشویقم کرد که در این رشته به تمرین بپردازم. بعد از شرکت در اولین مسابقه زندگی ام و کسب عنوان قهرمانی در آن، انگیزه ام بیشتر شد.

 

درباره مچ اندازی بیشتر توضیح می دهی؟ یک ورزشکار برای حضور در مسابقات چه کارهایی باید انجام دهد؟

 

كسی كه سمت ورزش مچ اندازی می رود، قبل از هرچیز بايد به این رشته علاقه داشته و در آن صاحب استعداد باشد. مسابقه های مچ اندازی در هر دو بخش دست راست و دست چپ برگزار می شودو در رده های سنی جوانان و امید، باید با رده سنی و رده وزنی خود مسابقه دهیم. یک ورزشكار قبل از هر مسابقه حتما كارت بيمه ورزشی تهیه کند تا امکان حضور در رقابت را داشته باشد. ضمن این که ورزشكار بايد حتما با پوشش ورزشی قانونی وارد مسابقه شود و مچ اندازان حق ندارند ناخن بلند داشته باشند زیرا ممکن است باعث مصدومیت حریف شوند. 

 

تصور خیلی ها این است که در مچ اندازی فقط باید این قدر دست یکدیگر را فشار بدهیم که دست حریف را روی زمین بخوابانیم. بد نیست کمی درباره جزئیات رقابتهای مچ اندازی توضیح بدهی. مثلا چه کارهایی خطا محسوب می شود؟

 

از اصول مسابقه مچ اندازی این است که نبايد آرنج از روی پد مسابقه( محل مبارزه مچ اندازان) بلند شود و در این صورت داور اعلام خطا می کند.  همچنین دست نبايد از پد خارج شود و در این صورت داور خطای ورزشکار را می گیرد.  وقتی هم که داور بستن دست ها را اعلام  می کند، نبايد تكان بخوریم چون خطا به ما تعلق می گیرد و بعد از سه خطا، مچ انداز مقابل توسط داور برنده اعلام می شود.

 

زمان انتخاب رشته تصمیم گرفتی به هنرستان بروی. چرا دبیرستان را انتخاب نکردی؟

 

 از کودکی به طراحی علاقه داشتم. به همین خاطر رشته گرافیک را انتخاب کردم و راهی هنرستان شدم. البته چون در ورزش صاحب موفقیت شده بودم، تصمیم گرفتم در دانشگاه هم به سراغ  دیگر علاقه ام بروم که ورزش بود.

 

چه خاطره ای از هنرستان در ذهنت مانده است؟

 

یکی از معلمهایمان خیلی روی من تاثیر گذاشت. خانم مریم قاسمی همیشه قبل از درس برایمان صحبت می کرد و از مثبت اندیشی و..می گفت. صحبتهای او تاثیر زیادی بر من گذاشت و تصمیم گرفتم به سراغ علایقم بروم تا بیشتر رشد کنم.

 

تاکنون چه افتخاراتی در مچ اندازی کسب کرده ای؟

 

 مقام قهرماني مچ اندازی مسابقات شهرستان قدس استان تهران در رده جوانان و در هر دو دست راست و چپ، مقام اول در رده سنی جوانان در دست راست و چپ در چهارمين دوره مسابقات قهرماني كشور در شهرستان سرعين استان اردبيل، قهرمان رده جوانان در چپ دست و راست دست در مسابقات قهرمانی مچ اندازی اسلامشهر، مقام اول در رده بزرگسالان در چپ دست  و مقام دوم در رده بزرگسالان در راست دست مسابقات قهرمانی شمال شرق تهران  و كسب مقام اول در رده اميد در چپ دست وراست دست مسابقات قهرماني استان قزوين و كسب مقام اوورال( قهرمان قهرمانان) در رده سنی اميد در بخش چپ دست عناوینی بوده که تاکنون به دست آورده ام.

 

کسب عنوان قهرمانی در کشور انگیزه ات را بیشتر کرده یا به آنچه می خواستی رسیده ای؟ هدف بعدی ات چیست؟

 

در حال حاضر تنها تمرکز خود را روی رشته مچ اندازی گذاشته ام و هدفم قهرماني و پيشرفت در اين رشته است. اگر کسی واقعا به رشته مورد نظر خود علاقه داشته باشد، بیشتر تلاش می کند و همین علاقه سبب می شود تا برای رسیدن به اهداف خودش انگیزه بالاتری داشته باشد. من هم با تمام وجود تلاش می کنم تا در رقابتهای جهانی این رشته صاحب مدال شوم.

 

 

شاید خیلی از خوانندگان از همین حالا تصمیم گرفته باشند به مچ اندازی روی آورند. چه توصیه ای به آنها داری؟

 

اگر از سن پایین اين رشته را شروع كنند، پیشرفت بیشتری مي كنند و می توانند از آينده دارهای اين رشته باشند. ضمن این که لازم است یک ورزشکار علاوه بر مسائل جسمی و قدرت بدنی، روح و ذهن قدرتمندی داشته باشد تا برای رسیدن به اهداف خود بتواند جنگیده و آن را به دست آورد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «گفتگو با ندا کاظمی قهرمان مچ اندازی کشور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره گفتگو با ندا کاظمی قهرمان مچ اندازی کشور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.