زمان مطالعه: 5 دقیقه
استخدام اپتومتریست

استخدام اپتومتریست

در این مقاله از آسمونی در بخش استخدام مشاغل ، به معرفی شغل اپتومتریست برای کسانی که به دنبال آگهی استخدام...
استخدام اپتومتریست
استخدام اپتومتریست


در این مقاله از آسمونی در بخش استخدام مشاغل ، به معرفی شغل اپتومتریست برای کسانی که به دنبال آگهی استخدام اپتومتریست هستند، می پردازیم. قصد داریم در این مقاله همه ابعاد شغل اپتومتریست از جمله، معرفی شغل اپتومتریست ، وظایف شغل اپتومتریست ، بازار کار شغل اپتومتریست و ... را بررسی کنیم. از شما همراهان عزیز آسمونی دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

استخدام اپتومتریست

بینایی سنجی چیست و کار بینایی سنج کدامست؟

بینایی‌سنجی یا اپتومتری‏ آزمایش چشم و ساختارهای مربوط به آن برای کشف اختلالات بینایی و تجویز عدسی‌های مناسب یا دیگر وسایل کمک‌کننده به بینایی یا تمرین‌های چشمی برای جبران کاستی‌های دید است . کار بینایی سنج ، بررسی و شناسایی مشکلات بینایی افراد با کمک ابزارها و دستگاه های تخصصی است. پس از تشخیص نوع و میزان مشکلات بینایی مراجعان، از طریق تجویز وسایل کمک بینایی مانند عینک،‌ لنزهای تماسی و انجام یکسری تمرینات و ورزش های چشمی و دادن توصیه ها و دستورات بهداشتی لازم به کارایی بیشتر سیستم بینایی آنها کمک می نماید.

علاوه بر این بینایی سنج معاینات دقیقی از چشم انجام داده و در صورت وجود هر گونه اختلال یا بیماری که نیازمند درمان طبی باشد، بیماران را به سایر پزشکان ارجاع می نماید .بینایی سنج معمولا وسایلی از جمله عینک و لنزهای طبی را که تجویز می کند نیز ساخته و به فروش می رساند. بینایی سنج باید توان ارتباطی مناسبی داشته باشد. او باید بتواند با مراجعان خود به خصوص کودکان با آرامش و صبر و حوصله زیاد برخورد کند.

استخدام اپتومتریست : ساعت کار و محل کار شغل اپتومتریست

ساعت کار بینایی سنج متنوع بوده و بسته به محل کار بینایی سنج (بیمارستان ها، کلینیک ها و یا دفتر کار شخصی) می تواند متفاوت باشد. اگر تنها در دفتر کار شخصی خود (مطب) فعالیت کند، تعیین میزان ساعت کاری بر عهده خودش می باشد.

استخدام اپتومتریست : وظایف شغل اپتومتریست
  • بررسی نارسایی های بینایی مراجعان
  • اندازه گیری میدان بینایی
  • انجام آزمایش های تشخیصی برخی از بیماری های چشم از جمله آب مروارید، آب سیاه و … و ارجاع بیماران به متخصص مربوطه
  • انجام آزمایش های ویژه از جمله سونوگرافی چشم یا مکان نگاری (توپوگرافی)
  • تشخیص اختلالات حرکتی چشم مانند لوچی و ارائه تمرینات لازم برای درمان غیرجراحی آنها
  • ارائه تمرینات ویژه و ورزش های ارتوپتیک جهت بهبود بینایی
  • ارزیابی بینایی از نظر تشخیص رنگ، بعد و …
  • بینایی درمانی به روش های غیردارویی
  • استفاده از وسایل کمک بینایی برای درمان افراد کم بینا
  • بررسی، تعیین نمره و تجویز عینک یا لنز طبی
  • ساخت و فروش عینک های طبی
دانش و مهارت مورد نیاز شغل اپتومتریست
  • داشتن علاقه و دانش کافی در حوزه بینایی سنجی
  • داشتن علاقه برای کمک به بهبود سلامت دیگران
  • دقت زیاد و توجه به جزئیات
  • آشنایی با آخرین پیشرفت های علمی (روش ها، ابزارها و تجهیزات) در بینایی سنجی و استفاده از آنها در صورت امکان
  • داشتن تمرکز کافی
  • مهارت های ارتباطی مناسب
  • داشتن صبر و حوصله زیاد و ارائه توضیحات لازم به مراجعان
  • توان آرامش دادن به مراجعان به خصوص کودکان
optometrist-hire
optometrist-hire


استخدام اپتومتریست : تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل اپتومتریست

علاقه مندان به این شغل باید در رشته کارشناسی بینایی سنجی در دانشگاه تحصیل کنند. در صورت تمایل می توانند در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی بینایی سنجی ادامه تحصیل دهند. لازم به ذکر است در سال 1392 برای اولین بار دکترای تخصصی بینایی سنجی در کشور راه اندازی و دانشجو  در این مقطع جذب شده است.

استخدام اپتومتریست : فرصت شغلی ، بازارکار شغل اپتومتریست

استخدام بینایی سنج می تواند در قالب همکاری با بیمارستان ها، کلینیک ها و سایر مراکز درمانی باشد. به علاوه او می تواند در حوزه بهداشت چشم و مشکلات بینایی به انواع سازمان های آموزشی، خدماتی، صنعتی و نظامی مشاوره داده و با آنها همکاری کند. همچنین در صورت داشتن شرایط لازم می تواند با اخذ مجوزهای لازم دفتر کار شخصی راه اندازی کند. بینایی سنج می تواند به ساخت و فروش عینک های طبی نیز بپردازد که برای این کار هم باید مجوزهای لازم را بگیرد. شرایط استخدام بینایی سنج برای آنهایی که دارای مدارک تحصیلات عالی هستند، بهتر است و آنها علاوه بر موارد یاد شده می توانند در صورت علاقه به حوزه آموزش و پژوهش، وارد سیستم آموزش عالی کشور شده و در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدریس کنند.

استخدام اپتومتریست : رابطه شغل اپتومتریست با چشم پزشک

در حال حاضر در کشور ما افراد زیادی دارای مشکلات بینایی هستند. اجرای برنامه های پیشگیرانه در سنین کودکی به کاهش این مشکلات در بزرگسالی کمک می کند. بینایی سنج ها افرادی هستند که می توانند نقش اصلی را در اجرای این برنامه ها داشته باشند. همچنین اکثر مشکلات بینایی افراد توسط بینایی سنج رفع می شود و نیازی به مراجعه به چشم پزشک نمی باشد. حتی شاید بتوان گفت بینایی سنج گاهی در تشخیص و درمان این مشکلات و اختلالات بینایی خاص، تخصص بیشتری نسبت به چشم پزشک دارد زیرا در طول دوران تحصیل واحدهای بیشتری را در این حوزه گذرانده است. در واقع فقط افرادی که بیماری های چشمی مبتلا بوده و نیاز به تجویز دارو و جراحی دارند، ضروری است به متخصص چشم پزشک مراجعه کنند.

استخدام اپتومتریست : یکی از مشکلات کاری رایج در شغل اپتومتریست

همچنان که گفته شد، یکی از مشکلات مرتبط با بینایی سنجی در کشور این است که مردم شناخت کافی از بینایی سنج و وظایف آن ندارند. این عدم شناخت باعث شده در اکثر موارد برای هر نوع اختلالات و مشکلات بینایی، به جای مراجعه به بینایی سنج، به چشم پزشک مراجعه می کنند. در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله انگلستان، تعداد بینایی سنج ها نسبت به چشم پزشکان بسیار بیشتر است و مردم برای رفع مشکلات بینایی خود ابتدا نزد بینایی سنج می روند. لازم است ضمن دادن اطلاعات بیشتر در راستای شناخت بیشتر حوزه بینایی سنجی، فرهنگ سازی لازم صورت گرفته و در نتیجه آن شرایط کاری بینایی سنج ها در کشور بهبود یابد.

یکی از زمینه های شغلی خوب برای بینایی سنج ساخت و فروش عینک های طبی است. متاسفانه ورود برخی از افراد غیر متخصص به این حوزه مشکلاتی را برای بینایی سنج ها ایجاد کرده است. ولی اخیرا با تاکید زیادی که روی دریافت مجوز توسط افراد متخصص می شود، امید است مسایل این بخش نیز رفع و زمینه کاری بینایی سنج ها در این حوزه فعال تر شود.

در مجموع با توجه به وجود نیاز همیشگی جامعه به بینایی سنج ها در رفع اختلالات بینایی و روند افزایشی شناخت و آگاهی مردم با این متخصصان، پیش بینی می شود آینده شغلی مناسبی پیش روی آنها در کشور باشد.

استخدام اپتومتریست : درآمد شغل اپتومتریست

اطلاعات و آمار دقیقی از میزان درآمد بینایی سنج ها در کشور در دسترس نمی باشد. با توجه به روند رو به رشدی که این شغل در جامعه ما دارد، پیش بینی می شود میزان درآمد آنها نیز رو به رشد باشد. بینایی سنج هایی که در دفتر کار شخصی خود کار می کنند، با توجه به میزان مراجعه کننده ای که دارند، درآمدهای متفاوتی خواهند داشت. چون بینایی سنج با کسب مجوز امکان ساخت و فروش عینک های طبی را دارد، می تواند از این راه هم درآمد خوبی کسب کند.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «استخدام اپتومتریست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره استخدام اپتومتریست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.