زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی جانی ویسمولر( بخش دوم)

بیوگرافی جانی ویسمولر( بخش دوم)

در ادامه زنذگی جانی ویسمولر به روزهای اوج و افول او در هالیوود می پردازیم. ستاره شنای المپیک، در هالیوود مشهورتر از المپیک شد!

ورود به سینما و بازی در 36 فیلم

با توجه به منشور المپیک تنها آماتورهای حق شرکت در المپیک را داشتند. به این ترتیب ویسمولر پس از آن که در رقابت های شنای المپیک به هر آنچه می خواست رسید، این رشته را کنار گذاشت و در دهه 30 به سینما روی آورد و در مجموعه فیلمهای تارزان بازی کرد. اولین فیلم خود را در سال 1929 بازی کرد و پس از آن در 36 فیلم دیگر نیز نقش آفرینی کرد که از این میان فیلم تارزان، مرد گوریلی در سال 1932 نخستین نقش آفرینی وی به عنوان تارزان بود.

تارزان شخصیتی خیالی بود که نویسنده‌ای آمریکایی به نام ادگار رایس باروز او را خلق کرد. در متن اصلی کتاب، تارزان پسر نجیب‌زاده‌ای از انگلیس است که در کودکی در جنگل‌های آفریقا گم شده و به وسیلهٔ بوزینه ای به نام منگانی پرورش یافته است. او که اینک انسانی وحشی است مانند حیوانات غذا می‌خورد و مانند آنها حرف می‌زند و مانند میمون بر روی شاخه زندگی می‌کند. تا اینکه چند محقق او را به دنیای انسان‌ها می‌برند و کم‌کم مانند آن‌ها زندگی می‌کند.

ویسمولر هفتمین بازیگر نقش تارزان

اولین فیلم تارزان، یک فیلم صامت بود و اولین بازیگری که نقش بزرگسالیِ تارزان را بازی کرد، المو لینکلن بود که در ۱۹۱۸ میلادی، در فیلم تارزان، فرزند گوریل‌ها، این نقش را ایفا کرد. با ابداع صدابرداری و صداگذاری و گسترش فیلم‌های ناطق، ساختِ فیلم‌های تارزان نیز مابین دههٔ ۳۰ تا ۶۰ میلادی، شکوفایی بیشتری یافت. ویسمولر در فیلم‌هایش چهره یک وحشی را به تصویر درآورد که به سختی انگلیسی صحبت می‌کند؛ برخلاف آن اشراف‌زادهٔ بافرهنگی که در رمان ادگار رایس باروز  آمده است. ویسمولر مدعی بود که نعرۀ خاصی برای تارزان ابداع کرده که پس از او به عنوان نعره تارزان در خاطره‌ها ماند. البته  این نعره تارزان، از ابداعات صدابردار فیلم جان شیرر بود که با استفاده از جلوه‌های ویژۀ صوتی انجام گرفت. در هر حال بدون هیچ شکی ویسمولر مشهورترین بازیگری است که نقش تارزان را بر عهده گرفت. آخرین بازی او در این نقش به سال 1947 باز می گردد.

 

فقر در دهه های پایانی عمر

با گذشت زمان جانی تمام دارایی خود را از دست داد. یک بار در دهه 70 گفت:

 

پولی که از ورزش به دست می آید نحس و طلسم شده است. من کمتر ورزشکاری را دیده ام که در دوران پایان ورزش خود بتواند زندگی خود را تامین کند. مثل خود من که با سابقه 5 طلای المپیک مجبورم در یک استخر به کودکان شنا بیاموزم.

 

 البته منتقدین با او مخالف بودند و نشریه ای نوشت:

 

 ولخرجی و 5 بار ازدواج کردن نتیجه اش همین خواهد بود و این ربطی به پول ورزش ندارد!

 

دست و پنجه نرم کردن با مرگ

در سال 1974 هر دو پای جانی دچار شکستگی شد. به مرور در سلامتی او اختلال ایجاد شد و در دوران بستری بودن در بیمارستان متوجه شد که با وجود برنامه تمرینی دقیق و شنای روزمره دچار بیماری قلبی شده است. یک سال پس از بازی در آخرین فیلم خود، و در سال 1977 او چند بار سکته کرد در حالی که در صدد بود در فیلمی تلویزیونی بازی کند. او بارها و بارها تا آستانه مرگ پیش رفت و سرانجام در 20 ژانویه 1984 در اثر مشکل ریوی از دنیا رفت. در حالی که چند سالی بود به همراه همسرش در آکاپولکو مکزیک زندگی می کرد. وی را در واله دلالوز به خاک سپردند. هنوز تابوت روی زمین بود و او را به خاک نسپرده بودند که بنا به وصیتش سه بار صدای فریاد تارزان توسط ضبط صوت به صدا درآمد. پس از آن بود تارزان سینما و رکوردشکن المپیک با احترام فراوان به خاک سپرده شد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی جانی ویسمولر( بخش دوم)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی جانی ویسمولر( بخش دوم) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.