زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی بیورن بورگ

بیوگرافی بیورن بورگ

بیورن بورگ از سال 1976 تا 1980  پنج بار متوالی ویمبلدون را فتح کرد و با این کار خود رکورد تازه ای برای تنیس حرفه ای برجای نهاد.

اولین قهرمانی در 18 سالگی

تعداد کسانی که می گویند این فوق ستاره یکی از بزرگان تاریخ تنیس است، فراوان است. بیورن بورگ متولد 6 ژوئن 1956 در استکهلم سوئد بود و  زمانی که او در سال 1974 در مسابقات تنیس پاریس قهرمان شد تنها 18 سال داشت. در همان سال در تنیس استرالیا هم یک عنوان سومی کسب کرد. اما هر چه می گذشت شرایط برای او بهتر و بهتر می شد. در سال 1975 از قهرمانی خود در تنیس فرانسه دفاع کرد؛ عنوانی که بعدها در سالهای 78 تا 81 چهار بار دیگر نیز به دست آورد.

 

کوه یخ میدان تنیس

جوان موطلایی سوئدی با چشمانی نافذ، اراده ای آهنین و خونسردی فوق العاده ملقب به کوه یخ شده بود. زیرا به نظر می رسید وقتی بازی می کند از احساس عاری است؛ حتی در حساس ترین و سخت ترین مسابقات. او از دید منتقدان یک تنیسور دفاعی شناخته می شد ولی او با همین روش بسیاری از تنیسورهای هجومی دنیا را شکست داد. سبک بازی اش به این شکل بود که در ته زمین ایستاده و ضربات سنگین و پیچ دار به سوی زمین حریفان می فرستاد که برگشت آن برای رقبا کاری دشوار به شمار می آمد. بعدها درخشش او در پاریس ادامه یافت.  به طوری که کورادو بارازوتی تنیسور ایتالیایی پس از مسابقه با بورگ گفت:

 

تنها راه شکست دادن بورگ، استفاده از هفت تیر است!

 

 

پیش بینی ناستاسه درباره رقیب 20 ساله

کار بزرگ او در سال 1976 انجام شد. جایی که در 20 سالگی موفق شد اولین قهرمانی خود را در ویمبلدون جشن بگیرد. او در این سال در عین جوانی چنان درخشان ظاهر شد که هیچ کدام از رقبا حتی نتوانستند یک ست از او بگیرند. بورگ در فینال موفق شد ایلی ناستاسه رومانیایی را با نتایج(6-4)، (6-2) و (9-7) شکست دهد. ناستاسه رقیبش را این گونه تحسین کرد:

 

بهتر است او را سوار یک سفینه فضایی کرده و از زمین خارج سازیم. به این ترتیب ما تنیس بازان می توانیم با خیال راحت به تنیس پرداخته و صاحب عنوان شویم. تا وقتی که بورگ هست، عناوین به دیگران نمی رسد!

 

در همان سال موفق شد در تنیس آمریکا( یو.اس اوپن) نیز قهرمان شود؛ عنوانی که طی سالهای 78، 80 و 81 سه بار دیگر نیز به دست آورد و گنجینه افتخارات خود را پر رونق تر کرد اما هنوز رکوردشکنی در مهم ترین تورنمنت یعنی ویمبلدون مانده بود.

 

نمی توانستم راکت را در دست بگیرم

جوان سوئدی در فینال ویمبلدون 1977 در یک فینال حماسی و فراموش ناشدنی که 5 ست به درازا کشید جیمی کانرز رقیب آمریکایی و درجه یک خود را شکست داد. نتیجه ای که در سال 1979 نیز تکرار شد؛ این بار در برابر راسکوتانر آمریکایی که با سرویس های کم نظیر خود نامور شده بود. بورگ در پایان این مسابقه گفت:

 

در پنجمین ست آن قدر هیجان زده بودم که نمی توانستم راکت را درست در دستم بگیرم. هیجان کسب چهارمین ویمبلدون مرا کاملا منقلب کرده بود. بارها نزدیک بود راکت از دستم بیفتد.

 

 

نهیبی به خود

یک سال بعد فینال بورگ مقابل جان مک انرو نیز سرنوشتی مشابه پیدا کرد. مک انرو جوان جویای نام و مستعد آمده بود که با پیروزی های بورگ خاتمه دهد ولی کوه یخ سوئدی باز هم در ست پنجم پیروز شد. این دیدار از نگاه کارشناسان به عنوان یکی از فینالهای بزرگ تاریخ ویمبلدون شناخته می شود. بورگ در رابطه با این مسابقه نیز چنین توضیح داد:

 

وقتی ست چهارم را در تای برک و با نتیجه 18 بر 16 باختم، با خود گفتم که امکان برد مک انرو بیشتر است. با این حال به خودم چنین نهیب زدم: "تلاشی دیگر کن. به بازی ادامه بده و توپ ها را سخت و محکم بزن."

 

با همین بازگشت بود که بورگ در پنجمین ست 8 بر 6 برنده شد و مسابقه را نیز به سود خود خاتمه داد.

می خواهم تا می توانم جام ببرم

بورگ در همان سال(1980) با ماریانا سیمیونسکو تنیسور رومانیایی ازدواج کرد. اما ازدواج هم از عطش وی برای قهرمانی نکاست. در سال 1981 قهرمانی دیگری برای بورگ به دست آمد و او در مسابقات پاریس نیز قهرمان شد. او در مصاحبه ای گفته بود:

 

آرزویم این است که تا می توانم عنوان و مقام ببرم. آن قدر که در تاریخ تنیس و ورزش استثنا شوم. ویمبلدون را همیشه تورنمنتی متفاوت و بسیار بزرگ می شمارم. بردن در آنجا برایم اهمیتی بسیار دارد. دلم می خواهد تاریخ نویسان بنویسند که روزگاری بورگ آن قدر تورنمنت برد که تعداد آنها از شمارش گذشت. آنچه برایم اهمیتی بیشتر دارد گرند اسلم های پاریس، ویمبلدون و آمریکاست. باید در این تورنمنت ها تا جایی پیش بروم که هیچ کس در ادوار آینده هم به گرد من نرسد!

 

 

مرد 2 میلیون دلاری

بیورن بورگ در ابتدای دهه 80 درآمدی 2 تا 2.5 میلیون دلار داشت و با این آمار در بین پردرآمدترین ورزشکاران عالم جای می گرفت. او که همچون سایر مردم کشورهای اسکاندیناوی عاشق هاکی روی یخ بود، از همان زمان راهی مونت کارلو شد و تا امروز در این شهر زندگی می کند.

 

رکورد 20 ساله

تا سال 1998 رکورد بیورن بورگ دست نخورده ماند اما در این سال پیت سمپراس آمریکایی موفق شد پنجمین قهرمانی خود را در مسابقات ویمبلدون جشن بگیرد. سمپراس در سالهای 1999 و 2000 نیز قهرمان شد تا با 7 قهرمانی عنوان پرافتخارترین تنیسور تاریخ ویمبلدون را به خود اختصاص دهد. با این وجود سمپراس هرگز نتوانست بیش از سه قهرمانی متوالی به دست آورد. تنها سه سال بعد از آخرین قهرمانی سمپراس بود که دوران قهرمانی های روجر فدرر سوییسی آغاز شد و این قهرمان تا سال 2012 موفق شد تعداد عناوین قهرمانی خود از ویمبلدون را به عدد 7 برساند و با سمپراس برابر شود. با این تفاوت که فدرر موفق شد طی سالهای 2003 تا 2007 همواره قهرمان ویمبلدون شده و رکورد دست نیافتنی بیورن بورگ را تکرار نماید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی بیورن بورگ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی بیورن بورگ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.