زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا زنده شدن فرد مرده امکان دارد؟...!

آیا زنده شدن فرد مرده امکان دارد؟...!

زنده شدن مردگان یکی از مسایلی است که در ادیان مختلف روایات و نظریات متفاوتی در مورد آن ذکر شده است

زنده شدن مردگان یکی از مسایلی است که در ادیان مختلف روایات و نظریات متفاوتی در مورد آن ذکر شده است. اما آیا زنده شدن مرده امکان دارد؟ آسمونی در این مقاله اطلاعات کامل و مفیدی در مورد این موضوع برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

اعتقاد به عالَم برزخ، قیامت، بهشت و جهنم و حساب عادلانه، بر مبنای حکم عقل است. معاد، ترسیم گر هدف خلقت، نتیجه قطعی عدل الهی، تجلی گاه وعده های خداوند، مظهر رحمت خدا و سیر نهایی تکامل انسان است. اینها برخی از دلایل روشن، بر قطعی بودن معاد و زنده شدن دوباره بشر برای حساب پس از مرگ است. در غیر این صورت، عقل می گوید: اصل خلقت جهان و انسان، لغو و عبث است.

قرآن برای اطمینان خاطر همه انسان هایی که می خواهند در مورد قبر و قیامت و زنده شدن مجدد مردگان به یقین برسند، از دو راه بهره جسته است:

  1. از طریق وعده های تخلف ناپذیر الهی که از سوی انبیاء ابلاغ شده است؛ خداوند می فرماید: چه کسی باوفاتر از من در عمل به وعده هایش پیدا می کنید؟

  2. از طریق ارتباط مردگان با زنده ها در همین دنیا و با زنده شدن مجدد افرادی که مرده بودند و خبر دادن آنها از عالَم پس از مرگ، تا مورد عبرت دیگران باشد. اکنون به چند شاهد قرآنی اشاره می کنیم:

  3. مردن عزیر پیامبر در حدود صد سال و زنده شدن دوباره او؛ زنده شدن پرنده ها توسط حضرت ابراهیم(ع)؛ زنده شدن مقتول بنی اسرائیل و … از جمله شواهدی هستند که قرآن به آن تمسک کرده است.

  4. قرآن، گاهی شبح رستاخیز را در خواب های طولانی، مانند خواب 309 ساله اصحاب کهف نشان می دهد و می فرماید: (وَ کذَ لِک أَعْثَرْنَا عَلَیهِمْ لِیعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَق …) ؛ و بدین گونه [مردم آن دیار را] بر حال شان آگاه ساختیم تا بدانند که وعده خدا راست است و [در فرا رسیدن] قیامت هیچ شکی نیست … .

  5. در روایتی آمده است: روزی علی(ع) به همراه حَبّة عُرَنّی در وادی السلام توقف نمودند. حَبّه می گوید: آن قدر مولی ایستاد و با کسانی که من آنها را نمی دیدم، گفت و گو کرد که چند بار از خستگی نشستم، عاقبت عبای خود را پهن کردم. به آن حضرت عرض کردم بفرمایید بنشینید؛ فرمود: ای حبه، آن چه دیدی، جز گفت و گو و انس گرفتن با مؤمن، چیز دیگری نبود. عرض کردم: آیا مؤمنان بعد از مرگ می توانند با زنده ها گفت و گو کنند؟ فرمود: بله و … . از این روایت، به وضوح استفاده می شود که امام(ع) برزخ دوزخیان را مشاهده می نموده و می دیده و با آن گفت و گو می کرده است. از این گونه موارد و ارتباط ها، در قرآن و روایات فراوان به چشم می خورد. انسان می تواند به مقامی برسد که دیدن برزخیان و احوال آنها و ارتباط و گفت و گو با آنها، برایش سهل و آسان شود. حتی در مرتبه پایین تر، برای مردم عادی از راه هایی مانند خواب و دیدن مرده ها در عالم برزخ و گفت و گو و سؤال از آنها درباره آخرت، چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد.

سخن در این باب بسیار است، امّا به همین مقدار بسنده می کنیم و برای ختم کلام، تمسک به این آیه شریف می کنیم که فرمود: (وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِیلاً)؛ وعده خدا حق است و چه کسی از خدا راستگوتر است. ضمناً شایسته است بدانیم که در عالَم خیلی چیزها را ندیده ایم ولی قبول داریم؛ مانند اعتقاد به پیامبر یا امام در حالی که آنها را ندیده ایم؛ اعتقاد به فرشتگان، قبول داشتن وجود شهرها و پایتخت ها و افرادی که آن جا زندگی می کنند و … یقینی بودن قبر و قیامت و زنده شدن مردگان نیز از همین قبیل است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آیا زنده شدن فرد مرده امکان دارد؟...!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آیا زنده شدن فرد مرده امکان دارد؟...! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.