- آسمونی
- مجله اینترنتی
- فیلم و سینما
- نقد فیلم
- نقد فيلم مصلحت
نقد فيلم مصلحت
پنج شنبه دوم اذر ١٤٠٢
فريده ذاكري
نقد فيلم مصلحت، خوش ساخت ارامان گرا
فیلم «مصلحت» نخستین همکاری باشگاه سوره با سازمان سینمایی اوج است و درباره اشتباه بزرگ پسر تندروی مسئولی مى باشد که در دوران اوایل انقلاب در دادستانی جایگاه بسیار مهمی دارد .
«مصلحت» در برخی سکانسها و به ویژه سکانس پایانی بیش از حد آرمانگرا به نظر میرسد.
فیلم تذکر نسلی است که «عدالت» را به «مصلحت» ترجیح میدهد. فیلم اعتراض و اعترافی است برای به رسمیت شناختن حقوق همه. «مصلحت» فیلم صلح است و نشانهای از یک تغییر پاردایم؛ آتش بس است؛ ونصیحت .
فیلم شلوغ و پر صحنه است اما درست و جذاب درآمده است.
وبرای حسین دارابی
گام رو به جلویی محسوب میشود.
اولین تجربه سینمایی حسین دارابی فیلم خوش ساخت و سرپایی است که تا آخرین لحظات ما را همراه میکند و حرفهای مهمی برای گفتن دارد . قواعد کلاسیک در فیلم و فیلمنامه کاملاً رعایت شده است، فیلم قصهگو است و برایمان از زبان دانای کل قصهای را نقل میکند، قهرمان، ضد قهرمان، کنش و غیره همه سر جای خودشان هستند و فیلم اساساً از یک فیلم اولی با تجربه چند فیلم کوتاه و تیزر فرهنگی، حقیقتاً انتظار نمیرفت.
محمدرضا شفاه بعد از «بیست و یک روز بعد» و «دیدن این فیلم جرم است» که هردو به نوعی عدالت طلبی را و عدالت برای همه دنبال میکردند حالا مصلحت را بروی پرده برده تا ثابت کند عدالت، مصلحت بردار نیست.
بغضهای نهفته که باید روزی باز شود. ناگفتههای تاریخ معاصر که باید از زبان هنر سینما برای بیان آن استفاده کرد. مصلحت فیلمی با نگاه واقع گرایانه و پرهیز از شعار زدگی.
مصلحت» یک تریلر سیاسی است و فیلم سیاسی گستره فراوانی دارد. مصلحت هم
درتلاشی چشمگیر تا دو سوم فیلم، هم در اجرا و هم در چیدمان افکتهای داستانی موفق و برنده است. داستان قهرمانی که میکوشد فساد را ریشه کن كند و بر اساس واقعیتهای موجود، قانون را معیاری برای قضاوت بر سر یک قتل میداند. اما سیر دادرسی به یک اتفاق و رسیدن به عدالت خدشهدار شده و طیفی از نیروها بر ضد قهرمان داستان میکوشند که در اجرای عدالت اختلال ایجاد شود.
و اینکه فساد دست مایه یک فیلم خوش ساخت شود.بسیار عالی است.
والبته این فیلم خوش ساخت در طول ۴سال توقیف ، دچار یک محتوای از بیرون تزریق شده میشود و شالوده ساختاری اثر در بخش پایانی بر هم میریزد و روایت را دچار اخلال میکند.
در واقع خود اسیر مصلحتاندیشی میشود، گویی میخواهد همه را راضی نگه دارد و شاکی پیدا نکند. و این پایان یک فیلم سیاسی است.
مخاطب این داستان بزرگسال است اما اگر فرزندتان خواست این محصول را با شما تماشا کند بهتر است دربارهی پیامهای مثبت و منفی داستان با او صحبت کنید. . گفتوگو دربارهی فیلم را فراموش نکنید. نظرات فرزندتان را بشنوید و نظرات خود را بگویید. بهتر است دربارهی این بازهی زمانی که فیلم در آن رخ میدهد صحبت کنید تا درک مسائل و داستان برای فرزندانتان آسانتر شود. این گفتوگوها بهویژه در سنین نوجوانی، اگر همراه با منطق، آرامش و درک متقابل باشد، احساس تعلّق و نزدیکی فرزندتان به خانوادهاش را بیشتر میکند و باعث احساس راحتی بیشتر نوجوان با خانواده میشود. میتوانید تماشای فیلم را بهانهای برای صحبتکردن با فرزندانتان پیرامون مسائل اجتماعی و آسیبهای بیعدالتی در جامعه قرار دهید.
مصلحت از نظر تکنیک فیلمسازی و کیفیت اثر مقام بسیار خوبی را از تماشاگران کسب کرده سالهاست مردم از تضادهای رفتار و نوع زندگی برخى و خانواده های آنها میبینند . امیدوارم آنهایی که باید ببینند و عبرت بگیرند .
یک فیلم خوب با چارچوب بندی قوی ،کارگردانی عالی، فیلنامه با پالت، درون مایه، بن مایه حول محوریت داستانی عالی و بازیگردانی خوب،
که مشخصا برای وقت و شعور مخاطب ارزش قائل شده بود.