دین زرتشت چیست؟
- - ریشه و معنای نام زرتشت
- - زمان ظهور زرتشت
- - خاستگاه زرتشت
- - تبار و خانواده زرتشت
- - زندگی زرتشت
- - جایگاه گاتها، سخنان زرتشت در اوستا
- - اهمیت گات ها در شناخت دین زرتشت
- - دین زرتشت از ورای گات ها
- - یکتاپرستی
- - دوگانگی خرد انسان
- - اختیار انسان
- - ارج گذاری زندگی در این جهان
- - اساس دین زرتشت
- - آیین پرستش و مراسم دینی
- - سنجش اعمال در روز رستاخیز
- - ازدواج
- - زرتشت از دیدگاه اسلام
تعلیمات زرتشت بعدها با باورهای بومی ایرانیان ترکیب شد و مزدیسنای کنونی که نزدیک به پنج سده دین رسمی ایران نیز بوده است، را پدید آورد. نام زرتشت در فهرست یکصد نفرهٔ انسان های تاثیرگذار تاریخ که توسط مایکل هارت تنظیم شده است، قرار دارد. دین زرتشت امروزه حدود 200 هزار تن پیرو در ایران، هند و برخی نقاط دیگر جهان دارد. زمان و محل دقیق تولد وی مشخص نیست اما گمانه زنیها و اسناد، زمانی بین 6000 تا 600 سال پیش از میلاد مسیح را برای او حدس زدهاند و زادگاه وی را به مناطق مختلفی مانند ری، آذربایجان، خوارزم و سیستان نسبت دادهاند.
ریشه و معنای نام زرتشت
نام زرتشت بر اساس متون اوستایی زراثوشترا بوده است که نامی مرکب است. از «زَرَت» که ممکن است معنی زرد و زرین یا پیر داشته باشد و «اشترا» که برخی آن را شتر و برخی معنی آن را آسترا به معنی ستاره در نظر گرفتهاند. دارندهٔ شتر زرد، دارندهٔ شتر پیر، دارندهٔ شتر با جرأت، درخشان و زرد مثل طلا، پسر ستاره،، ستارهٔ درخشان و روشنایی زرین معانی گوناگونی است که تا بهحال محققان برای نام زرتشت ذکر کردهاند.
زمان ظهور زرتشت
زمان ظهور زرتشت، با همهٔ پژوهش های دانشمندان قدیم و جدید، هنوز هم در پردهٔ ابهام است. دربارهٔ زمان زندگانی زرتشت آنقدر تحقیق و بحث و گفتگو شده است که حتّی اشاره به رئوس آن مطالب، کتاب بزرگی را فراهم میکند. اودوکسوس کنیدوسی که هم زمان با افلاطون بوده است، زمان ظهور زرتشت را 6000 سال قبل از افلاطون میداند.
جامعهٔ زرتشتیان ایران زادروز زرتشت را روز خرداد از ماه فروردین برابر با 6 فروردین و در سال 1768 پیش از میلاد و تاریخ درگذشت او 5 دی 1691 پیش از میلاد تعیین کردهاست. اما این باور که به تازگی متدوال شده و زرتشتیان هند آنرا به رسمیت نمیشناسند، فاقد منبع تاریخی است.
بیشتر پژوهشگران طرفدار تاریخ سنتی، زمان زرتشت را سده پنجم تا ششم پیش از میلاد در نظر گرفته اند. در کتاب بندهشن آمدهاست که زرتشت در سال 258 سال پیش از انقراض شاهنشاهی هخامنشی به بعثت رسید. اما در ارداویرافنامه، بعثت زرتشت 300 سال پیش از حمله اسکندر ذکر میشود و بنابراین، چون اسکندر 330 پیش از میلاد به ایران حمله کردهاست، تاریخ تولد زرتشت در حدود 660 پیش از میلاد خواهد شد. همچنین بعضی از محققان دیگر از شباهت اسمی استفاده کرده، گشتاسپ پدر داریوش هخامنشی را با کی گشتاسپ شاه کیانی یکی دانستهاند، در نتیجه زمان زرتشت را حدود 5 سده پیش از میلاد در نظر گرفتهاند. امروزه بیشتر دانشمندان بر آنند که زرتشت بین 1000 تا 1200 سال پیش از میلاد میزیسته است.
خاستگاه زرتشت
با آنکه در مورد زادگاه زرتشت تاکنون تحقیق گستردهای صورت گرفته ولی هنوز نتیجهٔ قطعی به دست نیامدهاست. از گات ها که تنها مآخذ اساسی راجع به زندگی زرتشت است، هیچگونه اطلاع روشنی، خواه در باب مولد و خواه دربارهٔ محل دعوت و منطقهٔ عمل او، به دست نمیآید. در چندین قسمت از یشتها در اوستا محل فعالیت دینی زرتشت ایرانویج ذکر شدهاست.
در منابع زبان پهلوی و به دنبال آنها در کتابهای عربی و فارسی ایرانویج را با آذربایجان یکی شمردهاند.
دانشمندان انتساب زرتشت را به آذربایجان، به دلایل فراوان مردود میدانند که مهمترین آنها دلایل زبانی است. زبان اوستایی یعنی زبان کتاب اوستا زبانی است متعلق به شرق ایران و در این کتاب هیچ نشانی از واژههایی که اصل مادی یا فارسی باستان داشته باشد، دیده نمیشود. امروزه بیشتر دانشمندان ایران شناس ایرانویج را خوارزم به شمار آورده و زادگاه زردشت را آنجا دانستهاند.
تبار و خانواده زرتشت
مادر زرتشت دوغدو دختر فریهیمرَوا و پدر وی پوروش اسپ نام داشتند. نام خانوادگی زرتشت اسپنتمان بود. حاصل ازدواج پوروش اسپ و دوغدو پنج پسر بود که زرتشت سومین آنهاست. زرتشت سه بار ازدواج کرده بود. نام زن نخست و دوم او ذکر نشده است، زن سوم او هووی نام داشته، هووی از خاندان هووگوه و بنابر روایات سنتی دختر فرشوشتر، وزیر کی گشتاسپ شاه کیانی بودهاست.
زن نخست او پسری به نام ایست واستر و سه دختر به نامهای فرینی و ثریتی و پوروچیستا داشت. زرتشت در گاتاها از ازدواج دختر سوم خود یاد میکند و روایات بعدی، شوهر او را جاماسب مینامد. از همسر دوم زرتشت، دو پسر به نامهای اورْوْتَتْنَرَه و هْوَرْچیثْزَه به دنیا آمده و ظاهراً از زن سوم فرزندی نداشته است. نخستین کسی که به زرتشت ایمان آورد، میدیو ماه بود، که فروردین یشت از او نام میبرد. وی در روایات سنتی، پسرعموی زرتشت به شمار آمده است.
زندگی زرتشت
گرچه در اوستای موجود جای جای اشارههای پراکندهای به نام و خانواده و برخی حوادث زندگی زرتشت میشود ولی زندگینامهٔ او به طور منظم و پیوسته عرضه نمیگردد. شواهد موجود نشان میدهد که شرح زندگی زرتشت در سه نَسک (بخش) از 21 نَسک اوستا به نامهای سپند، چهرداد و وشتاسپ ساست آمده بوده است. اصل متن اوستایی و ترجمهٔ پهلوی این بخشها در دست نیست اما خلاصهٔ مطالب آنها در کتاب هشتم دینکرد نقل شدهاست.
آگاهی های تاریخی و واقعی دربارهٔ زندگی زرتشت بسیار اندک است. آنچه در اوستا و در منابع پهلوی و فارسی آمدهاست، بیشتر جنبهٔ اساطیری دارد، گرچه در این مطالب نیز حقایقی میتوان یافت. آنچه به یقین در مورد زندگی زرتشت از متون اوستایی بر میآید اینست زرتشت از کودکی تعلیمات روحانی دیدهاست زیرا در گاتها (یسن 33، بند 1) خود را زوتَر نامیدهاست و آن اصطلاحی است که در مورد دین مردی که دارای شرایط کامل روحانیت است، به کار میرود.
در گاتها (یسن 43) اشاره به دریافت وحی از او از سوی اهورامزدا شدهاست. زرتشت در تبلیغ دین خود با دشواریهایی روبرو بودهاست. در سرودهای خویش (یسن 46، بند 2) از فقر و کمی تعداد حامیانش میگوید و از بدکاری پیشگویان و روحانیان هم وطن خود کویها و کرپنها، گله و شکایت دارد و از بعضی دشمنان خود مانند بندوه و گرهمه (یسن 49، بند 1 و 2) نام میبرد. سرانجام بر آن میشود که از زادگاه خود دور شود و به سرزمین مجاور برود که فرمانروای آن کی گشتاسپ است. زرتشت در این سرزمین سرانجام با موفقیت روبرو میگردد. با گِرَوِش کی گشتاسپ به دین زرتشت، مخالفتهای حکمرانان همجوار برانگیخته میشود. برخی از فرمانروایان مخالف زرتشت بودند که از میان آنان ارجاسب تورانی از همه نامورتر است. برحسب سنت زرتشت در سن 77 سالگی کشته شد و قاتل او برادریش نام دارد
جایگاه گاتها، سخنان زرتشت در اوستا
قدیمترین و مقدسترین قسمت اوستا کتاب دینی زرتشتیان، گاتها میباشد. از زمانهای بسیار قدیم گاتها را سخنان و اشعار خود زرتشت میدانستند. اوستایی که اکنون در دست است تنها یک چهارم کتابی است که در دورهٔ ساسانیان وجود داشتهاست.اوستا در شکل کنونی خود شامل پنج بخش است. بخشهای اوستا عبارتند از :
یسنا به معنی پرستش و نیایش است و مهمترین قسمت اوستاست.
ویسپرد شباهت تامی به یسنا دارد و همراه آن در مراسم دینی خوانده میشود.
یشتها برای ستایش پروردگار و نیایش امشاسپندان و فرشتگان و ایزدان است. از نظر قدمت زبانی احتمالاً چند سده با عهد گاتها اختلاف زمانی دارد. یشتها گروهی از متنهای کهن هستند که از راه تلفیق در گنجینهٔ آیین زرتشتی گنجانده شدهاند.
وندیداد به معنی قانون است. این بخش شامل بسیاری از قوانین مذهبی و احکام دینی زرتشتیان میشود. تألیف آن معمولاً به پس از دورهٔ هخامنشی نسبت داده میشود. زبان و سبک و انشاء وندادید با این فرض که همهٔ کتاب از دورهٔ اول اشکانی است، کاملاً سازگار است.
خرده اوستا به معنی اوستای کوچک است. برای شرح نماز، ادعیه، روزهای متبرک ماه و اعیاد مذهبی سال و سایر مراسم مثل سدرهپوشی و کستی بستن کودکان، عروسی، سوکواری و غیره درست شدهاست. این قسمت از اوستا در زمان شاپور دوم شاه ساسانی بین سالهای 310 تا 379 و توسط آذرباد مهراسپندان تألیف شدهاست.
اهمیت گات ها در شناخت دین زرتشت
گات ها کهن ترین اثری است که از روزگاران پیشین برای ایران باقیماندهاست و از حیث صرف و نحو و زبان و تعبیر و فکر با سایر قسمتهای اوستا فرق دارد. قطعاتی که دلیل سخنگوئی خود زرتشت است، در گاتها بسیار دیده میشود. چنان که در شش تا از گاتها سراینده به عنوان اول شخص از خود یاد میکند. به دلیل تصرفاتی که به خصوص در دورهٔ ساسانی، در دین زرتشت، کردهاند، گاتها منبع بسیار معتبری برای شناخت عقاید اصلی زرتشت به شمار میرود. فصلهای یسنا، هات نامیده میشوند. کل گاتها 17 هات است و شامل 238 بند و 896 بیت و 5560 کلمه است. گاتها منظوم است و از جهت وزن شعر و تعداد مصراعها در هر بند، به 5 بخش به شرح زیر تقسیم شدهاست.
اهنود به معنی سرور و مولا است. اهنود از هات 28 یسنا شروع میشود.
اشتود به معنی سلامت و عافیت است.
سپنتمد به معنی خرد مقدس است.
وهوخشتر به معنی اقتدار نیک و کشور خوب است.
وهیشتواشت به معنی بهترین خواسته و نیکوترین ثروت است.
به سبب وجود لغتهای ناشناخته، پیچیدگی زبان شعر، مشکلات دستوری و از همه مهم تر مشکل عدم آشنایی صحیح با اندیشههای زرتشت نمیتوان ادعا کرد که اشعار زرتشت بطور کامل توسط دانشمندان اوستاشناس درک شدهاست، با این همه، لطف و زیبایی آن دسته از سرودهایی که معنی آن روشن است، قابل انکار نیست.
دین زرتشت از ورای گات ها
آنچه از واژه ها و جملات گات ها بر میآید نشان دهندهٔ اینست که زرتشت بر ضد گروه پرودگاران آریایی یعنی آن مذهبی که ایرانیان در پرستیدن قوای طبیعت با هندوان شرکت داشتند، میباشد.
یکتاپرستی
در گاتها اهورامزدا خدای یگانه است که جسم یا مرکب نبوده و مینوی پاک است. جلوههای خاص خدا امشاسپندان هستند. تقریباً دویست بار در گاتها به کلمهٔ مزدا یا ترکیب از این واژه بر میخوریم. زرتشت جز از اهورامزدا خدای دیگری نمیشناسد. زرتشت از گروه پروردگاران پیشین رو گردان است. تمام عظمت و جبروت مختص اهورامزدا ست. اوست آفرینندهٔ یکتا و خداوند توانا. در گاتها (هات 44) زرتشت با یک زبان شاعرانه در توحید و اقتدار خداوند گوید:
از تو میپرسم ای اهورامزدا کیست پدر راستی؟
کیست نخستین کسی که راه سیر خورشید و ستاره بنمود؟
از کیست که ماه گهی تهی است و گهی پر؟
کیست که به باد و ابر تندروی آموخت؟
کیست آفرینندهٔ روشنایی سودبخش و تاریکی؟ که خواب و بیداری آورد؟
کیست که بامداد و نیمروز و شب قرار داد و دینداران را به ادای فریضه گماشت؟
کیست آفرینندهٔ فرشتهٔ مهر و محبت؟
کیست که از روی دانش و خرد احترام پدر در دل پسر نهاد
پس از این پرسش ها زرتشت خود در پاسخ گوید: من میکوشم ای اهورامزدا تو را که به توسط خرد مقدس، آفریدگار کلی، به درستی بشناسم.
دوگانگی خرد انسان
در گاتها از منازعات اهورامزدا و اهریمن و جنگ و ستیز دائمی مابین این دو که مایهٔ آنهمه بحث و مجادله گردید هیچ سخنی نرفتهاست. زرتشت اهورامزدا را سرچشمهٔ آفرینش میداند و در مقابل او، آفریدگار و یا فاعل شری وجود ندارد. انگره مینو و یا خرد خبیث که بعدها به مرور ایام تبدیل به اهریمن گردید و زشتیهای جهان از قبلِ اوست در مقابل اهورامزدا نیست بلکه در مقابل سپنت مینو یا خرد مقدس است. در گاتها هات 30 قطعهٔ سوم آمدهاست.
آن دو گوهر همزادی که در آغاز در عالم تصور ظهور نمودند یکی از آنان نیکی است در اندیشه و گفتار و کردار و دیگری بدی (در اندیشه و گفتار و کردار) از میان این دو مرد دانا باید نیک را برگزیند نه زشت را.
همچنین در گاتها هات 45 قطعهٔ دوم آمدهاست.
من میخواهم سخن بدارم از آن دو گوهری که در آغاز زندگانی وجود داشتند، از آن چه آن (گوهر) خرد مقدس سپنت مینو، به آن (گوهر) خرد خبیث انگره مینو گفت، اندیشه، آموزش، خرد، آرزو، گفتار، کردار، زندگانی و روان ما با هم، یگانه و یکسان نیست.
زرتشت مسئلهٔ نیکی و بدی را از دیدگاه فلسفی بدین صورت بیان میکند که خلقت جهان توسط خداوند انجام مییابد اما دو مینوی یا دو اصل وجود دارند که از خواص ذهن آدمی هستند. او میگوید این دو بنیاد زادهٔ اندیشهٔ آدمی هستند و هریک بر اندیشه و گفتار و کردار انسان اثرگذار هستند.این دو گوهر در سرشت آدمی وجود دارند و قضاوت دربارهٔ خوب و بد از این دو گوهر غیرمادی سرچشمه میگیرد. این ثنویت و دوگانگی در اخلاق و منش آدمی در مذاهب و مکتبهای فلسفی دیگر نیز وجود دارند، مانند نفس اعلی و نفس اماره، نفس انسانی و نفس بهیمی و همچنین نامهای دیگر.
اختیار انسان
در برابر این دو نیرو تکلیف انسان در دنیا چیست؟ زرتشت در گاتها در هات 30 گوید «مرد دانا باید خود برابر گزیند.» انسان برپایهی سرودهای زرتشت آزاد است و اختیار گزینش دارد. زرتشت در در گاتها در هات 30 بخش 2 میگوید.
به سخنان مهین گوش فرا دهید. با اندیشهی روشن به آن بنگرید میان این دو آئین (دروغ و راستی) خود تمیز دهید. پیش از آنکه روز واپسین فرا رسد، هر کسی به شخصه دین خود اختیار کند. بشود که در سرانجام کامروا گردیم.
ارج گذاری زندگی در این جهان
زرتشت به زندگانی دنیوی بیاعتنا نیست و درویشی در آن راهی ندارد. زرتشت رسالت خود را فقط مذهبی و معنوی نمیداند و در ترقی امور اقتصادی و بهبود زندگانی مادی نیز کوشاست. بخصوص زرتشت به آباد کردن زمین و کشاورزی اهمیت زیادی دادهاست. زرتشت در سخنان خویش خطاب به کشاورزان میگوید که کشور خداپرست کی گشتاسپ باید از نیروی آنان برتری به همرساند و سرمشق دیگران گردد.
در هات 34 گاتها بند 14 آمده است: آری ای مزدا از پاداش گران بهای تو در همین جهان کسی بهرهمند شود که در کار و کوشش است.
اساس دین زرتشت
پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک از خصایص آئین زرتشتی است. در سراسر گاتها این سه کلمه بارها تکرار شدهاست. در هات 51 گاتها بند 21 آمده است:
از پرتو پارسائی به مقام تقدس رسند چنین کسی از پندار و گفتار و کردار نیک و ایمان خویش به راستی ملحق گردد. اهورامزدا به میانجی وهومن (مظهر اندیشه نیک و خرد و دانایی خداوند) به چنین کسی کشور جاودانی ارزانی دارد. مرا نیز چنین پاداش نیکی آرزوست.
همچنین انسان باید در فتح راستی و شکست دروغ بکوشد.در هات 30 گاتها بند 8 آمده است: کشور جاودانی (بهشت) از آن کسی است خواهد بود که در زندگانی خویش با دروغ بجنگد و آن را در بند نموده، به دست راستی بسپرد.
آیین پرستش و مراسم دینی
در گاتها به هیچ روی از آیینهای دین و مراسم پرستش و آداب قربانی و اعیاد گفتگو نیست. زرتشت اعمال قربانی و بادهنوشیهای دینی و بکار بردن هوم را با سختی و قاطعیت مردود دانستهاست.پلوتارک مورخ یونانی نوشته است زرتشت ایرانیان را در عبادت اهورامزدا فقط به فدیه معنوی که نیایش و سپاسگزاری باشد موعظه نمود.
عنوان کاهنان و پیشوایان مذهبی پیش از زرتشت کرپان بود که مراسم و نیرنگها و مناسک دینی را که بسیار پیچیده بود، برای مردم انجام میدادند و علاوه بر دستمزدهای کلان، قدرت فوقالعادهای داشتند. هوم نوشابهٔ سکرآوری بود که در این نیایشهای مذهبی مینوشیدند، مرگزدائی صفت آن بود و پیداست که هوم را نیز بسان ایزدان و فرشتگان به یاری میخواندند. در هات 32 گاتها بند 12 و 14 آمدهاست: نفرین تو باد ای مزدا به کسانی که با فریاد شادمانی گاو قربانی میکنند.
همچنین در منع مسکرات در مراسم مذهبی در هات 48 گاتها بند 10 آمدهاست: کی ای مزدا شُرَفا به رسالت نیک پی خواهند برد؟ کی این مشروب سکرآوردنده و کثیف را خواهی برانداخت؟ از آن چیزی که کرپانهای زشت کردار و شهریاران بدرفتار، به عمد ممالک را میفریبند.
سنجش اعمال در روز رستاخیز
مزدا پس از سر آمدن زندگانی در روز واپسین در کشور جاودانی خود، آنچه نیک و نیکتر است به آن کسی بخشد که خشنودی او را بجای آورد، همچنین زشت کردار را که از او نافرمانبرداری نمود، به سزا رساند. همچنین در در هات 46 گاتها بند 10 و 11، هات 50 بند 4 و هات 51 بند 13، از پل چینود ذکر رفته است.
این چنین این نفس دروغپرست، پاداش یقینی هدایتشدگان راه راست را، از خود دور نمود. روانش در سر پل چنوات هنگام حساب واپسین در بیم و هراس خواهد بود، برای آنکه از کردار و گفتار خویش از راه راست دور افتاد. کرپانها و کویها (کاهنان مذهبی و رهبران سیاسی مخالف زرتشت) به واسطهٔ تسلط خویش، مردم را به سوی اعمال زشت دلالت کنند تا آنکه حیات جاودانی آخرت آنان را تباه نمایند. روان و وجدان آنان وقتی که به نزدیک پل چنوات رسد، در بیم و هراس خواهد افتاد. آنان جاویدان در خانهٔ دروغ (دوزخ) بمانند.
ازدواج
در گاتها، هات 53، پند زرتشت به دخترش پوروچیستا هنگام ازدواج با جاماسپ وزیر دوران کی گشتاسپ چنین آمدهاست. اینک تو ای پوروچیستا، جوانترین دختر زرتشت، من از روی پاکی و راستی و نیک منشی، جاماسپ را که از راستکرداران و پشتیبانان آیین راستی است، جهت تو برگزیدهام. پس اکنون برو و در این باب بیندیش و خردت را راهنما قرار داده و پس از موافقت به اجرای مراسم مقدس ازدواج پرداز.
چگونگی ازدواج به موجب عقاید نخستین و صدر آیین زرتشتی، با آن چه بعدها به زرتشت نسبت دادند، سازگاری و هماهنگی ندارد. در زمان ساسانیان اصرار میشد که ازدواج میان خویشاوندان، از ضروریات دین و از تعالیم زرتشت است، برخلاف این نظر نه خود زرتشت و نه فرزندان و پیروانش به چنین اصلی عمل نکردند. بعید و بلکه محال است که زرتشت دربارهٔ ازدواج با خویشان و اقوام دستور دهد و در همان حال خود و پیروانش برخلاف آن عمل کنند. چنانکه از گفتهٔ هرودوت بر میآید قبل از فتح مصر توسط کمبوجیه چنین قانونی که نکاح با خواهر را تجویز کرده باشد، در ایران وجود نداشتهاست. هرودوت دربارهٔ ازدواج کمبوجیه و خواهرش مینویسد:
با آنکه در هیچ دوره و زمانی در پارس سابقه نداشت، برادر با خواهر وصلت کند، باوجود این کمبوجیه به این خیال افتاد که برخلاف شرع و آئین قومی خویش، با خواهر خود ازدواج کند. پس قضات شاهی را احضار کرد و پرسید «آیا در پارس قانونی هست که اگر وی بخواهد ازدواج بین خواهر و برادر را مجاز سازد؟» داوران شاهی هر چند نتوانسته بودند، قانونی پیدا کنند که چنین امری را تجویز کند ولی قانونی یافتند که به پادشاه ایران اختیار میداد، به آنچه دلخواه اوست، رفتار کند. بدین ترتیب قضات در اثر بیمی که از قهر کمبوجیه داشتند قاعدهای تازه فراهم ساخته، جان خود را از خطر رهانیدند.
ازدواج میان محارم در برخی خاندان های سلطنتی باستانی، برای نگهداری خون و مالکیت رایج بودهاست و عیلامیان و مصریان و تایلندیها و غیره، این رسم را داشتهاند اما از گفتهٔ هرودوت چنین بر میآید که تا زمان کمبوجیه این رسم نزد پارسیان غریب و ناخوشایند بوده است. اظهار صریح هرودوت مبنی بر نظرخواهی کمبوجیه از قضات خود قرینهٔ دیگری است مبنی بر اینکه این ازدواج امری مغایر با سنتها بوده است زیرا در غیر اینصورت کسب نظر مشورتی با قضات ضرورتی نداشت. شکی نیست که ایرانیها پس از پیروزی بر مصر ارتباط تامی با این ملت داشتهاند. احتمالاً از آن زمان در پیروی از مصریها بعضی از اعضای خاندان سلطنتی چنین عملی را مرتکب شده و پس از آن موبدان را تحریک و تحریض نموده که فتوا برای مشروعیت بخشیدن به آن صادر نمایند.
زرتشت از دیدگاه اسلام
از آنجا که اسلام، صریحاً ایمان به پیامبران گذشته را همردیف به پیامبر اسلام اعلام کردهاست، زرتشت هم یک پیامبر الهی شناخته شدهاست. چنان که در قرآن سورهٔ حج آیهٔ 17، زرتشتیان را مجوس نامیدهاست و در ردیف پیروان ادیان آسمانی آوردهاست.
البته بین اهل ایمان و یهود و صابئان و نصاری و مجوس، و آنانکه به خدا شرک آوردند محققاً روز قیامت میان آنها خدا جدائی افکند که او بر احوال همهٔ موجودات عالم (بصیر) و گواه است.
در قرآن کلمهٔ مجوس به عنوان یک دین ذکر شدهاست و چون از مشرکان جدا شدهاست، بسیاری این برداشت را کردهاند که در اصل دینی یکتاپرستانه بودهاست. همچنین در برخی احادیث اسلامی از زرتشت به عنوان پیامبر مجوس نام برده شدهاست.بنابر این، از دیدگاه اسلام، زرتشت پیامبری از جانب خداوند است که دارای کتاب آسمانی بودهاست.
زرتشت نیز خود را پیامبر دانستهاست، آنجا که میگوید: «اهورامزدا، مرا برای راهنمایی در این جهان برانگیخت، و من از برای رسالت خویش، از منش پاک تعلیم یافتم.» مسلمانان باور دارند که آموزههای اصیل زرتشت به مرور زمان دستخوش تحریف شد و توحید زرتشت به شرک تبدیل گشت، دستورهای آن از خرافات و اباطیل پر شد و در مسیر سود طبقات حاکم جامعه قرار گرفت.
تنها یک دین واقعی وجود دارد و آن "انسانیت "است
سلام چرا انقدر به زبان هم دیگه فحش میدیم ماهمه زاده آدم ابوالبشر هستیم ک پروردگارمون الله هست پس اینکه این مسیحه یا یهوده یا مسلمون یا زرتشت چفرقی داره مهم ادمیت داشته باشیج شعورداشته باشیم بهم احترام بزاریم
سلام.من خودمو از نسل آریا و متعلق به ایران میدونم و با اعراب ملخ خورم راهی ندارم ولی حقیقتش الان غیر از خداوند یکتا هیچکیو قبول ندارم من نفهمیدم دین زرتشت چیو پرستش میکننو چجوریه این متنارو خوندم ولی چیزی نفهمیدم ازش کسی اگه جواب سوالامو میدونه جواب بده ممنون.
ما به قرانی که اعتقاد داریم عمل میکنیم کاری به دین ندارم ولی وقتی در قران امده که زرتشت پیامبری از جانب ما برای ترویج "یک دین" بوده پس باید به اون ایمان داشت و زرتشتی هارا برارادان خودمون بدونیم و ما اریایی هستیم اگرچه اسلام ریشه اش عربی بوده ولی قران کتاب اسمانی ما و خداوند تنها ...
درسته. خدا تنها معبود ماست. اما این مطلبی که درمورد آوردن اسم زرتشت تو قرآن نوشتن اشتباهه... اون آیه اشاره داره به کسایی که پیرو دین یهود.صائبی.نصاری و مجوس یا گبر هستن و کسایی که شرک آوردن و گفته که خداوند در قیامت بین اونها حکم میکنه..... پس این آیه هیچ ربطی به زرتشت و این دین ...
عرب همونه که اگه فرزند دختر گیرشون میومد اون رو زنده به گور میکردن. کجای فرهنگ ایران دیدین که همچین کاری بکنند. من خودم دینم اسلامه و قبولشم دارم. ولی بنظرم بهتر بود ما ایرانیا دینی داشته باشیم که طبق فرهنگ آریایی ها باشد نه مثل اعراب که فرهنگشون شتر و نخل خرماست.
اگه ما انقد رو ایران بودن خودمون تعصب داشتیم و فقط درهمه زمیه ها دنبال این بودیم ک کدوم اصالت ایرانی داره ک الان وضعیتمون این نبود.ماها که شرممون میشه لباس مارک ایرانی بخریم یا لوازم برقی مون از برندای ایرانی باشه چطور میتونیم چنین ادعاهایی درمورد میهن پرستی داشته باشیم مگه ایر ...
اقایون یه سوال تو دین اسلام بیش از ۲۰ عزا داری تو سال داره و زرتشت بیش از ۳۰ جشن تو سال دار مردم ایران بعد عراق غمگین ترین کشور دنیاست درود بر زرتشت من هر روز نماز زرتشت را به جا می اورم
ماهیچ وقت ازدواج با محارم نداشتیم . جز اون قسمت از تاریخ که کمبوجیه ننگینش کرد اونم به خاطر هوای نفس خودش . اگه سندی غیر از این اوردید من تسلیم میشم . ولی عربهای عربستان که ما ادعای دینشون رو میکنیم سراسر تاریخشون اونقدر ننگینه که نمیدونیم از کجاش شروع کنیم . ایران اگه بد بود سر ...
باسلام به تمام ایرانیهای اصیل . بله من هم مسلمانم ولی اسلام ایرانی رو قبول دارم نه عربی رو . درسته اسلام از عربها شروع شد ولی به زور شمشیر به ما تحمیل شد . ولی ما ایرانیها اصلاحش کردیم و با دانشی که از پیامبر عظیم مان حضرت زرتشت به ارث بردیم ِِ ادغامش کردیم و به یک دین کامل تبدیل ...
من خانوادم مسلمان هستن ولي خودم به اسلام اعتقادي ندارم چون طبق عقايد من اسلام همش خرافه پرستيه،درمورد زرتشت تحقيقاتي کردم وميخوام دينمو تغيربدم به زرتشت ،ولي نميدونم چطوري شروع کنم ميشه راهنمايي کنيد
اگر خوب توجه کنی کل معنی،همان سه کلمه (پندارنیک-گفتارنیک-کردارنیک)میباشد.که دین زرتشت برآن استواربود.زرتشت یعنی نژاد اصل ایران باستان.
بنظر من دینی که ازدواج خواهر برادر آزاد بدونه دینی کاذب و پیروانش کذاب هستن
ازدواج پسر خاله و دختر خاله هم در خیلی از جاهای دنیا غیر قانونیه . اینکه بخاطر یک خط ، یک دین رو زیر سوال ببری و بگی همچیش کذبه واقعا نظر کوته فکرانه ای هست. حتی آدم های بزرگ دردنیا که خیلی از آنها رو هم خودمون قبول داریم در میان تمام کار های خوبشون یک کار بد دارند و بلعکس در م ...
تو اگر دینت اسلامه و مسلمانی پس اینم باید بایدبدونی ک همون قرانی ک هر روز به اسمش هزارتا دروغ میگی گفته به دین هاو پیامبرای دیگم احترام بزاری اینجوری مسلن میخاین مردمو به دین خودتون بکشونین با این رفتار افراتیتون والا مردم حق دارن دینشونو تغییر بدن
برو لعنتی
خخخخخح
درود بر شما عالی بود
درود بر آریایی ها و زرتشتی های ایران مرگ بر اعراب مرگ ....
متاسفم برات...با اينكه پيامبر اسلام تكميل كننده بوده و پيامبران پيشين رو قبول داشته، بارها ذكر شده كه بين پيامبران تفرقه نيندازيد و به همه ايمان داشته باشيد...ولي كسي كه "ميدونه" اصل كاري كيه و از روي تعصب روي گرداني كنه دچار كفر شده..درضمن..حتي بين زرتشتيان هم نژادپرستي مردوده.. ...
احسنت آفرین
خفه بابا تو مثل اینکه خودت عرب سوسمار خوری لعنت به عرب که ایران بزرگ رو سیاه روز کرد
به آدمای با ادبی مثل تو باید گفت زر نزن....